دلایل بروز آبسه مقعدی چیست و راه های پیشگیری از آن

آبسه مقعدی چیزی نیست جز یک توده پر از چرک شبیه کورک یا کیست که می‌تواند در اطراف مقعد، رکتوم یا ناحیه پرینه (ناحیه بین اندام تناسلی و مقعد) ظاهر شود. به عبارت دیگر، آبسه با برآمدگی پر از چرک که در نزدیکی مقعد یا رکتوم ایجاد شده است به عنوان آبسه پرینه شناخته می‌شود.

این آبسه زمانی اتفاق می‌افتد که غده مقعدی بیمار شده و دچار انسداد شود. غده مقعدی شامل دو اسفنکتر مقعد و ماهیچه‌های کف لگن است که کانالی به طول 2 اینچ (داخلی و خارجی) را تشکیل می‌دهد. ماهیچه‌های اسفنکتر باز و بسته می‌شوند تا مدفوع از آن عبور کند. مقعد شما حاوی چندین غده است که مخاط ترشح می‌کنند. هر نوع انسداد می‌تواند منجر به عفونت و ایجاد آبسه شود. به طور کلی آبسه مقعدی نام دیگر آبسه پری مقعدی است.

 

دلایل بروز آبسه مقعدی


علل و عوامل خطر آبسه مقعدی

تصور می‌شود که آبسه‌های پری رکتال و پری آنال از غدد اطراف مقعد ایجاد می‌شوند. در مواردی، آبسه‌های پری مقعدی ممکن است از پوست عفونی مجاور مقعد ایجاد شوند. غدد ممکن است مسدود شوند که معمولا منجر به عفونت باکتریایی می‌شود. هنگامی که غدد با چرک پر می‌شوند، به سمت داخل منفجر می‌شوند و محتویات عفونی خود را در فضاهای اطراف راست روده و مقعد رها می‌کنند.


این چرک باعث ایجاد آبسه یا تجمع چرک در فضاهای اطراف راست روده یا مقعد می‌شود. آبسه مقعد ممکن است بزرگ شده و باعث درد، تب و مشکل در حرکات روده شود.
کودکانی که سابقه یبوست دارند بیشتر در معرض شقاق مقعدی هستند که این مورد خطر ابتلا به آبسه مقعدی را در آنها افزایش می‌دهد. در نوزادان و کودکان نوپا، تعویض مکرر پوشک می‌تواند خطر ابتلا به فیستول مقعد و آبسه مقعدی را کاهش دهد.

 

آبسه آنورکتال در مردان بیشتر از زنان رخ می‌دهد. افراد معمولاً بین 20 تا 60 سالگی دچار این مشکل می‌شوند. میانگین سنی این افراد 40 سال است. اگر فردی به یکی از موارد زیر مبتلا باشد، بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به آبسه مقعدی قرار دارد:

در زیر به برخی از علل آبسه پری‌آنال اشاره می‌شود:

یک شقاق مقعدی عفونی

یکی از غدد مقعدی شما مسدود و عفونی می‌شود که باعث عفونت در ناحیه مقعد می‌شود. شانس شما برای ایجاد آبسه پری مقعدی ممکن است به دلیل برخی اختلالات پزشکی یا شرایط دیگر افزایش یابد. آبسه پری مقعد را می‌توان با درمان موثر پزشکان آبسه مقعدی تخلیه کرد.


درد اطراف آبسه

درد اطراف مقعد معمولاً زمانی رخ می‌دهد که میکروب یا مدفوع گیر کند. گاهی اوقات، ممکن است منجر به پارگی در پوشش مقعد شود که ممکن است باعث ایجاد درد غیرقابل توضیحی برای فرد مبتلا شود.

 

درد اطراف آبسه مقعد


مشکل در روده

بیماران آبسه پری آنال اغلب دردهای مداوم در اطراف مقعد را تجربه می‌کنند که ممکن است مربوط به حرکات روده باشد یا نباشد. اگر آبسه به طور خود به خود تخلیه شود، ممکن است ترشحات چرکی مشاهده شوند.


اپیدرموئید آلوده

جوش‌های کوچک و غیر سرطانی که در زیر پوست دیده می‌شوند، اپیدرموئید نامیده می‌شوند. این جوش ها معمولاً به دلیل عفونت یا تشکیل میکروب‌ها در اطراف ناحیه مقعد رخ می‌دهد. اپیدرموئید می‌تواند در هر جایی ظاهر شود، از جمله در داخل و خارج از بدن. اپیدرموئیدهای عفونی به دلیل رشد تدریجی و عدم درد مکرر باعث ایجاد بیماری در بدن می‌شوند و به ندرت مشکلاتی ایجاد می‌کنند یا نیاز به درمان دارند.


بارداری

این واقعیت است که درد مقعد در سه ماهه سوم، یک سوم زنان باردار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از شرایط دیگر می‌توانند باعث درد مقعدی شوند، اما اگر به طور ملایم شروع شود و در مدت کوتاهی بدتر شود. این گاهی ممکن است به دلیل آبسه مقعدی باشد.

 

درد آبسه مقعدی در زن باردار


دیابت

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر از بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 به آبسه پری مقعدی مبتلا می‌شوند که نشان می‌دهد ناهنجاری‌های متابولیک ممکن است بیشتر از علل خودایمنی باشد. خطر آبسه پری مقعدی در افرادی که کنترل قند خون ضعیفی دارند زیاد است.


بیماری کرون

یک اختلال التهابی مزمن به نام بیماری کرون می‌تواند هر ناحیه از دستگاه گوارش، از جمله مقعد و حفره دهان را تحت تاثیر قرار دهد. ضایعات کانال مقعدی، آبسه‌های پری مقعدی و فیستول پری مقعدی نمونه‌هایی از علائم پری مقعدی بیماری کرون هستند.


داروهای شیمی درمانی برای درمان سرطان

برخی درمان‌های پزشکی نیز می‌توانند خطر آبسه مقعدی را افزایش دهند. این درمان‌ها شامل شیمی درمانی یا مصرف داروهایی مانند کورتیکواستروئید پردنیزون باشد.

 

استفاده از داروهای شیمی درمانی برای درمان سرطان

 

دلایل دیگری که به طور خلاصه منجر به آبسه مقعدی می‌شوند عبارتند از:

 

  •  مسدود شدن غدد مقعدی
  •   عفونت پارگی مقعد
  •    عفونت‌های مقاربتی
  •  بیماری التهابی روده (IBD) مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو
  •  بیماری دیورتیکول
  •    بیماری التهابی لگن
  •  شریک پذیرا بودن در رابطه جنسی مقعدی

 

پیشگیری از آبسه پری آنال

هیچ روش خاصی برای جلوگیری از آبسه مقعدی وجود ندارد. با این حال، برخی اقدامات پیشگیرانه وجود دارند که می‌توانید انجام دهید، عبارت است از:

  •   محافظت کافی در برابر بیماری‌های مقاربتی و درمان سریع
  •   استفاده از کاندوم در پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی که می‌تواند منجر به آبسه مقعدی شود، به ویژه در حین مقاربت مقعدی بسیار مهم است.
  •  هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان، رعایت بهداشت و نظافت در ناحیه مقعد بسیار مهم است.
  •  رسیدگی به بیماری‌هایی مانند بیماری کرون ممکن است منجر به آبسه مقعدی شود.

اگرچه آبسه مقعدی عوارضی ایجاد می‌کند، اما می‌توان آنها را درمان کرد. عوامل خطر را درک کنید و اطمینان حاصل نمایید که هر گونه مسائل بهداشتی که ممکن است خطر را افزایش دهد، نظارت و مدیریت می‌شوند. در صورت مشاهده هر گونه مشکل مقعدی، فوراً به پزشک مراجعه کنید تا درمان آبسه مقعدی انجام شود و از بدتر شدن آن جلوگیری گردد.

 

رعایت بهداشت و پیشگیری از بیماری آبسه مقعد

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اکثر آبسه‌های ریز و ساده پری مقعدی و زیر مخاطی در اورژانس قابل تخلیه هستند. به طور کلی، جراح کولورکتال باید تمام آبسه‌های آنورکتال دیگر را تخلیه کند. هنگامی که آبسه روی باسن ایجاد می‌شود، احتیاط لازم است زیرا ممکن است آبسه ایسکیو رکتوم باشد (آبسه در نزدیکی فضای اطراف رکتوم ایجاد می‌شود). پزشک معالج قادر است با درمان آبسه مقعدی با لیزر، وضعیت شما را بهبود ببخشد.


جمع بندی

آبسه پری آنال یک بیماری کشنده نیست، اما باید با نهایت دقت درمان شود. اگر آبسه پری مقعدی به خوبی درمان نشود، گاهی ممکن است عوارض غیرضروری در بدن ایجاد کند که ممکن است کشنده باشد. مصرف دارو و درمان مناسب تحت نظر پزشکان همیشه به بیماران مبتلا به آبسه پری مقعدی کمک می‌کند تا از شر این بیماری خلاص شوند. عوارض ناشی از آبسه مقعدی نیز قابل درمان هستند. درک متغیرهای خطر و نظارت دقیق و کنترل هر گونه مسائل بهداشتی که می‌تواند خطر ایجاد کند بسیار مهم است. در صورت بروز هرگونه مشکل مقعدی برای دریافت درمان و جلوگیری از بدتر شدن آنها با پزشک تماس بگیرید.

منبع:

 

 

زهرا رضائی گفت:
مقاله‌ی شما از دلایل آبسه مقعدی گفته که من خودم فکرش رو نمی‌کردم. و بیشتر باید حواسم به خودمان باشد و تمام موارد ذکر شده را رعایت کرد.
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید.

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید