عوارض جراحی آبسه مقعدی

یکی از دغدغه‌های افراد مبتلا به آبسه مقعدی این است تا بدانند عوارض جراحی آبسه مقعدی چه خواهد بود. زمانی که بیمار می‌خواهد برای درمان مشکل خود اقدام کند باید با انواع روش‌های درمانی بیماری خود آشنا باشد و از طرفی بداند که ممکن است چه عوارضی پس از درمان به سراغش بیاید. در مورد جراحی آبسه مقعدی نیز همین‌طور است و افرادی که با توجه به نظر پزشک جراحی آبسه مقعدی را انتخاب می‌کنند ممکن است با عوارضی روبرو شود. این عوارض مواردی همچون احتمال عود مجدد و یا بروز عفونت دوباره در ناحیه هستند. به همین دلیل بسیار مهم است بیمار در جریان عوارض جراحی آبسه مقعدی قرار بگیرد تا در صورت امکان روش مناسب‌تری همچون لیزر آبسه مقعدی را انتخاب کند. در ادامه این مقاله به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.

عوارض پس از جراحی آبسه مقعدی


بیماری آبسه مقعدی چیست؟

کسانی که می‌خواهند برای درمان آبسه مقعدی اقدام کنند در ابتدا باید بدانند این بیماری چیست و چرا به وجود می‌آید. در داخل مقعد انسان غدد کوچکی وجود دارند که به عمل دفع مدفوع کمک می‌کنند. زمانی که دهانه این غده‌ها بسته شود غده دچار عفونت شده و تجمع چرک و تورم در آن رخ می‌دهد که به این وضعیت آبسه می‌گویند. آبسه مقعدی با توجه به علائم خود به دو نوع سطحی و عمیق تقسیم می‌شود:

  • آبسه سطحی مقعدی: این آبسه باعث درد شدیدی در لبه مقعد می‌شود و هنگام لمس احساس گرما را منتقل می‌کند. آبسه مقعدی سطحی به طور معمول قرمز و ملتهب است.
  • آبسه مقعدی عمیق: این آبسه زمانی که عفونت و چرک در عمق قسمت‌های اطراف مقعد نفوذ پیدا ‌کند، ایجاد می‌شود. فرد مبتلا درد و تورم بیش از حدی را در ناحیه احساس می‌کند؛ به‌طوری‌که نشستن نیز برایش سخت است.

آشنایی با بیماری آبسه مقعدی


دلایل ایجاد آبسه مقعدی

دلایل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد آبسه مقعدی شوند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود باکتری‌های استافیلوکوک و اشرشیاکولی در ناحیه مقعد
  • وجود قارچ‌ها در ناحیه مقعد
  • مقاربت جنسی از ناحیه مقعد
  • ابتلا فرد به بیماری‌هایی نظیر بیماری التهابی روده، بیماری التهابی لگن، دیابت، ایدز، سل، آپاندیست، شقاق مقعدی و...

مهم‌ترین دلایل بیماری آبسه مقعدی


درمان و تشخیص آبسه مقعدی

بسیار مهم است زمانی که فرد دچار بیماری آبسه مقعدی می‌شود هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام کند؛ زیرا این بیماری در صورت عدم درمان می‌تواند مشکلات جدی‌تری همچون فیستول مقعدی را به همراه داشته باشد.
زمانی که بیمار برای درمان به پزشک متخصص آبسه مقعدی مراجعه می‌کند پزشک در ابتدا با معاینه بالینی دست به تشخیص این بیماری می‌زند. در مواردی ممکن است پزشک از آزمایش خون، ادرار تست‌های تصویربرداری همچون ام‌آرآی برای اطمینان بیشتر و تشخیص صحیح محل چرک استفاده کند.

مراجعه به پزشک برای تشخیص بیماری آبسه مقعدی


روش‌های درمان آبسه مقعدی

باید در نظر داشت که بیماری آبسه مقعدی ممکن است در مراحل ابتدایی خود با استفاده از درمان‌های خانگی و یا مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها قابل‌درمان باشد و این نکته تنها با نظر پزشک تشخیص داده می‌شود. در مواردی که آبسه شدت یافته تنها روش‌هایی همچون جراحی آبسه و یا لیزر آبسه می‌توانند به درمان بیماری کمک کنند که انتخاب روش درمان با توجه به نظر پزشک انجام می‌شود.


جراحی آبسه مقعدی

جراحی آبسه مقعدی به شکل‌های مختلفی با توجه به نوع و شدت آبسه انجام می‌شود. دو روش بسیار مرسوم جراحی به شرح زیر هستند:

جراحی آبسه مقعدی از روش‌های درمان آبسه مقعدی


برش و درناژ

این روش که کم تهاجمی‌تر محسوب می‌شود از جمله روش‌های جراحی آبسه مقعدی است. در این روش بیمار تحت بی‌حسی موضعی قرار می‌گیرد و سپس جراح یک برش کوچک در آبسه ایجاد می‌کند تا چرک تخلیه شود.

 

فیستولوتومی

این روش تهاجمی‌تر است. برای انجام آن بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرد و سپس جراح یک برش بزرگ‌تر برای تخلیه آبسه و برداشتن فیستول‌هایی که در نتیجه آبسه به وجود آمده‌اند استفاده می‌کند.
اینکه کدام روش مناسب شرایط بیمار است به تشخیص پزشک بستگی دارد و باید روشی انتخاب شود که بیمار هرچه سریع‌تر به بهبودی کامل برسد و دچار عوارض جراحی آبسه مقعدی نشود.

 

عوارض جراحی آبسه مقعدی چیست؟

جراحی با اینکه می‌تواند روش مؤثری برای درمان آبسه مقعدی باشد؛ اما با عوارضی همراه است. از جمله عوارض جراحی آبسه مقعدی بازگشت دوباره آبسه و بروز مجدد عفونت در ناحیه مقعد است.  اگر جراحی آبسه مقعدی بخش وسیعی از مقعد را تحت درمان قرار دهد حتی ممکن است تنگی مقعد یا بی‌اختیاری مقعد از جمله عوارض جراحی آبسه مقعدی باشند.
همواره توصیه می‌شود برای کاهش‌دادن عوارض جراحی آبسه مقعدی با مشاهده علائم ابتدایی هرچه سریع‌تر به بهترین دکتر متخصص بیماری آبسه مراجعه شود تا درمان آغاز گردد و بخش وسیعی از مقعد درگیر این بیماری نشود. همچنین انتخاب روش لیزر آبسه مقعدی نیز می‌تواند نقش مهمی در کاهش عوارض داشته باشد و باعث شود بیمار روند درمان را سریع‌تر طی کند.
بیمارانی که تحت جراحی آبسه مقعدی قرار می‌گیرند با عوارضی همچون احساس درد، سوزش و ترشح خونی روبرو می‌شوند. این عوارض طبیعی هستند؛ به‌خصوص عارضه سوزش تا دو هفته پس از جراحی، در بیمارانی که از روش کوتر برای درمانشان استفاده شده دیده می‌شود. در صورت شدید بودن عوارض باید با پزشک حتماً مشورت شود.

مهم‌ترین عوارض جراحی آبسه مقعدی


روش‌های کاهش عوارض بعد از عمل جراحی آبسه مقعدی 

برای کاهش‌دادن عوارض جراحی آبسه مقعدی افراد می‌توانند روش‌های زیر را به کار ببندند:

  • داشتن یک تغذیه پر فیبر برای جلوگیری از یبوست
  • مصرف آب و مایعات به‌اندازه کافی
  • تعویض پانسمان به شکل منظم
  • نشستن در لگن آب گرم به مدت 10 دقیقه بعد از هر اجابت مزاج
  •  شستشوی ناحیه مقعد با شامپوی بچه و خشک‌کردن آن
  • خودداری از نشستن‌های طولانی‌مدت
  • مراجعه منظم به دکتر برای بررسی وضعیت بیماری

مصرف آب و مایعات به‌اندازه کافی برای کاهش عوارض جراحی آبسه مقعدی


کلام پایانی

یکی از نکاتی که دغدغه بسیاری از بیماران مبتلا به آبسه می‌باشد آگاهی از عوارض جراحی آبسه مقعدی است. بسیاری مواقع بیماران ترجیح می‌دهند که بیماری آبسه مقعدی آنها با روش جراحی درمان شود. این روش اگرچه می‌تواند مفید باشد؛ اما می‌تواند بیمار را دچار عوارض جراحی آبسه مقعدی کند. از جمله این عوارض بروز عفونت مجدد و عود مجدد بیماری است که می‌تواند برای فرد بسیار دردناک باشد. بسیار مهم است که بیمار پیش از انجام جراحی آبسه با پزشک خود در مورد عوارض جراحی مشورت کند و با آگاهی کامل این روش درمانی را انتخاب نماید. آگاهی از عوارض جراحی آبسه مقعدی می‌تواند باعث شود بیمار درمان‌های جایگزینی مانند لیزر آبسه مقعدی را برای درمان بیماری انتخاب کند تا بیماری با عوارض کمتر و در مدت‌زمان کوتاه‌تری درمان شود.

 

 

منابع :

 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید