درمان و علائم شقاق (فیشر) در کودکان

شقاق مقعدی شایع است و معمولا در کودکان پیش دبستانی رخ می‌دهد. شقاق مقعدی در اثر عبور مدفوع سفت ایجاد می‌شود که باعث پاره شدن پوشش ظریف مقعد می‌شود. پارگی به این معنی است که اجابت مزاج بسیار دردناک می‌شود که کودک ممکن است جیغ بزند و شاید خون روی مدفوع یا دستمال توالت دیده شود. برای شکستن این چرخه، نرم کردن مدفوع و اطمینان از منظم بودن اجابت مزاج بسیار مهم است. مدفوع نرم و منظم معمولاً باعث بهبودی شقاق می‌شود. بنابراین بسیار مهم است که درمان متوقف نشود، بلکه به تدریج ادامه پیدا کنید. در این بررسی به طور کامل در مورد درمان و علائم شقاق در کودکان صحبت می‌کنیم.

 

در مورد شقاق مقعدی بیشتر بدانیم

شقاق مقعدی پارگی یا ترک در مقعد است. شقاق ناشی از کشیده شدن مخاط مقعد بیش از ظرفیت طبیعی آن است. هنگامی که پارگی رخ می‌دهد، منجر به آسیب مکرر می‌شود. عضله اسفنکتر داخلی که در زیر پارگی قرار دارد، دچار اسپاسم می‌شود. این باعث درد شدید می‌گردد. اسپاسم همچنین لبه‌های شکاف را از هم جدا می‌کند و بهبود زخم را دشوار می‌سازد. سپس اسپاسم منجر به پارگی بیشتر مخاط در طول حرکات روده می‌شود. این چرخه منجر به ایجاد شقاق مزمن مقعدی در حدود 40 درصد از بیماران می‌شود.

شقاق حاد مقعدی معمولاً طی شش هفته با درمان محافظه کارانه بهبود می‌یابد. برخی از آنها با درمان یبوست ناپدید می‌شوند. شقاق مقعدی که شش هفته یا بیشتر طول می‌کشد، شقاق مقعدی مزمن نامیده می‌شود. اینها در درمان محافظه کارانه شکست می‌خورند و به یک رویکرد تهاجمی‌تر و جراحی نیاز دارند. گاهی اوقات شقاق با هموروئید اشتباه گرفته می‌شود. هموروئید رگ‌های خونی ملتهب در داخل یا خارج از مقعد است. هم شقاق و هم بواسیر اغلب از دفع مدفوع سفت به وجود می‌آیند.

کودکانی که شقاق مقعدی دارند اغلب یبوست دارند. یبوست جایی است که کودک کمتر از حد معمول مدفوع می‌کند، به طوری که قسمت پایینی روده پر از مدفوع و بیش از حد کشیده می‌شود. این امر می‌تواند برای کودک در دانستن زمان اجابت مزاج مشکل ایجاد کند و می‌تواند منجر به نشتی مدفوع از بدن و در نتیجه کثیفی شود. مدفوع نیز ممکن است سفت باشد.

 

علائم شقاق مقعد در کودکان

علائم شقاق مقعدی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • درد در حین و بعد از اجابت مزاج
  • پارگی یا بریدگی قابل مشاهده در مقعد
  • خونریزی قرمز روشن در طول یا بعد از اجابت مزاج

درد بعد از اجابت مزاج در کودکان یکی از علائم شقاق مقعدی می باشد

 

علل شقاق در کودکان

عوامل خاصی خطر شقاق مقعدی را افزایش می‌دهند که عبارتند از:

  • یبوست همراه با زور زدن برای دفع مدفوع سفت
  • خوردن یک رژیم غذایی کم فیبر
  • اسهال شدید
  • هرگونه بیماری التهابی در ناحیه مقعد

شقاق مقعدی همچنین ممکن است ناشی از بیماری التهابی روده، جراحی یا سایر درمان‌های پزشکی باشد که بر حرکات روده یا مقعد تأثیر می‌گذارند.

فست فود یکی از علل شقاق مقعدی

تشخیص شقاق در کودکان

متخصص مشکل کودک شما بر اساس موارد زیر تشخیص می‌دهد:

  • سابقه سلامتی کودک
  • شرح علائم
  • معاینه رکتوم

از آنجایی که سایر بیماری‌ها می‌توانند علائمی شبیه به شقاق مقعدی ایجاد کنند، پزشک کودک شما نیز ممکن است آزمایش‌هایی را برای یافتن وجود خون در مدفوع تجویز کند.

تشخیص شقاق مقعدی کودک توسط پزشک

 

عوارض شقاق در کودکان

عوارض مشاهده شده با شقاق مقعدی عبارتند از:

  • درد و ناراحتی
  • کاهش کیفیت زندگی
  • مشکل در اجابت مزاج، به خصوص به این دلیل که بسیاری از افراد به دلیل درد و ناراحتی ناشی از دستشویی از رفتن به دستشویی اجتناب می‌کنند.
  • حرکات روده و گاز کنترل نشده 

 

رو‌ش‌های درمان شقاق کودکان

هدف از درمان این است که مطمئن شوید که مدفوع نرم به طور منظم با حداقل فشار دفع می‌شود. اجابت مزاج راحت را می‌توان به طرق زیر انجام داد:
1.    اطمینان از مصرف مایعات خوب
2.    رژیم غذایی متعادل حاوی مقدار زیادی میوه 
3.    استفاده از ملین‌ها
درمان شقاق مقعدی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تغییر رژیم غذایی کودک برای افزایش فیبر و آب برای کمک به تنظیم حرکات روده او و کاهش اسهال و یبوست. درباره افزودن فیبر به رژیم غذایی فرزندتان بیشتر بدانید.
  • حمام آب گرم تا 20 دقیقه در روز 
  • مصرف نرم کننده‌های مدفوع مانند مکمل‌های فیبر 
  • مصرف داروهایی مانند نیترات‌ها یا مسدود کننده‌های کلسیم  
  • انجام جراحی مانند اسفنکترکتومی داخلی جانبی یا لیزر  شقاق (جراحی فشار داخل مقعد را آزاد می‌کند و اجازه می‌دهد تا خون بیشتری در این ناحیه جریان پیدا کند تا بافت‌ها بهبود یابند و محافظت شوند)

درمان شقاق مقعدی کودکان

 

درمان شقاق کودکان در خانه

دکتر در بیشتر موارد از درمان های خانگی و دارویی استفاده می‌کند. این درمان‌ها به شرح زیر هستند:

موویکل

موویکل رایج‌ترین ملین است که برای استفاده در کودکان توصیه می‌شود. موویکل برای بزرگسالان نیز موجود است و در حالی که این نسخه ممکن است در برخی از نوجوانان استفاده شود، ضروری است که فقط موویکل کودکان (موسوم به موویکل اطفال) به کودکان داده شود. این بدان معناست که با جذب آب به نرم شدن مدفوع کمک می‌کند. 

موویکل را می‌توان در درازمدت به عنوان دوز نگهدارنده (یعنی یک دوز معمولی که هر روز داده می‌شود) یا در کوتاه مدت برای رفع یبوست با افزایش دوز تجویز کرد. تیم متخصص شما به شما توصیه می‌کند که چه دوزهایی را به کودک خود بدهید. موویکل به صورت پودر در یک کیسه عرضه می‌شود. پودر باید قبل از مصرف با نوشیدنی مخلوط شود.

لاکتولوز

لاکتولوز یک قند اصلاح شده است. لاکتولوز جذب نمی‌شود، اما در عوض از معده و روده کوچک عبور کرده و به روده بزرگ (کولون) می‌رود. لاکتولوز آب را به روده بزرگ می‌کشد و مدفوع را نرم می‌کند. با این حال، لاکتولوز باید در فواصل منظم در طول روز (معمولاً دو یا سه بار در روز) همراه با غذا داده شود.

سنوکوت

ماده فعال موجود در سنوکوت مشابه مواد موجود در آلو و انجیر است. سنوکوت متفاوت از لاکتولوز عمل می‌کند. سنوکوت به جای نرم کردن مدفوع، روده را منقبض می‌کند و مدفوع را به سمت جلو می‌برد. این معمولاً شش تا ده ساعت پس از مصرف سنوکوت اتفاق می‌افتد، بنابراین، اگر به کودک شما قبل از خواب سنوکوت داده شود، معمولاً بعد از صبحانه مدفوع می‌کند.

مصرف زیادی ملین‌ها عوارض زیر را دارد:

1-مصرف بیش از حد ملین می‌تواند باعث اسهال شود.
2-لاکتولوز بسیار شیرین است، بنابراین باید مراقب تمیز کردن دندان‌های کودک خود باشید. لاکتولوز می‌تواند باعث باد شود که می‌تواند ناراحت کننده باشد.
3-در هنگام مصرف سنوکوت ممکن است گرفتگی معده (کولیک) ناشی از انقباض روده و فشار دادن مدفوع به سمت جلو باشد. (با این حال، یبوست نیز می‌تواند باعث گرفتگی معده شود).
4-بیشتر ملین‌ها را می‌توان حتی زمانی که کودک شما داروهای دیگری مصرف می‌کند نیز تجویز کرد، اما مهم است که اگر کودک شما داروهای دیگری مصرف می‌کند، به پرستار یا پزشک خود اطلاع دهید.

درمان خانگی فیشر مقعدی کودکان


درمان شقاق کودکان با دارو

درمان یبوست با ملین‌ها با درمان سایر بیماری‌ها با داروهایی مانند آنتی بیوتیک بسیار متفاوت است. آنتی‌بیوتیک‌ها باید با دوز دقیق، در زمان‌های مشخص و برای تعداد روز مشخص داده شوند. در مقابل، هر کودکی به دوز متفاوتی از ملین نیاز دارد. دوز صحیح برای کودک دوزی است که مدفوع نرم و منظمی تولید کند. ممکن است چند روز یا چند هفته طول بکشد تا دوز صحیح برای هر کودک مشخص شود.

 

نکات مهم در درمان شقاق در کودکان

اگر کودک شما شقاق مقعدی دارد، برای جلوگیری از بدتر شدن عارضه و جلوگیری از عود، اقدامات احتیاطی زیر را انجام دهید:

  • تمام داروهای تجویز شده توسط دکتر  را به کودک خود بدهید.
  • مطمئن شوید که کودک شما مقدار توصیه شده فیبر را در رژیم غذایی خود دریافت می‌کند. درباره افزودن فیبر به رژیم غذایی فرزندتان بیشتر بدانید.
  • کودک را تشویق کنید تا آب کافی بنوشد تا هیدراته بماند. درباره هیدراتاسیون مناسب بیشتر بدانید.
  • به کودک کمک کنید تا عادت دفعی معمول خود را حفظ کند. تیم مراقبت‌های بهداشتی فرزندتان می‌تواند به شما کمک کند تا استراتژی‌هایی را برای قرار دادن فرزندتان در مسیر درست ایجاد کنید.
  • از دادن غذاهای تند به کودک خودداری کنید، زیرا ممکن است علائم را بدتر کنند.
  • اگر متوجه خون در مدفوع کودک خود شدید یا اگر حرکات روده او آنقدر دردناک است که از دستشویی رفتن اجتناب می‌کند، با پزشک شقاق خود تماس بگیرید.

نوشیدن آب یکی از روش های درمان شقاق مقعدی کودکان است.

 

کلام آخر

یبوست در کودکان شایع است و می‌تواند به انواع مشکلات سلامتی از عفونت ادراری گرفته تا شقاق مقعدی کمک کند. اکثر والدین از این که متوجه می‌شوند حتی کودکانی که اجابت مزاج منظم دارند، هنوز هم ممکن است یبوست داشته باشند، شگفت زده می‌شوند. کودک خود را به نوشیدن مایعات فراوان و خوردن میوه و سبزیجات تشویق کنید. پس از دادن ملین (به ویژه لاکتولوز) برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها را مسواک بزنید. دوز صحیح ملین زمانی داده می‌شود که کودک شما مدفوع نرمی تولید می‌کند. قبل از اینکه سعی کنید به تدریج آن را کاهش دهید، حداقل یک ماه به دادن دوز صحیح ادامه دهید.

منابع:

 

مریم احمدی گفت:
به عنوان مادری که کودکم دچار شقاق شده بود، و روز های سختی را می گذروندم مقاله‌ی شما خیلی به من کمک کرد تا با رژیم غذایی مناسب و دارویی های که دکتر تجویز کرده است به بهبودش کمک کنم
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید