چه غذایی بعد از عمل فیستول باید بخوریم؟

یکی از نکته‌های بسیار مهم پس از جراحی فیستول و یا لیزر فیستول مراقبت‌های پس از آن است. یکی از این مراقبت‌ها توجه به رژیم غذایی است که نقش مهمی در دوران نقاهت جراحی فیستول دارد. تغذیه با تأثیری که بر روی حرکات روده می‌گذارد می‌تواند از ایجاد یبوست و فشار به ناحیه مقعد جلوگیری کند؛ نکته‌ای که بعد از عمل فیستول بسیار مهم است. پاسخ به اینکه چه غذایی بعد از عمل فیستول باید بخوریم؟ از اهمیت بالایی برخوردار است و به همین دلیل در مقاله امروز به‌صورت کامل به این موضوع خواهیم پرداخت تا شما این نکات را در تغذیه خود رعایت کنید.

 پس از جراحی فیستول


نقش تغذیه در بهبود بیمار بعد از عمل فیستول

تغذیه نه‌تنها در جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های نشیمنگاهی مؤثر است؛ بلکه نقش مهمی در روند درمان بیماری و کاهش علائم و نشانه‌های بعد از عمل بیماری‌های نشیمنگاهی دارد. بسیاری از بیمارهای نشیمنگاهی همچون بواسیر و یا شقاق بر اثر تغذیه نادرست و ابتلای افراد به یبوست رخ می‌دهند. در مورد بیماری‌های دیگری مانند فیستول شاید تغذیه نادرست عاملی در ابتلا به بیماری فیستول نباشد؛ اما می‌تواند در روند درمان مشکلاتی را ایجاد کند و باعث شود بهبودی بیمار بعد از عمل فیستول دچار مشکلاتی گردد. 
تغذیه نامناسب می‌تواند باعث بروز یبوست در افراد شود و این مسئله در هنگام عمل دفع فشار بسیاری را به ناحیه نشیمنگاه بیمار وارد کند. فشاری که می‌تواند باعث شود بهبود زخم ناشی از جراحی به تعویق بیفتد و یا حتی باعث عود مجدد بیماری شود. به همین دلیل آشنایی با پاسخ سؤال چه غذایی بعد از عمل فیستول باید بخوریم؟ بسیار مهم است. در ادامه با مواد غذایی مهمی که بعد از عمل فیستول باید بخورید آشنا می‌شوید.

نقش تغذیه در بهبود بیماری فیستول


رژیم غذایی مفید بعد از عمل فیستول

برای اینکه به نتیجه بهتری پس از عمل فیستول با لیزر برسید و از طرفی روند بهبودی بعد از عمل سریع‌تر انجام شود، بهتر است نکات زیر را در تغذیه بعد از عمل فیستول رعایت کنید:


مصرف غذاهای فیبردار

بسیار مهم است غذایی که بعد از عمل فیستول می‌خورید سرشار از فیبر باشد. فیبر نقش مهمی در حفظ سلامت گوارش دارد و در واقع یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی است که مانع از بروز یبوست در افراد می‌شود. فیبر کمک می‌کند تا حجم مدفوع افزایش یابد و از طرفی عملکرد دستگاه گوارش بهتر صورت گیرد. همان‌طور که گفته شد یبوست می‌تواند باعث شود روند درمان فیستول پس از عمل دچار مشکل شود؛ به همین دلیل بسیار اهمیت دارد غذایی که بعد از عمل فیستول می‌خورید حاوی فیبر بالایی باشد تا از این مشکل جلوگیری شود. غذاهای حاوی فیبر انواع میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات هستند که باید به شکل روزانه حدود 2۵ گرم از رژیم غذایی فرد را تشکیل دهند.

مصرف غذاهای فیبردار پس از عمل فیستول


نوشیدن آب کافی

در تغذیه بعد از عمل فیستول بسیار مهم است که بیمار آب کافی بنوشد. آب نقش مهمی در سلامت دستگاه گوارش دارد و به بهبود بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. مصرف آب باعث می‌شود که مدفوع نرم شود و از مشکلاتی همچون یبوست جلوگیری گردد. هرچه مدفوع نرم‌تر باشد فرد فشار کمتری را هنگام دفع به ناحیه مقعد وارد می‌کند و از طرفی این ناحیه دچار زخم و مشکلات دیگر نمی‌شود. توصیه می‌شود حداقل 8 لیوان آب در طول روز نوشیده شود تا آب بدن تأمین گردد.


روغن‌زیتون

روغن‌زیتون سرشار از چربی‌های سالم است و نقش مهمی در بهبود سلامت دستگاه گوارش دارد. شما می‌توانید از این روغن بر روی سالاد و یا در تهیه غذای خود استفاده کنید و به‌این‌ترتیب از مشکلاتی نظیر یبوست جلوگیری نمایید.

مصرف روغن‌زیتون پس از عمل فیستول


عسل

عسل نقش مهمی در ترمیم زخم‌ها دارد و از دیرباز برای بهبود زخم از خواص ضدالتهاب و  پاک‌سازی کننده آن استفاده می‌کردند. شما می‌توانید برای استفاده از خاصیت درمانی عسل آن را با آب گرم مخلوط کنید و سپس بنوشید.


لبنیات

لبنیات به دلیل داشتن املاح و مواد معدنی نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و ترمیم زخم‌ها دارند و به همین دلیل توصیه می‌شود در رژیم غذایی خود از آنها بسیار استفاده کنید.

مصرف لبنیات پس از جراحی فیستول


سیر و پیاز

سیر و پیاز سرشار از آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی هستند که این آنتی‌بیوتیک‌ها نقش مهمی در درمان التهاب و عفونت ناشی از فیستول دارند؛ به همین دلیل از جمله مواد غذایی هستند که بعد از عمل فیستول خوردنشان توصیه می‌شود.


چه غذاهایی بعد از عمل فیستول نباید بخوریم؟

حال که با غذاهایی که بعد از عمل فیستول باید بخوریم آشنا شدید، بد نیست بدانید که از چه غذاهایی باید پرهیز کنید. در ادامه با این مواد غذایی آشنا می‌شوید:

  • پس از عمل فیستول از مصرف خوراکی‌های تند و با طبع گرم خودداری کنید. این مواد غذایی می‌توانند علائمی همچون درد و خونریزی را پس از عمل فیستول افزایش دهند و درمان بیماری را پیچیده‌تر سازند.
  • مصرف کافئین نیز باید پس از عمل فیستول محدود شود. نوشیدنی‌هایی مانند چای و قهوه به دلیل داشتن کافئین آب بدن را کاهش می‌دهند و ممکن است باعث یبوست شوند.

موارد گفته شده از جمله مهم‌ترین مواد غذاهایی هستند که بعد از عمل فیستول باید در رژیم غذایی قرار گیرند؛ بااین‌حال بهتر است بیمار در مورد رژیم غذایی خود از پزشک سؤال کند و رژیمی متناسب با نظر دکتر فیستول را ادامه دهد تا بعد از عمل فیستول با مشکلی مواجه نشود.

چای و قهوه بعد از عمل فیستول مصرف نشود


کلام پایانی

دغدغه بسیاری از بیماران مبتلا به فیستول این است که چه غذایی بعد از عمل فیستول باید بخورند. فیستول که یک نوع بیماری نشیمنگاهی است دو عضو بی‌ارتباط از بدن را از طریق مجرایی به یکدیگر وصل می‌کند و زمانی که این اتفاق در ناحیه مقعد رخ دهد به آن فیستول مقعدی می‌گویند. درمان فیستول مقعدی تنها با انجام جراحی فیستول و یا لیزر فیستول مقعدی امکان‌پذیر است. بسیار مهم است که بیماران تغذیه‌ای خاص بعد از عمل فیستول داشته باشند تا فرایند بهبود فیستول به بهترین شکل صورت گیرد. مصرف فیبر کافی و آب زیاد از جمله نکات مهمی هستند که باید در تغذیه بعد از عمل فیستول رعایت شود. در صورت عدم توجه به این نکته‌ها فرد ممکن است دچار یبوست شود و این عارضه فشار بسیاری را به ناحیه جراحی شده و یا تحت لیزر قرار گرفته وارد کند. به همین دلیل توجه به نوع غذایی که بعد از عمل فیستول باید مصرف شود بسیار اهمیت دارد.

 

 

منابع :

 


 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید