مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعدی

یکی از نکات بسیار مهم پس از انجام هرگونه عمل جراحی این است که فرد مراقبت‌های لازم را پس از جراحی حتماً به جا آورد. اینکار کمک می‌کند بیماری روند بهبودی خود را به‌درستی طی کند و به دلیل عدم مراقبت روند درمان با شکست مواجه نشود. این نکته در مورد درمان آبسه مقعدی نیز صدق می‌کند و بسیار مهم است تا بیمار مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعدی را به‌درستی انجام دهد. عدم توجه به مراقبت لازم پس از جراحی آبسه مقعدی باعث می‌شود بیماری به‌درستی بهبود نیابد و مجدداً عود کند؛ مسئله‌ای که می‌تواند بیمار را دوباره به روند دردسرهای درمان وارد کند. با توجه به نکات گفته شده می‌توان متوجه شد که آشنایی با مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعدی تا چه حد لازم است تا بیماری به طور کامل بهبود یابد. در مقاله امروز بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

مهم‌ترین مراقبت های بعد از جراحی آبسه مقعدی


آبسه مقعدی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

آبسه مقعدی یکی از بیماری‌های رایج نشیمن‌گاهی است. این بیماری به دلیل وجود باکتری‌هایی همچون استافیلوکوک و اشرشیاکولی در ناحیه مقعد، عفونت‌های قارچی و برخی مواقع عفونت حاد غدد کوچک مقعد به دلیل ورود باکتری و یا جسم خارجی به آنها، می‌تواند رخ دهد.
برای درمان آبسه مقعدی پزشکان از دو روش استفاده می‌کنند. در روش اول که به وسیله جراحی آبسه درمان می‌شود پزشک برشی در نزدیکی پوست ناحیه مقعد ایجاد می‌کند تا عفونت آبسه تخلیه شود. در روش دوم یا لیزر آبسه مقعدی، انتهای عصب ناحیه مورد نظر با لیزر بریده می‌شود و سپس عروق کوچک بریده شده ترمیم می‌شوند. بسیار مهم است که پس از انجام این روش‌ها بیمار حتماً مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعدی را به درستی انجام دهد تا بیماری به بهترین شکل خود درمان شود.

آشنایی با بیماری آبسه مقعدی


مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعدی شامل چه مواردی می‌شود؟

پس از اینکه بیمار تحت جراحی آبسه مقعدی قرار می‌گیرد تا چند روز پس از جراحی درد خفیفی را در ناحیه مقعد احساس می‌کند که این درد کاملاً طبیعی است و ناشی از برش و زخم جراحی می‌باشد. به طور معمول افراد پس از جراحی آبسه مقعدی 1 تا 2 روز نیاز به استراحت دارند و پس از آن می‌توانند امور روزمره خود را از سر بگیرند و پس از گذشت 2 تا 3 هفته بیماری به‌صورت کامل بهبود می‌یابد. در دوره نقاهت پس از جراحی آبسه مقعدی بسیار مهم است که بیمار مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعدی را به‌درستی انجام دهد. این مراقبت‌ها به چند شکل زیر باید صورت گیرد:

دوره نقاهت پس از جراحی آبسه مقعدی


سطح فعالیت

نحوه و میزان فعالیت فرد پس از جراحی آبسه مقعدی از جمله نکات مهمی است که باید در مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعدی حتماً رعایت شود و باید به شکل زیر باشد:

  • بهتر است بیمار به شکل روزانه کمی پیاده‌روی داشته باشد؛ زیرا این کار می‌تواند باعث افزایش گردش خون در بدن و جلوگیری از یبوست و پنومونی شود.
  •  زمانی که بیمار احساس می‌کند دچار خستگی شده باید به استراحت بپردازد.
  • داشتن خواب کافی بسیار مهم است؛ بنابراین بیمار باید به میزان کافی بخوابد.
  • در مورد فعالیت رانندگی، بیمار باید حتماً با پزشک خود در این مورد مشورت کند.
  • امکان دوش‌گرفتن برای فرد وجود دارد. فقط باید پس از دوش‌گرفتن ناحیه جراحی شده به‌خوبی با حوله خشک شود.


مصرف داروها

پس از جراحی آبسه مقعدی، پزشک داروهایی را برای کنترل درد و جلوگیری از عفونت به بیمار تجویز می‌کند و یکی از مراقبت‌های بعد از جراحی آبسه مقعدی این است که بیمار این داروها را به‌درستی مصرف کند. همچنین بسیار مهم است اگر بیمار ناچار است از داروی خاصی استفاده کند حتماً این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارد تا او بتواند در صورت تداخل دارویی و یا عوارض دارو بر روی بیماری، این مسئله را به‌خوبی کنترل نماید.

تجویز دارو توسط دکتر پس از جراحی آبسه مقعدی


رژیم غذایی

نوع رژیم غذایی نیز پس از جراحی آبسه بسیار مهم است و باید در مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعدی حتماً به آن توجه شود. رژیم غذایی به دلیل اینکه می‌تواند بر روی مواردی همچون یبوست اثرگذار باشد باید حتماً در نظر گرفته شود. شما می‌توانید موارد زیر را در رژیم غذایی خود رعایت کنید:

  • بهتر است از مایعات زیادی در دوران پس از جراحی استفاده کنید مگر اینکه پزشک این کار را منع کرده باشد.
  • باید از مصرف غذاهای پرچرب خودداری شود و مصرف غذاهایی همچون برنج ساده، مرغ، نان تست و ماست در رژیم غذایی بیشتر باشد.
  • بهتر است تا دو روز از رژیم غذایی کم فیبر استفاده شود و پس از آن مصرف غذاهای پر فیبر در برنامه غذایی قرار گیرد.
  • توصیه می‌شود وعده‌های غذایی کوچک‌تر شود و از مصرف حجم بالای غذا خودداری گردد.
  • در صورت یبوست مصرف ملین با نظر پزشک توصیه می‌شود.


مراقبت از زخم و پانسمان

مراقبت از زخم و تعویض پانسمان نیز در مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعدی نقش مهمی دارد و باید به شکل زیر از زخم مراقبت شود:

  • اگر بر روی زخم پانسمان قرار داده شده باید طبق تجویز پزشک هر روز تعویض شود.
  • روزانه مقعد باید با آب گرم و صابون شسته و خشک شود.
  • پس از اجابت مزاج در صورت دسترسی‌نداشتن به آب ناحیه مقعد با دستمال مرطوب کودکان خشک شود.
  • روزانه به مدت 1۵ تا 20 دقیقه و 3 بار در آب گرم یا حمام سیتز نشسته شود.
  • از کمپرس یخ چند بار در روز و به مدت 10 تا 20 دقیقه بر روی ناحیه استفاده گردد.

استفاده از حمام ستیز پس از جراحی آبسه مقعدی


توجه به وضعیت زخم و بدن

از دیگر مراقبت‌های بعد از جراحی آبسه مقعدی این است که بیمار شرایط بدنی خود را زیر نظر داشته باشد و در صورت مشاهده هرگونه تغییر مشکوکی حتماً به پزشک متخصص آبسه مقعدی مراجعه کند. از جمله این تغییرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم توانایی در دفع مدفوع یا گاز معده
  • مشاهده خون تازه به رنگ قرمز و روشن در ناحیه زخم
  • وجود درد بدون اثر مصرف مسکن‌ها
  • علائم عفونت همچون بروز تب، ترشح چرکی و عفونی از ناحیه زخم، و مشاهده رگه‌های سرخ در ناحیه برش
  • نشانه‌های لخته‌شدن خون در پا مانند بروز قرمزی و تورم در پا یا کشاله ران، و درد در پشت زانو، ران، ماهیچه ساق پا و کشاله ران

توجه به وضعیت زخم پس از جراحی آبسه مقعدی


کلام پایانی

بیماری آبسه مقعدی به دلیل اینکه می‌تواند زمینه‌ساز فیستول مقعدی باشد باید هرچه سریع‌تر درمان شود. درمان این بیماری با استفاده از روش جراحی و لیزر آبسه امکان‌پذیر است. نکته بسیار مهم برای بیمارانی که تحت جراحی قرار می‌گیرند این است که مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعدی حتماً به شکل کاملی انجام شود. این مراقبت شامل تغذیه، سطح فعالیت، مصرف داروها و مراقبت از ناحیه جراحی شده است. بیمار باید پیش از جراحی با مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعدی آشنا باشد و این کار را به‌درستی انجام دهد تا بیماری به شکل کامل درمان شود و بیمار دچار عارضه خاصی نگردد.

 

منابع :

 

الهه گفت:
سلام. من مبتلا به آبسه آنال بودم که حدود ۴۵ روز میشه که مورد عمل جراحی قرار گرفتم. تا این موقع مشکلی نداشتم، اما زمانی که فمی لاکت (کپسول پروبیوتیک) خوردم، فرداش یک برجستگی کنار مقعدم به وجود اومد که با آبسه که قبلا داشتم چند تا فرق داره ، یکی اینکه این برجستگی همرنگ پوستم هست  و با لمس قابل تشخیص هست. دیگه اینکه قبلش تنم کسل و کوفته نشد.
میخواستم خدمتتون بپرسم که فمی لاکت باعث ایجاد آبسه میشه؟
ممنون از پاسخگویی تان
    درمان فوری گفت:
    سلام دوست عزیز. سوال شما نیاز به بررسی توسط متخصص داره، لطفا برای مشاوره با شماره درج شده در سایت تماس بگیرید.

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید