021 22 42 50 54
لوگو

فوق تخصصان کولورکتال
​​​​​​​(بیماری‌های مقعدی و کیست مویی)

دریافت نوبت اینترنتی

تماس از 9 صبح تا 1 شب

0902 200 39 11

کیست مویی در بارداری

کیست مویی در بارداری یکی از مشکلاتی است که زنان باردار ممکن است آن را تجربه کنند. این بیماری به صورت یک توده پر از چرک در ناحیه شکاف بین دو باسن به وجود می‌آید و می‌تواند با درد بسیاری همراه باشد. درمان کیست مویی در بارداری بسیار اهمیت دارد تا زنان باردار کمتر در معرض علائم ناخوشایند این بیماری باشند. در این مقاله به شکل کامل به کیست مویی در بارداری خواهیم پرداخت.

کیست مویی چیست؟

برای درک کیست پیلونیدال در بارداری، ابتدا باید بدانید که کیست پیلونیدال چیست.

کیست پیلونیدال کیسه ای پر از مو و بقایای پوستی است که در بالای باسن، نزدیک استخوان دنبالچه ایجاد می شود. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که فولیکول‌های مو مسدود می‌شوند و باعث می‌شوند مو، کثیفی و سایر مواد زائد زیر سطح پوست جمع شوند.

کیست های پیلونیدال از نظر اندازه متفاوت هستند و در صورت عدم درمان می توانند به آبسه های دردناک یا عفونت های مزمن تبدیل شوند.

تشخیص صحیح و درک علل و علائم این بیماری برای تعیین اینکه آیا می توان مشکلات را بدون مداخله پزشکی برطرف کرد یا خیر، مهم است.

کیست مویی در بارداری چیست؟

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال در بارداری تفاوت خاصی با بیماری کیست مویی معمول ندارد. در واقع این بیماری به ایجاد یک توده پر از چرک و مو در ناحیه شکاف دو باسن و انتهای دنبالچه گفته می‌شود که با علائم خاصی همراه است. عوامل مختلفی می‌توانند باعث کیست مویی در دوران بارداری شوند که از آن جمله تغییرات هورمونی در بدن و اضافه وزن در این دوران هستند. توجه به کنترل و درمان این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است که در ادامه این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

به نقل از سایت my.clevelandclinic.org:

Pilonidal cysts are much more common in men, pregnant women can get them too. If you’re experiencing pain in your buttocks, it could be a sign of a pilonidal cyst and not just a normal discomfort of pregnancy. It’s usually best in that case to contact your doctor and get checked

کیست‌ مویی در مردان بسیار شایع‌تر است، اما زنان باردار هم ممکن است به این بیماری مبتلا شوند. اگر در ناحیه باسن‌ احساس درد می‌کنید، ممکن است نشانه‌ای از کیست مویی باشد و فقط یک ناراحتی طبیعی در دوران بارداری نیست. در این حالت، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید و وضعیت‌تان را بررسی کنید.
 

کیست مویی در زنان باردار

 

علائم کیست مویی در بارداری

از جمله علائم کیست مویی در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس درد در ناحیه بالای باسن
  • مشاهده یک یا چند سوراخ در ناحیه بین شکاف دو باسن
  • خروج چرک و ترشحات بدبو از ناحیه کیست مویی
  • مشاهده قرمزی و التهاب پوست در ناحیه کیست
  • بیرون زدن موها از کیست مویی
  • بروز تب با درجه کم در صورت شدت بیماری

احساس درد در ناحیه بالای باسن از علائم کیست مویی در بارداری

 

علت کیست مویی در بارداری چیست؟

به صورت قطعی نمی‌توان دلایل بروز کیست مویی در بارداری را بیان کرد اما می‌توان موارد زیر را به عنوان دلایل مؤثر برشمرد:

ژنتیک 

یکی از دلایلی که باعث ابتلای فرد به کیست مویی در دوران بارداری می‌شود دلایل ژنتیکی و مادرزادی است. این دلیل می‌تواند باعث شود فرد بیشتر در معرض این بیماری باشد. 

برای دریافت مشاوره و درمان کیست مویی با لیزر با شماره ۰۲۱۲۲۴۲۵۰۵۴ تماس بگیرید.

آناتومی بدن فرد 

وضعیت آناتومی فرد نیز می‌تواند در ابتلا به کیست مویی مؤثر باشد؛ به طور مثال افرادی که شکاف بین باسن آنها عمیق‌تر است احتمال بیشتری دارد که به این بیماری مبتلا شوند.

پرمویی بدن

از دیگر دلایل کیست مویی در بارداری پر مویی بدن است. به خصوص اینکه در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی موهای ضخیم بدن زن‌ها افزایش پیدا می‌کند که می‌تواند عامل کیست مویی باشد.

کاهش تحرک

از دیگر دلایل ابتلا به کیست مویی تحرک کم و نشستن بیش از حد در این دوران است. نشستن بیش از حد می‌تواند باعث افزایش فشار به ناحیه تحتانی ستون فقرات و بازگشت موها به داخل پوست و در نتیجه آن کیست مویی شود.

دلایل کیست مویی در زنان باردار

 

خطرات کیست مویی برای زنان باردار 

نباید به درمان کیست مویی در بارداری بی‌توجه بود؛ زیرا این مسئله می‌تواند باعث گسترش عفونت در بدن شود که برای جنین و مادر خطرناک است. از طرفی عدم درمان این بیماری باعث گسترده‌تر شدن آن و سخت‌تر شدن روند درمان می‌شود و می‌تواند مادر را در این وضعیت بسیار آزار دهد. جدای این موارد، درد و علائم دیگر کیست مویی می‌توانند برای مادر آزاردهنده باشند و اجازه ندهند که مادر در آرامش دوران سخت بارداری را طی کند.

سخت‌تر شدن روند درمان از خطرات کیست مویی


درمان کیست مویی در بارداری

درمان کیست مویی در بارداری بسیار اهمیت دارد تا به این ترتیب این بیماری و عوارضش کنترل شوند. از جمله راه‌های درمان کیست مویی در بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورتی که کیست مویی شدید نباشد ممکن است پزشک از داروهای آنتی‌بیوتیکی که برای جنین مضر نیستند برای کنترل کیست و کاهش درد و التهاب استفاده کند. این روش کمک می‌کند تا درمان اصلی کیست مویی که به روش جراحی یا لیزردرمانی صورت می‌گیرد به دوران پس از نقاهت بارداری موکول شود.
  • در صورتی که بیماری پیشرفت کرده باشد و نتوان تا بعد از بارداری صبر کرد پزشک جراحی یا لیزردرمانی را در سه‌ماهه دوم بارداری انجام می‌دهد تا عفونت در بدن منتشر نشود و به جنین آسیب نرساند. این اقدامات جدی به دلیل اینکه بیهوشی عمومی و بی‌حسی نخاعی و موضعی می‌توانند برای جنین و مادر خطرناک باشند تنها در شرایط خاص و ویژه ممکن است انجام شوند. 

درمان کیست مویی زنان باردار

 

روش‌های پیشگیری از کیست مویی در بارداری

به دلیل اینکه کیست مویی در بارداری می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد بسیار مهم است که با روش‌های پیشگیرانه از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد. با اینکه بسیاری از دلایل ابتلا به کیست مویی در بارداری همچون دلایل ژنتیکی قابل کنترل نیستند؛ اما با استفاده از روش‌های زیر می‌توان تا حدی به پیشگیری از کیست مویی در بارداری کمک رساند: 

اصلاح موهای بدن

به زنانی که پر مو هستند توصیه می‌شود به شکل منظم به اصلاح موهای بدن خود به خصوص در ناحیه شکاف دو باسن بپردازند. این کار در فصل‌های گرم که تعرق افراد بیشتر است اهمیت بالاتری دارد.

داشتن تحرک کافی

به زنانی که به دلایل شغلی ناچار هستند بیش از حد بنشینند توصیه می‌شود هرازگاهی از روی صندلی بلند شوند و کمی قدم بزنند یا نرمش کند. این کار کمک می‌کند تا از فشار وارد بر مقعد و بازگشت مو به زیر پوست کاسته شود.

کنترل وزن

از دیگر مواردی که می‌توان آن را به عنوان روش پیشگیری از کیست مویی در دوران بارداری در نظر گرفت، کنترل وزن است. به شکل طبیعی در این دوران از سمت رحم و وزن جنین به ناحیه باسن فشار وارد می‌شود و نباید با افزایش وزن به این فشار اضافه کرد.

بهترین راه های پیشگیری از کیست مویی در بارداری


چه زمانی برای درمان کیست مویی در بارداری باید به پزشک مراجعه کرد؟

زنان باردار در صورت مشاهده هرگونه علائم کیست مویی باید هرچه سریع‌تر به پزشک کیست مویی مراجعه کنند تا کنترل بیماری به سرعت آغاز شود. همان‌طور که گفته شد در این دوران روش جراحی یا لیزردرمانی کیست مویی جز در موارد نادر امکان‌پذیر نیست. به همین دلیل برای کنترل و مدیریت کیست مویی و عدم پیشرفت آن باید پزشک اقدامات لازم را در نظر بگیرد تا بتوان درمان قطعی بیماری را به پس از بارداری موکول کرد. از آنجایی که بی‌توجهی به کیست مویی می‌تواند به پخش عفونت در بدن منجر شود که برای مادر و جنین بسیار خطرناک است تشخیص این بیماری و درمانش از اهمیت بالایی در بارداری برخوردار است.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان کیست مویی


کلام پایانی

بیماری کیست مویی در بارداری یک بیماری نشیمنگاهی به شمار می‌رود که می‌تواند برای مادر بسیار دردناک باشد. شناسایی علائم این بیماری و آغاز روند درمان در این دوران بسیار اهمیت دارد تا به مادر و جنین آسیبی وارد نشود. شیوه درمان در دوره بارداری مبتنی بر درمان‌های خانگی و دارویی است و درمان قطعی کیست مویی که جراحی یا لیزر کیست مویی است در بیشتر موارد به دوران پس از بارداری موکول می‌شود.

 

منابع:

pardis گفت:
من ۲۸ سالمه و هفته ۲۲ بارداری هستم. متاسفانه چند هفته پیش متوجه یه درد و تورم عجیب تو ناحیه کمر شدم. بعد از مراجعه به دکتر متوجه شدم کیست مویی دارم. خیلی نگرانم که این بیماری چه تاثیری روی بارداری و جنینم میذاره

چه راهکارهایی برای تسکین درد و پیشگیری از عفونت وجود داره؟ خیلی نگرانم که این بیماری به جنینم آسیب برسونه
    درمان فوری گفت:
    سلام دوست عزیز اگر کیست مویی در بارداری خفیف باشه مشکلی نیست و بهتره بعد از زایمان عمل بشین ولی اگه درد و ترشحات زیادی داره احتمالا متخصص به شما آنتی بیوتیک‌هایی که برای جنین مضر نیستند رو پیشنهاد بده ولی عمل کیست مویی حتی عمل لیزر تا حد ممکن در این دوران انجام نمیشه ولی حتما باید در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید.
مهلا موسوی گفت:
سلام من باردارم 20 هفته اس البته و امروز رفتم عطاری مرهم سیاه خریدم خیلی شبیه پماده گفت ۴ ۵ روز بزار رو کیست مویی میخواستم بدونم با توجه به اینکه باردارم پماد سیاه برام ضرری داره؟؟؟
کلافه شدم از دردش و نمیتونمم جراحیش کنم تا بعد زایمان خیلی درد میکشم
    درمان فوری گفت:
    سلام با توجه به اینکه باردار هستید بهتر است دارویی را بدون تجویز متخصص مصرف نکنید و بهتر است به این موضوع دقت کنید که درمان های سنتی کاملا موقتی بوده و بهترین راه درمان با توجه به شرایط بیمار لیزر و جراحی است.

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید