بهترین روش درمان کیست مویی | فوری و به صورت قطعی

سینوس پیلونیدال یا کیست مویی، سوراخ کوچکی است که به یک تونل یا لوله (سینوس) زیر پوست منتهی می‌شود. معمولاً موهای گیره کرده در زیر پوست در شکاف بین باسن ایجاد می‌شوند. این عارضه اغلب با نام «بیماری پیلونیدال» شناخته می‌شود. اغلب، چندین سوراخ به هم پیوسته در بالای شکاف باسن ایجاد می‌شود که همگی به یک سینوس متصل می‌شوند.


کیست مویی معمولاً علائم قابل توجهی ایجاد نمی‌کند مگر اینکه عفونی شود. این عارضه می‌تواند باعث ایجاد آبسه پر از چرک شود. علائم اصلی این بیماری شامل: درد، قرمزی و تورم در ناحیه آسیب دیده است. درمان کیست مویی بسته به شدت التهاب و مکان آن متفاوت خواهد بود. کیست مویی ممکن است در سر یا ناف نیز ایجاد شود.

 

بهترین روش درمان کیست مویی


درمان کیست مویی در مراحل اولیه خفیف

اگر هیچ علامتی ندارید؛ معمولاً به شما توصیه می‌شود که ناحیه آسیب دیده را از مو پاک کنید (با تراشیدن و غیره) و با رعایت بهداشت شخصی، ناحیه آسیب دیده را تمیز نگه دارید. مراحل اولیه و خفیف کیست مویی با درمان‌های کارهای خانگی بهبود پیدا می‌کند. درمان‌های خانگی با هدف تسکین درد و تورم انجام می‌شوند. درمان‌های خانگی شامل موارد زیر هستند:

 

  • نشستن در یک وان آب گرم با باسن می‌تواند درد را تسکین دهد و احتمال بدتر شدن کیست را کاهش دهد.
  • مکمل‌های ویتامین C و روی می‌توانند به روند بهبودی کمک کنند. ویتامین A همچنین برای ترمیم بافت ناحیه آسیب دیده مفید است. برای دوز مناسب این مکمل‌ها با پزشک مشورت کنید.
  • روغن‌های ضروری مانند روغن درخت چای و روغن مریم گلی، به تسکین کیست کمک می‌کنند و حتی ممکن است برای مبارزه با عفونت مفید باشند.
  • استفاده از روغن کرچک روی کیست ممکن است به کاهش التهاب کمک کند.
  •  بالش دنبالچه می‌تواند در هنگام نشستن حمایت و راحتی لازم را ایجاد کند.
  • ورزش منظم به بهبود جریان خون کمک می‌کند و باعث رفع کیست مویی در مراحل اولیه می‌شود.
  •  سیر خام که مستقیماً روی کیست اعمال شود؛ ممکن است به رفع عفونت کمک کند، اما  برای پوست و زخم باز بسیار تحریک کننده خواهد بود.
  • افزایش میزان مصرف ویتامین A به تسکین درد کمک می‌کند.
  • سرکه سیب PH ناحیه آسیب دیده را متعادل کرده و سموم را نیز دفع می‌کند.

توجه: قبل از استفاده از هر مکمل گیاهی یا درمان طبیعی با پزشک خود صحبت کنید، زیرا برخی از این مکمل‌ها ممکن است با داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشند.

 

درمان کیست مویی در مراحل اولیه


درمان کیست مویی بدون جراحی

سینوس پیلونیدال بیشتر در افراد بین 15 تا 40 سال دیده می‌شود. کیست مویی در برخی موارد هیچ علامت خاصی ندارد؛ اما ممکن است فرد در انجام کارهای روزمره خود با درد و ناراحتی شدید مواجه شود. اولین شروع سینوس پیلونیدال همزمان با زمانی است که برای اولین بار هورمون‌های جنسی تولید می‌شوند. این نشان می‌دهد که تغییرات در هورمون‌ها یکی از علل اصلی کیست مویی است. علل دیگر شامل چاقی، نشستن طولانی مدت، بارداری و سابقه خانوادگی هستند.


سینوس پیلونیدال در مردان شایع‌تر از زنان است؛ احتمالاً به این دلیل که مردان نسبت به زنان پرموتر هستند. اگر عفونت دارید، ممکن است داروهایی به نام آنتی بیوتیک به شما داده شود. داروهای مسکن مانند پاراستامول یا ایبوپروفن ممکن است برای بهبود درد بسیار مفید باشند. ممکن است لازم باشد یک عمل اضطراری برای تخلیه کیست انجام دهید. این روش باعث سوراخ (برش) و تخلیه چرک با عفونت پوست اطراف (آبسه) می‌شود. این کار معمولا در بیمارستان انجام خواهد شد.


لیزر درمانی برای از بین بردن موهای ضخیم و رویش‌های زیرین می‌تواند به جلوگیری از عود کیست پیلونیدال کمک کند. هم‌چنین در خانه می‌توانید برای تسکین فوری ناحیه ملتهب از کمپرس گرم استفاده کنید و از یک بالش مخصوص باسن برای تسکین درد بهره ببرید. همچنین سینوس پیلونیدال را نمی‌توان تنها با تغییر عادات غذایی برطرف کرد. در بیشتر موارد، برای تسکین دائمی به جراحی نیاز است. با این حال، غذاهای زیر می‌توانند به حمایت و کاهش خطر عفونت در صورت بدتر شدن کیست مویی کمک کنند:

 

  •  غذاهای غنی از پروتئین: مواد غذایی غنی از پروتئین مانند حبوبات، نخود فرنگی، لوبیا، سویا، پنیر دلمه و آجیل برای ترمیم منظم بافت و عملکرد طبیعی بدن مورد نیاز بدن هستند.
  •  غذاهای پر فیبر: غذاهای غنی از فیبر مانند سبزیجات و میوه‌ها می‌توانند هضم را آسان کرده و دفع راحت را فراهم کنند.
  • آجیل و دانه‌ها: مغزها و دانه‌هایی مانند بادام، گردو، پسته، دانه کتان، دانه متی، چیا، کدو تنبل و تخمه آفتابگردان منابع غنی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و فیبر و آنتی اکسیدان‌هایی هستند که به کاهش التهاب کمک می‌کنند.
  • زردچوبه: زردچوبه می‌تواند التهاب را کاهش دهد و همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است.
  • عسل: عسل به دلیل فواید بی‌شماری که برای سلامتی دارد، به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده و ضد التهاب شناخته می‌شود.
  • برای کاهش خطر سینوس پیلونیدال، باید از برخی مواد غذایی نیز اجتناب شود.
  • غذاهای سرخ شده: چربی بسیار بالایی دارند و باعث افزایش وزن کمک می‌شوند.
  • غذاهای ناسالم: این‌ها غذاهای بسیار فرآوری شده هستند که فاقد مواد مغذی بوده و به مشکلات سلامتی منجر می‌شود.
  •  غذاهای تند: این‌ها می‌توانند باعث اسهال، درد و استرس بیش از حد در بدن هنگام دفع روده شوند.
  • کافئین: می‌تواند احتمال یبوست را افزایش دهد.
  • سیگار کشیدن: میزان عفونت سینوس پیلونیدال در افراد سیگاری بیشتر است، زیرا سیگار با عفونت بیشتر و ترمیم ضعیف زخم پس از جراحی مرتبط است.

درمان کیست مویی بدون جراحی

 

درمان کیست مویی در مردان و زنان

اگر سینوس پیلونیدال عفونی شود؛ با چرک پر خواهد شد که درد زیادی دارد. این عفونت در نهایت کیست یا آبسه ایجاد می‌کند. اگر کیست مویی عفونی نشده باشد، معمولاً درمان لازم نیست. شما به سادگی می‌توانید ناحیه را تمیز و خشک نگه دارید و با تراشیدن یا استفاده از سایر روش‌های ملایم رفع موهای زائد، اطراف ناحیه را تمیز نگه دارید. از طرف دیگر سینوس‌های پیلونیدال عفونی معمولاً باید با جراحی درمان شوند.  در صورتی که بیمار سابقه خانوادگی کیست پیلونیدال داشته باشد یا شرایط بدتر شده باشد، ممکن است حتی پس از جراحی نیز کیست دوباره عود کند. روش‌های جراحی کیست مویی به شرح زیر هستند:

 

  •  جراحی فلپ پیلونیدال: روشی برای افراد مبتلا به بیماری گسترده یا عود کننده پیلونیدا است. در این عمل، یک برش الماسی شکل برای برداشتن پوست آسیب دیده و بافت زیرین ایجاد می‌شود.
  • ابلیشن آندوسکوپی: یک درمان جراحی کم تهاجمی با کمک ویدئو برای کیست‌های پیلونیدال است.
  • لیزر درمانی: یک جراحی پیشرفته برای درمان سینوس پیلونیدال است. این روش زمانی توسط پزشک توصیه می‌شود که سینوس پیلونیدال عود کننده و عفونی باشد.
     

درمان کیست مویی در مردان و زنان


برش و تخلیه کیست مویی

این روش درمان شامل باز کردن مجرای سینوسی و تخلیه چرک از آبسه است. این یک روش جزئی است و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. شما می‌توانید در همان روز عمل یا روز بعد از آن به خانه بروید. یک پانسمان اعمال می‌شود و شما باید برای ویزیت‌های منظم به مطب پزشک خود برای تعویض پانسمان مراجعه کنید. اگر عفونت‌های مکرر سینوس پیلونیدال خود را تجربه می‌کنید، ممکن است نیاز به عمل جراحی برای برداشتن سینوس و جلوگیری از عفونت در آینده داشته باشید. جراح یکی از روش‌های زیر را انجام می‌دهد:

 

  • برداشت گسترده: جراح بخشی از پوست شما را به همراه سینوس عفونی با جراحی برمی دارد. این کار احتمال عفونت مجدد شما را کاهش می‌دهد. زخم شما باز می‌ماند و پانسمان اعمال می‌شود. ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا بهبود یابد و شما باید هر روز پانسمان خود را برای حداقل دو تا سه ماه تعویض کنید.
  • برداشتن و بسته شدن اولیه: جراح با جراحی سینوس عفونی شما و پوست مجاور را برمی دارد. سپس زخم را با استفاده از بخیه می‌بندد. در حالی که این کار به بهبود سریع زخم کمک می‌کند؛ احتمال بروز عفونت مجدد در مقایسه با روش اکسیزیون گسترده کمی بیشتر است. برای بستن زخم از فلاپ پوست خود استفاده می‌شود.
  • چسب فیبرین: پزشک هر گونه باقی مانده و موهای رشد کرده را از مجرای سینوسی پاک می‌کند. سپس با استفاده از چسب قابل جذب مخصوص که به عنوان چسب فیبرین شناخته می‌شود، ناحیه را می‌بندند. پس از این نوع عمل، نیازی به پانسمان نخواهید داشت و در طول دوره نقاهت نباید درد زیادی را تجربه کنید. به احتمال زیاد می‌توانید در عرض یک هفته یا بیشتر به فعالیت‌های عادی خود بازگردید.
  •   EPSiT  (درمان آندوسکوپی سینوس پیلونیدال): این یک روش کم تهاجمی است که از یک تلسکوپ باریک برای لوله گذاری سینوس، برداشتن موها، سوزاندن دستگاه و سپس مسواک زدن ناحیه استفاده می‌کند. ما فکر می‌کنیم این روش به حذف علت سینوس کمک می‌کند و سپس به ایجاد شرایط برای بهبودی یاری می‌رساند. مزیت این روش درمانی کمک به کاهش درد و بهبود سریعتر است. میزان موفقیت حدود 80 درصد است، اما در مقایسه با سایر درمان‌ها بسیار مطلوب خواهد بود. این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

 

برش و تخلیه کیست مویی


درمان کیست مویی با لیزر

جراحی با لیزر یک درمان نسبتاً سریع و موثر برای کیست پیلونیدال است. این کیست‌ها که در نزدیکی بالای دنبالچه قرار دارند، با مو و مواد زائد ملتهب می‌شوند و عفونت ایجاد می‌کنند. هدف از جراحی، تمیز کردن ناحیه عفونی و برداشتن کانال است تا عفونت عود نکند. لیزر درمانی یک جراحی کم تهاجمی است که مشابه روش‌های سنتی کیست پیلونیدال شروع می‌شود.
ابتدا تیم پزشکی ناحیه را بی‌حس می‌کنند یا بیهوشی عمومی ارائه می‌دهند تا بیمار در طول عمل راحت باشد. سپس، پزشک موهای کیست را برمی دارد. اگر بیش از یک دهانه وجود داشته باشد، هر دهانه تمیز می‌شوند. سپس ممکن است از یک ابزار تیز برای برداشتن حفره کیست پیلونیدال از بدن استفاده شود. هنگامی که این مرحله انجام می‌شود، قبل از ادامه عمل، زخم خارج می‌گردد.


در برخی از جراحی‌های لیزری برای کیست‌های پیلونیدال، به هیچ وجه اکسیزیون انجام نمی‌شود. لیزر درمانی کیست مویی به تنهایی برای بهبود ناحیه عفونی استفاده می‌شود. برای تکمیل این روش از فیبر لیزری مخصوص استفاده می‌شود. این مهم دارای فیبر داخلی مخروطی است که حلقه‌ای از نور با شدت بالا تولید می‌کند. پروب لیزر با نوک شیشه‌ای پوشانده شده است. پزشک این پروب را در دهانه سینوس پیلونیدال قرار می‌دهد و آن را طوری قرار می‌دهد که پرتو لیزر در یک راستا با دهانه پیلونیدال قرار گیرد.


پالس‌های انرژی لیزر روی زخم اعمال می‌شوند تا سینوس را ببندند. نور لیزر پوشش دستگاه را از بین می‌برد و دهانه را فرو می‌ریزد. این درمان در طول مسیر تکرار می‌شود. همچنین این روش بسیار سریع است. از ابتدا تا انتها، معمولاً می‌توان آن را در کمتر از 15 دقیقه انجام داد. در طی این جراحی بدون درد و اسکار از پرتو لیزر برای برداشتن مواد زائد و چرک از سینوس پیلونیدال استفاده می‌شود. سینوس برداشته می‌شود و زخم بدون بخیه بهبود می‌یابد.

 

درمان کیست مویی با لیزر


مزایای جراحی با لیزر برای کیست مویی عبارتند از:

  •   بدون درد، بدون بریدگی و بخیه، بدون خونریزی با بهبودی سریع (یک روز) است.
  •   بیمار پس از 24 ساعت از عمل جراحی می‌تواند به خانه برود و در عرض دو تا سه روز می‌تواند به روال عادی کار خود بازگردد.


درمان کیست مویی در سر

یک پزشک یا متخصص پوست باید هرگونه توده یا برآمدگی روی پوست سر را بررسی کند. کیست معمولاً جای نگرانی نیست! با این حال، تشخیص درست ضروری است. یک پزشک یا متخصص پوست کیست را به دقت بررسی می‌کند و سپس به پزشک متخصص ارجاع می‌دهد. پزشک ممکن است از یک منبع مطمئن برای استفاده از سی تی اسکن یا ام آر آی استفاده کند تا ببیند آیا کیست به بافت نرم عمیق‌تر یا استخوان رسیده است یا خیر. اگر پزشک نتواند کیست را از نظر بصری طبقه بندی کند، ممکن است مجبور شود آن را خارج کند و زیر میکروسکوپ بررسی نماید تا مطمئن شود که مضر نیست.


کیست‌ها اغلب خود به خود بهبود می‌یابند. نگه داشتن یک پارچه تمیز و گرم روی کیست می‌تواند تورم را کاهش داده و به بهبود آن کمک کند. پزشک کیست مویی معمولاً برای درمان کیست پیلار عفونی آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. همیشه نیازی به برداشتن کیست نیست. اگر کیست هیچ علامتی ایجاد نکند، ممکن است فرد تصمیم بگیرد که به دنبال درمان نباشد.


از آنجایی که کیست‌های پیلار معمولاً روی پوست سر ایجاد می‌شوند، گرفتن آن هنگام پانسمان یا برس زدن مو می‌تواند دردناک باشد. اگر کیست باعث ناراحتی شود، فرد می‌تواند آن را خارج کند. قبل از برداشتن کیست، فرد یک بی حس کننده موضعی دریافت می‌کند. دو روش برای حذف کیست مویی از سر وجود دارند که عبارتند از:

 

  •  ایجاد یک برش کوچک در پوست سر برای تخلیه مایع کیست
  •  برداشتن کل کیست بدون برش یا لیزر درمانی


لیزز درمانی روش معمولاً سریع است و نیازی به یک شب اقامت در بیمارستان یا کلینیک ندارد. پزشک معمولاً پس از برداشتن کیست از پانسمان استفاده می‌کند. معمولاً بهتر است از خیس شدن پانسمان خودداری کنید و هنگام لمس ناحیه آسیب دیده مراقب باشید.

درمان کیست مویی در سر


درمان کیست مویی در ناف

عمق بیشتر ناف باعث می‌شود تا این ناحیه به یک هدف طبیعی برای تجمع مو تبدیل شود. نرمی، فرسایش و منافذ باز، پوست ناف را در برابر کیست مویی بسیار آسیب پذیر می‌کند. هنگامی که پوست ناف توسط ریشه مو ترک می‌خورد، یک پاسخ التهابی نسبت به جسم خارجی شروع می‌شود. رطوبت و کاهش یکپارچگی پوست باعث تسهیل بیشتر قرار گیری ساقه‌های جدید مو در مجاری سینوسی می‌شود.


درمان اولیه را می‌توان با تخلیه ساده و تمیز کردن یا خراشیدن ناحیه توسط متخصص انجام داد. برداشتن موها و بستن روزانه زخم با آنتی‌بیوتیک‌های مناسب یک روش درمانی مناسب است. برای بیمارانی که علائم طولانی مدت دارند و بیماری در فواصل نامنظم رخ می‌دهد، درمان ترمیمی جراحی موثرتر از درمان محافظه کارانه است. از آنجایی که ناف برای بسیاری از افراد مانند بازیگران و مدل‌ها جزئی از ظاهر جذاب است، جراحان به ترمیم پلاستیک توجه دارند.

درمان کیست مویی در ناف


درمان کیست مویی در دوران بارداری

کیست پیلونیدال در زنان باردار باید با توجه به زمان بارداری و وضعیتی که در آن قرار دارد درمان شود. این کیست بیشتر در مردان ظاهر می‌شود، اما هیچ مشخصه‌ای وجود ندارد که نشان دهد در زنان باردار بیشتر از سایرین دیده می‌شود. کیست پیلونیدال معمولا روی باسن و در خط وسط ظاهر می‌شود، اگرچه می‌تواند روی پوست سر، ناف یا زیر بغل نیز دیده شود. این کیست معمولاً به دلیل وجود برخی از موها ایجاد می‌شود که گاهی اوقات به دلیل اپیلاسیون کیستیک شده‌اند و در نهایت عفونی می‌شوند.


وزنی که زنان باردار حمل می‌کنند، مانند افراد دارای اضافه وزن، عامل اصلی کیست مویی خواهد بود. به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، توصیه می‌شود زندگی فعال داشته باشید و برای مدت طولانی ننشینید. علاوه بر موارد فوق با رعایت بهداشت کافی، خشک نگه داشتن ناحیه تلاش برای تراشیدن موهای نایحه باسن و استفاده از لباس تمیز می‌توانید از عود این بیماری جلوگیری کنید. بنابراین زنان باردار باید از نظر رژیم غذایی و فعالیت مراقب خود باشند. ورزش و تغذیه مناسب از اضافه وزن جلوگیری می‌کند.

 


اگر کیست قبل از زایمان درمان نشده باشد، انجام آن در مدت کوتاهی پس از زایمان بسیار مهم خواهد بود. معمولاً کیست با جراحی برداشته می‌شود. در غیر این صورت توصیه می‌شود در دوران بارداری کیست را درمان کنید و از بیماری‌های بزرگ‌تر جلوگیری نمایید. کیست با آنتی بیوتیک‌ها از بین نمی‌رود، مهم این است که تمام چرک داخل کیست تمیز و ضدعفونی شود. با زخم باز احساس ناراحتی کمتر می‌شود و تورم احتمالی فروکش می‌کند. درنهایت، بهترین روش درمان کیست مویی در زنان باردار، لیزر است.

درمان کیست مویی در زنان باردار

 

 درمان کیست مویی بر اساس شدت علائم

اگر هیچ علامتی ندارید: اگر هیچ علامتی ندارید، معمولاً به شما توصیه می‌شود که ناحیه آسیب دیده را از موها پاک کنید (با تراشیدن و غیره) و با رعایت بهداشت شخصی، ناحیه آسیب دیده را تمیز نگه دارید.

اگر علائم ابتدایی (حاد) دارید: اگر عفونت دارید، ممکن است داروهایی به نام آنتی بیوتیک به شما داده شوند. داروهای مسکن (مانند پاراستامول یا ایبوپروفن) ممکن است برای بهبود درد بسیار مفید باشند. ممکن است لازم باشد یک عمل اضطراری انجام دهید. این روش باعث سوراخ (برش) و تخلیه چرک با عفونت پوست اطراف (آبسه) می‌شود. این کار معمولا در بیمارستان انجام می‌شود.


اگر علائم مداوم (مزمن) دارید: در بیشتر موارد، عمل جراحی توصیه می‌شود. عمل‌های مختلفی برای رفع این مشکل انجام می‌شوند. جراح شما می‌تواند جزئیات و مزایا و معایب هر عمل را بیان کند.
گزینه‌ها شامل موارد زیر هستند:


برداشتن گسترده و بهبودی با قصد ثانویه

این عمل شامل بریدن سینوس و هم‌چنین بریدن حاشیه وسیع پوستی است که سینوس را احاطه کرده است. زخم بسته نمی شود، بلکه فقط برای التیام با فرآیندهای طبیعی التیام بخشی باز می‌ماند. این معمولاً به چندین هفته تغییر منظم پانسمان نیاز دارد تا زمانی که به طور کامل بهبود یابد. مزیت این روش این است که تمام بافت ملتهب برداشته می‌شود و احتمال بازگشت بیماری (عود) کم است.


برداشتن و بسته شدن اولیه

این روش به معنای بیرون آوردن بخشی از پوست است که حاوی سینوس است. این کار با بریدن فلپ بیضی شکل (بیضی) پوست در دو طرف سینوس انجام می‌شود که سینوس را خارج می‌کند. سپس دو طرف بیضی به هم دوخته می‌شوند. مزیت این کار این است که در صورت موفقیت آمیز بودن، زخم به سرعت بهبود می‌یابد. خطر عود یا ایجاد عفونت زخم بعد از عمل بیشتر از روش فوق است. این خطر ممکن است با استفاده از تکنیک زخم که در آن خط بخیه‌ها از بین باسن دور می‌شوند، کاهش یابد.


یک تکنیک جراحی پلاستیک

در برخی موارد که سینوس عود می‌کند یا گسترده است، ممکن است جراحی پلاستیک برای برداشتن سینوس و اصلاح پوست مجاور توصیه شود. بسته به شرایط شما، اندازه و وسعت سینوس و اینکه آیا اولین یا عود کننده مشکل است، روش‌های فوق متفاوت هستند. جراح شما می‌تواند در مورد مناسب‌ترین نوع عمل با شما به تفصیل صحبت کند. تکنیک‌های جدیدی برای بهبود بهبودی پس از عمل در حال تحقیق هستند.


جراحی کیست مویی

به عنوان یک رویکرد درمانی کلی، باید بیمار را از روش‌ها آگاه کرد و با توجه به مرحله بیماری، مناسب‌ترین درمان را با هم انتخاب کرد. برداشتن گودال به علاوه بسته شدن با لیزر را می‌توان در بیمارانی در مراحل اولیه که فقط با شکایاتی مانند ترشح و خارش مراجعه می‌کنند، اعمال کرد. در اینجا با بی‌حسی موضعی، منافذ سینوس‌ها برداشته می‌شوند، محتویات کیست‌ها تمیز می‌شوند و قسمت باقی مانده با کمک یک فیبر با لیزر در انتها بسته می‌شوند. این امکان وجود دارد که بیمار پس از مدتی استراحت در همان روز به زندگی عادی خود بازگردد.


میکروسینوسکتومی ممکن است در بیماران مناسب در مراحل اولیه ترجیح داده شود. با بی حسی موضعی، سینوس‌ها با برش‌های یک تا دو سانتی‌متری برداشته شده و پوست با بخیه بسته می‌شود. بیمار می‌تواند در همان روز به زندگی روزمره خود بازگردد. با توجه به اینکه این بیماری شایع و پیچیده است، تکنیک‌های جراحی برای بیمارانی با تعداد زیادی سینوس، سابقه آبسه و شکایات طولانی مدت برنامه ریزی شده است. برای این منظور پس از برداشتن کیست، می‌توان زخم باز را با یک لایه پوستی که از مفصل ران گرفته شده است پوشاند (تکنیک فلپ شیفت) یا بعد از برداشتن کیست، زخم را باز گذاشت.


در جراحی‌هایی که با استفاده از فلپ انجام می‌شوند، بازگشت بیمار به سر کار 10 تا 15 روز طول می‌کشد. به دلیل محدودیت حرکت، دوره پس از عمل می‌تواند دشوار باشد. در زخم‌هایی که به طور باز ترمیم می‌شوند (درمان ثانویه)، پانسمان طولانی مدت است و ممکن است راحتی بیمار را مختل کند، اما روشی است که کمترین خطر عود را دارد. در صورت تشکیل آبسه، حدود دو تا سه هفته پس از تخلیه آبسه، درمان دارویی انجام می‌شود و بیمار در پایان درمان مجددا ارزیابی می‌شود. به طور کلی زمان بین تخلیه آبسه و جراحی به طور متوسط یک ماه است.


بعد از عمل کیست مویی

جراح شما معمولاً توصیه می‌کند که زخم باید تمیز نگه داشته شود و موهایی که در نزدیکی آن رشد می‌کنند تراشیده یا با روش‌های دیگری برداشته شوند. برخی از جراحان توصیه می‌کنند که حتی زمانی که زخم بهبود می‌یابد، باید با تراشیدن هر چند هفته یک ‌بار یا روش‌های دیگر برای از بین بردن مو، ناحیه‌ای که رویش مو نیست را حفظ کنید. این امر احتمال عود مشکل را کاهش می‌دهد.
 

کلام آخر

کیست مویی را می توان با روش‌های مختلفی از جمله برش و تخلیه، لیزر و جراحی درمان کرد. کیست مویی اگر خفیف باشد با درمان‌های خانگی مانند نشستن در آب گرم، استفاده از مکمل ویتامین C، سیر خام، سرکه سیب، ویتامین A بهبود پیدا می کند. 

منبع:

 

 

 

شکیلا توسلی گفت:
از مطالب مفیدتون ممنونم من در حال حاضر باردار هستم و دچار کیست مویی در ناحیه سرم شده ام سوالی که دارم من جراحی کنم به جنین من آسیبی وارد نمی شود ؟
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز لطفا با کارشناسان درمان فوری تماس بگیرید.

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید