درمان فیستول در دوران بارداری

بارداری چیزی است که بسیاری از زنان مشتاقانه منتظر آن هستند. در واقع، مادر شدن به قدری خاص است که بسیاری از زوج‌ها برای تحقق رویاهای خود برای والدین شدن، از تکنیک‌های کمک باروری استفاده می‌کنند. بچه‌دار شدن یکی از بهترین حس‌های دنیاست که زندگی یک زوج را با تغییرات زیادی همراه می‌کند. 9 ماه طولانی بارداری تنها آغاز مرحله طولانی‌تر از زندگی یک زن است که دنیای او را تا آخر عمر زیر و رو می‌کند. 

بیماری فیستول در دوران بارداری

در 9 ماه بارداری و پس از زایمان، بدن یک زن با تغییرات هورمونی بی‌شماری مواجه می‌شود تا جنین را در بدن جای دهد. بدیهی است که این کار کوچکی نیست. رشد نوزاد در داخل رحم زنان را با چالش‌های متعددی مواجه می‌کند که شامل تغییرات خلقی و تغییرات فیزیکی می‌شود. همراه با تغییرات فیزیکی، تغییرات هورمونی باعث می‌شوند که مادران آینده احتمال ابتلا به بیماری‌های خاص مانند دیابت بارداری، واریس و غیره را داشته باشند. یکی از شرایط بسیار دردناک ایجاد «فیستول در دوران بارداری» است که در این مطلب به تفصیل در مورد آن صحبت می‌کنیم.

 

فیستول در دوران بارداری چیست؟

در تمام طول نه ماهگی، مادر فداکارانه یک نوزاد را در رحم حمل کرده است و تمام زندگی خود را تغییر داده است تا مطمئن شود که کودک در محافظت کامل است. در طول این 9 ماه، او تمام نیازهای خود را کنار می‌گذارد تا مطمئن شود که می‌تواند نوزاد را سالم به دنیا بیاورد. با نزدیک شدن به تاریخ تولد، مادر می‌داند که درد خواهد داشت. او خطرات را می‌داند، اما برای پشت سر گذاشتن آن بسیار قوی است.
اگرچه مادر برای زایمان آماده می‌شود، ممکن است با نوع کاملاً متفاوتی از درد و خطر سلامتی روبرو باشد. فیستول در دوران بارداری سوراخ یا کانالی است که بین واژن و راست روده یا مثانه به دلیل انسداد طولانی زایمان ایجاد می‌شود. این مشکل باعث می‌شود مادر در ادرار یا مدفوع یا هر دو دچار بی‌اختیاری شود.

مشکل فیستول در دوران بارداری


فیستول در دوران بارداری یک بیماری آسیب‌زای زایمان است که سلامت، حقوق و حیثیت زن یا دختر را سلب می‌کند. سوراخ بین کانال زایمان و رکتوم باعث نشت مدفوع، زایمان طولانی و با انسداد در هنگام زایمان می‌شود. فشار مداوم سر نوزاد به لگن مادر، جریان خون را قطع می‌کند و باعث می‌شود بافت بمیرد و از بین برود. این مشکل در نهایت منجر به فیستول خواهد شد.


انواع فیستول در دوران بارداری

در حالی که رایج‌ترین نوع آن سوراخی بین کانال زایمان و مثانه است (به نام فیستول وزیکوواژینال)، انواع دیگر عبارتند از:

  • فیستول رکتوواژینال: سوراخ بین کانال زایمان و رکتوم
  • فیستول اورتروواژینال: سوراخ بین کانال زایمان و مجرای ادرار (ادرار را از مثانه به خارج از بدن می‌برد)
  • فیستول اورتروواژینال: سوراخ بین حالب‌های مجرای زایمان (حمل ادرار به مثانه) و مجرای زایمان
  • فیستول بین مثانه و رحم: سوراخ بین مثانه و رحم

برخی از فیستول‌ها در طول عمل‌های زنان مانند هیسترکتومی و سزارین به دلیل مراقبت‌های بهداشتی نامرغوب و آموزش مهارت‌ها، صلاحیت ناکافی جراحی ایجاد می‌شوند. به این فیستول‌های ایتروژنیک می‌گویند. فیستول‌های تروماتیک در اثر خشونت جنسی، به ویژه در مناطق درگیری ایجاد می‌شوند. تخریب واژن یک آسیب جنگی محسوب می‌شود.

فیستول رکتوواژینال از انواع فیستول در دوران بارداری


علائم فیستول در دوران بارداری

فیستول در دوران بارداری هشت درصد از مرگ و میر مادران را تشکیل می‌دهد و 90 درصد موارد منجر به مرده زایی می‌شود. تخمین زده می‌شود که حدود 500 هزار زن و دختر در بیش از 55 کشور در سراسر آفریقای جنوب صحرا، آسیا و اقیانوسیه، کشورهای عربی و آمریکای لاتین و دریای کارائیب با فیستول زندگی می‌کنند و هزاران نفر دیگر نیز مبتلا هستند که هر سال رخ می‌دهد. نشانه‌های فیستول در دوران بارداری عبارتند از:

  • نفخ شکم
  • بی‌اختیاری ادرار
  • بی‌اختیاری مدفوع
  • ترشحات بدبو یا چرک واژن
  • درد شکم یا لگن
  • تب
  • خارش
  • عفونت‌های مکرر واژن
  • عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs)
  • تحریک یا درد در واژن یا نواحی اطراف آن
  • درد در حین فعالیت جنسی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • اسهال
  • آمنوره (قاعدگی غیر طبیعی)

درد شکم یا لگن از علائم فیستول در دوران بارداری


آیا فیستول در دوران بارداری قابل درمان است؟

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه بین 50 هزار تا 100 هزار زن در سراسر جهان به فیستول در دوران بارداری مبتلا می‌شوند. گاهی ممکن است فیستول به خودی خود بهبود یابد. اگر فیستول کوچک مثانه باشد، پزشک لوله کوچکی به نام کاتتر را در مثانه شما قرار می‌دهد تا ادرار را تخلیه کند و به فیستول زمان دهد تا خود به خود بهبود یابد. 

برای درمان فیستول آن‌ها همچنین ممکن است استفاده از چسب یا پلاگین مخصوص ساخته شده از پروتئین‌های طبیعی را برای مهر و موم کردن یا پر کردن فیستول در نظر بگیرند. در بیشتر موارد، افراد برای بخیه زدن فیستول به هم نیاز به جراحی دارند. جراحی بستگی به نوع فیستول و محل قرارگیری آن دارد. این می‌تواند لاپاراسکوپی باشد که کم تهاجمی است و در آن پزشک فیستول، برش‌های کوچکی ایجاد می‌کند و از دوربین‌ها و ابزارهایی برای رفع فیستول استفاده می‌کند. همچنین ممکن است نیاز به جراحی شکم داشته باشد. یکی از جدیدترین متدهای درمان فیستول، لیزر فیستول است.

نحوه درمان فیستول در دوران بارداری


کلام آخر

زنانی که زود باردار شده‌اند یا از مراقبت‌های مناسب محروم هستند، معمولاً از فیستول زایمان رنج می‌برند. این مشکل بدین دلیل اتفاق میفتد که وقتی شروع به احساس انقباضات کردند، به موقع به آنها رسیدگی نشد. برای مادران آینده و تازه مادران بسیار مهم است که بارداری و زایمان سالمی داشته باشند تا در آینده با چالشی مواجه نشوند. توصیه می‌شود به طور منظم به متخصص زنان و زایمان خود مراجعه کنید و خود را برای موعد مقرر از قبل آماده کنید تا از عوارض مربوط به زایمان جلوگیری نمایید.

منابع:

 

 

 

 

samira74 گفت:
ممنون از مطلب خوبتون. من زنی باردار هستم که فیستول دارم. خواستم بدونم بهترین روش برای درمان کدوم روشه؟
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز باید با پزشم خود بنا به شرایط‌تون مشورت کنید اما یکی از روش‌های رایج برای درمان فیستول، لیزر است.

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید