تفاوت آبسه مقعدی و بواسیر (هموروئید) چیست؟ و روش‌های تشخیص صحیح

آبسه مقعدی و بواسیر (هموروئید) هر دو بیماری‌های نسبتاً شایع مربوط به مقعد هستند. این دو بیماری علی‌رغم شباهتشان در یک ناحیه از بدن، اشتراکات کمی دارند. با این حال، ممکن است تعجب کنید که آیا علائم مربوط به هموروئید هستند یا آبسته مقعدی. در هنگام ایجاد ترومبوز (لخته خونی)، هموروئید می‌تواند به اندازه آبسه مقعدی دردناک باشد. آبسه مقعدی یک عفونت در اطراف دهانه مقعد یا عمق رکتوم است که در آن چرک وجود دارد. آبسه مقعدی معمولا با هموروئید اشتباه گرفته می‌شود. در ادامه به تفاوت آبسه مقعدی و بواسیر اشاره می‌کنیم.

 

تفاوت آبسه مقعدی و بواسیر

هنگامی که افراد ناحیه برجسته‌ای را در نزدیکی مقعد پیدا می‌کنند؛ در نگاه اول به سختی می‌توانند تشخیص دهند که مشکل آبسه مقعدی یا هموروئید است. هموروئید توده‌های سختی هستند که در داخل راست روده یا خارج از مقعد شما ایجاد می‌شوند. آن‌ها می‌توانند ناراحت کننده باشند و باعث خون‌ریزی شوند. بر خلاف آبسه، هموروئید عفونت نیست.

 

تفاوت آبسه مقعدی و بواسیر


طبق نظر دکتر آبسه مقعدی، آبسه‌ها دردناک‌تر و بزرگتر از هموروئید هستند، اما بواسیر سفت‌تر است. وقتی آبسه را لمس می‌کنید؛ معمولاً گرم و حساس است. اگر توده بیشتر حاوی چرک و مایع است، مشکل بیشتر به آبسه نزدیک است تا هموروئید آبسه می‌تواند عوارضی ایجاد کند و در صورت عدم درمان منجر به تب، لرز و سایر علائم شود. بواسیر معمولاً بیشتر آزاردهنده است. تفاوت دیگر این دو در نحوه درمان آن‌ها است. اغلب اوقات آبسه مقعدی باید تخلیه شود؛ در حالی که هموروئید معمولاً خود به خود از بین می‌رود یا در شرایط مزمن به جراحی نیاز دارد. با این حال، در ادامه به این دو عارضه بیشتر می‌پردازیم:


آبسه مقعدی چیست؟

آبسه پری آنال شایع‌ترین نوع آبسه مقعدی است. اصطلاح آنورکتال به مشکلاتی اطلاق می‌شود که در نزدیکی مقعد یا رکتوم ایجاد می‌شوند. آبسه‌های مقعدی مجموعه‌های متورم و دردناکی از چرک هستند که در زیر پوست اطراف مقعد جمع می‌شوند. این آبسه‌ها در صورت عدم درمان می‌توانند منجر به ناراحتی قابل توجهی شوند و عفونت گسترده‌ای را ایجاد کنند. اگر چرک باعث ترکیدن غده مقعدی شود؛ عفونت می‌تواند به فضاهای اطراف راست روده و مقعد گسترش یابد.


آبسه مقعدی ناشی از عفونت کوچکی است که از یک غده مقعدی بسیار کوچک شروع می‌شود که منبسط شده و فضایی برای تجمع چرک در زیر پوست ایجاد می‌کند. اکثر آبسه‌های مقعدی در نزدیکی دهانه مقعد قرار دارند اما گاهی اوقات بیشتر در داخل کانال مقعد ایجاد می‌شوند. علائم آبسه مقعدی عبارتند از:

 

  • یک توده سفت، متورم، بزرگ و حساس در اطراف ناحیه مقعد
  •  تب، لرز و خستگی
  •   درد در نزدیکی مقعد
  •  حرکات روده دردناک

 

در اغلب موارد، آبسه مقعدی باید از چرک عفونی تخلیه شود. این کار تضمین می‌کند که عفونت گسترش نمی‌یابد؛ اما  بهترین روش برای تخلیه و ریشه سوزی آبسه‌ها، لیزر است. لیزر آبسه مقعدی در کلینیک و توسط متخصص انجام می‌شود.

 

آبسه مقعدی چیست؟


بواسیر چیست؟

هموروئید یا بواسیر یک سیاهرگ متورم است که در زیر پوست نزدیک مقعد قرار دارد. معمولاً علائم قابل توجهی از خود نشان نمی‌دهند و باعث درد یا ناراحتی نخواهد شد. بسیاری از اوقات، هموروئید خود به خود از بین می‌رود. بواسیر شاید خون‌ریزی کند و ممکن است بعد از پاک کردن مقعد، خون قرمزی روی دستمال توالت مشاهده شود. به ندرت لخته خون تشکیل شود، اما لخته خون باعث ایجاد هموروئید ترومبوز شده که می‌تواند درد بسیار زیادی داشته باشد.


علائم بواسیر طبق نظر دکتر بواسیر عبارتند از:

 

  •  خونریزی به رنگ قرمز روشن
  •  سوزش و خارش اطراف مقعد
  •   وجود توده‌های گوشتی بیرون زده
  • درد حین دفع مدفوع یا هنگام فعالیت‌های روزمره مانند نشستن

 

بواسیر اغلب به دلیل زور زدن در حین اجابت مزاج ناشی از یبوست متناوب یا مزمن ایجاد می‌شود. همان‌طور که گفته شد، اکثر بواسیرها نیازی به درمان ندارند؛ مگر اینکه دچار ترومبوز شوند. هموروئید ترومبوز شده با ترومبکتومی و لیزر درمان می‌شود. ترومبکتومی یک روش رایج است که در آن جراحان یک بریدگی در بواسیر ایجاد کرده و خون را تخلیه می‌کنند. لیزر درمانی نیز با انتشار پرتو لیزر بر روی ناحیه انجام می‌شود. درمان بواسیر با لیزر موثرترین و بهترین روش درمانی است، زیرا به سرعت انجام می‌شود و اثرات بلند مدت زیادی دارد.

 

بواسیر یا هموروئید چیست؟


مقایسه آبسه مقعدی و بواسیر

بواسیرآبسه مقعدی
در نواحی اطراف مقعد ایجاد می‌شود در اثر تورم رگ‌های مقعد
وجود توده‌های سفت    وجود توده‌های نرم
توده‌های پر از خونتوده‌های پر از چرک
درد کم تا زیاد بسته به گرید درد بسیار زیاد
خون‌ریزی و سوزش در اطراف مقعدوجود علائمی مانند تب و لرز

 
کلام آخر

هموروئید معمولا یک بیماری مزمن است؛ در حالی که آبسه مقعدی یک بیماری حاد است که می‌تواند عوارض جدی ایجاد کند که در صورت عدم درمان ممکن است منجر به مرگ شود. بواسیر معمولاً توده های سفت و پرخون مقعد هستند، ولی آبسه به توده‌های چرکی اطراف مقعد اشاره دارد. بنابراین مهم است که علائم هر بیماری را به خود تشخیص دهید تا بتوانید درمان موثر را زیر نظر پزشک انجام دهید.

منبع:

محمد حسینی گفت:
من خودم دچار بواسیر شده بودم ولی نمی‌دونستم که آبسه مقعدی هم هست. مقاله‌ی شما خیلی به من کمک کرد.
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید