دلایل خارش مقعدی کودکان

یکی از مشکلاتی که بسیاری از کودکان را ممکن است درگیر کند خارش مقعدی است. دلایل خارش مقعدی کودکان بسیار متفاوت است و می‌تواند از یک حساسیت پوستی تا بیماری‌های نشیمنگاهی را در بر گیرد. خارش مقعدی کودکان به دلیل اینکه باعث می‌شود کودک شما مدام بخواهد این ناحیه را بخاراند ممکن است باعث احساس خجالت‌زدگی در بسیاری از کودکان و والدین شود. همین مسئله باعث می‌شود تا والدین هرچه سریع‌تر برای درمان این مشکل اقدام کنند. در مقاله امروز به دلایل خارش مقعدی کودکان خواهیم پرداخت تا افراد بتوانند هرچه سریع‌تر برای درمان این مشکل اقدام نمایند.

خارش مقعدی در کودکان


دلایل خارش مقعدی کودکان چیست؟

دلایل خارش مقعدی کودکان می‌تواند موارد متعددی را شامل شود که با شناخت آنها می‌توانید هرچه سریع‌تر برای درمان این مشکل اقدام نمایید:


بهداشت نامناسب

یکی از دلایل خارش مقعدی کودکان عدم رعایت بهداشت است که در سنین ۴ تا 7 سالگی بسیار شایع می‌باشد. در این سن کودک با توجه به استقلالی که پیدا کرده کارهایی نظیر دستشویی رفتن و شستشوی ناحیه مقعد را خودش انجام می‌دهد. این مسئله باعث می‌شود به دلیل عدم گذاشتن وقت کافی و یا عدم آشنایی درست با نظافت این ناحیه پوست آلوده بماند و در نتیجه آن خارش رخ دهد.

بهداشت نامناسب کودک از دلایل خارش مقعدی کودک


حساسیت پوستی

برخی از کودکان به بسیاری از صابون‌ها و مواد شیمیایی حساسیت دارند؛ زیرا بسیاری از این مواد سطح قلیایی بالایی دارند و این مسئله می‌تواند باعث افزایش حساسیت و در نهایت خارش شود. اگر احساس می‌کنید کودک شما مدتی است پس از حمام‌کردن دچار این مشکل شده حتماً به سراغ استفاده از صابون‌های مخصوص کودکان بروید. این صابون‌ها با توجه به حساسیت‌های بدنی کودکان تولید شده‌اند و آسیبی به پوست آنها وارد نمی‌کنند. در صورت عدم دسترسی به این صابون‌ها می‌توانید با آب خالی ناحیه مقعد را  تمیز کرده و سپس خشک نمایید.


پوشیدن لباس‌های نامناسب

اگر کودک شما لباس‌هایی استفاده می‌کند که دارای الیاف پلاستیکی و تنگ است این مسئله باعث تحریک پوست کودک و یکی از دلایل خارش مقعدی کودکان است. کودکان در این وضعیت مدام لباس را برای جابه‌جایی حرکت می‌دهند؛ زیرا لباس در حال تحریک پوستشان است. برای جلوگیری از این مشکل باید از لباس‌های نخی گشاد و آزاد برای کودک خود استفاده کرد.


بیماری‌های نشیمنگاهی

برخی از بیماری‌های نشیمنگاهی همچون بیماری شقاق که در کودکان بسیار رایج است، می‌توانند از دلایل خارش مقعدی در کودکان باشند. بیماری‌های نشیمنگاهی شامل بیماری‌های دیگری همچون بواسیر، آبسه، فیستول مقعدی نیز است؛ اما در بیشتر مواقع این بیماری شقاق یا هموروئید است که باعث خارش مقعدی در کودکان می‌شود. اگر کودک شما دچار یبوست است و برای دفع مدفوع فشار زیادی به خود وارد می‌کند به‌احتمال زیاد خارش مقعد او ناشی از بیماری شقاق یا هموروئید است. فشار در هنگام دفع باعث زخم شدن و ایجاد شکاف در ناحیه مقعد می‌شود که این مشکل شقاق نام دارد و اگر این فشار باعث تورم سیاهرگ‌های اطراف مقعد شود بواسیر یا هموروئید ایجاد می‌شود. در هر دوی این وضعیت‌ها اقدام درمانی توسط پزشک باید انجام شود تا بیماری کنترل و درمان شود.

بیماری‌های نشیمنگاهی کودک از دلایل خارش مقعدی کودک


انگل کرمک

یکی از شایع‌ترین دلایل خارش مقعد در کودکان انگل کرمک است. کرم انگلی یا کرم سوزنی در واقع همان کرمک می‌باشد. این انگل‌ها پس از خورده شدن تخم‌های میکروسکوپی آنها، وارد بدن می‌شوند و در داخل روده رشد کرده و باعث ایجاد انگل کرمک می‌شوند. 
علل شایع رواج این بیماری در کودکان موارد زیر هستند:

  • معمولاً کودکان در سنین خردسالی چیزهای زیادی را داخل دهانشان می‌گذارد و همین مسئله باعث می‌شود که به راحتی تخم کرم وارد بدن شده و کودک را مبتلا کند.
  • رفت‌وآمد کودکان در محیط‌هایی مانند مهدکودک نیز از دلایل دیگر ابتلا به انگل کرمک  است؛ زیرا کودکان با بچه‌های دیگر و وسایل آلوده بیشتر در ارتباط هستند. در این مواقع نیز بیماری انگل کرمک به‌راحتی می‌تواند منتقل شود. 
  • کودکان ممکن است دست آلوده خود را به ناحیه باسن بزنند و باعث انتقال تخم کرمک از روی دست به ناحیه مقعد شوند.
  • کودکانی که از اسباب‌بازی مشترک، لباس مشترک و صندلی توالت مشترک استفاده می‌کنند بیشتر در معرض این بیماری هستند؛ بنابراین بسیار مهم است که وسایل شخصی کودک با کودکان دیگر تقسیم نشود، مرتب دست‌های او شسته شوند و کودک از دست زدن به اندام‌های خصوصی نهی شود. 

زمانی که علائم خارش مقعدی را در کودک خود مشاهده کردید بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش و بررسی مدفوع دست به تشخیص بیماری انگل کرمک زند و روند درمان بیماری آغاز گردد.

انگل کرمک کودک از دلایل خارش مقعدی


علائم و نشانه‌های انگل کرمک

کودکانی که توسط انگل کرمک به این بیماری مبتلا می‌شوند علائم مشخصی دارند که از طریق آنها می‌توانید متوجه شوید که دلیل اصلی خارش مقعدی کودکان چیست. این علائم موارد زیر هستند:

  • اسهال
  • کاهش وزن
  • خستگی
  • درد شکم و روده‌ها
  • اسهال خونی در برخی کودکان

علاوه بر علائم فوق بسیاری از کودکان مبتلا به انگل کرمک ممکن است دچار عفونت روده نیز بشوند که در این حالت در مدفوع آنها خون و مخاط دیده می‌شود. به طور معمول خارش کودکان مبتلا به عفونت روده هنگام خواب و در شب‌ها بیشتر آنها را آزار می‌دهد و حتی ممکن است در داخل مدفوع آنها کرم‌های انگلی با ظاهر سفیدرنگ و بسیار کوچک دیده شود.

کاهش وزن کودک از نشانه‌های انگل کرمک


درمان بیماری خارش مقعدی در کودکان

پس از مشاهده علائم خارش مقعدی در کودکان باید هرچه سریع‌تر برای درمان این بیماری اقدام شود. درمان بیماری خارش مقعدی در کودکان به دو روش درمان خانگی و درمان پزشکی صورت می‌گیرد.


درمان خانگی خارش مقعدی کودکان

اگر با بررسی علائم کودک خود متوجه شده‌اید که نشانه‌های خارش او ناشی از شقاق، هموروئید و یا عفونت روده نیست، می‌توانید از روش‌های زیر برای درمان خارش مقعدی کودکان استفاده کنید:

  • برای شستشوی بدن کودک و خصوصاً ناحیه مقعد او از محصولات مخصوص کودک که ایجاد حساسیت نمی‌کنند، استفاده کنید.
  • از پوشاندن لباس‌های تحریک‌کننده پوست با جنس پلاستیک و بسیار تنگ به تن کودک خودداری کنید.
  •  ناحیه مقعد کودک را با آب ولرم بشویید و پس از شستشو آن ناحیه را خشک کنید.
  • در تغذیه کودک از فیبر بیشتری استفاده کنید تا او به یبوست دچار نشود.
  • اجازه ندهید کودک ناحیه مقعد را بخاراند.

درمان خارش مقعدی کودک با تغذیه

درمان پزشکی خارش مقعدی کودکان

بهترین کار این است که با مشاهده علائم خارش مقعدی در کودکان، حتماً به پزشک مراجعه شود و درمان‌های خانگی نیز زیر نظر پزشک انجام گیرد. پزشک به‌صورت معمول از درمان‌های زیر برای بهبود خارش مقعدی کودکان استفاده می‌کند:

  • تجویز پمادهایی مانند پماد زینک اکساید برای بهبود علائم
  • استفاده از درمان‌های متناسب با بیماری شقاق و هموروئید
  • تجویز کورتون برای تسکین التهاب


نحوه پیشگیری از خارش مقعدی در کودکان

یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از عدم ابتلای کودک به بیماری خارش مقعدی این است که با استفاده از روش‌های مناسب از ابتلا کودک به این بیماری‌ها جلوگیری شود. راه‌های جلوگیری از ابتلای کودک به بیماری خارش مقعدی به شرح زیر است:

  • رعایت بهداشت کودک به شکل منظم با شستشوی دست‌ها و ناحیه مقعد
  • کوتاه‌کردن ناخن‌های کودک و تمیز نگه‌داشتن آنها
  • شست‌وشوی دست کودک
  • شست‌وشوی همه لباس‌های کودک در آب داغ پس از تشخیص ابتلا او به این بیماری

شست‌وشوی دست کودک برای پیشگیری از خارش مقعد


کلام پایانی

بیماری خارش مقعدی یکی از بیماری‌های شایع در کودکان است. از جمله دلایل بیماری خارش مقعدی در کودکان می‌توان به موارد مختلفی همچون بهداشت نامناسب، حساسیت پوستی، بیماری‌های نشیمنگاهی و انگل کرمک اشاره کرد. بهتر است با مشاهده علائم خارش مقعدی هرچه سریع‌تر کودک برای درمان توسط پزشک مورد معاینه قرار گیرد تا به‌وسیله درمان‌های خانگی یا درمان‌های پزشکی بیماری او هرچه سریع‌تر بهبود یابد.

 

 

منابع :

 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید