انواع روش‌های درمان بیماری‌های مقعدی

امروزه بیماری‌های نشیمنگاهی از شیوع بالایی در میان افراد برخوردارند. سبک زندگی کم‌تحرک و تغذیه نامناسب باعث می‌شود تا افراد بسیاری به بیماری‌های نشیمنگاهی مبتلا شوند. از جمله بیماری‌هایی که ناحیه مقعد را درگیر خود می‌کنند بواسیر، شقاق، کیست مویی، آبسه مقعدی و فیستول مقعدی هستند. این بیماری‌ها هر کدام علائم خاصی دارند؛ اگرچه در برخی موارد علائم آنها به یکدیگر شباهت‌هایی دارد. آشنایی با انواع روش‌های درمان بیماری‌های مقعدی بسیار اهمیت دارد تا افراد مبتلا به این بیماری‌ها بتوانند اقدامات درمانی لازم را به عمل آورند.

 

چرا روش‌های درمان بیماری‌های مقعدی با یکدیگر متفاوت هستند؟

بیماری‌های مقعدی همان‌طور که گفته شد به چند شکل مختلف در ناحیه مقعد به وجود می‌آیند. برخی از این بیماری‌ها در مراحل ابتدایی با دارودرمانی یا روش‌های خانگی قابل بهبود هستند. برخی دیگر نیاز به روش‌های همچون جراحی و یا لیزر دارند و نمی‌توان با دارودرمانی یا روش‌های خانگی آنها را درمان کرد. در ادامه به شکل جداگانه به درمان هر کدام از این بیماری‌ها می‌پردازیم.

درمان بیماری های مقعدی


انواع روش‌های درمان بیماری بواسیر

بواسیر یا هموروئید، یک بیماری شایع در ناحیه نشیمنگاه است که به دلیل ورم و التهاب در رگ‌های خونی در داخل و حول مقعد به وجود می‌آید. این بیماری معمولاً به دلیل فشار زیاد و یا تنش بر روی رگ‌های خونی داخل و حول مقعد ایجاد می‌شود. بواسیر می‌تواند به صورت داخلی یا خارجی باشد و در مراحل مختلف خود به شکل‌های متفاوتی درمان می‌شود.

درمان بیماری‌های مقعدی در مراحل ابتدایی در مواردی همچون بیماری بواسیر می‌تواند به شکل دارودرمانی یا روش خانگی باشد. از جمله این موارد می‌توان به تغییر رژیم، داشتن تحرک کافی و مصرف داروها و پمادهای تجویزی پزشک اشاره کرد.

در صورتی که بواسیر فرد به مراحل شدید خود برسد به‌طوری که درمان‌های ساده به آن‌ پاسخ ندهند و عوارض جدی مانند خونریزی شدید، درد شدید و یا تشکیل لخته در رگ‌های خونی به وجود آید، روش جراحی (هموروئیدکتومی) یا لیزر بواسیر پیشنهاد می‌شود. 

در واقع روش جراحی یا لیزر از جمله بهترین روش‌های درمان بیماری‌های مقعدی به شمار می‌روند که در بسیاری از این بیماری‌ها تنها گزینه درمانی ممکن نیز هستند.

 

درمان بواسیر

 

انواع روش‌های درمان بیماری شقاق

شقاق یا فیشر به یک شکاف یا پارگی در پوست ناحیه مقعد گفته می‌شود که با درد بسیاری همراه است. شقاق به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود. در نوع حاد استفاده از روش‌های خانگی و دارودرمانی همچون تغییر در سبک زندگی، مصرف داروها، استفاده از کرم‌ها، و رعایت بهداشت مناسب می‌تواند مؤثر باشد. زمانی که شقاق به وضعیت مزمن تبدیل شود تنها راه درمان آن جراحی یا لیزر شقاق است. جراحی شقاق به شکل های زیر انجام می شود:

  • جراحی اسفنکتروتومی داخلی جانبی مقعد
  • روش فیشرکتومی
  • فلپ پیشرفته

درمان بیماری شقاق


انواع روش‌های درمان آبسه مقعدی 

درمان بیماری‌های مقعدی همچون آبسه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. آبسه مقعدی به ایجاد آبسه در اطراف مقعد یا درست در سوراخ مقعد (در جدار راست‌روده) گفته می‌شود. در واقع این بیماری به دلیل بسته شدن دهانه غدد این ناحیه به وجود می‌آید و با تورم و چرک همراه است. درمان آبسه مقعدی برخلاف بیماری‌های قبل به هیچ عنوان با داروها و درمان‌های خانگی امکان‌پذیر نیست و این موارد فقط نقش تسکین‌دهنده برای این بیماری دارند. از جمله روش‌های درمان بیماری‌های مقعدی همچون آبسه، روش جراحی یا لیزر آبسه مقعدی است که می‌تواند این بیماری را در سریع‌ترین زمان ممکن درمان کند.

درمان آبسه مقعدی

 

انواع روش‌های درمان کیست مویی 

بیماری کیست مویی یکی دیگر از بیماری‌های ناحیه نشیمنگاهی است که می‌تواند با درد و خروج چرک و خونابه از ناحیه همراه باشد. این بیماری تنها به وسیله جراحی کیست مویی یا لیزردرمانی بهبودپذیر است و بیماران نباید برای درمان این عارضه به سراغ روش‌های خانگی یا دارودرمانی برود. داروها نقش مکمل را در درمان این بیماری ایفا می‌کنند و نقش کاهش‌دهنده التهاب و عفونت را دارند. جراحی و لیزردرمانی کیست مویی از جمله انواع روش‌های درمان کیست مویی هستند که می‌توانند این عارضه را برای همیشه درمان کنند.

درمان کیست مویی

 

انواع روش‌های درمان فیستول 

آشنایی با انواع روش‌های درمان فیستول نیز بسیار اهمیت دارد. فیستول یکی از بیماری‌های نشیمنگاهی است که به طور معمول بر اثر آبسه درمان نشده به وجود می‌آید. بیماری فیستول توسط یک مجرا، روده بزرگ را به پوست اطراف مقعد متصل می‌کند و باعث خروج چرک و خونابه در این ناحیه می‌شود. این بیماری نیازمند درمان فوری است تا از گسترش آن جلوگیری شود. بیماری فیستول نیز با روش‌های درمان خانگی و دارویی درمان‌پذیر نیست و برای درمان آن باید از جراحی یا لیزردرمانی فیستول استفاده شود. روش‌های درمان فیستول به شکل جراحی عبارتند از:

  • تکنیک فیستولوتومی
  • روش استن یا ستون
  • تکنیک فلپ آدوانسمنت
  • پلاگین بیولوژیکی
  • پلاگین بیوپروتز
  • بستن مجرای فیستول بین اسفنکتریک یا روش لیفت LIFT
  • تزریق چسب فیبرین
  • جراحی فیستول مقعدی با کوتر

درمان قطعی فیستول

 

روش قطعی درمان بیماری‌های مقعدی چیست؟

تا اینجای مقاله با روش‌های درمان بیماری‌های مقعدی آشنا شدید. همان‌طور که گفته شد برخی از این بیماری‌ها همچون بواسیر و شقاق در مراحل ابتدایی با روش‌های خانگی و دارودرمانی قابل بهبود هستند؛ اما در مراحل شدید به روش‌هایی همچون جراحی و لیزر نیاز است. همچنین در مورد بیماری‌های کیست مویی، آبسه مقعدی و فیستول مقعدی تنها گزینه ممکن جراحی و یا لیزر است و بیماران نباید به سمت خوددرمانی و استفاده از روش‌های خانگی یا دارویی بروند.

در مورد روش قطعی درمان بیماری‌های مقعدی شاید بتوان گفت که لیزر بیماری‌های مقعدی قطعی‌ترین روش درمان است. لیزر بیماری‌های مقعدی امروزه به دلیل اینکه روش کم تهاجمی‌تری نسبت به جراحی بیماری‌های مقعدی است توسط بیشتر پزشکان جهت درمان پیشنهاد می‌شود.

روش لیزر بیماری‌های مقعدی انواع این بیماری‌ها را در زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه بدون نیاز به بیهوشی و بستری شبانه درمان می‌کند. دوران نقاهت بسیار کوتاه و ناچیز لیزر بیماری‌های مقعدی از جمله دیگر مواردی است که باعث می‌شود این روش بسیار محبوب باشد. پس از انجام لیزر بیمار به استراحت طولانی نیاز ندارد و با یک استراحت جزئی می‌تواند امور روزمره خود را دنبال کند. در واقع لیزردرمانی یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان بیماری‌های مقعدی به شمار می‌رود و توسط پزشکان جهت درمان پیشنهاد می‌شود.

 

کلام پایانی

آشنایی با انواع روش‌های درمان بیماری‌های مقعدی برای بیماران مبتلا به این بیماری‌ها بسیار اهمیت دارد تا بتوانند در مورد درمان بیماری خود بهتر تصمیم بگیرند. روش‌های درمان بیماری‌های مقعدی متفاوت هستند و با توجه به وضعیت بیماری در نظر گرفته می‌شوند. برخی از بیماری‌های مقعدی همچون بواسیر و شقاق در مراحل ابتدایی بدون جراحی و لیزر درمان‌پذیرند اما بیماری‌های دیگری نظیر فیستول، کیسه مویی و آبسه مقعدی تنها با استفاده از روش‌هایی همچون جراحی یا لیزردرمانی بهبود می‌یابند.

 

منابع:

 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید