مراحل درمان شقاق با کپسول ویتامین ای

آشنایی با مراحل درمان شقاق با کپسول ویتامین ای برای افرادی که می‌خواهند از این روش برای درمان شقاق خود استفاده کنند بسیار مهم و ضروری است. شقاق یا فیشر مقعد به شکاف ایجاد شده در ناحیه دیواره مقعد گفته می‌شود که با درد بسیاری همراه است. برای درمان شقاق مقعد روش‌های مختلفی وجود دارد که با توجه به شدت بیماری این روش‌ها تعیین می‌شوند. درمان شقاق با کپسول ویتامین ای درمان خانگی محسوب می‌شود که ممکن است بتواند تأثیرات مثبتی بر درمان شقاق حاد داشته باشد. در مقاله امروز به مراحل درمان شقاق با کپسول ویتامین ای بیشتر خواهیم پرداخت.

 چگونگی درمان شقاق با کپسول ویتامین ای


شقاق یا فیشر چیست؟

شقاق یا فیشر یکی از بیماری‌های شایع نشیمنگاهی است که بر اثر آن یک شکاف یا ترک در دیواره مقعد به وجود می‌آید. از جمله علائم این بیماری درد و سوزش و خونریزی در هنگام اجابت مزاج است.
درمان شقاق یا فیشر با توجه به نوع شقاق و شدت بیماری به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود.
انواع فیشر به شرح زیر هستند که هر کدام به درمان جداگانه‌ای نیاز دارند:

  • فیشر حاد: زمانی که بیماری شقاق برای اولین‌بار در بدن ایجاد می‌شود و عمق و طول زخم آن کم است به آن شقاق حاد گفته می‌شود. فیشر حاد معمولاً در طی ۶ هفته با توجه به شدت آن، بدون درمان و یا با استفاده از درمان‌های خانگی همچون استفاده از کپسول ویتامین e بهبود می‌یابد.
  • فیشر مزمن: نوع دیگر شقاق، فیشر مزمن است که در صورت عدم درمان فیشر حاد به وجود می‌آید و برای درمان آن باید به سراغ‌های روش‌های درمانی جدی‌تری همچون جراحی یا لیزر شقاق رفت. لازم به ذکر است که هیچ‌کدام از روش‌های درمان خانگی برای درمان فیشر مزمن کاربرد ندارند.

تعریف بیماری شقاق یا فیشر


درمان شقاق با کپسول ویتامین ای مناسب چه نوع شقاقی است؟

بسیار مهم است که بیماران بدانند اگر شقاق مقعدی آنها از نوع مزمن است با هیچ‌کدام از روش‌های خانگی درمان نمی‌شود. بسیاری از بیماران تصور می‌کنند با استفاده از روش‌های خانگی می‌توانند باعث بهبود نسبی وضعیت شقاق خود شوند تا این مسئله، هزینه درمان شقاق با لیزر را کاهش دهد. این باور اشتباه است؛ زیرا اقدامات نامناسب نه‌تنها نقشی در بهبودی وضعیت فرد ندارند؛ بلکه باعث تشدید بیماری و سخت‌تر شدن روند درمان و بیشتر شدن هزینه‌ها می‌شوند.
درمان شقاق با کپسول ویتامین ای تنها یک روش خانگی برای شقاق حاد محسوب می‌شود و به‌هیچ‌عنوان از آن نمی‌توان برای بهبود شقاق مزمن استفاده کرد. بهتر است بیماران پس از مشاهده علائم شقاق هرچه سریع‌تر به دکتر شقاق مراجعه کنند تا او درمان موردنیاز آنها را پیشنهاد دهد.


علائم شقاق مقعدی

  • درد در هنگام عمل دفع
  • مشاهده ترک یا شکاف بر روی دریچه مقعد
  • مشاهده خون به رنگ روشن در سطح بیرونی مدفوع
  • سوزش و خارش مکرر در ناحیه مقعد

سوزش و خارش مکرر در ناحیه مقعد از علائم شقاق


درمان‌های خانگی شقاق مزمن

همان‌طور که گفته شد برای درمان شقاق حاد درمان‌های خانگی نیز مؤثر هستند. از جمله روش‌هایی که افراد برای درمان شقاق حاد خود استفاده می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درمان شقاق مقعدی با عسل
  • درمان شقاق با روغن حیوانی
  • درمان شقاق با روغن‌زیتون
  • درمان شقاق با سرکه سیب
  • درمان شقاق با روغن نارگیل
  • درمان شقاق با آلو ورا

مواردی که نام‌برده شدند تنها بخشی از درمان‌های خانگی برای درمان شقاق حاد محسوب می‌شوند. درمان شقاق با کپسول ویتامین ای یکی از روش‌هایی است که بسیاری از بیماران از آن استفاده می‌کنند که در ادامه به مراحل درمان شقاق با کپسول ویتامین ای می‌پردازیم.


 درمان شقاق با کپسول ویتامین ای آیا امکان‌پذیر است؟

ویتامین E نقش مهمی در درمان زخم دارد. این ویتامین به گردش خون بهتر در بدن کمک می‌کند و باعث بهبود عملکرد مغز می‌شود. از این ویتامین برای افزایش گردش خون و کاهش احتمال ایجاد لخته در افراد مستعد به بیماری‌ها و سکته‌های قلبی و مغزی استفاده می‌شود.
این ویتامین همچنین یک داروی موضعی بسیار مناسب برای بهبود برخی زخم‌های قدیمی در بدن است به شکلی که تأثیر مهمی در درمان 90 درصد از زخم‌های افراد مبتلا به سرطان پوست داشته است.
آزمایش‌های پزشکی حاکی از این هستند که اعمال کپسول ویتامین ای بر روی شکاف شقاق در بازه زمانی بین 3 تا ۶ هفته می‌تواند در بهبود آن نقش داشته باشد. کپسول ویتامین ای خواص مرطوب‌کننده نیز دارد و از طرفی به‌عنوان ژل ضدالتهابی نیز می‌توان از آن استفاده کرد. همگی این موارد نشان می‌دهند که چرا درمان شقاق با کپسول ویتامین ای بین مردم رواج یافته است.

امکان درمان شقاق با کپسول ویتامین E


مراحل درمان شقاق با کپسول ویتامین ای

برای استفاده از این ویتامین باید با مراحل درمان شقاق با کپسول ویتامین ای آشنا شوید. ویتامین ای به شکل پماد و قرص در دسترس افراد است که در این مقاله به استفاده از کپسول ویتامین ای می‌پردازیم.
در قدم اول از مراحل درمان شقاق با کپسول ویتامین ای، باید در ابتدا ناحیه آسیب‌دیده بر اثر شقاق را کاملاً تمیز کنید تا فاقد هرگونه باکتری و میکروب باشد. سپس کپسول ویتامین ای را با یک چاقو یا قیچی استریل برش دهید و روغن را بر روی یک دستمال یا پنبه بریزید و آن را روی زخم شقاق بمالید. زخم شقاق را به‌خوبی مالش دهید تا از ورود روغن به داخل زخم جلوگیری شود.
در مراحل درمان شقاق با کپسول ویتامین ای باید پس از مالش دادن روغن بر روی زخم، ناحیه را با گاز استریل بپوشید. نباید برای پوشاندن زخم از پانسمان استفاده کنید؛ زیرا باعث ایجاد قارچ و عفونت می‌شود. همچنین باید هر 8 ساعت یک‌بار محل زخم را شستشو دهید و گاز را تعویض نمایید تا از ایجاد باکتری جلوگیری شود.
برای اینکه به نتیجه مطلوبی برسید باید مراحل درمان شقاق با کپسول ویتامین ای را حداقل روزی یک‌بار و ترجیحاً شب‌ها چند هفته ادامه دهید. باید توجه داشته باشید یکبار استفاده از ویتامین ای باعث بهبود زخم شقاق نمی‌شود و این کار باید چندین هفته ادامه یابد.


کلام پایانی

برای افرادی که به شقاق حاد مبتلا هستند آشنایی با مراحل درمان شقاق با کپسول ویتامین ای می‌تواند بسیار مفید باشد. استفاده از ویتامین ای برای درمان شقاق حاد می‌تواند روش مؤثری باشد که نیاز به مداومت دارد. با اینکه این روش جزو درمان‌های خانگی است و بسیاری از افراد از آن استفاده می‌کنند بااین‌حال بهتر است پیش از انجام این روش حتماً با پزشک مشورت شود تا مشکلی برای فرد به وجود نیاید. این روش درمانی مناسب هر نوع شقاقی نیست و باید پزشک شما تشخیص دهد که این روش مناسب درمان شقاق حاد شما هست یا خیر!

 

منابع :


 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید