فیستول در کودکان

فیستول مقعدی تنها یک بیماری مختص به بزرگسالان نیست بلکه می‌تواند در کودکان نیز ایجاد شود و آنها را بسیار آزار دهد. فیستول در کودکان با فیستول بزرگسالان متفاوت است و در واقع بیماری ساده‌تری محسوب می‌شود. این بیماری هرچند ساده‌تر است اما می‌تواند برای کودکان بسیار دردناک باشد و باید هرچه سریع‌تر با مشاهده علائم آن برای درمان اقدام شود. فیستول در کودکان با علائمی همچون تورم و قرمزی و ایجاد جوش چرکی یا کورک در نواحی اطراف مقعد همراه می‌شود و با مشاهده این علائم باید هرچه سریع‌تر مشکل توسط پزشک بررسی گردد. در این مقاله به فیستول مقعدی در کودکان و نکات بسیار مهم در مورد آن بیشتر خواهیم پرداخت.

معاینه کودک توسط پزشک برای بیماری فیستول


فیستول مقعدی در کودکان چیست؟

در تعریف بیماری فیستول می‌توان گفت که این عارضه به اتصال دو بافت از بدن توسط یک مجرای غیرطبیعی اطلاق می‌شود. بیماری فیستول مقعدی در بزرگسالان و کودکان بسیار متفاوت است. فیستول مقعدی در بزرگسالان یک بیماری پیچیده است که می‌تواند درمان را با مشکلاتی مواجه سازد؛ درحالی‌که فیستول در کودکان یک بیماری ساده محسوب می‌شود که در بسیاری مواقع بدون عارضه و فاقد آبسه است. فیستول در کودکان بیشتر در اطفال زیر یک سال دیده می‌شود و پسران را بیشتر درگیر می‌کند. بهترین درمان برای فیستول در کودکان لیزر محسوب می‌شود که می‌تواند این بیماری را بسیار آسان، سریع و بدون خونریزی درمان کند.

آشنایی با بیماری فیستول مقعدی در کودکان


علل فیستول در کودکان و نوزادان

در بزرگسالان، فیستول به طور معمول به دلیل عدم درمان مشکلاتی همچون آبسه مقعدی ایجاد می‌شود؛ اما فیستول مقعدی در کودکان به دلایل متفاوت‌تری به وجود می‌آید. یکی از مهم‌ترین علل فیستول در کودکان به‌وجودآمدن غده‌های عفونی در کانال مقعد است. در داخل مقعد غدد کوچک زیادی وجود دارد. هنگامی که کودک فیستول مقعدی دارد، یکی از این غدد احتمالاً به دلیل یک آبسه یا عفونت مسدود شده‌اند. این انسداد منجر به التهاب و به دنبال آن تجمع چرک در غدد بین دو اسفنکتر راست‌روده می‌شود و هنگامی که جوش باز می‌شود، مخاط نزدیک مقعد به فیستول تبدیل می‌شود.
همچنین فیستول می‌تواند ناشی از اسهال‌های مزمن و مداوم در کودکان باشد؛ این وضعیت باعث می‌شود که دیواره خروجی کانال مقعد آسیب ببیند و فیستول را به همراه داشته باشد. از جمله دلایل دیگر فیستول در کودکان می‌توان به حساس‌تر بودن بدن کودکان اشاره کرد. افزایش حجم مدفوع و فشار ناشی از آن در هنگام تخلیه می‌تواند باعث آسیب به این قسمت از بدن کودک شود. همچنین به دلیل اینکه روزنه مقعد در نوزادان و کودکان یک الی دو سال نازک و باریک است این مسئله می‌تواند کودکان را بیشتر مستعد فیستول کند.

اسهال مداوم کودک علت فیستول مقعدی


علائم فیستول در کودکان

همان‌طور که بیماری فیستول در بزرگسالان با علائم خاصی خود را نشان می‌دهد در کودکان نیز فیستول علائم خاصی دارد. شناسایی این علائم کمک می‌کند تا والدین کودک بتوانند هرچه سریع‌تر این بیماری را تشخیص دهند و برای درمان سریع آن اقدام کنند. درصورتی‌که بیماری فیستول در کودکان هرچه سریع‌تر درمان نشود می‌تواند کودک را بسیار آزار دهد و به همین دلیل درمان سریع این بیماری در کودکان بسیار اهمیت دارد. از جمله علائم فیستول در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاهده قرمزی و تورم در نواحی اطراف مقعد
  • درد بسیار در ناحیه مقعد که باعث گریستن کودک می‌شود.
  • مشاهده جوش چرکی یا کورک در ناحیه اطراف مقعد
  • خروج ترشحات چرکی از محل فیستول
  • درد مداوم و شدید هنگام راه رفتن و حرکت یا هنگام عطسه و سرفه

درد بسیار در ناحیه مقعد از علائم فیستول مقعدی در کودک


تشخیص بیماری فیستول در کودکان

 تشخیص فیستول در کودکان چندان برای مادر سخت نیست؛ زیرا در بیشتر مواقع مشاهده جوش یا کورک در اطراف کانال مقعد به‌راحتی امکان‌پذیر است. این جوش یا کورک پس از مدتی می‌تواند سر باز کند و با خروج چرک همراه شود که در این زمان مراجعه به پزشک متخصص دستگاه گوارش لازم است. زمانی که کودک نزد پزشک فیستول برده می‌شود او ابتدا به معاینه فیزیکی کودک می‌پردازد و ممکن است برای تشخیص دقیق‌تر از روش‌های خاص‌تری استفاده کند. پس از تشخیص دقیق فیستول، درمان مناسب توسط پزشک پیشنهاد می‌شود.

مشاهده جوش یا کورک در ناحیه مقعدی کودک به علت فیستول


بهترین روش درمان فیستول مقعدی در کودکان

همان‌طور که در مورد بزرگسالان فیستول مقعدی درمانی همچون قرص و دارو ندارد، در مورد کودکان نیز این گونه است. مصرف آنتی‌بیوتیک روش درمان قطعی این بیماری نیست و به‌عنوان یک مکمل در کنار درمان تهاجمی استفاده می‌شود. برای درمان فیستول در کودکان می‌توان از روش‌های جراحی مانند «فیستولومی» استفاده کرد؛ اما به دلیل اینکه این روش می‌تواند برای کودک عوارض داشته باشد پزشکان به‌هیچ‌عنوان آن را پیشنهاد نمی‌کنند. درمان فیستول در کودکان لیزر فیستول است که می‌تواند یکی از بهترین و قطعی‌ترین روش‌ها برای درمان این بیماری در کودکان باشد و بدون احتمال بازگشت بیماری، آن را درمان کند. این روش در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون عوارض جراحی همچون درد و خونریزی انجام می‌شود و به همین دلیل بهترین روش درمان فیستول کودکان محسوب می‌شود.

لیزر فیستول مقعدی در کودکان جهت درمان


کلام پایانی

بیماری فیستول در کودکان یک بیماری نسبتاً شایع در کودکان زیر یک سال و به‌خصوص پسران است. این بیماری برخلاف فیستول در بزرگسالان ساده‌تر به حساب می‌آید و علت ایجاد آن نیز متفاوت‌تر است. به طور معمول دلیل این عارضه در کودکان عفونی‌شدن غده‌های کانال مقعد و اسهال‌های مزمن و مداوم است. کودک مبتلا به فیستول علائمی همچون درد، کورک یا چرک در ناحیه مقعد و خروج ترشحات مقعدی را تجربه می‌کنند. والدین کودک پس از مشاهده علائم فیستول در کودکان و نوزادان باید هرچه سریع‌تر برای درمان این مشکل اقدام کنند. بهترین روش درمانی فیستول در کودکان لیزر است؛ زیرا می‌تواند این بیماری را بدون احتمال بازگشت و با کمترین عوارض درمان کند.

 

 

منابع :

 


 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید