درمان شقاق مقعدی با بتادین امکان پذیر است؟

شقاق یا فیشر از جمله بیماری‌های ناحیه نشیمنگاهی به شمار می‌رود که باید هرچه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کرد. عدم درمان شقاق می‌تواند به راحتی این بیماری را از مراحل خفیف با درمان‌های ساده، تبدیل به یک شقاق مزمن با درمان‌هایی همچون جراحی یا لیزر شقاق کند. بسیاری مواقع شقاق مقعدی با درمان‌های ساده همچون استفاده از بتادین بهبود می‌یابد. این که این روش چگونه می‌تواند به درمان این بیماری کمک کند را در این مقاله بررسی خواهیم کرد.

 

درمان شقاق با بتادین

درمان شقاق با بتادین در مراحل ابتدایی این بیماری در کنار سایر روش‌های درمان خانگی امکان‌پذیر است. زمانی که شقاق برای اولین بار در بدن فرد به وجود می‌آید به آن شقاق حاد گفته می‌شود. درمان شقاق حاد در بیشتر موارد درمان‌های خانگی است که یکی از آنها درمان شقاق با بتادین نام دارد. بتادین یک ماده ضدعفونی‌کننده است که با این خواص خود می‌تواند به ضدعفونی شدن زخم شقاق و بهبود آن کمک کند. برای استفاده از خواص بتادین در درمان شقاق باید مراحلی را طی کرد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

چگونه شقاق را با بتادین درمان کنیم؟

نحوه استفاده از بتادین برای درمان شقاق

برای اینکه بتوان از بتادین برای درمان شقاق استفاده کرد باید در ابتدا در یک حمام یا لگن آب ولرم ریخت. پس از آن باید مقداری بتادین را با آب مخلوط کرد و سپس در آن نشست.
نکات زیر در هنگام استفاده از بتادین برای درمان شقاق اهمیت دارد:

  • درجه حرارت آب نباید چندان زیاد باشد تا فرد بتواند به راحتی در آب بنشیند.
  • این کار باید سه بار در روز و هر بار ۱۵ دقیقه انجام شود تا بتواند تأثیر خود را بر روی شقاق بگذارد.
  •  در بسیاری موارد این روش تنها باعث تسکین درد می‌شود و نمی‌تواند به شکل کامل این بیماری را درمان کند.

تاثیر بتادین در درمان شقاق

 

دیگر روش‌های درمان خانگی شقاق

در کنار استفاده از بتادین برای درمان شقاق، راه‌های دیگری نیز به عنوان درمان خانگی شقاق در نظر گرفته می‌شوند. از جمله این راه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از یک رژیم غذایی پر فیبر با جلوگیری از یبوست می‌تواند به بهبود شقاق در مراحل حاد کمک کند. توصیه می‌شود افراد در کنار درمان شقاق با بتادین از میوه‌ها و سبزی‌ها در رژیم خود بیشتر استفاده کنند.
  • مصرف آب بیشتر نقش مهمی در جلوگیری از یبوست و بهبود عملکرد دستگاه گوارش دارد. توصیه می‌شود روزی 8 لیوان آب ساده به همراه آبمیوه‌های طبیعی میل شود.
  • نشستن در آب گرم یا حمام سیتز از دیگر روش‌های مؤثر در کنار درمان شقاق با بتادین است. برای این کار باید روزی 2 تا 3 بار در وان یا لگن آب گرم به مدت 15 دقیقه نشست.
  • استفاده از روغن‌های طبیعی همچون روغن‌زیتون و روغن نارگیل برای نرم و مرطوب کردن ناحیه شقاق توصیه می‌شود.
  • استفاده از ژل آلوئه‌ورا در کنار استفاده از بتادین در درمان شقاق نیز می‌تواند نقش مؤثری در بهبود این بیماری در مراحل ابتدایی ایفا کند.
  • برخی داروها و پمادها نیز توسط پزشک برای درمان شقاق در مراحل اولیه تجویز می‌شوند که می‌توانند بسیار مؤثر باشند.

تاثیر درمان های خانگی بر درمان شقاق

 

آیا نوع شقاق بر درمان آن با بتادین تأثیرگذار است؟

یکی از نکات بسیار مهم در درمان شقاق با بتادین این است که این روش چه زمانی می‌تواند مفید باشد. برای دانستن این نکته باید با بیماری فیشر و انواع آن آشنا بود.
بیماری شقاق به دو نوع زیر تقسیم می‌شود:

  • شقاق حاد

 شقاق حاد به مراحل ابتدایی این بیماری گفته می‌شود که در طی ۶ تا 8 هفته با روش‌های خانگی و دارویی قابل بهبود است.

  • شقاق مزمن

 اگر شقاق حاد در طی ۶ تا 8 هفته درمان نشود یا به درمان‌های دارویی و روش‌های خانگی پاسخ ندهد بیماری فیشر وارد مرحله مزمن شده است. در این مرحله بیماری باید با جراحی یا لیزردرمانی شقاق مداوا شود.

درمان شقاق با بتادین تنها زمانی مؤثر است که بیماری در مرحله حاد باشد و برای درمان به جراحی یا لیزردرمانی نیاز نباشد. به همین دلیل به بیماران توصیه می‌شود که حتماً برای درمان به پزشک مراجعه کنند تا نوع شقاق آنها تشخیص داده شود و با توجه به نظر پزشک و مفید بودن استفاده از بتادین، این روش درمانی در کنار روش‌های دیگر به کار رود.

انواع شقاق و روش درمان آنها

چرا شناخت علائم بیماری شقاق لازم است؟

پیش از اینکه برای درمان شقاق از بتادین استفاده شود باید در ابتدا دانست که آیا مشکلات ناحیه نشیمنگاهی ناشی از شقاق است یا یک بیماری مقعدی دیگر. برای آگاهی از این مسئله شناخت علائم بیماری شقاق بسیار اهمیت دارد. در صورتی که فرد به پزشک دسترسی نداشته باشد شناخت این علائم کمک می‌کند تا با استفاده از روش‌های خانگی همچون استفاده از بتادین تا حدی به تسکین علائم خود کمک کند.
از جمله علائم شقاق موارد زیر هستند:

  • خارش و سوزش مقعد
  • خونریزی در حین اجابت مزاج
  • احساس زائده گوشتی به شکل یک تکه گوشت اضافه در ناحیه مقعد
  • درد مقعد
  • احساس برآمدگی یا وجود ترک در ناحیه مقعد
  • ترک‌خوردگی مقعد

در صورتی که بیماری شقاق با بتادین درمان نشود چه باید کرد؟

همان‌طور که گفته شد درمان شقاق با بتادین در بسیاری موارد به شدت آن بستگی دارد. اگر فردی از این روش درمانی استفاده می‌کند؛ اما هیچ تأثیری نمی‌بیند باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند؛ زیرا این روش درمانی پاسخگوی او نیست. در مواردی که بیماری با روش‌های خانگی همچون درمان شقاق با بتادین مداوا نمی‌شود پزشکان ناچار می‌شوند تا روش‌های جدی‌تری همچون جراحی یا درمان شقاق با لیزر را برای مداوای این بیماری استفاده کند.

جراحی شقاق یک روش نسبتاً قدیمی‌تر است که امروزه لیزردرمانی جایگزین آن شده است. لیزردرمانی شقاق در مدت زمانی کمتر از 30 دقیقه بدون درد و خونریزی انجام می‌شود. این روش درمانی همچنین نیازی به بیهوشی و بستری شبانه ندارد و به همین دلیل یکی از روش‌های رایج در درمان شقاق به شمار می‌رود.

درمان شقاق با لیزر

 

کلام پایانی

درمان شقاق با بتادین یکی از روش‌هایی است که بسیاری از افراد برای درمان شقاق خود از آن استفاده می‌کنند. بسیار مهم است که پیش از استفاده از این روش افراد بدانند شقاق آنها در چه مرحله‌ای قرار دارد و آیا این روش می‌تواند برای آنها مؤثر باشد یا خیر. بسیاری مواقع  بیماری  شقاق در مرحله‌ای قرار دارد که درمان آن با بتادین امکان‌پذیر نیست و این روش درمانی فقط نقش تسکین‌دهنده ایفا می‌کند. در چنین مواقعی علائم بیماری پس از مدتی با شدت بیشتری باز می‌گردند و وضعیت ناخوشایندی را برای فرد به وجود می‌آورند؛ وضعیتی که فقط با جراحی یا لیزردرمانی شقاق بهبودپذیر است.

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید