علائم عفونت بعد از عمل هموروئید

عمل هموروئید با اینکه روش مؤثری برای درمان این بیماری است اما می‌تواند بروز عفونت را پس از عمل در پی داشته باشد. بسیار مهم است که بیماران پیش از انجام این جراحی با علائم عفونت بعد از عمل هموروئید و علت آن آشنا باشند تا بتوانند در صورت بروز آن هرچه سریع‌تر با پزشک مشورت کنند. علائم عفونت بعد از عمل بواسیر مواردی همچون خونریزی، خروج ترشحات از ناحیه و خارش هستند که در ادامه به شکل کامل به آنها خواهیم پرداخت.


عمل هموروئید چیست؟

عمل هموروئید یکی از روش‌های مؤثر درمان بیماری بواسیر به شمار می‌رود. عمل هموروئید را با نام «هموروئیدکتومی» نیز می‌شناسد. این روش درمانی که از رایج‌ترین روش‌های درمان بواسیر است به دو شکل باز و بسته انجام می‌شود. در روش هموروئیدکتومی بسته، پزشک با استفاده از تیغ جراحی، قیچی و یا لیزر عروق دچار التهاب را از ناحیه برمی‌دارد و در نهایت محل جراحی شده با بخیه قابل‌جذب بسته می‌شود. روش هموروئیدکتومی باز کاملاً به شکل روش قبل انجام می‌شود؛ اما در نهایت جراح برای بخیه زدن و بستن زخم از روش‌های متفاوتی استفاده می‌کند. این روش درمانی با اینکه روش درمانی مؤثری به شمار می‌رود اما می‌تواند با عوارضی همراه باشد که یکی از آنها عفونت است.

جراحی هموروئید


علائم عفونت پس از عمل بواسیر

از آنجایی که عفونت پس از عمل بواسیر بسیار شایع است کنترل عفونت پس از این جراحی بسیار اهمیت دارد. عفونت به شکل‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد و التهاب

یکی از اولین علائم عفونت بعد از عمل هموروئید احساس درد و وجود التهاب شدید در ناحیه مقعد است. بیمارانی که احساس می‌کنند ناحیه جراحی شده دردی متفاوت از درد جراحی دارد باید توجه خاصی به این درد داشته باشند.

خروج ترشحات از محل زخم

یکی دیگر از علائم عفونت پس از جراحی هموروئید خروج ترشحات از ناحیه جراحی شده است. باید توجه داشت برخی ترشحات از ناحیه جراحی شده طبیعی و موقتی هستند و بیماران باید انتظار آن را داشته باشند. این ترشحات به طور معمول چند روز تا چند هفته پس از عمل جراحی دیده می‌شوند و نشان‌دهنده روند التیام زخم هستند. به طور معمول ترشحات پس از جراحی به شکل زیر دیده می‌شوند:

  • ترشحات چرکی
  • ترشحات شفاف و آبکی
  • ترشحاتی با وجود خون یا لخته‌های خونی در روزهای اول پس از جراحی

از میان ترشحات ذکر شده زمانی که ترشحات چرکی و همراه با بوی بد باشند نشان‌دهنده عفونت زخم هستند که باید به آنها توجه داشت.

قرمزی، تورم یا گرمی محل جراحی شده

زمانی که ناحیه جراحی شده دچار عفونت شود پوست به رنگ قرمز در می‌آید و تورم یا گرمی نیز در محل جراحی احساس می‌شود. گاهی این علائم می‌توانند ناشی از مصرف داروهای موضعی و حتی ترشحات پس از عمل جراحی باشند.

دشواری در دفع ادرار و مدفوع

بسیاری مواقع عفونت می‌تواند ادرار یا مدفوع کردن را برای شخص سخت سازد. این مشکل به دلیل التهاب و تحریک موضعی ایجاد شده در ناحیه مقعد پس از عمل و اسپاسم و انقباض عضلات اسفنکتر مقعد به وجود می‌آید.

علائم عفونت پس از عمل هموروئید: دشواری در دفع ادرار

تب

زمانی که عفونت در ناحیه به وجود آید بدن به وسیله تب کردن به مبارزه با این عفونت می‌پردازد. اگر بیمار دچار تب شده می‌تواند به راحتی تشخیص دهد که عفونتی در بدنش وجود دارد.

تحریک و خارش بیش از حد ناحیه جراحی شده

تحریک و خارش محل جراحی تا حد بسیار زیادی طبیعی است؛ زیرا زمانی که زخم پس از جراحی در حال جوش خوردن است خارش ناحیه طبیعی محسوس می‌شود. در صورتی که این تحریک و خارج بیش از حد باشد می‌تواند به عفونت محل جراحی اشاره کند.

نشانه های عفونت پس از جراحی بواسیر: درد التهاب


درمان عفونت بعد از عمل بواسیر

بیمارانی که پس از جراحی بواسیر با علائم عفونت بواسیر مواجه می‌شوند باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند. عفونت شدید می‌تواند بسیار خطرناک باشد و از بهبود زخم حاصل از جراحی جلوگیری کند. همچنین علائمی همچون التهاب و تب می‌توانند باعث مشکلات بسیاری برای فرد شوند. به طور معمول درمان عفونت بعد از عمل بواسیر به شکل زیر انجام می‌شود:

استفاده از آنتی بیوتیک‌ها

اگر پزشک تشخیص دهد که محل جراحی دچار عفونت شده آنتی‌بیوتیک‌های قوی را برای درمان عفونت تجویز می‌کند. برخی مواقع آنتی‌بیوتیک‌ها به شکل تزریقی تجویز می‌شوند تا سریع‌تر بر روی عفونت اثر بگذارند. بسیار مهم است داروهای آنتی‌بیوتیک سروقت و به میزان مشخص استفاده شوند و دوره درمان کامل گردد.

تمیز نگه داشتن محل جراحی

برای برطرف کردن عفونت، شستشوی محل جراحی با محلول ضدعفونی‌کننده توصیه می‌شود. این کار باید به شکل مداوم و سه بار در روز انجام گیرد تا باعث تمیز نگه داشتن زخم و افزایش سرعت بهبودی گردد.

جراحی

جراحی در مواقعی لازم است که عفونت پس از عمل هموروئید بسیار زیاد و وسیع است و با سایر روش‌ها امکان برطرف شدن آن وجود ندارد. جراحی در جهت برداشتن و تخلیه عفونت انجام می‌شود.

درمان عفونت بعد از عمل هموروئید: استفاده از آنتی بیوتیک


روش‌های پیشگیری از عفونت بعد از عمل هموروئید

برای جلوگیری از عفونت محل جراحی پس از عمل هموروئید بسیار مهم است که بیماران موارد زیر را حتماً در نظر داشته باشند:

  • بسیار مهم است بیماران پس از اتمام جراحی داروهای آنتی‌بیوتیک خود را طبق تجویز پزشک مصرف کنند.
  • حفظ بهداشت ناحیه مقعد و محل زخم بسیار اهمیت دارد و بیماران باید طبق تجویز پزشک محل زخم را بشویند و خشک کنند.
  • خشک نگه داشتن ناحیه مقعد بسیار مهم است؛ زیرا باکتری‌ها می‌توانند در محیط مرطوب به راحتی رشد کنند.
  • استفاده از ملین‌ها و مواد غذایی حاوی فیبر برای جلوگیری از یبوست و فشار به ناحیه مقعد توصیه می‌شود.
  • جلوگیری از اسهال شدن و مداوای آن نیز برای جلوگیری از عفونت بسیار اهمیت دارد.
  • استفاده از حمام سیتز حاوی بتادین نیز می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از عفونت پس از عمل هموروئید داشته باشد و توصیه می‌شود بیماران بعد از اجابت مزاج در حمام سیتز به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بنشینند.

 

 احتمال عفونت در عمل لیزر بیشتر است یا عمل جراحی سنتی؟

با اینکه جراحی سنتی و لیزر هر دو نقش مهمی در بهبود بیماری هموروئید دارند؛ اما احتمال عفونت در جراحی سنتی به دلیل نحوه جراحی و دوران نقاهت این روش بیشتر از روش لیزردرمانی هموروئید است. در دوران پس از جراحی هموروئید افراد باید توجه بیشتری به تعویض پانسمان محل جراحت و تمیز نگه داشتن این ناحیه داشته باشند تا از هرگونه عفونت جلوگیری شود.

 احتمال عفونت در عمل بواسیر و لیزر درمانی


کلام پایانی 

یکی از عوارض شایع پس از عمل بواسیر عفونت پس از این عمل جراحی است. این عفونت با علائم مختلفی همچون خروج ترشحات چرکی از ناحیه، التهاب، درد و تورم همراه است که باید نسبت به این علائم توجه داشت و با مشاهده آنها هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمود. درمان عفونت می‌تواند با استفاده از روش‌هایی همچون حفظ بهداشت ناحیه مقعد و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها صورت گیرد تا دوران نقاهت بیماری بواسیر بدون هیچ مشکلی طی شود.

منبع:

۵
از ۵
۱ مشارکت کننده

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید