آیا یبوست باعث چاقی می‌شود؟

یکی از سؤال‌هایی که ممکن است ذهن افراد مبتلا به یبوست را درگیر کند ارتباط بین یبوست و چاقی است. برای بسیاری از مبتلایان به یبوست ممکن است این سؤال پیش بیاید که آیا یبوست باعث چاقی می‌شود یا خیر! یبوست یکی از رایج‌ترین مشکلات نشیمنگاهی است که می‌تواند معده و روده را تحت تأثیر قرار دهد و باعث شود با کند شدن حرکات گوارشی، دفع مدفوع با مشکل مواجه شود. اینکه رابطه یبوست و چاقی چیست را در ادامه به شکل کامل‌تری توضیح خواهیم داد.

 

آیا یبوست باعث افزایش وزن می‌شود؟

برای بسیاری این تجربه ممکن است پیش آمده باشد که پس از ابتلا به یبوست، افزایش وزن را  احساس کرده باشند. در واقع زمانی که فرد به یبوست مبتلا می‌شود تورمی را در ناحیه شکم احساس می‌کند و این مسئله باعث می‌شود که احساس اضافه وزن در فرد رخ دهد. با وجود این مسئله باید گفت که یبوست به شکل مستقیم باعث افزایش وزن نمی‌شود. در واقع می‌توان گفت که یبوست غیرمستقیم و به شکل‌هایی که در ادامه آنها را شرح می‌دهیم احساس افزایش وزن به فرد می‌دهد:

تورم شکم ناشی از یبوست

یکی از دلایلی که باعث ارتباط یبوست و چاقی می‌شود تورم ناشی از یبوست است. زمانی که فرد به یبوست مبتلا است مدفوع در روده‌های او جمع می‌شود و تورم در شکم به وجود می‌آید. در واقع در این زمان اگر فردی بدن خود را وزن کند ممکن است با چند گرم افزایش وزن مواجه شود. این افزایش وزن کاملاً طبیعی است و نیازی به نگرانی ندارد و با برطرف شدن یبوست کاهش می‌یابد.

رشد بیشتر باکتری‌های روده

از دیگر دلایلی که باعث ارتباط یبوست و چاقی می‌شود می‌توان به انباشت ضایعات در روده اشاره کرد. زمانی که این ضایعات در روده‌ها باقی می‌مانند باعث رشد بی‌رویه باکتری‌های روده می‌شوند و در نهایت التهاب را به وجود می‌آورند. این مسئله می‌تواند بر افزایش وزن فرد تأثیر داشته باشد.

احتباس آب در یبوست 

زمانی که فرد به یبوست مبتلا می‌شود بدن برای مبارزه با این مشکل آب را در خود نگه می‌دارد و این مسئله افزایش وزن را در پی دارد.

تجمع مدفوع ناشی از یبوست حاد

اگر فردی به یبوست حاد مبتلا باشد و چند روز نتواند اجابت مزاج کند ممکن است بین 2 تا ۳ کیلو اضافه وزن را تجربه کند. این اضافه وزن موقتی است و به محض اینکه عمل دفع به روال قبل بازگردد وزن دوباره به همان مقدار قبلی باز خواهد گشت.

تمام موارد گفته شده به این نکته اشاره دارند که افزایش وزن ناشی از یبوست فقط به دلیل انباشت مدفوع در روده رخ می‌دهد و به محض اینکه یبوست برطرف می‌شود وزن دوباره به مقدار قبلی خود باز می‌گردد.

یبوست منجر به افزایش وزن میشود

یبوست و چاقی چه ارتباطی با هم دارند؟

تا اینجا دانستید که یبوست چگونه می‌تواند بر روی اضافه وزن تأثیر داشته باشد. جالب است بدانید که چاقی گاهی می‌تواند بر روی یبوست اثر بگذارد و باعث ارتباط یبوست و چاقی به یکدیگر شود. چاقی به شکل‌های زیر بر یبوست اثرگذار است:

رژیم غذایی افراد چاق

به طور معمول افراد چاق تمایل بیشتری به مصرف غذاهای پر شکر، پرچرب و کم فیبر دارند و همین مسئله می‌تواند باعث افزایش وزن و یبوست شود.

کمبود فعالیت بدنی

یکی از دلایلی که باعث یبوست می‌شود کمبود فعالیت فیزیکی است. افرادی که دچار اضافه وزن هستند تحرک کمتری دارند و این مسئله می‌تواند باعث بروز یبوست شود.

 

علت یبوست چیست؟

حال که با ارتباط یبوست و چاقی آشنا شدید ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که علت یبوست چیست. یبوست به دلایل مختلفی می‌تواند در بدن ایجاد شود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغذیه نامناسب: رژیم غذایی کم فیبر و پرچرب می‌تواند باعث بروز یبوست شود.
  • عدم مصرف آب کافی: در صورتی که فرد در طول روز به اندازه کافی آب ننوشد یبوست رخ می‌دهد.
  • فعالیت بدنی کم: فعالیت بدنی می‌تواند به حرکت بهتر روده‌ها کمک کند و در صورت نداشتن فعالیت بدنی یبوست رخ می‌دهد.
  • تغییرات در زندگی روزمره: سفر کردن و یا برخی تغییرات در روتین زندگی می‌تواند بر حرکت روده‌ها اثر بگذارد.
  • مصرف داروها: بسیاری از داروها می‌توانند باعث یبوست شوند.
  • حاملگی: تغییرات هورمونی و فیزیکی در دوران حاملگی می‌تواند یبوست را در پی داشته باشد.

مواردی که از آنها نام برده شد از جمله اصلی‌ترین دلایل بروز یبوست هستند. جدای این موارد می‌توان به افزایش سن، اختلالات گوارشی، ابتلا به برخی بیماری‌ها، انسداد روده، مشکلات عصبی و... اشاره کرد.

 

روش‌های پیشگیری از یبوست

پس از آشنایی با ارتباط یبوست و چاقی و علت بروز این عارضه بسیار مهم است که با روش‌های پیشگیری از یبوست آشنا شوید. از جمله روش‌های پیشگیری یبوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوشیدن آب کافی: همان‌طور که گفته شد عدم مصرف آب کافی می‌تواند باعث یبوست شود و برای جلوگیری از این مشکل باید حتماً آب کافی نوشید.
  • افزایش مصرف فیبر: برای درمان و جلوگیری از یبوست باید از غذاهای حاوی فیبر همچون سبزی‌ها، میوه‌ها و غلات کامل استفاده کرد.
  • تحرک روزانه: فعالیت‌های بدنی می‌توانند در پیشگیری از یبوست مؤثر باشند؛ بنابراین تحرک روزانه و ورزش باید حتماً در برنامه روزانه افراد قرار گیرد.
  • پایبند بودن به یک برنامه درست جهت اجابت مزاج: بسیار مهم است که افراد زمان‌بندی مشخصی برای اجابت مزاج داشته باشند و زمانی که احساس نیاز به مدفوع کردن دارند این کار را عقب نیندازند. این کار می‌تواند در پیشگیری از یبوست بسیار مؤثر باشد.
  • جایگزین کردن داروها: همان‌طور که گفته شد بسیاری از داروها می‌توانند باعث یبوست شوند. توصیه می‌شود با شناسایی این داروها برای تعویض آنها با پزشک مشورت کرد.
  • خودداری از مصرف غذاهای چرب: غذاهای چرب در کاهش حرکات روده بسیار تأثیر دارند و به همین دلیل باید از مصرف آنها خودداری کرد.
  • تنظیم وزن: همان‌طور که گفته شد چاقی می‌تواند در بروز یبوست نقش داشته باشد و بسیار مهم است افراد با کاهش و تنظیم وزن از این مسئله جلوگیری کنند.
  • خودداری از مصرف الکل و کافئین: الکل و کافئین باعث خروج مایعات از بدن می‌شوند و این مسئله خشکی و سختی مدفوع را در پی دارد.
  • مدیریت استرس: کنترل استرس با فعالیت‌هایی نظیر یوگا، تمرینات تنفسی و مدیتیشن بسیار مهم است تا این عامل باعث یبوست نشود.

زندگی سالم راه پیشگیری از یبوست است

کلام پایانی

بسیاری از افرادی که دچار یبوست می‌شوند اندکی اضافه وزن را در بدن خود تجربه می‌کنند. ارتباط یبوست و چاقی در واقع به انباشت مدفوع در روده‌ها مرتبط است و علت دیگری ندارد. در واقع زمانی که یبوست برطرف می‌شود این اضافه وزن ناشی از یبوست از بین می‌رود. بسیار مهم است که عارضه یبوست کنترل و درمان شود تا از مشکلات ناشی از آن در بدن جلوگیری گردد.

 

منابع:

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید