پماد کلوتریمازول برای بیماری های مقعدی

پماد کلوتریمازول یکی از داروهایی ضدقارچ به شمار می‌رود که از آن برای درمان عفونت‌های قارچی با علائمی همچون خارش و قرمزی پوست و همچنین درمان عفونت مقعدی استفاده می‌شود.
این پماد نقش مهمی در درمان عفونت‌های قارچی دارد و به کنترل رشد و تکثیر قارچ‌ها در ناحیه دچار عفونت کمک می‌کند. استفاده از این دارو باید تحت‌نظر پزشک باشد و افراد نباید به شکل خودسرانه از این دارو استفاده کنند. در ادامه به این دارو به شکل کامل خواهیم پرداخت.


پماد کلوتریمازول چیست؟

پماد کلوتریمازول یک داروی ضدقارچ محسوب می‌شود و یکی از بهترین داروها برای آبسه مقعدی است که به شکل‌های دیگری همچون محلول، لوسیون، قرص و... نیز به تولید می‌رسد. این دارو به شکل کامل با عفونت‌های ناشی از قارچ مبارزه می‌کند و باعث ریشه‌کن شدن عفونت می‌شود. پماد کلوتریمازول با ایجاد سوراخ‌هایی در غشای سلولی قارچ و نشت محتویات به داخل آن، باعث از بین رفتن قارچ می‌گردد. این دارو به مهار یکی از اجزای تشکیل‌دهنده غشای سلولی قارچ به نام «بیوسنتز ارگوسترول» می‌پردازد تا به این صورت سلول توانایی ساخت غشای سلولی سالم و فعال را نداشته باشد و قارچ از بین برود.

پماد کلوتریمازول


موارد استفاده از پماد کلوتریمازول 

پماد کلوتریمازول برای درمان عفونت‌های قارچی مختلفی استفاده می‌شود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان عفونت قارچی واژن با پماد کلوتریمازول 

عفونت قارچی واژن باعث التهاب و خارش شدید ناحیه واژن می‌شود و برای درمان آن از پماد کلوتریمازول استفاده می‌شود.

درمان قارچ ناخن با پماد کلوتریمازول 

قارچ ناخن باعث ایجاد یک لکه زرد یا سفید رنگ در زیر ناخن می‌شود. در صورتی که نسبت به درمان این مشکل اقدام نشود ناخن می‌تواند به شکل کامل بیفتد. برای درمان قارچ ناخن نیز پماد کلوتریمازول تجویز می‌شود؛ اما باید دانست که نوع این پماد متفاوت است.

درمان بیماری پای ورزشکار با پماد کلوتریمازول 

به بیماری پای ورزشگاه «تینه‌آپدیس» (Tinea Pedis) نیز می‌گویند که به دلیل تماس کف پا با محیط‌های آلوده به وجود می‌آید. این قارچ در محیط‌های گرم و مرطوب مثل حمام، رخت‌کن و استخرهای عمومی رشد می‌کند و باعث ابتلا افرادی می‌شود که به شکل پابرهنه در این محیط‌ها راه می‌روند. برای درمان این عفونت قارچی از پماد کلوتریمازول استفاده می‌شود.

درمان عفونت‌های باکتریایی با پماد کلوتریمازول

از این پماد همچنین می‌توان برای درمان عفونت‌ها نیز استفاده کرد. این پماد علاوه بر خواص ضدقارچی، دارای خواص ضدباکتریایی نیز هست و به همین دلیل از آن برای درمان عفونت‌هایی همچون عفونت مقعدی استفاده می‌کنند.

درمان قارچ ناخن با پماد کلوتریمازول 


آیا پماد کلوتریمازول برای عفونت مقعدی مناسب است؟

یکی از تجویزهای پماد کلوتریمازول برای درمان عفونت مقعدی است. عفونت مقعدی یا عفونت آنال به یک عفونت قارچی باکتریایی گفته می‌شود که در ناحیه مقعد به وجود می‌آید و می‌تواند علائم مختلفی به همراه داشته باشد. از جمله شایع‌ترین علائم عفونت مقعدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرمزی و تورم در ناحیه مقعد
  • خارش و سوزش مقعد
  • احساس درد در ناحیه مقعد
  • احساس درد و ناراحتی هنگام ادرار کردن
  • خونریزی از ناحیه مقعد یا مشاهده خون در مدفوع

افرادی که دچار این علائم می‌شوند باید به پزشک مراجعه کنند تا درمان مناسب برای آنها تجویز شود. به طور معمول درمان عفونت مقعدی با استفاده از داروهای ضدقارچ و ضدباکتریایی مانند پماد کلوتریمازول، رعایت بهداشت فردی و تغییرات در رژیم غذایی امکان‌پذیر است.

 مصرف پماد کلوتریمازول جهت درمان عفونت مقعدی


پماد کلوتریمازول ۱ درصد موضعی چیست؟

پماد کلوتریمازول به دو صورت پماد کلوتریمازول 1 درصد و 2 درصد در بازار به فروش می‌رسد. پماد کلوتریمازول 1 درصد برای افرادی مناسب است که مشکلات قارچی آنها خفیف است. به دلیل اینکه این دارو اثرات ضعیف‌تری دارد طول درمان آن طولانی‌تر است.
پماد کلوتریمازول 2 درصد برای افرادی که به عفونت‌های شدید قارچی مبتلا شده‌اند گزینه بهتری است. این دارو به دلیل تمرکز بالای مواد تشکیل کننده فعالش، دوره درمان کوتاه‌تری دارد.

پماد کلوتریمازول ۱ درصد

 

عوارض جانبی پماد کلوتریمازول

بسیاری از افراد که از داروی کلوتریمازول استفاده می‌کنند دچار عوارض خاصی نمی‌شوند. با این حال این دارو ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند که از آن جمله می‌توان به درد یا احساس سوزش در ناحیه و قرمز و ملتهب شدن پوست اشاره کرد.
برخی از افراد نیز ممکن است به این دارو واکنش آلرژیک نشان دهند که از جمله علائم آن ورم صورت، لب یا زبان، بثورات پوستی، خارش یا کهیر و مشکلات تنفسی و سرگیجه شدید است.

عوارض استفاده از پماد کلوتریمازول


تداخلات دارویی کلوتریمازول

برخی از داروها می‌توانند با یکدیگر تداخل داشته باشند و به همین دلیل بسیار مهم است پیش از مصرف دارو پزشک را نسبت به داروهای مصرفی خود آگاه کرد. از جمله داروهایی که می‌توانند با کلوتریمازول تداخل داشته باشند موارد زیر هستند:

  • سیمبیکورت
  • زاناکس (آلپرازولام)
  • تاکرولیموس
  • تری مترکسات (trimetrexate)

تداخلات دارویی پماد کلوتریمازول با دیگر داروها

موارد احتیاط و هشدار در مصرف کلوتریمازول

بهتر است در هنگام استفاده از کلوتریمازول برای عفونت مقعدی یا سایر مشکلات قارچی موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • از تماس داروی کلوتریمازول با چشم‌ها خودداری کنید.
  • این دارو را برای درمان قارچ واژن به همراه دوش واژینال، تامپون، اسپرم کش و سایر محصولات واژینال استفاده نکنید.
  • برخی از اشکال دارویی کلوتریمازول از بنزیل الکل در ترکیب خود استفاده کرده‌اند. مقادیر بالای این ماده با سندرم مرگبار «گسپینگ» (Gasping Syndrome) در نوزادان مرتبط است.
  • مصرف این دارو برای زنان باردار بی‌خطر به نظر می‌رسد و شواهد علمی تاکنون نشانه‌ای از خطرناک بودن این دارو برای مادر و نوزاد نداشته‌اند.
  • در دوران شیردهی نیز مصرف این دارو بی‌خطر است؛ اما باید حتماً با نظر پزشک از آن استفاده شود.
  • استفاده از کلوتریمازول برای کودکان بی‌خطر است. با این وجود باید حتماً با نظر پزشک از آن استفاده کرد.

 

موارد منع مصرف کلوتریمازول

بهتر است در شرایط زیر از این دارو استفاده نشود:

  • برای نوزادان نباید به هیچ عنوان از داروی کلوتریمازول استفاده کرد.
  • افرادی که دارای سابقه آلرژی پوستی هستند که با مصرف برخی داروها شدت پیدا می‌کند باید حتماً پیش از مصرف دارو با پزشک مشورت کنند.

منع مصرف کلوتریمازول برای نوزادان

 

کلام پایانی

پماد کلوتریمازول یکی از داروهای ضدقارچ به شمار می‌رود که از آن برای درمان بیماری‌های مختلفی از جمله درمان قارچ ناخن، بیماری پای ورزشکار، عفونت‌های قارچی واژن و همچنین عفونت مقعدی می‌توان استفاده کرد. این دارو خواص ضدقارچ و ضدباکتری دارد و می‌تواند نقش مهمی در درمان بیماری‌های قارچی و عفونی ایفا کند. این دارو باید با توجه به تجویز پزشک مصرف شود تا بتواند به بهترین شکل تأثیر مثبت خود را بگذارد.

منابع:

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید