عمل جراحی کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

عمل جراحی کیست مویی یا سینوس پیلونیدال از روش‌های مهم درمانی بیماری کیست مویی است. این بیماری که یکی از شایع‌ترین عارضه‌های نشیمنگاهی محسوب می‌شود با درد و مشکلات بسیاری همراه است و می‌تواند برای فرد بسیار آزاردهنده باشد و باعث شود زندگی روزمره او مختل شود. درمان کیست مویی بسیار اهمیت دارد و عمل جراحی کیست مویی یکی از بهترین روش‌ها پس از لیزر کیست مویی برای درمان این بیماری است. در مقاله امروز به عمل جراحی کیست مویی یا سینوس پیلونیدال به شکل کاملی خواهیم پرداخت.

جراحی سینوس پیلونیدال یا کیست مویی


کیست مویی یا سینوس پیلونیدال چیست؟

کیست مویی یک عارضه رایج نشیمنگاهی است که آن را به نام بیماری رانندگان جیپ نیز می‌شناسند. بر اثر ابتلا به این بیماری در بالای شکاف بین باسن، مو به داخل پوست باز می‌گردد و در آنجا رشد می‌کند و به‌مرور با عفونی شدن کیست، آبسه پیلونیدال به وجود می‌آید.

آشنایی با سینوس پیلونیدال کیست مویی


علائم کیست مویی

افرادی که با این بیماری درگیر هستند به طور معمول علائم زیر را تجربه می‌کنند:

  • کمردرد
  • تخلیه خون یا چرک بدبو از محل کیست
  • قرمزی، درد و تورم در ناحیه بالای شکاف دو باسن
  • حساسیت به لمس
  • تب در صورت عفونت


درمان کیست مویی

درمان کیست مویی یا سینوس پیلونیدال بسیار اهمیت دارد تا بیماری به شکل ساده‌تری درمان شود و فرد عوارض بیماری را تجربه نکند. درمان کیست مویی تنها با روش جراحی و لیزر کیست مویی امکان‌پذیر است و هیچ درمان خانگی و یا دارویی برای بهبود این عارضه وجود ندارد. بیماران باید از هرگونه خوددرمانی خودداری کنند و در صورت مشاهده علائم این بیماری هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام نمایند.


عمل جراحی کیست مویی یا سینوس پیلونیدال چگونه انجام می‌شود؟

عمل جراحی کیست مویی یکی از روش‌های قدیمی برای درمان این بیماری است که احتمال بازگشت بیماری پس از انجام آن بسیار کم است. عمل جراحی در کنار لیزردرمانی کیست مویی درمان قطعی برای کیست مویی محسوب می‌شوند و می‌توانند نقش مهمی در بهبود بیماری ایفا کنند.


انواع روش‌های عمل جراحی کیست مویی

عمل جراحی کیست مویی به دو روش صورت می‌گیرد که در ادامه با هر کدام از این روش‌ها به شکل کامل آشنا می‌شوید:


عمل جراحی کیست مویی به روش باز

عمل جراحی سینوس پیلونیدال به روش باز، تحت بیهوشی کامل و یا بی‌حسی از ناحیه کمر به پایین در بیمارستان توسط جراح انجام می‌شود. در این روش جراح به شکل کامل بافت آسیب‌دیده را به همراه نواحی اطراف آن از بدن خارج می‌کند. پس از خروج این بافت یک زخم و یا گودال در ناحیه به وجود می‌آید؛ اما آن را بخیه نمی‌زنند و با پانسمان داخل آن را پر می‌کنند. حدود یک هفته از این ناحیه عفونت و ترشحات عفونی خارج می‌شود و پس از آن ۲ تا ۳ ماه زمان می‌برد تا زخم از کف خود شروع به ترمیم کند و به بافت سالم جای حفره را پر کند.
این روش درمانی هر چند روشی مؤثر است؛ اما مراقبت‌های پس از آن بسیار اهمیت دارد تا ناحیه دچار عفونت نشود. به دلیل اینکه زخم باز است و پانسمان می‌شود شخصی باید هر روز این پانسمان را تعویض کند. این مسئله می‌تواند برای بسیاری از افراد سخت و آزاردهنده باشد و باعث شود آنها روش‌های درمانی دیگری همچون لیزر کیست مویی را ترجیح دهند.

جراحی کیست مویی به روش باز از روش های جراحی کیست مویی


جراحی کیست مویی به روش بسته

روش دوم عمل سینوس پیلونیدال روش بسته است. در روش بسته تمامی مراحل همچون روش باز انجام می‌شوند با این تفاوت که در انتها زخم بخیه زده می‌شود. گاهی ممکن است دکتر کیست مویی از روش باز و بسته به شکل ترکیبی استفاده کند. به دلیل اینکه پس از جراحی زخم بخیه زده می‌شود احتمال عفونت در آن کم است؛ اما احتمال بازگشت بیماری در این روش بیشتر از روش بسته می‌باشد. مزیت این روش به نسبت روش قبلی در این است که دوره بهبودی آن کوتاه‌تر است و فرد می‌تواند پس از مدت کوتاهی روال عادی زندگی خود را از سر گیرد.
اینکه کدام روش مناسب وضعیت بیمار است تنها با نظر پزشک متخصص بیماری‌های نشیمنگاهی امکان‌پذیر است.


مراقبت‌های پس از عمل جراحی کیست مویی

یکی از نکات بسیار مهم پس از جراحی کیست مویی مراقبت‌های پس از عمل جراحی است؛ زیرا بدون این مراقبت‌ها احتمال بازگشت بیماری افزایش می‌یابد. پس از روش جراحی بسته، زخم به ۴ هفته زمان نیاز دارد تا بسته شود و بهبود یابد؛ اما در جراحی باز زخم به زمان بیشتری برای بهبودی احتیاج دارد. برای جلوگیری از عفونت و مشکلات دیگر مراقبت‌های زیر بسیار اهمیت دارند:

  • پس از جراحی سینوس پیلونیدال تعویض پانسمان بسیار اهمیت دارد و باید به شکل صحیح هر روزه انجام شود.
  • تا زمان بهبودی کامل، فرد باید از انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین خودداری کند.
  • تا بهبودی کامل، فرد باید از انجام فعالیت‌هایی که نیاز به نشستن‌های طولانی‌مدت دارند خودداری نماید.
  • اگر شخص با توجه به شغل خود ناچار است مدت‌زمان طولانی بنشیند باید حتماً هر نیم ساعت یک بار بلند شود.
  • باید به توصیه‌های پزشک پس از عمل کیست مویی حتماً توجه شود.

تعویض پانسمان از مراقبت‌های لازم پس از جراحی کیست مویی


عوارض کیست مویی در صورت عدم درمان

اگر به هر دلیلی بیمار عمل کیست مویی خود را به تعویق بیندازد ممکن است دچار عوارض این بیماری شود. از جمله عوارض کیست مویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عود کیست مویی
  • ایجاد آبسه در محل
  • ایجاد عفونت سیستمتیک در کل بدن

 

عوارض کیست مویی پس از عمل کیست مویی

پس از عمل کیست مویی ممکن است بیمار با عوارضی درگیر شود. بسیاری از این عوارض کاملاً طبیعی هستند و پس از مدتی برطرف می‌شوند. از جمله عوارض کیست مویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد
  • خونریزی
  • عفونت
  • التهاب
  • احساس ناراحتی در ناحیه و بافت‌های اطراف

عوارض نادر

  • تشکیل چربی در ناحیه جراحی
  • تغییرات رنگ پوست
  • احساس اختلاط در ناحیه جراحی

درد پس از جراحی کیست مویی


کلام پایانی

عمل جراحی کیست مویی یا سینوس پیلونیدال یکی از روش‌های مؤثر برای درمان این بیماری دردناک است. سینوس پیلونیدال که در بالای شکاف بین دو باسن به وجود می‌آید با استفاده از روش جراحی کیست مویی یا لیزر کیست مویی درمان می‌شود. عمل جراحی سینوس پیلونیدال به دو شکل باز و بسته انجام می‌شود که روش باز آن به دلیل عدم بخیه زدن برای بیمار کمی مشکل است و نیاز به مراقبت‌های بیشتری پس از انجام دارد. درمان این بیماری بسیار اهمیت دارد تا هرچه سریع‌تر و به بهترین شکل بهبود یابد و فرد دچار عوارض کیست مویی نشود.

 

 

منابع :

 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید