درمان خانگی آبسه مقعدی

یکی از بیماری‌های ناحیه نشیمنگاه آبسه مقعدی است. این بیماری بر اثر بسته شدن دهانه غدد نزدیک مقعد به وجود می‌آید و می‌تواند در اطراف مقعد و یا درست در سوراخ مقعد ظاهر  شود. آبسه مقعدی با درد و تورم زیادی همراه است که می‌تواند بیمار را آزار دهد. درمان آبسه بسیار اهمیت دارد و بسیاری مواقع افراد تلاش می‌کنند تا از طریق درمان خانگی آبسه مقعدی این بیماری را مداوا کنند. در این مقاله به روش‌های درمان خانگی آبسه مقعدی به شکل کامل خواهیم پرداخت.

 

آبسه مقعدی چیست؟

پیش از اینکه بخواهیم به روش‌های درمان خانگی آبسه مقعدی بپردازیم باید بدانیم آبسه مقعدی چیست. زمانی که دهانه غده‌هایی که در نزدیکی مقعد قرار دارند بسته می‌شود آنها دچار عفونت شده و به این ترتیب چرک و تورم به وجود می‌آید. شایع‌ترین نوع آبسه مقعدی آبسه پری آنال است. این آبسه به شکل تورم دردناک همچون جوش در ناحیه نزدیک مقعد به وجود می‌آید و به رنگ قرمز است و به لمس حساسیت نشان می‌دهد.

به طور معمول آبسه مقعدی کمتر در بافت‌های عمیق دیده می‌شود و بیشتر سطحی است.

درمان آبسه مقعدی در خانه

 

درمان خانگی آبسه مقعدی

بسیاری مواقع افراد برای درمان آبسه مقعدی به سراغ روش‌های خانگی می‌روند. روش‌های خانگی در بیشتر موارد با استفاده از گیاهان انجام می‌گیرد و در مواردی می‌تواند مؤثر باشد که آبسه مقعدی بسیار خفیف است و عفونت کمی دارد. این روش‌ها تنها می‌توانند میزان عفونت و التهاب ایجاد شده را کاهش دهند و درمان قطعی این بیماری به شمار نمی‌روند. از جمله روش‌های خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

آشنایی با روش های درمان آبسه مقعدی

استفاده از سبوس گندم

یکی از روش‌های درمان خانگی آبسه مقعدی استفاده از سبوس گندم است. برای استفاده از خواص این گیاه مقداری از آن را درون یک پارچه توری باید ریخت و در ۴ لیتر آب خیس کرد. پس از ۱۲ ساعت این آب را باید گرم کرد و تا ۶ دقیقه در آن نشست. این کار را باید چند روز تکرار کرد تا اثرات آن ظاهر شود. بسیار مهم است که پس از انجام این کار ناحیه مقعد به خوبی خشک شود.

درمان خانگی آبسه مقعدی با عسل 

عسل به دلیل داشتن خواص آنتی‌بیوتیک نقش مهمی در درمان عفونت‌ها دارد. برای استفاده از خواص آن باید کمی موم عسل را بر روی حرارت غیرمستقیم آب کرد و سپس آن را با روغن زیتون مخلوط کرده و ترکیب به دست آمده را چند بار بر روی ناحیه قرار داد.

درمان خانگی آبسه با آلوئه‌ورا

برای استفاده از آلوئه‌ورا باید با یک کاردک تمیز ژل آن را جدا کرد و سپس برای ۱۵ دقیقه بر روی ناحیه موردنظر قرار داد. آلوئه‌ورا به دلیل خواص خود می‌تواند به کاهش التهاب و تورم در این ناحیه کمک کند.

گیاه بارهنگ

بارهنگ خواص ضدالتهابی دارد و از آن می‌توان به شکل موضعی استفاده کرد. باید مقداری از این گیاه را خرد کرده و داخل آب داغ قرار داد و سپس ترکیب به دست آمده را روی آبسه گذاشت. توصیه می‌شود در کنار این روش دم‌نوش افسنطین نیز مصرف شود.

گیاه نارون

از گیاه نارون می‌توان به شکل دم‌نوش برای درمان آبسه مقعدی استفاده کرد. نوشیدن دم‌نوش نارون باعث افزایش مخاط دستگاه گوارش و جلوگیری از ایجاد آسیب و عفونت می‌شود.

درمان خانگی آبسه مقعدی با زالو

زالو به طور معمول برای پاک‌سازی خون کاربرد دارد و کمک می‌کند خون کثیف از بدن خارج شود. بزاق زالو دارای یک باکتری است که نقش مهمی در مداوای آبسه مقعدی ایفا می‌کند. این باکتری یک ماده آنتی‌بیوتیک مؤثر را تولید می‌کند که به کاهش عفونت آبسه بسیار کمک می‌کند.

تاثیر زالو در درمان آبسه مقعدی

آب کلم

آب کلم باید به شکل نوشیدنی مصرف شود تا تأثیرات خود را بر درمان آبسه مقعدی بگذارد. در آب کلم ماده‌ای به نام «گلوماتین» وجود دارد که نقش مهمی در عملکرد طبیعی روده ایفا می‌کند. آب کلم باعث نرم شدن مدفوع و جلوگیری از یبوست می‌شود و به این ترتیب درد ناشی از آبسه مقعدی را کاهش می‌دهد. آب کلم باید ۱ تا ۲ بار در طول روز نوشیده شود.

سنفیتون

این گیاه را می‌توان به شکل پودر یا همراه با روغن جوانه گندم به شکل موضعی استفاده کرد. سنفیتون می‌تواند به کاهش علائم آبسه مقعدی همچون کاهش درد کمک کند.

عرق بومادران

یکی دیگر از راه‌های درمان آبسه مقعدی نوشیدن عرق بومادران به همراه آلوئه‌ورا است. نصف استکان عرق بومادران و نصف استکان آلوئه‌ورا را باید آماده کرد و قبل از هر وعده غذایی آن را نوشید.

اسفرزه

اسفرزه نیز می‌تواند در بهبود آبسه مؤثر باشد. برای استفاده از آن باید دو قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب شیرین شده ریخت و صبر کرد تا لعاب دهد. پس از آن باید مخلوط به دست آمده را نوشید. پس از نوشیدن آن باید حتماً یک لیوان آب مصرف شود.

سایر روش‌های درمان خانگی آبسه مقعدی

از دیگر روش‌هایی که می‌توان برای درمان خانگی آبسه مقعدی از آنها استفاده کرد موارد زیر هستند:

  • مصرف فیبر بیشتر

مصرف فیبر بیشتر می‌تواند در جلوگیری از یبوست مؤثر باشد و همین مسئله می‌تواند به درمان آبسه مقعدی بسیار کمک کند. میوه‌ها، سبزی‌های تازه، نان گندم، حبوبات و جوی دوسر از جمله مواد غذایی حاوی فیبر هستند.

  • حمام سیتز

نشستن در لگن یا وان آب گرم که آن را به اصطلاح حمام سیتز می‌نامند، می‌تواند به درمان آبسه مقعدی کمک کند. آب گرم گردش خون در ناحیه را بالا می‌برد و همین مسئله باعث می‌شود چرک در ناحیه آبسه رقیق‌تر شده و فرد درد کمتری را احساس کند. برای استفاده از تأثیرات این روش باید روزی سه بار به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در لگن یا وان آب گرم نشست.

 

عدم درمان آبسه چه مشکلاتی را به وجود می‌آورد؟

درمان آبسه مقعدی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا عدم درمان این بیماری می‌تواند با گسترش یافتن باعث مشکلاتی همچون فیستول در آینده شود. از آنجایی که بیماری فیستول مقعدی بیماری پیچیده‌تری است و درمان آن نیز می‌تواند به راحتی آبسه مقعدی نباشد به همین دلیل پیشنهاد می‌شود هرچه سریع‌تر برای درمان بیماری آبسه مقعدی اقدام شود.

دلایل درمان آبسه مقعدی

آیا روش‌های درمان خانگی آبسه مقعدی موثر هستند؟

همان‌طور که اشاره شد روش‌های درمان خانگی آبسه مقعدی فقط در کاهش علائم تأثیرگذارند و در واقع باعث درمان این بیماری نمی‌شوند. استفاده از روش درمان خانگی آبسه مقعدی تا مدتی می‌تواند با کاهش علائم، روند درمان اصلی را که جراحی یا لیزر آبسه است به تعویق بیندازد؛ اما به هیچ عنوان نمی‌تواند این بیماری را برای همیشه درمان کند و به همین علت باید برای درمان اصولی و قطعی آبسه مقعدی مانند درمان آبسه مقعدی با لیزر هرچه سریع‌تر اقدام کرد.

 

کلام پایانی

آبسه مقعدی یکی از بیماری‌های نشیمنگاهی است که باعث ایجاد درد و تورم در ناحیه اطراف مقعد می‌شود. این عارضه نیازمند درمان است؛ زیرا عدم درمان آن می‌تواند باعث بروز بیماری‌های جدی‌تری همچون فیستول مقعدی شود. روش قطعی درمان آبسه مقعدی جراحی یا لیزردرمانی است و از روش‌های درمان خانگی برای تسکین علائم و کاهش آنها استفاده می‌شود. این روش‌های درمانی تأثیرات موقتی دارند به همین دلیل به بیماران توصیه می‌شود جهت درمان قطعی حتماً به پزشک کولورکتال مراجعه کنند.

منابع:


 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید