تفاوت جوش و کیست مویی

تفاوت جوش و کیست مویی و شناخت آنها برای افرادی که عامل ناراحت‌کننده‌ای همچون جوش را در ناحیه مقعد خود احساس می‌کنند، بسیار لازم است. برخی مواقع افراد جوش و کیست مویی را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند و همین مسئله باعث می‌شود بیماری کیست مویی آنها تشدید شود و در نهایت روند درمان را با مشکلاتی مواجه سازد. برای جلوگیری از چنین مسئله‌ای شناخت تفاوت جوش و کیست مویی بسیار اهمیت دارد و به همین دلیل افراد باید با شناخت تفاوت‌های این دو از یکدیگر، هرچه سریع‌تر برای درمان مشکلاتی همچون کیست مویی اقدام کنند. در مقاله امروز به تفاوت جوش و کیست مویی به شکل کامل‌تری خواهیم پرداخت.

آشنایی با تفاوت جوش و کیست مویی


کیست مویی چیست؟

دانستن اینکه کیست مویی چیست؟ نقش مهمی در شناخت تفاوت آن با جوش دارد. کیست مویی از نوع مقعدی یک حفره عمیق و دردناک است که در ناحیه شکاف بین دو باسن و در انتهای خط دنبالچه ایجاد می‌شود. عامل ایجاد کیست مویی بازگشت مو به زیر پوست و رشد آن در ناحیه است که پس از مدتی با آبسه و چرک نیز همراه می‌شود. در واقع زمانی که کیست مویی عفونی می‌شود، آبسه رخ می‌دهد که می‌تواند برای فرد دردناک باشد و امور روزمره او را مختل کند. کیست مویی را با نام‌های دیگری همچون سینوس مویی، سینوس پیلونیدال و موی برگشتی بالای کمر نیز می‌شناسد. کیست مویی می‌تواند در بخش‌های دیگر بدن نیز به وجود آید؛ اما متداول‌ترین آن کیست مویی مقعدی است که بسیار دردناک است.

تعریف بیماری کیست مویی


جوش چیست؟

جوش به شکل یک برآمدگی پوستی خود را نشان می‌دهد که گاهی سطحی و گاهی عمیق است. زمانی جوش به وجود می‌آید که غدد چربی روی پوست بسته شوند. جوش مقعدی به طور معمول پس از 1 تا 2 هفته از بین می‌رود؛ اما جوش‌هایی که عمیق هستند ممکن است دچار عفونت و درد نیز بشوند و در مدت‌زمان طولانی‌تری در ناحیه باقی بمانند.

تعریف جوش


تفاوت جوش و کیست مویی را چگونه تشخیص دهیم؟

تا اینجای مقاله دانستید که جوش و کیست مویی چه هستند. حال می‌توانیم به تفاوت جوش و کیست مویی بپردازیم. تفاوت این دو عارضه را در چند دسته می‌توان بررسی کرد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:


عامل ایجادکننده کیست مویی و جوش

یکی از مهم‌ترین تفاوت جوش و کیست مویی در عامل ایجادکننده آنها است. کیست مویی زمانی به وجود می‌آید که مو به زیر پوست باز می‌گردد و در آنجا رشد می‌کند؛ درصورتی‌که عامل ایجاد جوش به بسته شدن غدد چربی روی پوست مرتبط است؛ بنابراین این دو عارضه به دلایل کاملاً متفاوتی به وجود می‌آیند و همین مسئله باعث تفاوت جوش و کیست مویی می‌شود.


محل ایجاد جوش و سینوس پیلونیدال

همه ما در طول زندگی با جوش‌های متعددی روبرو بوده‌ایم که در بخش‌های مختلف بدنمان ظاهر شده‌اند. جوش زدن یک فرایند طبیعی برای بیشتر افراد است که می‌تواند بر روی پوست و هر نقطه‌ای ایجاد شود. کیست مویی مقعدی یک عارضه نشیمنگاهی است که در یک جای مشخص یعنی در شکاف بین باسن و در انتهای استخوان دنبالچه به وجود می‌آید و شما آن را در هیچ کجای دیگر بدن مشاهده نمی‌کنید. همان‌طور که اشاره شد کیست مویی ممکن است در برخی دیگر از نقاط بدن به وجود بیاید؛ اما نکته مهم این است که کیست موی مقعدی فقط در شکاف باسن به وجود می‌آید.

 کیست موی مقعدی در شکاف باسن


تفاوت علائم کیست مویی و جوش

یکی دیگر از تفاوت جوش و کیست مویی در علائم آنها است. جوش یک تورم قرمز و دردناک بر سطح پوست است و حتی ممکن است حاوی یک چرک زرد در داخل خود باشد.
کیست مویی علائم جدی‌تری دارد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد یا حساسیت بسیار زیاد در ناحیه کیست مویی
  • مشاهده یک یا چند سوراخ بر روی محل کیست
  • تورم و قرمزی پوست در محل عارضه
  • تخلیه چرک یا خونابه با بوی ناخوشایند از محل کیست
  •  تب در صورت شدت یافتن بیماری


تفاوت روش درمان کیست مویی و جوش

روش درمان دو عارضه جوش و کیست مویی با یکدیگر متفاوت هستند. در واقع نوع درمان، یکی از تفاوت جوش و کیست مویی است که باید به آن بسیار توجه داشت. 
جوش معمولاً با گذر زمان از بین می‌رود و در صورت نیاز با دارو و درمان‌های خانگی قابل‌درمان است؛ به طور مثال آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند پارچه‌ای گرم و مرطوب بر روی جوش بیندازید؛ زیرا این کار باعث می‌شود جوش خالی شده و تسکین پیدا کند. همچنین درصورتی‌که جوش شدید باشد ممکن است پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز کند تا عفونت چرک برطرف شود و از بین برود.
در مقابل، کیست مویی عارضه‌ای است که با درمان‌های دارویی و خانگی از بین نمی‌رود و حتماً باید با استفاده از جراحی کیست مویی و یا لیزر کیست مویی برای درمان آن اقدام کرد:


روش درمان جراحی کیست مویی
جراحی کیست مویی به دو شکل باز و بسته انجام می‌گیرد. در روش جراحی باز کیست مویی، پس از تخلیه کیست، پزشک زخم را باز می‌گذارد و آن را با پانسمان می‌پوشاند. در این روش لازم است هر روز پانسمان توسط بیمار یا یک شخص متبحر تعویض شود تا در طول 2 تا 3 ماه زخم از داخل شروع به ترمیم کند و بهبود یابد. در روش جراحی بسته کیست مویی پس از اتمام جراحی، زخم بخیه زده می‌شود و بیمار سختی‌های دوران نقاهت را کمتر احساس می‌کند.

جراحی کیست مویی


روش لیزر کیست مویی
به دلیل دشواری‌های روش جراحی، امروزه پزشکان درمان کیست مویی با لیزر را پیشنهاد می‌کنند. با استفاده از این تکنیک مدرن، بر روی کیست یک برش کوچک ایجاد می‌شود و سپس چرک و عفونت به شکل کامل تخلیه شده و با استفاده از لیزر ناحیه ترمیم می‌گردد. این روش به دلیل عدم نیاز به بیهوشی و بستری شبانه و همچنین نداشتن دوران نقاهت یکی از روش‌های بسیار محبوب بیماران و پزشکان محسوب می‌شود.


عوارض جوش و کیست مویی

تفاوت جوش و کیست مویی به عوارض آنها نیز باز می‌گردد. همان‌طور که گفته شد جوش یک عارضه طبیعی است که به شکل خودبه‌خود از بین می‌رود و در صورت ترکیدن تنها ممکن است بر روی پوست ایجاد لکه کند؛ اما عوارض کیست مویی می‌توانند بسیار جدی‌تر  باشند. در صورت عدم درمان کیست مویی فرد با  عوارض زیر ممکن است روبرو شود:

  • تشکیل آبسه در محل کیست
  • عود سینوس پیلونیدال
  • عفونت سیستمیک یا عفونت پخش شونده در بدن
  • در موارد نادر سرطان سلول سنگ فرشی در ناحیه کیست

موارد گفته شده از جمله تفاوت جوش و کیست مویی هستند که از طریق آنها می‌توان به‌راحتی این دو عارضه را شناسایی کرد. توصیه می‌شود اگر دچار عارضه‌ای شبیه به جوش در ناحیه شکاف باسن هستید بهتر است برای تشخیص آن حتماً به پزشک کیست مویی مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است در تشخیص خود دچار اشتباه شوید و به کیست مویی اجازه دهید که شدت پیدا کند.

آشنایی با عوارض جوش و کیست مویی


کلام پایانی

تفاوت جوش و کیست مویی برای افرادی که دچار این عارضه‌ها می‌شوند بسیار اهمیت دارد. جوش یک مشکل طبیعی است که هرازگاهی ایجاد می‌شود و به‌مرورزمان از بین می‌رود؛ اما کیست مویی به شکل خودبه‌خود از بین نمی‌رود و به‌مرورزمان شدت یافته و حتی عوارضی دارد. شناخت تفاوت جوش و کیست مویی به افراد کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانند این دو بیماری را از هم تشخیص دهند و در صورت شناخت علائم کیست مویی هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام کنند.

 

 

منابع :

 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید