021 22 42 50 54
لوگو

فوق تخصصان کولورکتال
​​​​​​​(بیماری‌های مقعدی و کیست مویی)

دریافت نوبت اینترنتی

تماس از 9 صبح تا 1 شب

0902 200 39 11

درمان بواسیر | 26 روش خانگی، طب سنتی، گیاهی، دارویی، جراحی و لیزر

 راه‌های مختلفی برای درمان بواسیر یا درمان هموروئید وجود دارد؛ اما ابتدا باید پزشک متخصص شرایط بیمار را بررسی کند و بعد از تشخیص، درمان مناسب را ارائه دهد. درمان سریع بواسیر یا هموروئید با روش‌های تضمینی و مؤثر توسط پزشکان فوق تخصص جراحی کولورکتال انجام می‌شود.
بواسیر یا هموروئید بخشی طبیعی از بدن انسان است. بسیاری از بزرگسالان در بعضی از مقاطع زندگی خود علائم بواسیر را تجربه می‌کنند. بواسیر رگ‌های خونی متورم در کانال روده و مقعد انسان هستند که آخرین قسمت روده را تشکیل می‌دهند. وقتی هموروئید متورم می‌شود؛ علائمی مانند: خون‌ریزی، خارش و درد را ایجاد می‌کنند.
در این مقاله به سوالاتی مانند برای درمان بیرون زدگی بواسیر چه باید کرد یا درمان قطعی بواسیر بدون عمل جراحی چیست خواهیم پرداخت و بهترین روش درمان هموروئید را به شما معرفی می‌کنیم.

برای آشنایی با روش‌های درمان تضمینی بواسیر به صورت قطعی ویدئو زیر را مشاهده کنید:

 

بیماری بواسیر یا هموروئید چیست؟

بیماری بواسیر یک بیماری مقعدی است که با تورم یا خونریزی رگ‌های خونی که در ماهیچه های صاف دیواره راست روده و مقعد قرار دارند، همراه است. بواسیر ممکن است در اطراف مقعد که به آن بواسیر خارجی می‌گویند یا در داخل راست روده که به آن بواسیر داخلی می‌گویند ایجاد شود.

 

برای درمان بیرون زدگی بواسیر چه باید کرد

 

انواع روش های درمان بواسیر

شما می‌توانید بواسیر را با استفاده از درمان‌های جراحی و غیر جراحی درمان کنید. با این حال، برخی افراد مبتلا به توموفوبیا هستند. توموفوبیا یک اصطلاح علمی برای ترس از  جراحی است. این ترس ناشی از عدم کنترل، قرار گرفتن در یک محیط غیرعادی، درد، بیهوشی، روند بهبودی و ترس از نتایج منفی جراحی است.

به نقل از سایت healthline.com:

See a doctor if your hemorrhoid pain or other symptoms, such as rectal bleeding, become more severe even with treatment. Getting treatment when you notice symptoms worsening can help you avoid complications or a longer period of disruptive symptoms

اگر درد هموروئید شما شدید باشد و دچار علائمی مانند خونریزی شدید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. اگر به محض اینکه علائم هموروئید را متوجه شدید، به درمان آن پرداختید، می‌توانید به سریع‌تر درمان شدن خود یا جلوگیری از عوارض یا طولانی‌تر شدن علائم کمک زیادی کنید.

برای درمان بواسیر روش‌های مختلفی وجود دارد از جمله:

  • درمان خانگی
  • درمان گیاهی و طب سنتی
  • دارو درمانی
  • درمان پزشکی غیر جراحی
  • جراحی بواسیر
  • لیزر بواسیر

در زیر به طور دقیق هریک از این روش‌ها را باهم بررسی خواهیم کرد.

بواسیر چیست؟

 

درمان سریع بواسیر در خانه

درمان سریع بواسیر در خانه یکی از راه حل‌هایی است که خیلی از افراد به محض درگیر شدن با این بیماری به سراغ آن می‌روند. از آنجایی که بیماری بواسیر یکی از بیماری‌های شایع نشیمنگاهی به شمار می‌رود، نحوه درمان بیماری بواسیر بسیار به شدت این بیماری مرتبط است و به همین دلیل به بیماران همواره پیشنهاد می‌شود تا با مشاهده علائم بواسیر و قبل از استفاده از درمان های خانگی، به پزشک مراجعه کنند، حتی در برخی موارد و زمانی که شدت بیماری زیاد نیست. اینکه درمان خانگی بواسیر چیست و چگونه انجام می‌شود را در ادامه به شکل کامل توضیح می‌دهیم.

بسیاری از بیماران ترجیح می‌دهند که درمان فوری درد بواسیر در خانه را انجام دهند. روش‌های درمان خانگی بواسیر اگرچه مؤثر هستند؛ اما اثر آنها بسیار به شدت بیماری بواسیر بستگی دارند و از طرفی اگر در طی ۷ تا ۱۰ روز بواسیر با این روش‌ها بهبود پیدا نکند باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد و همچنین قبل از انجام هرکدام از آنها ابتدا از پزشک متخصص مشورت گرفت.

اگر برای شما نیز سوال شده که درمان خانگی بواسیر چیست، موارد زیر را بخوانید:

 

 تغییر رژیم غذایی و مصرف آب بیشتر

یکی از روش‌های درمان فوری درد بواسیر در خانه تغییر رژیم غذایی به یک رژیم پر فیبر است. این رژیم کمک می‌کند با حجیم شدن مدفوع از یبوست جلوگیری شود. همچنین مصرف روزانه آب بین ۶ تا ۸ لیوان نیز در جهت جلوگیری از یبوست بسیار مؤثر است.

تغییر رژیم غذایی و درمان خانگی بواسیر

 

استفاده از یخ در ناحیه مقعد

درمان خانگی بواسیر بیرون زده با قرار دادن یخ روی محل دردناک مقعد نیز ممکن است. برای ان کار باید ابتدا مقداری یخ را درون یک نایلون و سپس در یک کیسه تمیز قرار دهید. سپس این کیسه را روی قسمت مورد نظر برای یک دقیقه نگه دارید به این صورت که رگ‌های متورم شده منقبض می‌شوند و درد کاهش پیدا می‌کند.

این روش را روزانه سه تا چهار مرتبه تکرار کنید.

درمان بواسیر با یخ


 استفاده از حمام سیتز

یکی از روش‌های درمان خانگی بواسیر این روش است که بر طبق آن باید روزانه دو یا سه مرتبه و هر بار 15 دقیقه در لگن آب گرم نشست که به آن حمام سیتز نیز گفته میشود. گرمای آب در افزایش گردش خون در ناحیه مقعد بسیار مؤثر است.

حمام سیتز به عنوان آب درمانی برای بواسیر نیز شناخته می‌شود و معمولا بیماری‌های مربوط به قسمت نشیمنگاهی و قسمت‌های تناسلی را بهبود می‌بخشد. البته این روش یک روش قطعی برای درمان نیست، بلکه روشی برای کم کردن درد و التهاب بواسیر شناخته می‌شود.

درمان بواسیر با حمام سیتز


استفاده از کپسول ویتامین e

برای کاهش سوزش و خارش ناشی از بواسیر می‌توان چند عدد کپسول ویتامین e را سوراخ کرد و محتویات آن را بر روی مقعد مالید تا این احساسات ناخوشایند کاهش یابد. محتویات داخل کپسول خاصیت ضدالتهابی و مرطوب کنندگی دارد. از همین جهت برای بهبود درد بواسیر و جلوگیری از ملتهب شدن آن می‌توانید از این کپسول استفاده کنید.

بهتر است پس از استفاده از ویتامین ای، یک گاز استریل تمیز بر روی ناحیه مورد نظر قرار داده و نهایتا پس از 6 ساعت آن را با آب ولرم بشویید.

ویتامین ای برای بواسیر

 

درمان بواسیر با زردچوبه

زردچوبه یکی از گیاهانی است که به دلیل وجود کورکومین خواص التهابی قوی دارد و می‌تواند با تورم رگ‌های بواسیر را در ناحیه مقعد کاهش دهد. از همین رو یکی از روش‌های موثر خانگی برای درمان بواسیر استفاده از ترکیب زردچوبه و آب یا ژل آلوئه‌ورا است. به این صورت که دو قاشق زردچوبه را با مقداری آب ترکیب می‌کنید و زمانی که خمیری مانند شد، آن را بر روی زخم بواسیر بمالید تا به کاهش درد و التهاب کمک کند.

توجه: در استفاده از این روش زیاده روی نکنید و حتما قبل از انجام هریک از این روش‌های خانگی یا سنتی با پزشک متخصص مشورت کنید.

زردچوبه برای بواسیر

 

درمان بواسیر با موم عسل

موم عسل خواص نرم‌کننده دارد و می‌توان آن را به صورت موضعی برای درمان خانگی بواسیر خفیف بر روی نقطه مورد نظر استفاده کرد تا باعث تسکین التهاب و درد شود. برای استفاده از این روش باید روزانه مقداری عسل را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و 15 دقیقه صبر کنید، سپس آن را با آب ولرم بشویید.

این کار باعث کاهش خونریزی و خارش بواسیر می‌شود و تقریبا پس از یک هفته، این علائم به طور کامل از بین می‌رود. اما همچنان بواسیر همراه شما خواهد بود و شما به طور کامل و قطعی درمان نمی‌شوید بلکه با موم عسل تنها علائم این بیماری را ازبین می‌برید.

بواسیر و عسل

 

درمان بواسیر با چای سیاه

چای سیاه دارای «اسید تانن» است و می‌تواند به کاهش تورم و درد کمک کند. برای استفاده از چای سیاه باید یک عدد چای کیسه‌ای را در آب داغ قرار داد و پس از سرد شدن روی ناحیه بواسیر به مدت 15 دقیقه گذاشت. روزانه تا ۳ بار می‌توان این کار را انجام داد. اما باید مراقب باشید که بیش از حد این کار را تکرار نکنید و اگر تا سه روز جواب نگرفتید و یا علائم شما شدیدتر شد حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

چای سیاه برای بواسیر خوب است؟


بهترین غذاها برای بواسیر 

تغییر رژیم غذایی به یک رژیم غذایی پر فیبر یکی از مواردی است که می‌توان از آن به عنوان درمان خانگی بواسیر نام برد. همان‌طور که گفته شد باید برای درمان خانگی بواسیر از یک رژیم غذایی پر فیبر استفاده کرد. فیبر غذایی به دودسته محلول و غیرمحلول تقسیم می‌شود. فیبر محلول قابل‌حل در آب است و به کاهش گلوکز خون و کلسترول کمک می‌کند. فیبر غیرمحلول با جذب آب بسیار به خود، به افزایش سرعت عبور مواد غذایی از دستگاه گوارش کمک می‌کند و باعث افزایش حجم مدفوع و جلوگیری از یبوست می‌شود. اگر سوال شما نیز این است که چه بخوریم تا بواسیر از بین برود بهتر است رژیم غذایی زیر را رعایت کنید:

  •   غلات کامل یا غلات صبحانه آماده پر فیبر مانند جوی دوسر
  •     میوه‌های با فیبر بالا همچون سیب، گلابی و توت‌ها (انواع بری‌ها)
  •     انواع حبوبات
  •     پاستا و ماکارونی
  •     سبزیجاتی همچون اسفناج، کلم، کاهو، شلغم، نخودفرنگی، کدو، ذرت

با داشتن مواد غذایی فوق در غذاها، رژیم می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از یبوست و بهبود بواسیر داشته باشد.

غذاهای سرشار از فیبر برای بواسیر

 

ورزش مناسب برای بواسیر

خوب است بدانید ورزش برای درمان بواسیر و یا جلوگیری از ایجاد این بیماری بسیار مفید است. همه انواع ورزش‌هایی که در ادامه ذکر می‌شوند با افزایش دادن گردش خون به درمان سریع بواسیر در خانه کمک می‌کنند:

  •     پیاده‌روی
  •     دراز و نشست
  •    شنا
  •   طناب زدن
  •    رقص
  •     یوگا

علاوه بر ورزش‌هایی که از آنها نام برده شد ورزش‌های تخصصی‌تری نیز وجود دارند که به شرح زیر هستند و می‌توان با کمک یک متخصص آنها را انجام داد:

  • ورزش کگل
  • ژست کودک (حرکت بالاسانا)
  • حرکت پاها تا دیوار (ویپاریتا کارانی)
  • انقباض کف لگن

ورزش برای درمان بواسیر

 

درمان هموروئید با طب سنتی و گیاهان دارویی

درمان طب سنتی بواسیر نیز از جمله روش‌هایی است که خیلی از افراد به دلیل ترسی که از عمل یا خوردن دارو دارند به سراغ آن می‌روند. خوب است بدانید که این روش‌ها هیچگونه تضمینی ندارند و ممکن است بیماری شما اصلا خوب نشوند و یا حتی بدتر شود.

درمان فوری درد بواسیر با گیاهان دارویی نیز از جمله درمان‌های خانگی بواسیر به شمار می‌رود که براساس طب سنتی و گیاهی است. برای درمان گیاهی بواسیر به طور معمول از گیاهانی مانند گل غافث، مریم گلی، گیاه مورد، تره، پوست بلوط، گلنار، پوست کندراگو و پوست عدس استفاده می‌شود.

جراحی بواسیر

 

حذف غذاهای سودایی

در روش درمان خانگی از تغییر رژیم غذایی گفتیم. در طب سنتی این تغییر رژیم به شکل دیگری انجام می‌شود. متخصصان طب سنتی معتقدند غذاهایی که عامل سودا هستند می‌توانند باعث غلیظ شدن خون و تجمع و حبس آن را در مقعد شوند و در صورتی که فرد غذاهای سودا زا را از رژیم غذایی خود حذف کند این بیماری بهبود می‌یابد یا از پیشرفت آن جلوگیری می‌شود. در طب سنتی رژیم غذایی فرد مبتلا به بواسیر باید فاقد مواد زیر باشد:

  •  سبزی‌های تند و نفاخ مانند بادمجان، سیر، پیاز
  •   غذاهای فست فودی و فرآوری شده
  •  گوشت گاو، گاومیش، آهو
  •  ماهی شور
  •   ادویه‌های تند مانند فلفل

همچنین یکی از روش‌های درمان بواسیر در طب سنتی و دشمن بواسیر، مصرف بیشتر غذاهای زیر است:

  •  سبزیجات پخته شده با فیبر بالا
  •  غذاهای آبکی و زود هضم مانند سوپ‌ها
  •   مصرف میوه‌ برای درمان بواسیر همچون انجیر، زردآلو، آلو خشک، تمبر هندی و آب هندوانه
  •   مصرف روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب و مایعات

خوردن غذاهای گرم برای بواسیر

 

استفاده از صابون مراغه

بسیاری از مراقبت‌ها از ناحیه مقعد نیز می‌توانند در مداوای بیماری بواسیر در مراحل اولیه مؤثر باشند. به بیماران مبتلا به بواسیر توصیه می‌شود مقعد خود را روزانه بشویند و پس از شست‌وشو آن را با یک پارچه تمیز خشک کنند. استفاده از الکل یا صابون برای پاک کردن مقعد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا می‌توانند باعث تشدید بیماری شوند. می‌توان به جای صابون‌های معمولی از صابون مراغه برای شستشوی مقعد استفاده کرد؛ زیرا دارای چربی حیوانی در ساختار خود است و باعث تحریک این ناحیه نمی‌شود.

 

درمان بواسیر با عرقیات یا دم‌نوش‌های گیاهی

در طب سنتی از عرق یا دم‌نوش گیاهان دارویی برای بهبود بواسیر استفاده می‌شود. از جمله عرقیجات گیاهی که از آنها برای بهبود یبوست می‌توان استفاده کرد موارد زیر هستند:

  • عرق اسفرزه: این عرق تأثیرات مثبتی در بهبود یبوست دارد و توصیه می‌شود یک فنجان از آن صبح و عصر نوشیده شود تا مدفوع بافت نرمی پیدا کند و درد ناشی از بواسیر کاهش یابد.
  • عرق بومادران: عرق بومادران یکی از مؤثرترین عرقیجات برای درمان بواسیر است که می‌توان آن را به شکل روزانه مصرف کرد.
  • عرق بابونه: این عرق خواص التیام دهنده دارد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. بابونه را می‌توان به شکل عرق، روغن و یا دم‌نوش استفاده کرد.
  • دم‌نوش گیاه پنج‌انگشت: پنج‌انگشت از گیاهان دارویی بسیار مفید است که می‌تواند به درمان بواسیر کمک کند. برای استفاده از اثرات مفید پنج‌انگشت می‌توان دم‌نوش این گیاه را آماده کرد و سپس آن را نوشید.

درمان بواسیر در طب سنتی با دم‌نوش‌های گیاهی

 

درمان بواسیر از نظر امام صادق (ع)

امام صادق (ع) در پاسخ به سوالی که درباره درمان بواسیر از ایشان شده بود فرمودند:

  • حتما برای درمان این بیماری از تره استفاده کنید که خوردن این سبزی بواسیر را از بین می‌برد و پختن و تنقیه آن به مرور زمان باعث بهبود بیماری می‌شود.
  • خوردن سنجد کلیه‌ها را گرم می‌کند و معده و روده شما را پاکسازی می‌کند.
  • طهارت و شستوشوی مقعد با آب سرد نیز باعث ازبین رفتن بواسیر می‌شود.
  • همچنین خوردن گردو و زنیان با پنیر سفید ایرانی برای درمان بواسیر توصیه شده است.

برای درمان بواسیر از نظر امام صادق (ع) باید این موارد را رعایت کنید. البته درمان فوری به شما توصیه می‌کند تا در هر صورتی ابتدا به پزشک متخصص مراجعه و سپس درمانی را در پیش بگیرید.

 

درمان بواسیر با روغن نارگیل

این روغن نقش مهمی در کاهش خونریزی ناشی از بواسیر دارد و می‌تواند با نرم کردن زخم بواسیر از سوزش آن جلوگیری کند. استفاده موضعی از این روغن باید به شکل روزانه و با استمرار باشد. همچنین این روغن می‌تواند التهاب و عفونت ناشی از بواسیر را کاهش داده و درد این بیماری را برای شما کم‌تر کند.

یکی از زمان‌هایی که درد بواسیر بسیار زیاد می‌شود د رهنگام اجابت مزاج است؛ روغن نارگیل خوراکی با خاصیت روان کنندگی که دارد می‌تواند دفع را برای شما آسان‌تر و کم دردتر کند.

روغن نارگیل برای درمان بواسیر



 درمان بواسیر با روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون برای بواسیر در ناحیه مقعد باعث نرم شدن این ناحیه و جلوگیری از خارش می‌شود. برای استفاده از این روغن باید ناحیه مقعد را تمیز و خشک نمود و بعد با استفاده از یک پنبه و روغن زیتون ناحیه مورد نظر را به آهستگی ماساژ دهید تا روغن زیتون به طور کامل روی این ناحیه قرار بگیرد. این کار را می‌توان سه بار در روز انجام داد.

از خواص روغن زیتون می‌توان به خاصیت آنتی اکسیدانی و صدالتهاب بودن آن اشاره کرد. به همین دلیل هم این روغن برای درمان بواسیر بسیار محبوب‌تر از هر روغن دیگری است. همچنین مصرف روغن زیتون خوراکی می‌تواند به هضم بهتر غذاها و دفع ساده‌تر آن و درنتیجه کاهش درد بواسیر کمک بسیار زیادی کند.

 

درمان بواسیر با روغن بادام 

روغن بادام می‌تواند با نفوذ به لایه‌های زیرین پوست نقش مهمی در نرم کردن آن داشته باشد. این روغن همچنین باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست می‌شود و با تولید سلول‌های تازه از خارش و التهاب پوست جلوگیری می‌کند.

از آنجایی که بواسیر به دلیل تورم رگ‌های خونی در ناحیه مقعد ایجاد می‌شود، روغن‌هایی که خواص ضدالتهابی دارند می‌توانند به کاهش شدت علائم آن کمک کنند.  همچنین خوردن بادام تازه به سیستم گوارش و هضم بهتر غذاها کمک می‌کند همچنین به دلیل وجود فیبر، می‌تواند باعث دفع ساده نیز بشود.

درمان بواسیر با طب سنتی و روغن های گیاهی


درمان بواسیر با روغن زنجبیل 

روغن زنجبیل خاصیت گرمی دارد و به خوبی پوست را نرم و آبرسانی می‌کند و می‌تواند باعث نرم شدن ناحیه بواسیر شود. برای استفاده فقط کافیست یک پنبه را به مقداری روغن زنجبیل آغشته کرده و آن را روی محل مورد نظر قرار دهید. مراقب باشید که روغن بیشتر از ده دقیقه روی پوست شما نماند و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

بهتر است قبل از مصرف روغن زنجبیل بر روی ناحیه آسیب دیده، آن را روی قسمتی از پوست بازوی خود تست کنید و در صورتی که به آن حساسیت نداشتید استفاده کنید.

 

درمان بواسیر با آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا خواص مرطوب‌کننده و آب‌رسان دارد و از طرفی ضدالتهاب است. برای استفاده از خواص آن می‌توان ژل آلوئه‌ورا را بر روی زخم بواسیر قرار داد. البته مانند روغن زنجبیل، بهتر است قبل از استفاده از این گیاه، مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید.

همچنین می‌توانید ژل آلوئه ورا را با مخلوط کن خوب هم بزنید تا به صورت مایع شده و سپس آن را با مقداری زردچوبه ترکیب کرده و روی قسمت مورد نظر قرار دهید و پس از 10 الی 15 دقیقه آن را با آب ولرم شستوشو دهید. 

 

درمان بواسیر با سرکه سیب

سرکه سیب خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و می‌توان از آن برای شستشو و ضدعفونی کردن ناحیه بواسیر به عنوان درمان بواسیر خفیف استفاده کرد. البته سرکه سیب به شدت می‌تواند برای پوست‌های حساس خصوصا در ناحیه مقعد آسیب رسان باشد. از همین رو پیشنهاد می‌شود که از این روش در صورتی استفاده کنید که بواسیر شما شدید، خونی یا مزمن نیست.

 

عوارض درمان بواسیر با روش‌های خانگی یا طب سنتی چیست؟

بسیار مهم است که افراد پیش از استفاده از روش‌های درمان خانگی یا روش‌های طب سنتی برای درمان بواسیر، حتماً به یک پزشک مراجعه کنند. بسیار مهم است که وضعیت بیماری بواسیر فرد توسط پزشک بررسی شود و با توجه به نظر پزشک از روش‌های درمان خانگی یا گیاهانی که در طب سنتی برای درمان بواسیر مؤثر معرفی شده‌اند، استفاده کرد.
بسیاری مواقع بیماری بواسیر فرد در مرحله‌ای قرار دارد که هیچ کدام از روش‌های که در این مقاله از آنها نام برده شد نه تنها نمی‌توانند به بهبود آن کمک کنند؛ بلکه ممکن است باعث تشدید بیماری و سخت‌تر شدن روند درمان نیز شوند.
بسیاری مواقع بیماری فرد در وضعیتی است که نیاز به درمان فوری با لیزر بواسیر یا جراحی بواسیر دارد. استفاده از طب سنتی با تسکین علائم این باور را در بیمار ایجاد کنند که بیماری بهبود یافته است در حالی که بیماری پیشرفت کرده و روند درمان را سخت‌تر می‌کند.
روش قطعی درمان بواسیر لیزر بواسیر یا جراحی است و روش‌هایی که در این مقاله از آنها نام برده شد تنها در صورتی ممکن است مؤثر باشند که بیماری فرد بسیار خفیف است. این مسئله را تنها پزشک می‌تواند تشخیص دهد و به عهده خود بیمار نیست.

عوارض درمان بواسیر در طب سنتی

 

درمان بواسیر از طریق دارو

موارد خفیف هموروئید را می‌توان با طیف وسیعی از داروهای بدون نسخه، کرم‌ها، پمادها یا دستمال مرطوب درمان کرد. کرم‌های بدون نسخه اغلب حاوی منقبض کننده عروق هستند. این مواد باعث انقباض عروق خونی و کاهش خون‌ریزی می‌شوند. منقبض کننده‌های عروقی جریان خون را به بواسیر محدود می‌کنند و باعث کوچک شدن اندازه آن‌ها می‌شوند. این موضوع به کاهش درد و فشار کمک می‌کند. بهترین قرص‌ها برای بواسیر نیز به کاهش علائم درد و التهاب کمک می‌کنند. شیاف‌ها نیز داروهای جامدی هستند که در رکتوم وارد می‌شوند.

انواع قرص‌ها، پمادها و شیاف‌ها برای درمان بواسیر عبارتند از:

  • شیاف آنتی هموروئید: شیاف آنتی هموروئید بدون نسخه پزشک برای درمان و کاهش علائم بواسیر در دسترس است.
  • پماد و لوسیون پراموکسین: این پماد ترکیبات ضد خارش و بی‌حس کننده دارد که به کاهش خارش و درد بواسیر کمک می‌کند.
  • پماد هیدروکورتیزون: پماد هیدروکورتیزون ضدالتهاب بوده و یکی دیگر از داروهای بدون نسخه برای درمان بواسیر است که به صورت خوراکی، تزریقی و موضعی موجود است. برای درمان خارش ناشی از هموروئید ممکن است پزشک کرم هیدروکورتیزون یک درصد را برای تسکین خارش تجویز کند.
  • قرص‌های مسکن: تسکین درد ناشی از استامینوفن یا ایبوپروفن می‌تواند به شما کمک کند تا زمانی که هموروئید دارید راحت‌تر شوید. به خاطر داشته باشید، این درمان فقط درد و ناراحتی را کاهش می‌دهد، اما علت اصلی را برطرف نمی‌کند. مسکن‌ها بهتر است در ترکیب با درمانی که مستقیماً هموروئید را هدف قرار می‌دهند، به کار گرفته شوند. 
  • پماد ام جی: پماد ام جی ضدباکتری و ضدقارچ است و در تسکین درد برای هموروئید درجه یک و دو استفاده می‌شود.
  • پماد لیدوکائین: پماد لیدوکائین به دلیل خاصیت بی‌حس کنندگی که دارد برای تسکین درد بواسیر قابل استفاده است.
  • روهمورین: قرص روهمورین باید تحت نظر پزشک مصرف شود. این قرص برای خشک کردن عروق خونی بواسیر و ازبین بردن آن در گریدهای یک و دو تجویز می‌شود.

به یاد داشته باشید که اگرچه دسترسی به این داروها آسان است اما آنها عمدتا برای درمان بواسیر کاربردی ندارند و تنها به کاهش علائم و تسکین درد ناشی از هموروئید کمک می‌کنند، پس همچنان پیشنهاد درمان فوری مشورت گرفتن از یک پزشک متخصص است.

درمان بواسیر یا هموروئید با قرص

 

درمان قطعی بواسیر بدون عمل جراحی

یکی دیگر از روش‌های درمان بیرون زدگی بواسیر استفاده از روش‌های علمی اما غیرجراحی است. منظور از روش علمی، روش‌های ثابت شده پزشکی هستند که باید تحت نظر فرد متخصص و توسط او انجام شوند. این روش‌ها عبارتند از:

درمان بواسیر با نوار لاستیکی یا رابربند 

بستن کش لاستیکی یا رابربند یک روش درمانی مقرون به صرفه و غیر جراحی برای هموروئید داخلی درجه 2 یا 3 است. این روش کم تهاجمی شامل بستن هموروئید داخلی در هموروئید برای قطع جریان خون است. علاوه بر این، بستن باند لاستیکی یک روش سرپایی است، به این معنی که می‌توانید پس از درمان به خانه بروید.
پزشک قبل از عمل ممکن است به شما بیهوشی بدهد یا از بی‌حسی موضعی روی رکتوم شما استفاده کند؛ اما اغلب نیازی به بیهوشی نیست.  سپس پزشک یک آنوسکوپ را با دقت وارد مقعد شما می‌کند تا بواسیر داخلی شما را تجسم کند. در مرحله بعد، پزشک ابزار کوچکی به نام لیگاتور را از طریق آنوسکوپ وارد مقعد می‌کند.
پزشک شما از لیگاتور برای قرار دادن یک یا دو باند لاستیکی کوچک در پایه هموروئید داخلی استفاده می‌کند تا جریان خون را متوقف سازد. این فرآیند بسته به تعداد هموروئیدها چند دقیقه طول می‌کشد. نوارهای لاستیکی جریان خون بواسیر داخلی را قطع کرده و باعث پژمرده شدن و در نهایت ریزش آن‌ها می‌شوند.
هنگامی که هموروئیدها خشک شوند؛ با حرکات روده از بین می‌روند و شما حتی متوجه این اتفاق نخواهید شد. پس از عمل، ممکن است درد، خونریزی تاخیری، ترومبوز هموروئید و عفونت داشته باشید.علاوه بر این، ممکن است تا چند روز پس از بستن نوار لاستیکی مقداری خونریزی داشته باشید. اگر بعد از چند هفته خونریزی متوقف نشد با پزشک خود تماس بگیرید.

 

درمان بواسیر با اسکلروتراپی تزریقی

اسکلروتراپی هموروئید روشی غیر جراحی است که پزشکان برای درمان هموروئید درجه یک یا 2 از آن استفاده می‌کنند. پزشک یک محلول شیمیایی به نام اسکلروزانت را به بافت هموروئید تزریق می‌کند تا آن را از بین ببرد. تزریق به رگ‌های خونی اطراف هموروئید آسیب می‌رساند، جریان خون به رشد را محدود یا مانع می‌شود و باعث کوچک شدن و در نهایت ناپدید شدن آنها می‌شود.
اسکلروتراپی برای درمان هموروئیدهای کوچک مؤثرتر است. با این حال، ممکن است برای افزایش اثربخشی به چندین روش درمانی دیگر نیاز داشته باشید. پس از اسکلروتراپی هموروئید، درد کمی را تجربه خواهید کرد. علاوه بر این، اسکلروتراپی ممکن است کمتر از بستن با باند لاستیکی موثر باشد.

برخی از خطرات مرتبط با این درمان عبارتند از:

  • خون‌ریزی
  •  سوراخ شدن رکتوم
  • واکنش آلرژیک به محلول تزریق شده
  • ایجاد عفونت داخلی

 

درمان بواسیر بدون جراحی

 

درمان بواسیر با انعقاد مادون قرمز

انعقاد مادون قرمز یک درمان غیر جراحی موثر برای هموروئید داخلی درجه 1 یا 2 است. در این روش از نور مادون قرمز به عنوان منبع گرما برای متوقف کردن خون رسانی به هموروئید داخلی استفاده می‌شود. در نتیجه رگ‌های خونی منعقد می‌شوند و باعث کوچک شدن هموروئید می‌شوند. همانطور که پزشک نور مادون قرمز را اعمال می‌کند؛ ممکن است مقداری گرما در نواحی رکتوم خود احساس کنید.
در صورت احساس درد در حین عمل به پزشک خود اطلاع دهید. درمان کمتر از 10 دقیقه طول می‌کشد و می‌توانید پس از درمان فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید. ممکن است 5 تا 10 روز پس از عمل کمی احساس ناراحتی کنید. هم‌چنین، شما باید 7 تا 10 روز پس از انعقاد مادون قرمز منتظر خون‌ریزی باشید. با این حال، خون‌ریزی معمولاً خود به خود متوقف می‌شود. هم‌چنین برای جلوگیری از بازگشت هموروئید از زور زدن در حین اجابت مزاج خودداری کنید.
برخی از خطرات مرتبط با درمان انعقادی عبارتند از:

  • خون‌ریزی
  • درد قابل توجه در طول عمل
  • عفونت در ناحیه مقعد
  • کرایوسرجری 

کرایوسرجری شامل استفاده از نیتروژن مایع بسیار سرد یا تجهیزاتی به نام cryoprobe است که با نیتروژن مایع خنک می‌شود تا بواسیر را منجمد و از بین ببرد. پزشک شما از بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن ناحیه اطراف مقعد استفاده می‌کند.

مقایسه درمان علمی بواسیر با روش‌های خانگی

مقایسه درمان پزشکی و خانگی بواسیر
ویژگی‌هادرمان خانگیدرمان با روش‌های پزشکی
درمان تضمینی ندارددارد
عوارض جانبی شدید داردندارد
تاییدیه پزشکندارددارد
استاندارد سازیندارددارد
تداخلات داروییداردندارد
امکان دریافت دارو بدون نسخه داردندارد
امکان درمان دائمیندارددارد
امکان تشدید بیماریداردندارد
امکان به وجود آمدن آلرژیداردندارد

 

درمان تضمینی بواسیر از طریق جراحی

اغلب هموروئید مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما اگر بواسیر خونریزی زیادی داشته باشد، درد ایجاد کند یا متورم، سفت و دردناک شود؛ جراحی می‌تواند آن‌ها را از بین ببرد. عمل جراحی هموروئید را می‌توان در مطب پزشک یا در اتاق عمل بیمارستان انجام داد. در بیشتر موارد می‌توانید همان روز به خانه بروید. نوع جراحی بستگی به علائم و محل و اندازه بواسیر شما دارد.
پزشک قبل از جراحی ناحیه را بی‌حس می‌کند تا بتوانید بیدار بمانید، اما چیزی احساس نکنید. برای برخی از انواع جراحی، ممکن است به شما بیهوشی عمومی داده شود. این بدان معناست که دارویی به شما داده می‌شود که شما را به خواب می‌برد تا در طول جراحی درد را احساس نکنید. جراحی هموروئید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • قرار دادن یک نوار لاستیکی کوچک در اطراف هموروئید برای کوچک کردن آن با مسدود کردن جریان خون.
  • منگنه کردن یک هموروئید برای مسدود کردن جریان خون که باعث کوچک شدن آن می‌شود.
  • استفاده از چاقو (چاقوی جراحی) برای از بین بردن هموروئید. ممکن است بخیه بزنید یا نداشته باشید.
  • تزریق یک ماده شیمیایی به رگ خونی هموروئید برای کوچک شدن آن.
  • استفاده از لیزر برای سوزاندن هموروئید

 

درمان بواسیر با جراحی


بهترین راه درمان بواسیر با لیزر

هموروئیدهای گرید 3 و 4 باید با جراحی برداشته شوند تا علائم هموروئید تسکین یابند. جراحی معمولی یا هموروئیدکتومی منگنه قطعاً درد را تسکین می‌دهد، اما با عوارض شدید پس از عمل همراه است. هموروئیدهای بسیار بزرگ که به سختی با استفاده از روش‌های معمول جراحی برداشته می‌شوند را می‌توان با لیزر درمان کرد. حتی، افراد مبتلا به هموروئید گرید یک و 2 نیز می‌توانند برای بهترین نتایج این روش را انجام دهند.
درمان بواسیر با لیزر شامل استفاده از اشعه لیزر برای برداشتن بواسیر است. برای نتایج بهتر می‌توان از آن به تنهایی یا همراه با سایر گزینه‌های درمان هموروئید استفاده کرد. قبل از توصیه لیزر درمانی برای هموروئید، پزشک وضعیت بیمار، اندازه و آسیب وارد شده توسط بافت هموروئید و مدت زمانی که بیمار از بواسیر رنج می‌برد را بررسی می‌کند.
هموروئیدهای کوچک در ابتدا با کرم‌های موضعی و با پیشنهاد تغییرات ساده در سبک زندگی درمان می‌شوند. هموروئیدهای بزرگ و آن‌هایی که به سایر گزینه‌های درمان هموروئید پاسخ نمی‌دهند؛ با استفاده از لیزر درمانی درمان می‌شوند. در موارد کمی، لیزر درمانی همراه با سایر گزینه‌های درمانی برای تسکین سریع‌تر استفاده می‌شود.
درمان با لیزر شامل استفاده از دو نوع لیزر، لیزر CO2 و لیزر Nd:YAG است. در بین این دو نوع لیزر، لیزرهای Nd:YAG کارآمدتر است، زیرا در اعماق بافت نفوذ می‌کنند و جریان خون را با سرعت بیشتری نسبت به لیزرهای CO2 متوقف می‌کنند. بسته به اندازه و وضعیت هموروئید، مدت و غلظت پرتو لیزر برای انعقاد یا تبخیر بافت تنظیم می‌شود.
قبل از شروع درمان، پزشک ریشه رگ‌های خونی مسئول هموروئید را شناسایی می‌کند. سپس یک پرتو لیزر باریک دقیقاً به آن نقطه منتقل می‌شود. بافت‌ها و رگ‌های خونی بافت متورم این اشعه‌های پر انرژی را جذب می‌کنند. انرژی جذب شده به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود، بافت را جدا می‌کند و رگ‌های خونی را می‌بندد.
برداشتن بافت افتادگی و مهر و موم شدن رگ‌های خونی برای جلوگیری از خون‌ریزی در یک مرحله انجام می‌شود و نیاز به بخیه را از بین می‌برد. کل عمل با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و نیازی به بستری شدن ندارد. درمان بواسیر با لیزر اگرچه گران است اما بهترین درمان برای هموروئید در نظر گرفته می‌شود.

مزیت‌های درمان بواسیر با لیزر نسبت به سایر روش‌ها
ویژگی‌هادرمان بواسیر با لیزردرمان بواسیر با جراحی سنتی
درد و خونریزیاین روش درمانی با بستن عروق خونی مانع از خونریزی زیاد می‌شود.در این روش خونریزی ممکن است زیادتر از حد معمول نیز شود.
بستری شدن پس از لیزر نیازی به بستری شدن نیست.پس از عمل بیمار باید حداقل یک روز در بیمارستان بستری شود. 
دوران نقاهتدر این روش دوران نقاهت بسیار کوتاه است و بیمار پس از استراحتی کوتاه می‌تواند فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهد.این روش دوران نقاهت طولانی‌تری دارد و بیمار باید بسیاری از موارد را رعایت کند.
عوارض پس از عملمعمولاً درمان بواسیر با این روش عوارضی ندارد.عوارض در جراحی سنتی شامل خونریزی و عفونت است.
زمان عملزمان انجام لیزر 30 دقیقه و به صورت سرپایی است.عمل ممکن است چندین ساعت طول بکشد.
احتمال عود بیماریاحتمال عود بیماری بواسیر بسیار پایین است.احتمال بازگشت بیماری زیاد است.
پانسمان و بخیهنیازی به بخیه و پانسمان نیست.به دلیل ایجاد زخم، حتما آن قسمت باید بخیه و پانسمان شود.

 

درمان بواسیر یا هموروئید با لیزر

 

 

درمان بواسیر داخلی

هموروئید داخلی  یکی از انواع بواسیر است که در داخل راست روده رخ می‌دهد؛ در واقع تا جایی که معمولاً نمی‌توانید آن‌ها را احساس یا مشاهده کنید. هموروئید داخلی اغلب درد کمی دارد و گاهی اوقات همراه با خون‌ریزی است. این خونریزی می‌تواند حداقل باشد و هنگام پاک کردن پس از اجابت مزاج روی دستمال توالت یا به اندازه چکیدن آرام از مقعد به داخل توالت قابل مشاهده است. گاهی ممکن است پرولاپس یا افتادگی دریچه میترال رخ دهد. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که هموروئید داخل مقعد شروع به بیرون زدگی در خارج از مقعد کند.
اگر هموروئید به داخل برنگردند؛ اغلب  توسط فرد به آرامی به داخل هل داده می‌شود. پس از معاینه فیزیکی، پزشک متخصص بواسیر شما در مورد اینکه چه درمانی ممکن است بر اساس شدت بواسیر شما تجویز شود، تصمیم می‌گیرد. برای درمان بواسیر داخلی، ابتدا ممکن است درمان‌های خانگی تجویز می‌شوند. برای هموروئید داخلی پیشرفته می‌توان از اسکلروتراپی تزریقی، بستن باند لاستیکی، یا فتوکواگولاسیون مادون قرمز استفاده کرد. با این حال، هر روش درمانی از جمله درمان‌های خانگی و سرپایی به پیشرفت بیماری و نظر پزشک وابسته است.
 

درمان بواسیر


درمان بواسیر خارجی

هموروئید خارجی به جایی در نزدیکی مقعد یا پایین رکتوم اشاره دارد. این عارضه در زیر پوست و در قسمت بیرونی مقعد ظاهر می‌شود. این نوع هموروئید معمولاً خارش‌دار می‌شود، احساس سفت و برآمدگی دارد و اغلب دردناک یا بسیار ناراحت کننده می‌شود (به ویژه در هنگام نشستن). اگر لخته خون در داخل هموروئید ایجاد شود، فرد ممکن است درد شدیدی را تجربه کند. در نهایت، لخته به مرور زمان حل می‌شود، اما می‌تواند به شکل پوست خود را نشان دهد.
بواسیر خارجی معمولاً به دلیل فشار زیاد، مانند زمانی که فرد یبوست دارد یا زمانی که فرد برای مدت طولانی روی توالت می‌نشیند، ایجاد می‌شود.

در درمان بواسیر خارجی اگر درد یا خونریزی شدید دارید یا علائم بیماری با درمان‌هایی مانند تسکین موضعی با پد، استفاده از شیاف هیدروکورتیزون یا سایر پمادهای استروئیدی و مصرف نرم کننده‌های مدفوع مانند دوکوزات رفع نشد، نیاز به گزینه‌های درمان مبتنی بر جراحی خواهد بود. در هر صورت، روش درمانی به پیشرفت بواسیر و نظر پزشک بستگی دارد.

درمان خانگی بواسیر خارجی

برای درمان خانگی بواسیر خارجی می‌توانید از شیاف آنتی هموروئید یا پمادهای مخصوص هموروئید استفاده کنید. همچنین مصرف مسکن برای کاهش درد و علائم بواسیر خارجی، نشستن در حمام سیتز و شستوشوی مقعد با آب ولرم از دیگر روش‌های خانگی درمان بواسیر خارجی است.

البته این روش‌ها به احتمال زیاد موثر نیستند و بهترین راه مراجعه به متخصص و معالجه تحت نظر دکتر فوق تخصص است.

 

درمان بواسیر خارجی


درمان بواسیر در زنان

بواسیر در زنان نیز مانند بواسیر در مردان است؛ اکثر موارد هموروئید را می‌توان به صورت خود درمانی رفع کرد. موارد جدی‌تر یا مکرر ممکن است نیاز به دارو یا یک روش جراحی داشته باشند. هموروئید می‌تواند پس از درمان عود کند. از این رو، این بیماری به جای درمان باید کنترل شود. درمان های خانگی اغلب تنها چیزی است که برای تسکین درد خفیف، تورم و التهاب مرتبط با هموروئید لازم است. برخی از این روش‌ها عبارتند از:

درمان خانگی بواسیر در زنان

  •  استفاده از پمادها، کرم‌ها، شیاف‌ها یا پدهای هموروئید
  •  نشستن در لگن آب گرم به مدت 10 تا 15 دقیقه و دو یا سه بار در روز
  •  استفاده از نرم کننده‌های مدفوع برای به دفع راحت مدفوع
  • اطمینان از تمیز نگه داشتن ناحیه مقعد با حمام کردن یا دوش گرفتن روزانه
  • استفاده از حوله مرطوب یا کاغذ توالت مرطوب (حاوی عطر یا الکل نباشد) به جای دستمال توالت خشک برای کمک به تمیز نگه داشتن ناحیه مقعد پس از دفع مدفوع
  • استفاده از کمپرس یخ یا کمپرس سرد روی ناحیه آسیب دیده برای تسکین تورم
  •  مصرف داروهای ضد درد خوراکی مانند پاراستامول یا ایبوپروفن برای تسکین درد

درمان تضمینی بواسیر در زنان

برای یک هموروئید خارجی که در آن لخته (ترومبوز) ایجاد شده است؛ می‌توانید از پزشکتان که ترومبکتومی هموروئید را انجام می‌دهند، کمک بگیرید. پزشک از یک روش ساده به نام «برش و تخلیه» برای برداشتن لخته استفاده می‌کند. برای خون‌ریزی مداوم یا بواسیر دردناک، روش‌های غیرجراحی زیر برای از بین بردن هموروئید را می‌توان در مطب پزشک انجام داد:

  • بستن نوار لاستیکی برای قطع خون رسانی به بواسیر
  • تزریق اسکلروتراپی به هموروئید برای سفت شدن و کوچک شدن آن
  • الکتروتراپی (انعقاد الکتریکی) برای سفت شدن و بهبود هموروئید

اگر روش‌های غیرجراحی موفقیت ‌آمیز نبودند یا اگر هموروئید بزرگ باشد؛ ممکن است یکی از روش‌های جراحی زیر تجویز شود:

  • هموروئیدکتومی: برداشتن هموروئید با چاقوی جراحی (معمولاً تحت بیهوشی عمومی)
  •  منگنه زدن هموروئید: برداشتن هموروئید داخلی با یک تفنگ منگنه مخصوص
  •  درمان با لیزر: تابش نور لیزر روی بواسیر برای بستن خون‌ریزی و برداشتن بواسیر

 

درمان بواسیر در زنان


درمان بواسیر در مردان

علائم خفیف بواسیر در مردان ممکن است پس از چند روز بدون درمان خاصی از بین بروند. در بیشتر موارد و در صورت داشتن یبوست؛ پزشک اقداماتی را برای تسکین یبوست توصیه می‌کند. اگر هموروئید شما باعث درد یا ناراحتی می‌شود، از پزشک خود در مورد کرم‌ها یا پمادهای دارویی که ممکن است علائم شما را کاهش دهند، سوال کنید.
درد و التهاب را می‌توان با استفاده از کرم‌های دارویی، پمادها و شیاف‌ها (داروهایی برای قرار دادن در مقعد) کاهش داد. هم‌چنین درمان های خانگی نیز در مردان قابل استفاده است. اگر التهاب شدید باشد، پزشک ممکن است یک کرم کورتیکواستروئیدی تجویز کند.
در موارد شدیدتر بیماری بواسیر در مردان، به درمان‌های دیگری نیاز است. روش‌های رایج برای هموروئید داخلی عبارتند از:

  • تزریق اسکلروتراپی که در آن یک ماده شیمیایی به بواسیر تزریق می‌شود که درد را بی‌حس می‌کند؛ هر گونه خونریزی را متوقف می‌کند و باعث می‌شود اندازه هموروئید در طی یک دوره حدود 4 تا 6 هفته کاهش یابد.
  • بستن نوار لاستیکی که در آن یک نوار الاستیک بسیار محکم در اطراف هموروئید قرار می‌گیرد تا جریان خون آن قطع شود. این باعث می‌شود که هموروئید بین 7 تا 10 روز از بدن خارج شود.
  • یک روش جراحی به نام هموروئیدکتومی ممکن است برای هموروئید داخلی گرید سوم یا چهارم، هموروئید خارجی بزرگ، هموروئید ترومبوز شده یا هموروئید داخلی و خارجی ترکیبی مورد نیاز باشد. در روش دیگر ممکن است از لیزر برای درمان بواسیر استفاده شود.

 

درمان بواسیر در مردان


درمان بواسیر در کودکان

از آن‌جایی که شایع‌ترین علت هموروئید یبوست است؛ نظارت بر غذایی که کودک شما می‌خورد برای درمان بواسیر در کودکان بسیار مهم است. اگر کودک شما از شیر مادر تغذیه می‌کند، بعید است که دچار یبوست شود. اگر منبع غذایی اصلی کودک شیر خشک باشد یا انتقال به غذای جامد آغاز شده باشد؛ این احتمال وجود دارد که کودک شما دچار یبوست شود. برای کودکان بزرگتر، یبوست اغلب به دلیل عدم دریافت فیبر کافی، نوشیدن آب کافی و ورزش است. پزشک معمولاً یک رژیم غذایی به شرح زیر را ارائه می‌دهد:

  • آب
  • آب سیب، گلابی یا آلو
  •  نخود فرنگی پوره شده
  • آلوی پوره شده
  • غلات چند دانه، گندم یا جو

پزشک در شرایط خاص ممکن است شیاف گلیسیرین کودک را پیشنهاد کند. در کنار یبوست، یکی از شرایطی که ممکن است شما را نگران کرده باشد که کودکتان هموروئید دارد؛ شقاق مقعدی است. اگر هنگام پاک کردن مدفوع نوزادتان خون دیدید، به احتمال زیاد علت آن شقاق مقعدی است و نه بواسیر! در هر صورت، مدفوع خونی دلیلی واضحی است که باید به نزد پزشک متخصص بروید.
شقاق مقعدی یک پارگی باریک در بافت مرطوب پوشاننده مقعد است. این مشکل اغلب در اثر دفع مدفوع سفت ایجاد می‌شود. شقاق مقعدی معمولاً خود به خود بهبود می‌یابد، اما والدین تشویق می‌شوند که اغلب پوشک کودک خود را تعویض کرده و ناحیه مقعد را به آرامی تمیز کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، برخی از درمان‌های رایج و مؤثر عبارتند از:

  •  افزایش دریافت فیبر غذایی
  • نوشیدن مایعات بیشتر
  •  استفاده از ژل نفتی (وازلین) برای روان کردن مقعد در هنگام اجابت مزاج
  • تشویق کودک به حرکت کردن

اگر کودک به این درمان‌ها پاسخ دهد؛ علائم بیماری می‌تواند در عرض یک تا دو هفته از بین بروند. اگر علائم ادامه یافتند، با پزشک خود در مورد گزینه‌های درمانی جایگزین صحبت کنید.

 

درمان بواسیر در کودکان

 

چه زمانی برای درمان بواسیر باید به پزشک مراجعه کرد؟

درمان‌های خانگی و سنتی که از آنها نام برده شد بسیاری مواقع فقط نقش تسکین‌دهنده دارند و نمی‌توانند به درمان بواسیر کمک کنند. به همین دلیل به بیماران پیشنهاد می‌شود با مشاهده علائم بواسیر حتماً به پزشک متخصص بواسیر مراجعه کنند تا زیر نظر پزشک درمان‌های خانگی و دارویی انجام شود. در صورتی که درمان‌های خانگی پس از یک هفته تا ۱۰روز جوابگو نباشند بیمار باید حتماً به پزشک مراجعه کند تا درمان بیماری به شکل جدی‌تر با جراحی یا لیزردرمانی هموروئید بهبود یابد.

 

سوالات متداول

  1. درمان تضمینی بواسیر چیست؟ لیزر درمانی بواسیر یکی از بهترین و سریع‌ترین روش‌های درمان بواسیر یا هموروئید است که به عنوان قطعی‌ترین روش درمان بواسیر نیز شناخته می‌شود.
  2. درمان بواسیر با لیزر بهتر است یا جراحی؟ قطعا درمان بواسیر با لیزر عوارض کمتری دارد و در مدت زمان کمتری انجام می‌شود.
  3. درمان بواسیر در مردان با درمان بواسیر در زنان متفاوت است؟ خیر در درمان بواسیر جنسیت شما تفاوتی ندارد. تمامی روش‌ها چه برای آقایان چه خانم‌ها یکسان است.
  4. برای درمان بیرون زدگی بواسیر چه باید کرد؟ برای درمان بیرون زدگی بواسیر یا درمان هموروئید بیرون زده می‌توانید با روش‌های جراحی، غیر جراحی و یا لیزر بواسیر اقدام کنید که در بالا درباره هرکدام از روش‌ها توضیحات کامل داده شده است.
  5. درمان های خانگی بواسیر چیست؟ درمان خانگی بواسیر یعنی با استفاده از روش‌های سنتی یا کرم‌هایی مانند وازلین، به درمان همورئید بپردازید. 
  6. بهترین درمان بواسیر بدون جراحی چیست؟ بهترین روش درمان بواسیر، لیزر درمانی است که یک روش سریع، بدون درد و خونریزی و مدرن به حساب می‌آید.

کلام آخر

برای درمان بواسیر یا هموروئید روش‌های مختلفی وجود دارد که برای انتخاب روش مناسب ابتدا باید نوع بواسیر تشخیص داده شود. بواسیر را می‌توان با روش‌هایی از جمله: قرص، جراحی ، لیزر درمان کرد. استفاده از لیزر برای درمان بواسیر یکی از جدیدترین متدهای درمان است که طرفداران زیادی دارد.

منبع:

مرتضی یاری گفت:
ممنون از سایت خوبتون. بنده چند وقتی هست درگیر بیماری بواسیر هستم. توی سایت های مختلف دنبال درمانش بودم که به سایت شما رسیدم. واقعا توضیحات خوبی ارائه دادید.
    درمان فوری گفت:
    خوشحالیم که محتوای سایت تونسته به شما کمک کنه.
خرم گفت:
سلام همسر من بوایسیر خارجی دارند میخواستم بدونم هزینه لیزر چقدر میشه
    درمان فوری گفت:
    سلام دوست عزیز هزینه عمل بواسیر با لیزر به طور متوسط بین 6 تا 10 میلیونه و بستگی به سطح بیماری داره. برای اطلاعات دقیق تر می‌تونید با کارشناسان درمان فوری تماس بگیرین.
As.Dot گفت:
یه راه حل قطعی برای درمان بواسیر بدون عمل جراحی به من بگید. من خیلی از عمل میترسم و دنبال یه راه حل جایگزین هستم.
    درمان فوری گفت:
    سلام دوست عزیز. در حال حاضر لیزر بواسیر یکی از بهترین و مطمئن ترین روشهای درمان بواسیر به حساب میاد.
عباس ساداتی گفت:
سلام و عرض ادب برای درمان هموروئید آیا می تونیم از شهر دیگری هم بیایم؟ می خواستم بدونم ایا عمل نیاز به استراحت و بستری شدن داره یا خیر؟
    درمان فوری گفت:
    سلام دوست عزیز در درمان فوری، بیماری های مقعدی با لیزر درمان میشه و می‌تونید از هر شهری برای درمان تشریف بیارید. این نوع درمان نیاز به بستری شدن در بیمارستان یا کلینیک رو نداره ولی بهتره که بعد از عمل تا چند روز استراحت کنید.
ناشناس گفت:
به من گفتن که برای درمان بواسیر نمیشه دارو بخورم و تاثیری نداره و باید عمل کنم ولی من از عمل می ترسم میخواستم نظر شما را در این باره بدونم ایا به نظر شماهم برای درمان هموروئید بهتره که عمل بشم تا مصرف دارو؟
    درمان فوری گفت:
    سلام دوست عزیز بهترین روش درمان بواسیر، عمل لیزر است. این عمل در 30 دقیقه و با تجهیزات به روز دنیا بدون بستری شدن در بیمارستان و بدون بیهوشی صورت می‌گیرد. برای اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می‌تونید با شماره 02122425054 تماس بگیرید.
لیلا گفت:
من شنیدم برای درمان بواسیر بهتره که بریم سراغ لیزر درمانی شما هم اینو تایید می کنین؟ اینکه سن و سالمون چقدر باشه که تاثیری روی روش های درمان هموروئید نمی ذاره؟
    درمان فوری گفت:
    سلام دوست عزیز بله درسته، درمان بواسیر با استفاده از لیزر یکی از بهترین روش های درمانیه که سن و سال هم تاثیری روش نداره.
حسن گفت:
سلام من حدودا 6 ساله که بواسیر دارم از اوایل هم خون ریزی خیلی شدیدی داشتم 34 سال دارم و تا حالا ازبه چند تا دکتر مراجعه کردم برای درمان ولی با پماد و شیاف هم اصلا درمان نشدم من فکر میکنم که دکتر تشخیص درست نداده اما این اواخر سرکه سیب زدم به معقدم و خون ریزی ام قطع شد میخوام ببینم برای درمان بواسیر باید چه کارهایی انجام بدم؟ من از شهرستانم و میخواستم بدونم برای رزرو وقت از دکتر چه کارهایی باید انجام بدم؟
    درمان فوری گفت:
    سلام دوست عزیز. بهتره برای درمان بواسیر از روش های علمی استفاده کنید نه روش های سنتی و تایید نشده.
    برای رزرو نوبت هم میتونید از هرجای ایران تشریف بیارید. فقط قبلش با شماره : 02122425054 تماس بگیرید و نوبتتون رو ثبت کنید.
hossein گفت:
سلام من بواسیر دارم هراز چند گاهی دچار خونریزی می شوم و از شیاف استفاده میکنم ولی میخوام به طور کامل درمان سود لطفا بگین راه کار چیست
    درمان فوری گفت:
    سلام دوست عزیز بهترین و سریع‌ترین روش برای درمان بواسیر انجام لیزر درمانیه که می‌تونه بهتون کمک کنه.
زهرا گفت:
سلام. من یسالی هست موقع دسشویی مشکل دارم و مقعدم به زور باز میشه و بعد اتمام دفع متورم میشه و حالت انقباض داره بعد نیم طاعت تا یساعت خودبخود خوب میشه و اثری نمیمونه طبیعی میشه ...خونریزی نداشتم ولی یبوست دارم ....این همون بواسیر یا مشکل دیگه ای هست؟ من سندروم روده تحریک پذیر دارم.ممنون
    درمان فوری گفت:
    سلام دوست عزیز خیر این بواسیر نیست، بواسیر زائده ایه که درد و گاها خونریزی داره، شما احتمالا یبوست شدید دارین که بهتره به دکتر مراجعه کنید.
علی گفت:
سلام ،من یه مدت طولانی هست که دچار یبوست شدم و درد خیلی شدیدی دارم و اخیرا متوجه شدم که از مقعدم خونریزی دارم، طبق بررسی و جستجویی که انجام دادم متوجه شدم بواسیر دارم،سوالم اینه برای درمان بواسیر حتما باید به پزشک مراجعه کرد یا با روش های خانگی که در اینترنت هست هم میشه درمانش کرد؟
    درمان فوری گفت:
    سلام دوست عزیز، روش‌های خانگی برای درمان بواسیر خیلی از نظر علمی پیشنهاد نمیشه چون به سادگی می‌تونن باعث بدتر شدن بیماری شما بشن به همین دلیل هم پیشنهاد می‌کنیم که اگر هم قراره در راستای درمان هموروئیدتون اقدامی انجام بدین، تحت نظر پزشک انجام بدین.
nazaninf گفت:
سلام وقتتون بخیر من یه چند روزی هست از معقدم ی چیزی زده بیرون اوایل کوچیکتر بود و با گذشت زمان بزرگتر شده و متوجه شدم که بواسیرم زده بیرون الان خونریزی ندارم ولی درد داره و دردش ب کمرم میزنه و نمیتونم خوب بشینم و موقع نشستن اذیتم، سوال اینه که برای درمان بیرون زدگی بواسیر چکار باید کنم؟ به کجا مراجعه کنم؟
    درمان فوری گفت:
    سلام دوست عزیز بواسیر حتما خونریزی نداره، گاهی اوقات ممکنه خونریزی داشته باشه و بیشتر اوقات هم با درد و سوزش همراهه خصوصا هنگام اجابت مزاج، بهترین روش درمانی بواسیر که ما پیشنهاد میدیم هم لیزر بواسیره که می‌تونید برای رزرو نوبت یا مشاوره با درمان فوری تماس بگیرید.
ناشناس گفت:
سلام وقت بخیر من مدتی بود که اضافه وزن داشتم و به دلیل شغلی که داشتم همش نشسته بودم به همین دلیل دچار همورویید شدم و بعد از اون شروع به کاهش وزن کردم و وزن خوبی رو کم کردم اما همچنان درد همروئید رو دارم امکانش هست که خاطر کاهش وزن درمان شده باشم ممنون میشم روش درمان همروئید رو بفرمایید
    درمان فوری گفت:
    سلام دوست عزیز، کاهش وزن می‌تونه به درمان بواسیر کمک کنه، یعنی خود کاهش وزن یک روش درمانی محسوب نمیشه و شما باید در کنارش از پزشک متخصص کمک بگیرین و بهترین روش درمان هموروئید رو در پیش بگیرید. این وسط کاهش وزن هم به سریعتر طی شدن پروسه درمان کمک میکنه.
سمیرا پویش گفت:
۴ سال پیش بعد 7 ماه درد وحشتناک عمل کردم، ولی باز مجدد از اول آبان بخاطر استرسی که داشتم به سراغم اومد، چون از قبل تجربه اش رو داشتم سریع شروع به درمان کردم، همه روش های خانگی که فکرشو بکنین انجام دادم ولی اصلا فایده نداشت
به توصیه یکی از همکارام رفتم لیزر
چند روز درد داشتم بعد لیزر ولی الان کامللللللل خوب شدم
خداروشکر که خلاص شدم از شرش
درمانای خانگی اصلا جواب نمیدن
لطفا سرخود هر چیزیو مصرف نکنین
    درمان فوری گفت:
    سلام دوست عزیز
    ممنونم از اینکه تجربه تون رو با ما به اشتراک گذاشتین
محسن محمودی گفت:
سلام وقت بخیر
من شنیدم میگن کیست مویی سوراخه که از توش چرک و خون میاد
من تازه متوجه شدم هنوز دکتر نرفتم خجالت میکشم به کسی بگم چون ناحیه شرمگاهی هستش
ولی برای من سوراخ نداره چرک و عفونتم نمیده فقط پوستش قرمز شده و خارش داره نمیدونم اصلا کیست مویی هست یا نه
چطوری دقیق تشخیص بدم که کیست موییه؟؟
    درمان فوری گفت:
    سلام دوست عزیز برای معاینه دقیق بهتر است ابتدا مشاوره بگیرید در صورتی که امکان مراجعه حضوری ندارید می‌توانید با این شماره ۰۲۱۲۲۴۲۵۰۵۴
    تماس بگیرید تا متخصصان درمان فوری شما را راهنمایی کنند
قاسم گفت:
من 3هفته اس بواسیر گرفتم همه دارویی هم خوردم خوب نشد ی پماد گرفتم ب اسم. ام جی باریج عالی بود اون خوبم کرد ولی فقط دردش کم شده حالت گوشت مانندش واقعا حالمو ب هم میزنه
چیکار کنم این گوشته بره؟ نمیخوام اصلاااااا جراحی کنم
    درمان فوری گفت:
    سلام وقت بخیر بجز جراحی تنها راه ممکن لیزر درمانی هستش که میتواند جاگزین خوبی بجای جراحی باشد.
jd89 گفت:
سلام من ۳۲ سالمه و زایمان نداشتم البته حدوداً دو سال هستش که یبوست دارم و متوجه شدم که چند هفته است بواسیر گرفتم
تقریباً وزنم بالا هستش و درد خیلی وحشتناکی توی پشتم حس می‌کنم که سریع پا میشم و اوایلش رفتم دکتر چند تا قرص نوشت که اثری نداشت می‌خوام ببینم که بهترین درمان بواسیر چیه
    درمان فوری گفت:
    سلام دوست عزیز باتوجه به وضعیتتون بهترین روش درمان هموروئید لیزر درمانیه که می‌تونید با خیال راحت انجامش بدین و نگران درد یا خونریزی هم نباشید.
اشکان گفت:
من پیش دکتر هاشم پور عمل کردم خیلی راضی بودم.

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید