روغن زیتون برای درمان بواسیر (هموروئید)

استفاده از روغن زیتون برای درمان بواسیر یکی از روش‌های درمان این بیماری است که به عنوان درمان خانگی از آن یاد می‌شود. روغن زیتون خواص بی‌شماری دارد و همین مسئله باعث می‌شود که برای مداوای بواسیر نیز از آن استفاده بشود. روغن زیتون هم می‌تواند به تنهایی و هم در کنار داروهای گیاهی دیگر به درمان هموروئید کمک کند. به نحوه استفاده از روغن زیتون برای درمان هموروئید در ادامه خواهیم پرداخت.

 

نحوه تاثیر روغن زیتون برای درمان بواسیر

بواسیر یا هموروئید چیست؟ بیماری بواسیر یکی از عارضه‌های نشیمنگاهی بسیار رایج به شمار می‌رود و آن‌طور که آمارها نشان می‌دهند از هر دو نفر یک نفر این بیماری را تجربه می‌کنند. درمان بیماری بواسیر در مراحل ابتدایی با استفاده از روش‌های خانگی و استفاده از برخی داروها امکان‌پذیر است و پیش از انجام عمل جراحی یا لیزر درمانی بواسیر این روش‌ها امتحان می‌شوند. 
روغن زیتون دارای خواص ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدان است و همین ویژگی‌ها باعث می‌شود که نقش مهمی در کاهش التهاب و علائم بواسیر ایفا کند. این روغن همچنین به افزایش فعالیت دستگاه گوارش، هضم بهتر غذا و درمان یبوست کمک می‌کند و به شکل غیرمستقیم عواملی را که بر روی ایجاد هموروئید نقش دارند کنترل می‌کند.

استفاده از روغن زیتون برای درمان بواسیر


خواص روغن زیتون برای بواسیر

اینکه روغن زیتون چگونه می‌تواند به درمان بواسیر کمک کند در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • روغن زیتون می‌تواند با کمک به منبسط شدن عروق خونی به کاهش درد در هنگام اجابت مزاج کمک کند.
  • روغن زیتون می‌تواند نقش مهمی در کاهش خارش ناشی از بواسیر داشته باشد.
  • این روغن طبیعی خواص ضد التهاب دارد و باعث تسکین سوزش در ناحیه مقعد می‌شود.
  • روغن زیتون می‌تواند به کاهش تورم ایجاد شده توسط هموروئید کمک نماید.
  • روغن زیتون در کاهش مشکلات گوارشی و اجابت مزاج مؤثر است.
  • این روغن به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع شده به بهبود عملکرد روده‌ها کمک می‌کند.
  • روغن زیتون همچون نرم‌کننده در روده عمل می‌کند و عارضه یبوست را که یکی از علل اصلی بواسیر است درمان می‌کند.

 

نحوه درمان بواسیر با روغن زیتون

از روغن زیتون برای درمان بواسیر به دو شکل موضعی یا خوراکی می‌توان استفاده کرد:

مصرف خوراکی روغن زیتون 

روغن زیتون زمانی که به شکل خوراکی مصرف می‌شود با بهبود مشکلات گوارشی و یبوست از تشدید بواسیر جلوگیری می‌کند و باعث بهبود علائم هموروئید می‌شود. برای استفاده خوراکی فقط کافی است به شکل روزانه مقداری روغن زیتون را به همراه غذا یا سالاد میل کرد.

درمان بواسیر با روغن زیتون

استفاده موضعی از روغن زیتون

برای استفاده موضعی از روغن زیتون برای درمان بواسیر باید این روغن را بر روی ناحیه مقعد ماساژ داد. برای این کار باید یک پنبه را به روغن زیتون آغشته کرد و حدود ۲۰ دقیقه بر روی توده بواسیر مالش داد. این کار باید روزی ۳ تا ۴ بار انجام شود تا به مرور به کوچک شدن توده بواسیر کمک کند.

 

چند ترکیب موثر با روغن زیتون برای درمان هموروئید

برای اینکه خواص روغن زیتون برای درمان بواسیر افزایش یابد بسیاری مواقع از مواد طبیعی دیگری در کنار روغن زیتون استفاده می‌شود. این مواد موارد زیر هستند:

زردچوبه و روغن زیتون برای بواسیر

یکی از معروف‌ترین ترکیباتی که با روغن زیتون برای درمان بواسیر استفاده می‌شود ماده زردچوبه است. زردچوبه با خواص ضد خونریزی و کاهش‌دهنده التهاب خود نقش مهمی در بهبود هموروئید دارد. برای استفاده از خواص زردچوبه و روغن زیتون برای هموروئید باید این دو ماده را با یکدیگر ترکیب کرد تا حالت خمیری پیدا کنند و سپس آن را بر روی ناحیه مقعد مالش داد.

تاثیر روغن زیتون و زردچوبه برای بهبود بواسیر

روغن زیتون و اسطوخودوس برای درمان بواسیر

گیاه اسطوخودوس اثرات تسکین‌دهنده و ضدباکتریایی دارد و می‌تواند به کاهش تورم، خارش و سوزش ناشی از هموروئید کمک کند. با ترکیب روغن اسطوخودوس و روغن زیتون و مالیدن آن بر روی محل هموروئید می‌توان تأثیر آن را بر روی بهبود بواسیر دید.

روغن زیتون و روغن درخت چای

روغن درخت چای یک ماده ضدالتهاب و ضد تورم است و به همین دلیل ترکیب آن با روغن زیتون می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. برای استفاده از خواص آن باید یک قاشق چای‌خوری از آن را با چند قطره روغن زیتون مخلوط کرد و بر روی توده هموروئید ماساژ داد.

روغن زیتون و آبلیمو

مواد مؤثر موجود در آبلیمو می‌توانند به کاهش تورم و التهاب هموروئید کمک کنند. برای استفاده از خواص این دو ماده باید آنها را با یکدیگر ترکیب کرد و روی مقعد مالش داد و اجازه داد در ناحیه خشک شود. این کار برای اثربخشی باید ۲ تا ۳ بار در روز انجام شود.

روغن زیتون و آبلیمو برای بهبود بواسیر

 

آیا استفاده از روغن زیتون برای درمان بواسیر نتیجه‌بخش است؟

نکته بسیار مهمی که باید پیش از استفاده از روغن زیتون برای درمان هموروئید به آن توجه داشت این است که این روش درمانی باید حتماً زیر نظر پزشک استفاده شود. روش‌های درمان خانگی همچون استفاده از روغن زیتون تنها در مواردی مؤثر هستند که بیماری هموروئید در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. در واقع زمانی که بیماری فرد پیشرفت کرده روش‌های درمان خانگی ممکن است به تسکین علائم کمک کنند اما نمی‌توانند تأثیری در درمان این بیماری داشته باشند. تأثیرات روغن زیتون برای درمان هموروئید از لحاظ پزشکی ثابت نشده و به همین دلیل نمی‌توان به عنوان یک روش قطعی درمانی به آن نگاه کرد.
بسیاری از بیمارانی که با روش‌های خانگی همچون استفاده از روغن زیتون به کوچک شدن توده بواسیر خود کمک کرده‌اند پس از مدتی شاهد عود مجدد توده بواسیر بودند و ناچار شده‌اند در نهایت به سایر روش‌های درمانی همچون جراحی یا لیزردرمانی بواسیر تن دهند.

 

برای درمان بیرون‌زدگی بواسیر چه باید کرد؟

برای درمان بیرون زدگی بواسیر همان‌طور که گفته شد استفاده از روغن زیتون به شکل موضعی می‌تواند اثرگذار باشد؛ اما در مورد همه افراد صدق نمی‌کند. از طرفی ممکن است بیرون‌زدگی بواسیر با روغن زیتون کمی بهبود یابد؛ اما در صورت قطع استفاده دوباره به حالت قبل باز گردد. اولین اقدام مشورت با بهترین دکتر فوق‌تخصص بواسیر (هموروئید) است و می‌توان گفت قطعی‌ترین روش نیز درمان بیرون‌زدگی بواسیر جراحی یا لیزردرمانی بواسیر است که می‌تواند این بیماری را برای همیشه درمان کند.

درمان هموروئید با روغن زیتون

 

درمان قطعی بواسیر چیست؟

درمان قطعی بواسیر روش جراحی یا لیزر درمانی بواسیر است. از آنجایی که روش جراحی دوران نقاهت طولانی مدت دارد و با درد و خونریزی همراه است امروزه روش لیزر درمانی بواسیر جایگزین آن شده است. این روش می‌تواند این بیماری را در زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه و بدون نیاز به بیهوشی و بستری شبانه درمان کند. از طرفی این روش درمانی بدون درد و خونریزی است و به بیمار اجازه می‌دهد پس از درمان امور روزمره خود را به راحتی از سر بگیرد.

 

کلام پایانی

یکی از روش‌های درمان خانگی بواسیر استفاده از روغن زیتون به شمار می‌رود. از روغن زیتون برای درمان هموروئید استفاده می‌شود؛ اما اینکه تا چه حد این روغن می‌تواند به درمان این بیماری کمک کند به موارد متعددی همچون وضعیت بیماری و نظر پزشک باز می‌گردد. بسیار مهم است که بیماران با مشاهده علائم بواسیر به پزشک مراجعه کنند و در صورتی که پزشک استفاده از روغن زیتون برای درمان بواسیر را مفید دانست اقدام به این کار نمایند.


 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید