021 22 42 50 54
لوگو

فوق تخصصان کولورکتال
​​​​​​​(بیماری‌های مقعدی و کیست مویی)

دریافت نوبت اینترنتی

تماس از 9 صبح تا 1 شب

0902 200 39 11

درمان شقاق مقعدی با آلوورا چگونه است؟

بیماری شقاق مقعدی که باعث ایجاد یک شکاف یا ترک در پوست اطراف دهانه مقعد می‌شود روش‌های درمانی متفاوتی دارد. یکی از روش‌های درمان این بیماری درمان خانگی شقاق با آلوورا است. بسیاری از افراد از این گیاه برای درمان بیماری خود استفاده می‌کنند؛ اما اینکه این روش تا چه حد می‌تواند به درمان این بیماری کمک کند شاید سؤال بسیاری از افراد باشد. در این مقاله به شکل کامل به درمان شقاق مقعدی با آلوورا خواهیم پرداخت.


درمان خانگی شقاق مقعدی خوب است؟

درمان شقاق با آلوورا یکی از روش‌های مراقبت‌ خانگی برای بهبود این بیماری به شمار می‌رود. اینکه آیا درمان خانگی  شقاق مقعدی روش مؤثری است سؤال بسیاری از افراد می‌تواند باشد. مراقبت خانگی به مجموعه روش‌های گفته می‌شود که از طریق آنها بیماری شقاق می‌تواند بدون نیاز به جراحی مداوا شود. درمان خانگی شقاق مقعدی تنها در صورتی مؤثر است که این بیماری در مرحله حاد خود باشد.
بیماری فیشر یا شقاق به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود که هر کدام درمان‌های جداگانه‌ای دارند. مرحله حاد این بیماری زمانی است که شقاق برای اولین بار در بدن فرد به وجود می‌آید. در این حالت شکاف شقاق یک پارگی و شکاف سطحی است که به طور معمول با مراقبت‌های خانگی در عرض ۶ تا ۸ هفته بهبود می‌یابد. در مرحله مزمن، این بیماری نیاز به درمان‌های جدی‌تری همچون جراحی یا لیزردرمانی دارد و تنها با این روش‌ها قابل درمان است.
روش‌های مراقبت خانگی برای درمان شقاق تنها در صورتی که شقاق در مرحله مزمن باشد می‌توانند مؤثر باشند. این روش‌ها به شکل زیر هستند:

استفاده از روغن‌های طبیعی

استعمال روغن‌هایی همچون روغن نارگیل یا روغن‌زیتون به عنوان مرطوب‌کننده بر روی ناحیه آسیب‌دیده یکی از روش‌های مراقبت خانگی شقاق است که می‌تواند با کاهش دادن خشکی و تسهیل عبور مدفوع به بهبود شقاق کمک کند.

درمان خانگی شقاق مقعدی: استفاده از روغن های طبیعی

درمان بیماری‌های نظیر یبوست و اسهال

 عارضه یبوست باعث خشک و سفت شدن مدفوع می‌شود. این مسئله با ایجاد فشار در هنگام اجابت مزاج به پوست اطراف دهانه مقعد آسیب می‌رساند و باعث مشکلی نظیر شقاق می‌شود. از طرفی اسهال نیز با وارد کردن فشار به دهانه مقعد در ابتلا به یبوست بسیار تأثیرگذار است و به همین دلیل درمان یبوست و اسهال از اهمیت بالایی برخوردار است.

خودداری از نشستن‌های طولانی مدت

از آنجایی که نشستن‌های طولانی مدت می‌تواند فشار به ناحیه مقعد را افزایش دهد باید برای درمان خانگی شقاق از این کار پرهیز کرد و از بالش‌های مخصوص (مثل بالش‌های حلقه‌ای) استفاده نمود.

استفاده از پمادها و کرم‌های ضدالتهاب

پمادها و کرم‌های ضدالتهاب و خاصی وجود دارند که نقش مهمی در کاهش درد و التهاب شقاق ایفا می‌کنند و می‌توان از این پمادها و کرم‌ها استفاده کرد.

رعایت بهداشت و تمیز نگه داشتن ناحیه

بسیار مهم است در هنگام ابتلا به شقاق، پس از اجابت مزاج ناحیه مقعد به خوبی شسته شود و با استفاده از دستمال این ناحیه را به خوبی خشک کرد.

مصرف بیشتر فیبر

رژیم غذایی نقش مهمی را در درمان بیماری شقاق در خانه ایفا می‌کند و توصیه می‌شود افراد مصرف میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات کامل را افزایش دهند و به مقدار کافی در طول روز آب بنوشند.

حمام آب گرم یا حمام سیتز

توصیه می‌شود بیماران مبتلا به شقاق از حمام سیتز روزی چند بار استفاده کنند. روزانه  هر بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در لگن آب گرم بنشینند تا جریان خون در ناحیه مقعد آسان‌تر شود و به بهبود زخم‌های شقاق کمک گردد.
روش‌های نام برده از جمله روش‌های درمان خانگی شقاق مقعدی هستند که می‌توانند در درمان شقاق حاد بسیار مؤثر باشند. این روش‌ها تنها مناسب درمان شقاق در مراحل ابتدایی هستند و به هیچ عنوان نمی‌توان برای درمان شقاق مزمن از آنها استفاده کرد.

درمان خانگی شقاق مقعدی: رعایت بهداشت مقعد


درمان زخم شقاق با آلوورا ممکن است؟

درمان زخم شقاق با آلوورا جزو درمان‌های گیاهی در مراقبت خانگی به شمار می‌رود. آلوورا گیاهی است که خواص ضدالتهابی، مرطوب‌کننده و ترمیم‌کننده دارد و به همین دلیل می‌تواند در تسکین و بهبود زخم شقاق مقعدی مؤثر باشد. استفاده از ژل آلوورا می‌تواند به کاهش التهاب، تسکین درد و تسریع فرایند بهبود کمک کند و به همین دلیل به عنوان یک درمان مؤثر از آن نام برده می‌شود.
برای استفاده از آلوورا برای درمان شقاق می‌توان به شکل زیر اقدام کرد:
پیش از هر چیز باید ژل تازه آلوورا را از برگ گیاه آن خارج کرد یا از ژل‌های خالص آلوورا که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند استفاده نمود. قبل از استفاده از ژل باید ناحیه مقعد را با آب گرم تمیز و خشک کرد. سپس باید مقداری از ژل را بر روی ناحیه شقاق و اطراف آن مالید. توصیه می‌شود این کار چند بار در روز و به خصوص پس از دفع مدفوع و قبل از خواب انجام شود تا نتیجه‌بخش باشد.

درمان زخم شقاق با آلوورا

 

مضرات استفاده از آلوورا برای شقاق مقعدی

استفاده از آلوورا به طور کلی بی‌خطر و مفید است؛ اما در برخی موارد ممکن است مضرات و عوارض جانبی داشته باشد که باید به آن‌ها توجه کرد. از جمله مضرات و موارد احتیاط استفاده از ژل آلوورا برای درمان شقاق می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

حساسیت و واکنش آلرژیک

برخی افراد ممکن است به آلوورا حساسیت داشته باشند و در اثر استفاده از آن دچار خارش، التهاب، یا سوزش شوند. توصیه می‌شود پیش از استفاده از آلوورا کمی از آن را بر روی پوست تست کرد تا احتمال واکنش آلرژیک بررسی شود.

 تشدید تحریک ناحیه

 در صورتی که شقاق مقعدی فرد بسیار حساس یا عمیق باشد ممکن است استفاده از آلوورا با تحریک ناحیه باعث افزایش سوزش یا درد شود. در این موارد توصیه می‌شود از ژل آلوورا استفاده نکرد.
همچنین ممکن است برخی از محصولات آلوورا خالص نباشند و در آنها از مواد شیمیایی، عطرها یا مواد نگهدارنده استفاده شده باشد که این مسئله تحریک پوست و تشدید شقاق را در پی دارد.

خشکی بیش از حد پوست

با اینکه آلوورا یک مرطوب‌کننده طبیعی است؛ اما ممکن است استفاده بیش از حد از آن باعث خشک شدن پوست و تحریک بیشتر ناحیه شود.

اثربخشی محدود

استفاده از ژل آلوورا ممکن است در موارد خفیف به درمان شقاق کمک کند؛ اما در وضعیت شدید و مزمن این بیماری تأثیر چندانی نخواهد داشت و باید از درمان‌های جدی‌تری استفاده کرد.
موارد گفته شده از جمله مضرات استفاده از ژل آلوورا به شمار می‌روند که باید پیش از استفاده از ژل آلوورا برای درمان شقاق به آنها توجه داشت و سپس از این روش درمان خانگی برای بهبود شقاق استفاده نمود.

مضرات استفاده از آلوورا برای شقاق مقعدی: خشکی بیش از حد پوست


نکات مهم در هنگام استفاده از ژل آلوورا برای درمان شقاق

بسیار مهم است در هنگام استفاده از آلوورا برای درمان شقاق به موارد زیر توجه داشت:
مطمئن شوید که از ژل خالص آلوورا استفاده می‌کنید و از مصرف محصولات آلوورا با مواد افزودنی تحریک‌کننده خودداری کنید.
اگر بعد از چند روز استفاده از آلوورا احساس بهبودی نکردید یا علائم شما بدتر شد، حتماً با پزشک مشورت کنید.

نکات مهم در استفاده از ژل آلوورا برای شقاق


کلام پایانی

درمان شقاق مقعدی با آلوورا یکی از روش‌های مراقبت خانگی به شمار می‌رود. باید توجه داشت این روش تنها در مورد بیماری شقاق حاد مؤثر است و به هیچ عنوان نمی‌تواند به درمان شقاق مزمن کمک کند. توصیه می‌شود افراد پیش از استفاده از این روش درمانی حتماً با پزشک خود مشورت کنند تا استفاده از این روش که به عنوان درمان گیاهی شقاق از آن نام برده می‌شود مؤثر باشد. از آنجایی که درمان شقاق مقعدی با آلوورا ممکن است مضراتی داشته باشد به افراد پیشنهاد می‌شود به هیچ عنوان با این گیاه خوددرمانی نکنند.

 

منابع:

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید