باورهای غلط درباره شقاق

بیماری فیشر یا شقاق یکی از بیماری‌های ناحیه نشیمنگاهی است که سالانه افراد بسیاری را درگیر می‌کند. این بیماری به ایجاد یک ترک یا پارگی در پوست اطراف ناحیه مقعد گفته می‌شود. شقاق می‌تواند درد بسیاری را به همراه داشته باشد و از طرفی باعث خونریزی در هنگام اجابت مزاج شود. بسیاری از افراد باورهایی غلط درباره فیشر دارند و این مسئله می‌تواند باعث به عقب انداختن پروسه درمان و یا مشکلاتی در روند درمان شود. بسیار مهم است با باورهای غلط درباره شقاق آشنا بود تا روند درمان این بیماری هر چه سریع‌تر آغاز شود.


باورهای غلط درباره شقاق

درمان فیشر بسیار اهمیت دارد تا این بیماری نشیمنگاهی در مراحل اولیه خود تشخیص داده شود و روند درمان آن آغاز گردد. درمان شقاق در مراحل اولیه با استفاده از روش‌های خانگی و درمان دارویی امکان‌پذیر است. زمانی که این بیماری از حالت حاد خارج شود و به حالت مزمن تبدیل گردد باید از روش‌های همچون جراحی یا لیزر شقاق برای درمان آن استفاده کرد. باورهای غلطی درباره فیشر وجود دارد و بسیار مهم است که افراد با آنها آشنا شوند تا روند درمان با مشکل مواجه نگردد. این باورهای غلط درباره فیشر به شرح زیر هستند:

باورهای غلط درباره شقاق


بیماری شقاق، هموروئید و فیستول یکی هستند

بسیاری از بیماران این سه بیماری ناحیه نشیمنگاهی را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. آنها تصور می‌کنند بیماری شقاق آنها به دلیل خونریزی در هنگام اجابت مزاج، بیماری هموروئید است یا به دلیل تشابه برخی علائم فیستول است. بیماری شقاق یا فیشر یک بیماری کاملاً متمایز از دو بیماری دیگر است و به یک شکاف در ناحیه پوشش مقعد گفته می‌شود.
بیماری شقاق فقط در افراد مسن ایجاد می‌شود
یکی دیگر از باورهای غلط درباره فیشر این است که افراد مسن تحت‌تأثیر این بیماری قرار می‌گیرند. این باور غلط است به دلیل اینکه عواملی که باعث پدید آمدن این بیماری می‌شوند مواردی همچون یبوست، افزایش وزن، بارداری و زایمان هستند و به همین دلیل افراد در سنین پایین نیز در معرض این بیماری قرار دارند.

یکسان بودن بیماری شقاق فیستول،هموروئید


نشستن بر روی سطوح سرد یا سخت باعث ایجاد شقاق می‌شود

از دیگر باورهای غلط درباره شقاق این است که این بیماری بر اثر نشستن بر سطوح سرد یا سخت ایجاد می‌شود. این باور کاملاً اشتباه است؛ زیرا مواردی همچون یبوست، زور زدن در هنگام اجابت مزاج، چاقی، بارداری، زایمان و سابقه خانوادگی از عوامل ابتلا به این بیماری هستند.
فیشر درد بسیاری دارد.
یکی دیگر از باورهای غلط درباره شقاق این است که این بیماری با درد بسیاری همراه است. بسیاری از افراد با توجه به این باور زمانی که فقط دچار خونریزی یا خارش و ناراحتی هستند برای درمان اقدام نمی‌کنند. گاهی بیماری شقاق می‌تواند بدون درد باشد و به همین دلیل با مشاهده علائم دیگر باید حتماً برای تشخیص بیماری به پزشک مراجعه کرد.

باور غلط درباره درد بیماری شقاق


تنها راه درمان شقاق عمل جراحی است

یکی دیگر از باورهای غلط درباره فیشر این است که این بیماری تنها با عمل جراحی درمان می‌شود. بیماری شقاق به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود. در وضعیت شقاق حاد این بیماری با استفاده از روش‌های خانگی همچون تغییرات رژیم غذایی، اصلاح شیوه زندگی و درمان دارویی بهبود می‌یابد. در صورتی که شقاق در مرحله حاد درمان نشود و وارد مرحله مزمن گردد استفاده از روش‌های همچون جراحی شقاق یا لیزردرمانی شقاق پیشنهاد می‌شود. 

عمل جراحی شقاق


شقاق بر اثر بهداشت ضعیف ایجاد می‌شود

رعایت بهداشت نقشی در ابتلا فرد به بیماری شقاق ندارد. در واقع رعایت بهداشت می‌تواند در جلوگیری از عفونت و تحریک ناحیه مؤثر باشد اما نمی‌تواند در ایجاد این بیماری نقشی ایفا کند.
شقاق نوعی بیماری مقاربتی است
یکی از باورهای غلط درباره شقاق این است که این بیماری یک بیماری مقاربتی است. این باور یک باور اشتباه است؛ زیرا شقاق بر اثر عواملی مانند یبوست، زور زدن در هنگام اجابت مزاج، بارداری، زایمان، چاقی و سابقه خانوادگی ایجاد می‌شود.

 

بیماری شقاق با داروهای گیاهی درمان می‌شود

یکی از باورهای غلط درباره فیشر این است که می‌توان این بیماری را با داروهای گیاهی درمان کرد. این باور اشتباه می‌تواند مسیر درمان را طولانی کند و گاهی باعث تشدید بیماری شود. بیماری شقاق با داروهای گیاهی درمان نمی‌شود و فقط ممکن است این داروها بتوانند کمی علائم بیماری را تسکین دهند. به همین دلیل با مشاهده علائم شقاق باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمود و با یک درمان علمی و تخصصی این بیماری را درمان کرد.

داروی گیاهی برای درمان شقاق


شقاق یک بیماری نادر است

بیماری شقاق یا فیشر یک بیماری شایع نشیمنگاهی است و افراد بسیاری سالانه به آن مبتلا می‌شوند. افرادی که به بیماری شقاق مبتلا می‌شوند نباید نگران این مسئله باشند که به یک بیماری نادر مبتلا شده‌اند. این بیماری با درمان مناسب و مراقبت‌های پزشکی بهبود می‌یابد و جای هیچ نگرانی نیست.


بیماری فیشر یک بیماری شرم‌آور است

یکی از باورهای غلط درباره شقاق این است که این بیماری، یک بیماری شرم‌آور است. این باور غلط می‌تواند باعث شود افراد مبتلا به شقاق به پزشک مراجعه نکنند و بیماری آنها مدام شدت یابد. بیماری فیشر یک بیماری کاملاً شایع نشیمنگاهی است و می‌تواند هر فردی را تحت‌تأثیر قرار دهد و نیازی نیست که افراد از بابت این بیماری دچار شرم شوند. بهتر است بیماران با مشاهده علائم فیشر هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام کنند و به هیچ عنوان احساس خجالت یا شرم از این بیماری نداشته باشند.


درمان قطعی بیماری فیشر چیست؟

همان‌طور که گفته شد درمان بیماری فیشر در مراحل ابتدایی تغییر سبک زندگی، تغییر رژیم غذایی و استفاده از داروها است. اگر فیشر به مرحله مزمن برسد با استفاده از جراحی فیشر یا لیزردرمانی شقاق این بیماری را درمان می‌کنند. امروزه روش لیزردرمانی فیشر به عنوان درمان قطعی بیماری فیشر نام برده می‌شود؛ زیرا در بیشتر موارد بیماری پس از لیزردرمانی باز نمی‌گردد. روش لیزردرمانی در زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه و بدون درد و خونریزی انجام می‌شود و بیمار نیازی به دوران نقاهت مرسوم پس از جراحی ندارد.


کلام پایانی

آشنایی با باورهای غلط درباره فیشر برای افراد مبتلا به این بیماری بسیار مهم است. بسیاری از باورهای غلط باعث می‌شوند که فرد برای درمان بیماری اقدام نکند و یا دست به خوددرمانی بزند. مواردی که باعث می‌شوند بیماری تشدید پیدا کند و روند درمان بیماری فیشر دچار مشکل شود. بسیار مهم است که باورهای غلط درباره شقاق شناسایی شوند و فرد هرچه سریع‌تر درمان بیماری را به دست پزشک حاذقی بسپارد.

منبع:

 


 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید