چگونه پانسمان کیست مویی را عوض کنیم؟

چگونه پانسمان کیست مویی را عوض کنیم؟ دغدغه بسیاری از افرادی است که به بیماری کیست مویی یا سینوس پیلونیدال مبتلا هستند و حال می‌خواهند با مراقبت‌های پس از جراحی کیست مویی آشنا شوند. یکی از مهم‌ترین کارها پس از انجام جراحی کیست مویی تعویض پانسمان آن است. تعویض پانسمان نقش مهمی در بهبود بیماری دارد و به همین دلیل باید بیماران بدانند که چگونه پانسمان کیست مویی را تعویض کنند تا این بیماری روند درمان خود را به شکل کامل طی کند. در مقاله امروز به اینکه چگونه پانسمان کیست مویی را عوض کنیم؟ به شکل کامل خواهیم پرداخت.

تعویض پانسمان کیست مویی


روش‌های درمان کیست مویی

آگاهی از نحوه تعویض پانسمان سینوس پیلونیدال یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که بیماران پس از درمان این بیماری باید انجام دهند. درمان کیست مویی با استفاده از روش‌های زیر انجام می‌شود:

 

جراحی کیست مویی

جراحی کیست مویی یکی از روش‌های قدیمی است که برای درمان سینوس پیلونیدال به کار می‌رود. جراحی به دو روش باز و بسته انجام می‌شود:

 

  • جراحی باز کیست مویی

 روش جراحی باز کیست مویی در بیمارستان و تحت بیهوشی کامل یا بی‌حسی از کمر انجام می‌گیرد. پزشک در این نوع جراحی به شکل کامل بافت آسیب‌دیده و نواحی اطراف آن را خارج می‌کند. پس از این کار زخم یا گودال کیست را بخیه نمی‌زنند و آن را با پانسمان پر می‌کنند تا در مدت زمانی در حدود 2 تا 3 ماه بافت بدن از کف زخم شروع به ترمیم خود کند.

جراحی باز کیست مویی از روش‌های درمان کیست مویی

  • جراحی بسته کیست مویی

 روش جراحی بسته کاملاً مشابه روش باز است؛ اما در انتها جراح زخم را بخیه می‌زند. در این روش احتمال عفونت به دلیل بسته بودن زخم کمتر است؛ اما احتمال عود مجدد بیماری در این روش بیشتر از روش قبلی است.

 

  • لیزر کیست مویی

لیزر کیست مویی یکی از روش‌های بسیار پرطرف‌دار برای درمان این عارضه محسوب می‌شود. لیزر به شکل سرپایی و در مدت زمانی بسیار کوتاه و کمتر از 30 دقیقه قابل‌انجام است. در این روش جراح کیست را به‌اندازه یک سانت باز می‌کند و پس از تخلیه آن به ترمیم ناحیه با لیزر می‌پردازد. این روش برخلاف روش‌های قبلی دوره نقاهت خاصی ندارد و نیازی به تعویض پانسمان و مراقبت‌های این چنینی در آن نیست.


روش تعویض پانسمان کیست مویی

روش تعویض پانسمان کیست مویی پس از هر کدام از روش‌های جراحی و لیزر کمی متفاوت است. در ادامه با انواع روش‌های تعویض پانسمان کیست مویی آشنا می‌شوید:


روش تعویض پانسمان کیست مویی پس از جراحی باز

پس از جراحی باز، داخل گودال کیست مویی پانسمان قرار داده می‌شود و نیاز است که این پانسمان هر روز تعویض شود. به دلیل اینکه خود بیمار قادر به این کار نیست باید از کمک فرد دیگری برای این کار استفاده شود. همچنین بیمار می‌تواند به کلینیک یا درمانگاه برای این کار مراجعه کند. برای عوض کردن پانسمان کیست مویی می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • در ابتدا دست‌ها را به‌خوبی شسته و ضدعفونی کنید.
  • از شخص بخواهید در محل استریل و به دور از هرگونه آلودگی بخوابد.
  • ناحیه زخم را با سرم شستشو به شکل کامل بشویید. این کار ممکن است کمی احساس درد ایجاد کند؛ اما نگران‌کننده نیست.
  • پس از شستشوی زخم، پانسمان یا گاز استریل تازه را در داخل زخم بگذارید.

به طور معمول دوره بهبود بیمار پس از جراحی باز کیست مویی 2 تا 3 ماه است. زمانی که زخم به شکل کامل بسته شود بیمار دیگر نیازی به پانسمان ندارد؛ اما تا قبل از این مرحله حتماً باید پانسمان کیست مویی تعویض شود.

عوض کردن پانسمان کیست پس از جراحی باز


نحوه تعویض پانسمان کیست مویی در جراحی بسته

همان‌طور که گفته شد پس از جراحی بسته، محل زخم بخیه زده می‌شود. پس از پانسمان کیست مویی در جراحی بسته، پزشک از بیمار می‌خواهد تا به‌هیچ‌عنوان به پانسمان دست نزند. هرگونه دست‌کاری پانسمان می‌تواند موقعیت «درن» (لوله‌ای برای خارج شدن خونابه و ترشحات داخل زخم به سمت بیرون) را که پزشک در ناحیه قرار داده دچار تغییر سازد و به‌این‌ترتیب خروج ترشحات و پلاسما را از داخل زخم دچار مشکل کند. مسئله‌ای که می‌تواند باعث عفونت یا کندشدن روند بهبودی شود.
 پس از گذشت این سه روز بیمار باید به کلینیک مراجعه کند تا جراح درن را خارج کند و اقدام به تعویض پانسمان نماید. پس از تعویض پانسمان به دست جراح، نیازی به پانسمان‌کردن محل زخم دیگر وجود ندارد؛ اما همچنان باید ناحیه بخیه زده شده استریل نگه داشته شود.


نحوه تعویض پانسمان پس از لیزر کیست مویی

همان‌طور که گفته شد لیزر کیست مویی یک روش بی‌خطر و بسیار ساده است که این بیماری را بدون کمترین مشکلی درمان می‌کند. پس از انجام لیزر بیمار نیازی به پانسمان ندارد؛ اما درصورتی‌که کیست مویی بسیار بزرگ باشد ممکن است به دلیل خروج ترشحات بیشتر، جراح در 3 تا ۴ روز ابتدایی پس از  لیزر کیست مویی، محل زخم را با یک گاز استریل بپوشاند تا محل لیزر شده استریل و تمیز باقی بماند.

عوض کردن پانسمان کیست مویی پس از لیزر


مراقبت‌هایی که باید در کنار تعویض پانسمان بیماران انجام دهند

برای اینکه روند درمان کیست مویی به بهترین شکل طی شود بسیار مهم است که بیماران مراقبت‌های زیر را حتماً در نظر داشته باشند و انجام دهند:

  • از نشستن‌های طولانی‌مدت بر روی زخم حتماً خودداری نمایید.
  • تا زمانی که زخم به شکل کامل بسته نشده از جابه‌جاکردن و بلند کردن اجسام سنگین اکیداً خودداری کنید.
  • برای ازبین‌بردن موهای زائد اطراف محل زخم حتماً با پزشک کیست مویی خود مشورت کنید.
  • استحمام پس از جراحی کیست مویی شرایط خاصی دارد که باید حتماً در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.
  • محل زخم را همیشه خشک و استریل نگه دارید.

نشستن طولانی مدت پس از جراحی کیست مویی


کلام پایانی

چگونه پانسمان کیست مویی را عوض کنیم؟ سؤال بسیاری از افرادی است که روش جراحی کیست مویی را برای درمان انتخاب کرده‌اند. پس از جراحی باز و بسته محل زخم پانسمان می‌شود و نیاز به مراقبت دارد. تعویض پانسمان کیست مویی در مورد جراحی باز کمی متفاوت‌تر است و باید افراد دقت بیشتری در هنگام تعویض پانسمان داشته باشند و حتماً از شخص دیگری برای این کار کمک بگیرند. تعویض پانسمان کیست مویی یکی از مهم‌ترین اقدامات پس از درمان این بیماری است که باید به‌درستی انجام شود؛ در غیر این صورت عفونی‌شدن ناحیه می‌تواند بیمار را دچار مشکلات بسیاری کند و همچنین احتمال عود مجدد بیماری را بسیار بالا ببرد.

 

 

منابع :

 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید