021 22 42 50 54
لوگو

فوق تخصصان کولورکتال
​​​​​​​(بیماری‌های مقعدی و کیست مویی)

دریافت نوبت اینترنتی

تماس از 9 صبح تا 1 شب

0902 200 39 11

استفاده از چسب فیبرین برای فیستول

بیماری فیستول مقعدی یکی از بیماری‌های نشیمنگاهی به شمار می‌رود که نیازمند درمان جدی است. روش‌های مختلفی برای درمان بیماری فیستول وجود دارد که با توجه به وضعیت بیماری فرد توسط پزشک انتخاب می‌شود. یکی از روش‌های درمان فیستول استفاده از چسب فیبرین است. این روش یک روش درمانی بدون عمل جراحی به شمار می‌رود که امروزه از آن بسیار استفاده می‌شود. اینکه این روش چیست و چگونه می‌تواند به درمان بیماری فیستول کمک کند را در ادامه بررسی می‌کنیم.


روش‌های درمان فیستول مقعدی

 بیماری فیستول مقعدی باعث اتصال انتهای روده بزرگ به پوست اطراف دهانه مقعد از طریق یک کانال می‌شود و مشکلات بسیاری را برای فرد به وجود می‌آورد. بسیار مهم است این بیماری درمان شود زیرا می‌تواند بسیار دردناک باشد و تمام فعالیت‌های فرد را با مشکل مواجه سازد. روش‌های مختلفی برای درمان بیماری فیستول مقعدی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تکنیک فیستولوتومی

عمل جراحی فیستولوتومی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های جراحی فیستول است. در این روش مجرای فیستول را با چاقوی جراحی باز می‌کنند تا محتویات آن خارج شود. در روش جراحی فیستولوتومی ترمیم از داخل به خارج انجام می‌شود تا پس از چند هفته بیماری بهبود یابد.

عمل فیستول با فلپ آدوانسمنت

در این روش پوشش روده تحتانی (داخل مقعد) را بالا می‌برند و از آن به عنوان فلپ برای پوشاندن دهانه فیستول استفاده می‌کنند. در این روش خطر آسیب به عضلات اسفنکتر وجود ندارد و مناسب افرادی است که بیماری آنها پیچیده‌تر است و یا با روش قبل ممکن است در معرض خطر بی‌اختیاری مقعدی باشند.

درمان فیستول مقعدی: عمل فیستول با فلپ آدوانسمنت

عمل فیستول با نخ ستون

یکی دیگر از روش‌های درمان فیستول استفاده از نخ ستون است. در این روش مجرای ایجاد شده بر اثر بیماری را با نخ بخیه یا لوله تخلیه پر می‌کنند تا بخشی از عفونت به این روش تخلیه شود. این روش برای نوع پیچیده فیستول کاربرد دارد که در آن بخشی از عضله اسفنکتر درگیر شده است.

عمل پلاگین بیولوژیکی

از دیگر روش‌های درمان فیستول مقعدی پلاگین بیولوژیکی نام دارد. پلاگین به بافت مخروطی شکلی گفته می‌شود که از مخاط روده بیمار تشکیل می‌شود. پلاگین را به مجرای فیستول بخیه می‌زنند تا پس از این کار بافت جدید در اطراف این پلاگین شروع به رشد کند و فیستول مسدود گردد.

اسفنکتریک یا روش لیفت LIFT

این روش یک درمان دو مرحله‌ای است که برای فیستول‌های پیچیده یا عمیق کاربرد دارد. برای انجام این روش متخصص ابتدا نخ ستون را در داخل فیستول قرار می‌دهد تا فیستول به‌مرور زمان کمی عریض شود. سپس جراح بافت آلوده را برمی‌دارد و دهانه فیستول داخلی را می‌بندد.

تزریق چسب فیبرین

یکی از روش‌های غیر جراحی درمان فیستول چسب فیبرین است. در این روش چسب فیبرین که حاوی مواد خاصی است به داخل کانال فیستول تزریق می‌شود. این چسب فیستول را مهروموم می‌کند و باعث بهبود بیماری می‌گردد. این روش درمانی یک روش ساده، امن و بدون درد است که میزان موفقیت اولیه آن حدود ۷۷ درصد است که در طی ۱۶ ماه به ۱۴ درصد کاهش پیدا می‌کند.

لیزر درمانی فیستول

لیزر درمانی فیستول مقعدی یک عمل سرپایی به شمار می‌رود که نیاز به بیهوشی ندارد. در این روش با استفاده از دستگاه لیزر بیماری فیستول درمان می‌شود به شکلی که بیمار هیچ‌گونه درد و خونریزی را تجربه نمی‌کند و می‌تواند در مدت زمان کوتاهی فعالیت‌های روزمره خود را دنبال کند.

لیزر درمانی فیستول


چسب فیبرین چیست؟

چسب فیبرین یکی از فرآورده‌های مشتق از پلاسما و در واقع یکی از پروتئین‌های خون به شمار می‌رود. این چسب از ترومبین و فیبرینوژن تشکیل شده و برای تقلید از بخش انتهایی آبشار لخته خون تولید می‌شود. این چسب به محض تزریق در فیستول به شکل الیاف قابل‌حل در می‌آید و فیستول را مسدود می‌کند. از چسب فیبرین جهت متوقف کردن خونریزی پس از جراحی و پوشاندن زخم‌ها برای پیشگیری از عفونت نیز استفاده می‌شود.

چسب فیبرین

 

تأثیر چسب فیبرین در درمان فیستول مقعدی

از چسب فیبرین برای درمان فیستول سال‌هاست که استفاده می‌شود و بیشترین استفاده از این چسب در کنار روش‌های دیگر درمان فیستول بوده است. درمان فیستول با چسب فیبرین نیاز به بیهوشی عمومی دارد. با استفاده از این چسب پزشک به مهروموم کردن فیستول پس از تخلیه عفونت می‌پردازد.

تأثیر چسب فیبرین در درمان فیستول


مزایای درمان فیستول با چسب فیبرین

مزایای مختلفی باعث می‌شود که بسیاری از پزشکان از چسب فیبرین برای درمان فیستول مقعدی استفاده کنند. از جمله این مزایا موارد زیر هستند:

ترمیم سریع‌تر ناحیه و کاهش زمان بهبودی

چسب فیبرین با ایجاد یک پوشش در ناحیه فیستول فرایند بهبود و ترمیم بافت را سرعت می‌بخشد. این چسب یک محیط مناسب را برای التیام طبیعی بدن به وجود می‌آورد و باعث پر شدن فضای فیستول می‌شود.

کاهش نیاز به جراحی

این روش برای مواقعی که فیستول پیچیده یا مزمن نیست می‌تواند بسیار کاربردی باشد و جایگزین جراحی‌های تهاجمی گردد.

کاهش درد و عوارض جانبی

به دلیل اینکه استفاده از چسب فیبرین برای درمان فیستول مقعدی نسبت به جراحی‌های معمول درد کمتری دارد و از طرفی خطر عفونت و عوارض پس از عمل کمتر است دوره بهبودی بیمار سریع‌تر و راحت‌تر طی می‌شود.

حفظ عضلات اسفنکتر

از آنجایی که در جراحی‌های فیستول مقعدی احتمال آسیب به عضلات اسفنکتر وجود دارد چسب فیبرین به عنوان یک روش کم‌خطر به حفظ این عضلات کمک می‌کند و احتمال بی‌اختیاری را کاهش می‌دهد.

مزایای درمان فیستول با چسب فیبرین: حفظ عضلات اسفنکتر


معایب درمان فیستول با چسب فیبرین

جدای از مزایایی که استفاده از چسب فیبرین دارد باید به معایب استفاده از این روش نیز توجه کرد. از جمله معایب درمان فیستول با چسب فیبرین موارد زیر هستند:

احتمال عود فیستول

یکی از معایب استفاده از چسب فیبرین احتمال عود مجدد فیستول پس از درمان است. در برخی موارد این روش نمی‌تواند باعث بسته شدن کامل فیستول شود و فرد نیاز به درمان‌های مکمل یا حتی جراحی پیدا می‌کند.

محدود بودن درمان با چسب فیبرین

از این روش تنها می‌توان برای فیستول‌های ساده استفاده کرد و در واقع نمی‌توان برای مداوای فیستول‌های پیچیده یا فیستول‌هایی که مسیرهای چندگانه دارند از آن استفاده نمود.

اثرگذاری محدود در موارد مزمن

در بسیاری از موارد که فیستول مقعدی مزمن است و بافت‌های ناحیه مقعد آسیب بیشتری را دیده‌اند احتمال موفقیت‌آمیز بودن این روش بسیار کم است.
موارد گفته شده از جمله دلایلی هستند که باعث می‌شوند از چسب فیبرین برای درمان فیستول در مواقع خاص استفاده شود.

معایب درمان فیستول با چسب فیبرین: احتمال عود مجدد


کلام پایانی

استفاده از چسب فیبرین برای فیستول امروزه با توجه به بیماری فیستول فرد توسط برخی از پزشکان پیشنهاد می‌شود. در این روش چسب فیبرین به داخل کانال فیستول تزریق می‌شود تا با مهروموم کردن آن به درمان بیماری کمک گردد. این روش مزایا و معایبی دارد و تنها در مورد برخی از انواع ساده فیستول می‌تواند کاربردی باشد. بسیار مهم است بیماران به پزشک متخصص کولورکتال مراجعه کنند تا در صورت نیاز از این روش درمانی به تنهایی و یا در کنار روش‌های دیگر استفاده شود.

منبع:

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید