آیا آبسه مقعدی خطرناک است؟

آبسه مقعدی یکی از بیماری‌های ناحیه نشیمنگاهی به شمار می‌رود که می‌تواند برای فرد بسیار آزاردهنده باشد. این بیماری به دلیل عفونت غدد ناحیه مقعد به وجود می‌آید و می‌تواند با درد بسیاری همراه شود. برای بسیاری از بیماران مبتلا این سؤال پیش می‌آید که آیا آبسه مقعدی خطرناک است و می‌تواند باعث بروز مشکلات دیگری شود؟ در جواب این سؤال باید گفت بله عدم درمان آبسه می‌تواند مشکلاتی در پی داشته باشد. در این مقاله به شکل کامل به این مشکلات و اینکه آیا آبسه خطرناک است خواهیم پرداخت.


آبسه مقعدی چیست؟

آبسه مقعدی یا آبسه آنورکتال یکی از بیماری‌های ناحیه مقعدی است که بر اثر بسته شدن دهانه غدد مقعد یا جدار راست‌روده به وجود می‌آید. زمانی که دهانه این غده‌ها بسته می‌شوند عفونت شکل می‌گیرد و در نتیجه آن تورم و چرک آبسه به وجود می‌آید. از مهم‌ترین دلایل انسداد و ملتهب شدن این غده‌ها، ورود باکتری‌ها، مدفوع و یا مواد خارجی به ناحیه این غدد است.
 آبسه مقعدی بر اساس میزان درگیری بدن به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:
آبسه مقعدی سطحی: این آبسه همان‌طور که نامش نشان می‌دهد به عمق بافت نفوذ نمی‌کند. آبسه سطحی در بیشتر موارد با درد بسیار زیاد در لبه مقعد همراه است و قرمزی و التهاب در بافت اطراف آبسه دیده می‌شود. این آبسه یکی از شایع‌ترین انواع آبسه به شمار می‌رود.
آبسه مقعدی عمقی: این آبسه به دلیل نفوذ عفونت به بخش عمیق بافت به این نام شناخته می‌شود. در این درجه از بیماری، آبسه به تدریج متورم و دردناک می‌شود به شکلی که راه رفتن و نشستن را برای شخص بسیار سخت می‌کند. زمانی حتی ممکن است دهانه آبسه باز شود و خون و عفونت از آن تخلیه گردد. باید در نظر داشت این تخلیه به شکل موقتی است و آبسه می‌تواند دوباره رشد کرده و باعث ایجاد مشکلاتی شود.
جدای از این دو مورد، آبسه بر اساس محل قرارگیری و نوع بافت و مکانی که دچار التهاب شده به انواع زیر نیز تقسیم می‌شود:

  • آبسه اطراف مقعد
  • آبسه ایسکیوآنال
  • آبسه اینتراسفنکتریک
  • آبسه سوپرالواتور
  • آبسه زیرمخاطی
  • آبسه پری‌رکتال

آبسه مقعدی

 

آیا آبسه مقعدی خطرناک است؟

بسیاری از افراد که درمان بیماری خود را به تعویق می‌اندازند نسبت به عوارض بیماری نگران می‌شوند. برای بسیاری از بیماران این سؤال پیش می‌آید که آیا آبسه مقعدی خطرناک است و می‌تواند باعث بیماری‌های دیگر شود یا نه؟
در جواب باید گفت آبسه مقعدی در صورت عدم درمان می‌تواند به شکل‌های مختلف باعث عوارض و خطراتی برای بدن شود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گسترش عفونت در بدن

یکی از خطرات و عوارض عدم درمان آبسه مقعدی این است که عفونت موجود در آبسه می‌تواند در تمام بدن پخش شود.

به وجود آمدن بیماری‌های دیگر

از دیگر عوارض عدم درمان آبسه مقعدی می‌توان به ایجاد بیماری فیستول اشاره کرد. بیماری فیستول یکی دیگر از بیماری‌های ناحیه نشیمنگاهی است که باعث ارتباط دو عضو بی‌ارتباط بدن همچون روده به اطراف مقعد می‌شود. زمانی که آبسه درمان نشود می‌تواند زمینه‌ساز این بیماری گردد که درمان آن بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر از درمان آبسه است و می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد به وجود آورد.

درد و ناراحتی

درد و ناراحتی دنباله‌دار یکی از علائم آبسه است. در صورت عدم درمان آبسه این درد و ناراحتی می‌تواند به شکل ادامه‌دار فرد را آزار دهد و باعث شود که زندگی روزانه فرد مختل شود.

آسیب به بافت‌های اطراف 

در صورتی که آبسه مقعدی درمان نشود به بافت‌های اطراف نیز آسیب وارد می‌کند و در زمان جراحی پزشک ناچار است بافت‌های مرده اطراف آبسه را نیز بردارد.

عوارض ناشی از درمان نکردن آبسه مقعد

 

آیا آبسه مقعدی خود به خود خوب می‌شود؟

به‌ندرت آبسه مقعدی بدون درمان از بین می‌رود و در بیشتر موارد آبسه نیاز به درمان پزشکی و جراحی دارد. آبسه مقعدی می‌تواند به دو شکل جراحی یا لیزر آبسه مداوا شود. 
در جراحی آبسه سطحی، پزشک با بی‌حسی موضعی به تخلیه چرک آبسه می‌پردازد. اگر آبسه عمیق باشد با بیهوشی کامل آبسه به شکل کامل تخلیه می‌شود. جراحی آبسه در وضعیت سطحی آن در مطب‌ها و در حالتی که آبسه عمیق است در بیمارستان انجام می‌شود.
روش دیگر درمان آبسه مقعدی لیزردرمانی نام دارد که بسیار از روش جراحی ساده‌تر است. در این روش پزشک با استفاده از لیزر برش‌هایی را در ناحیه ایجاد می‌کند تا بافت آسیب‌دیده جدا شود و بعد به ترمیم ناحیه می‌پردازد. روش لیزردرمانی آبسه مقعدی برای آبسه‌های سطحی پیشنهاد می‌شود و برای آبسه‌های عمیق پزشکان روش جراحی را توصیه می‌کنند.

درمان آبسه مقعدی


علائم بیماری آبسه مقعدی

بسیار مهم است که افراد با علائم این بیماری آشنا شوند تا بتوانند با مشاهده آنها هرچه سریع‌تر جهت درمان اقدام کنند. از جمله علائم بسیار مهم آبسه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد تورم، قرمزی و حس درد یا سوزش در ناحیه مقعد
  • احساس درد در هنگام نشستن در ناحیه مقعد
  • درد و سوزش مقعد در هنگام اجابت مزاج
  • خروج عفونت یا خونابه از ناحیه مقعد
  • درد ثابت ضربان‌دار و تشدیدشونده در حین نشستن در ناحیه مقعد یا باسن
  • مشاهده توده آبسه در ناحیه مقعد
  • تب و لرز
  • احساس خستگی مداوم

نشانه های ابتلا به آبسه مقعد

 

چه زمانی برای درمان آبسه باید به پزشک مراجعه کرد؟

بسیار مهم است که افراد با مشاهده علائم آبسه هرچه سریع‌تر جهت درمان اقدام کنند. همان‌طور که گفته شد آبسه در صورت عدم درمان می‌تواند باعث مشکلات بیشتری از جمله فیستول شود و به همین دلیل درمان هرچه سریع‌تر آن از اهمیت بالایی برخوردار است. برای درمان این بیماری باید به فوق‌تخصصان کولورکتال مراجعه کرد تا به شکل دقیق به تشخیص این بیماری بپردازند و جهت درمان اقدام کنند.

مراجعه به پزشک برای درمان آبسه مقعدی


کلام پایانی

برای بسیاری از بیماران مبتلا به آبسه ممکن است این سؤال پیش بیاید که آیا آبسه مقعدی خطرناک است؟ در جواب این سؤال باید گفت آبسه مقعدی اگرچه خطر مرگ در پی ندارد؛ اما با تشدید بیماری می‌تواند فرد را دچار عوارضی کند که باعث مشکلات بیشتر و یا بیماری‌های همچون فیستول در بدن می‌شوند. مداوای آبسه در مراحل ابتدایی بسیار مهم است تا هرچه سریع‌تر این بیماری درمان شود و بیمار دچار عوارض آبسه نگردد.

منابع: 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید