علت برگشت آبسه مقعدی و راه‌های جلوگیری از آن

امکان برگشت آبسه مقعدی یکی از دغدغه‌های بیماران پیش از عمل آبسه مقعدی است. زمانی که بیماران مبتلا به آبسه مقعدی برای درمان آن اقدام می‌کنند انتظار دارند که این بیماری به شکل کامل درمان شود و دوباره عود نکند. برخلاف انتظار بسیاری از بیماران، این عارضه ممکن است بنا به دلایلی دوباره عود کند و بیمار ناچار شود تا برای درمان آن اقدامات لازم را دوباره تکرار نماید. این وضعیت چندان برای بیمار خوشایند نیست؛ زیرا او باید دوباره روند درمان را طی کنند و زمان و هزینه دوباره‌ای را به آن اختصاص دهند. برای جلوگیری از این مسئله آشنایی با علت برگشت آبسه مقعدی و راه‌های جلوگیری از آن بسیار اهمیت دارد تا بیمار با شناخت آنها از این اتفاق پیشگیری کند. در مقاله امروز به علت برگشته آبسه مقعدی و راه‌های جلوگیری از آن بیشتر خواهیم پرداخت.

علت عود بیماری آبسه مقعدی


علت برگشت آبسه مقعدی چیست؟

علت عود آبسه مقعدی می‌تواند در چهار دسته زیر قرار گیرد:

  • عوامل ناشی از آناتومی آبسه مقعدی و بیماری‌های همراه آن
  • عدم بهره‌بردن بیمار از درمان مناسب و مشکلات حین عمل
  • عوامل افزایش‌دهنده خطر پیش از عمل و در حین درمان
  • عوامل مرتبط با عوارض و مراقبت‌های پس از عمل


برگشت آبسه مقعدی به دلیل آناتومی آبسه

یکی از موارد بسیار مهم که در برگشت آبسه مقعدی نقش دارد، نوع آبسه مقعدی است. به‌صورت کلی چهار نوع آبسه اصلی وجود دارد:

  • آبسه دورانی
  • آبسه ایسکیورکتال
  • آبسه اینتراسفنکتریک
  • آبسه سوپرالواتور

آبسه دورانی به شکل سطحی یا عمقی است. زمانی که آبسه دورانی عمقی باشد به‌راحتی قابل‌تشخیص نیست و همین مسئله می‌تواند باعث شود آبسه به‌درستی درمان نشود و دوباره عود کند. آبسه اینتراسفنکتریک در بسیاری مواقع می‌تواند نتیجه آبسه دورانی باشد که به‌درستی درمان نشده و به همین دلیل به وجود آید. آبسه سوپرالواتور نوع دیگری از آبسه است که پس از درمان آبسه دورانی یا آبسه اینتراسفنکتریک ممکن است ایجاد شود و درمان آن کمی سخت می‌باشد.
همانطور که مشاهده می‌کنید بسیاری مواقع نوع آبسه می‌تواند علت برگشت آبسه مقعدی باشد و گاهی یک آبسه می‌تواند در نتیجه یک آبسه دیگر ایجاد شود.

 آناتومی آبسه علت برگشت بیماری آبسه مقعدی


برگشت آبسه مقعدی به دلیل عدم بهره بردن بیمار از درمان مناسب

در بسیاری مواقع تشخیص نادرست آبسه و عدم تخصص و تجربه پزشک و جراح در حین عمل آبسه می‌تواند باعث شود بیماری آبسه دوباره بازگردد. تشخیص نوع آبسه و تعداد آنها بسیاری مواقع برای پزشکان کم‌تجربه بسیار سخت است و این مسئله می‌تواند باعث شود که تشخیص پزشک به‌درستی انجام نشود و جراحی و یا لیزر آبسه مقعدی به شکل ناقص صورت گیرد. این مسئله می‌تواند علت بازگشت آبسه مقعدی باشد و بیمار را با دردسرهای دیگری مواجه کند.


بازگشت آبسه به دلیل عوامل افزایش‌دهنده خطر پیش از عمل

عوامل افزایش‌دهنده خطر پیش از عمل، مواردی همچون بیماری‌های فرد و سبک زندگی او هستند؛ به طور مثال بیماری‌ها و موارد زیر می‌توانند علت برگشت آبسه مقعدی باشند:

  • بیماری کرون
  • سرطان مقعد
  • دیابت
  • بیماری‌های مرتبط با ضعف سیستم ایمنی بدن
  • مصرف داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن
  • سیگارکشیدن

در کنار این موارد عدم تشخیص درست پزشک آبسه مقعدی و پیگیری روش درست درمان از دیگر مواردی هستند که می‌تواند در این گروه جای گیرند.

دیابت از علت برگشت آبسه مقعدی


برگشت آبسه مقعدی به دلیل عدم رعایت مراقبت‌های پس از عمل

مراقبت‌های پس از جراحی آبسه مقعدی بسیار اهمیت دارد تا از برگشت دوباره آبسه مقعدی جلوگیری شود. افرادی که مراقبت‌های دوران نقاهت آبسه مقعدی را به‌درستی رعایت نمی‌کنند باعث برگشت دوباره بیماری می‌شوند. مراقبت‌های پس از عمل جراحی آبسه مقعدی باید حداقل ۴ تا ۶ هفته ادامه یابد. داشتن یک تغذیه مناسب، استراحت کافی، مصرف داروهای تجویزی و... از جمله اقداماتی هستند که فرد باید حتماً آنها را رعایت کند تا از بازگشت آبسه مقعدی جلوگیری نماید.


راه‌های جلوگیری از برگشت آبسه مقعدی

برای اینکه از عود آبسه مقعدی جلوگیری شود بیمار باید با راه‌های جلوگیری از برگشت آبسه مقعدی آشنا باشد. با استفاده از روش‌های زیر می‌توان احتمال برگشت آبسه مقعدی را در فرد کاهش داد:


انتخاب یک متخصص و جراح مجرب برای درمان آبسه

یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از برگشت آبسه مقعدی انتخاب یک پزشک متخصص و باتجربه برای تشخیص بیماری است. همان‌طور که گفته شد اگر بیماری آبسه و نوع آن به‌درستی تشخیص داده نشود ممکن است پس از درمان آبسه مقعدی، بیماری دوباره باز گردد. به همین دلیل بسیار اهمیت دارد به پزشک متخصص و باتجربه مراجعه شود تا درمان کاملی به بیمار ارائه شود.

 انتخاب یک متخصص و جراح مجرب برای جلوگیری از بازگشت بیماری آبسه مقعدی


مطلع کردن پزشک از بیماری‌های زمینه‌ای

اگر فرد بیماری آبسه مقعدی دارد و به بیماری‌های دیگری نیز مبتلا است حتماً باید پزشک را در جریان قرار دهد. همان‌طور که گفته شد بسیاری از بیماری‌ها می‌توانند باعث شوند که بیماری آبسه دوباره بازگردد و به همین دلیل بسیار مهم است با پزشک در مورد بیماری‌ها و داروهایی که فرد مصرف می‌کند حتماً مشورت شود.


رعایت درست مراقبت‌های پس از عمل

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از برگشت آبسه مقعدی رعایت اصول بسیار مهم پس از جراحی و یا لیزر آبسه است. این مراقبت‌ها باید به چند شکل مختلف انجام شود:

  • رژیم غذایی: بسیار مهم است که رژیم غذایی فرد پس از آبسه مقعدی به‌گونه‌ای باشد که فرد دچار یبوست نشود. همچنین مصرف مایعات بسیار در این دوره پیشنهاد می‌شود. برای داشتن یک رژیم غذایی مطمئن بهتر است که با پزشک حتماً مشورت گردد؛ زیرا عواملی همچون یبوست می‌توانند باعث شوند ناحیه درمان شده تحت‌فشار قرار گیرد.
  • سطح فعالیت: بیمار پس از جراحی آبسه مقعدی به استراحت کافی نیاز دارد و در کنار این استراحت باید به‌مرور پیاده‌روی را در برنامه روزانه خود قرار دهد. در مورد فعالیت‌های دیگر با توجه به شرایط بدنی فرد حتماً باید با پزشک مشورت شود. در صورت انجام جراحی آبسه، فرد باید از کارهای سنگین خودداری نماید.
  • مصرف داروها: بسیار مهم است که بیمار داروهای تجویزی پزشک را به شکل کامل و منظم مصرف کند. برخی از این داروها که آنتی‌بیوتیک هستند باید به طور کامل مصرف شوند تا از ابتلا فرد به عفونت جلوگیری گردد.
  • مراقبت از پانسمان: زمانی که پس از جراحی بر روی زخم پانسمان قرار داده می‌شود باید حتماً و به شکل هر روزه این پانسمان تعویض گردد. تمیز بودن محل زخم و پانسمان نقش مهمی در عدم برگشت بیماری آبسه دارد که باید حتماً در نظر گرفته شود.

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از بازگشت بیماری آبسه مقعدی


کلام پایانی

آشنایی با علت برگشت آبسه مقعدی و راه‌های جلوگیری از آن برای افرادی که می‌خواهند برای درمان آبسه خود اقدام کنند بسیار مهم است. ازآنجایی‌که بیمار وقت و هزینه بسیاری را به درمان آبسه اختصاص می‌دهد اهمیت دارد تا این بیماری به شکل کامل درمان شود و فرد را دچار مشکلات ناشی از برگشت آبسه مقعدی نکند. 
علت برگشت آبسه مقعدی می‌تواند مرتبط با نوع آبسه، تشخیص نادرست پزشک، روش نادرست درمان و عدم مراقبت‌های لازم پس از جراحی آبسه باشد. شناخت علت برگشت آبسه مقعدی کمک می‌کند تا بیمار بتواند با درنظرداشتن آنها از برگشت بیماری جلوگیری کند و از درمانی کامل بهره ببرد.

 

 

منابع :

 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید