بهترین داروها برای کیست مویی

کیست مویی یکی از بیماری‌های ناحیه نشیمنگاهی به شمار می‌رود که بر اثر بازگشت مو به زیر پوست ایجاد می‌شود. کیست مویی یا سینوس پیلونیدال یک بیماری نسبتاً شایع است و درمان آن تنها با استفاده از روش جراحی و لیزر کیست مویی امکان‌پذیر است. بسیاری از بیماران به دنبال بهترین داروها برای کیست مویی هستند تا بتوانند بدون نیاز به جراحی یا لیزر کیست مویی این عارضه را درمان کنند. در ادامه به تأثیر انواع داروی کیست مویی بر این عارضه خواهیم پرداخت و بهترین داروها برای کیست مویی را معرفی خواهیم کرد.

بیماری سینوس پیلونیدال یا کیست مویی بر اثر بازگشت مو به زیر پوست به وجود می‌آید. این بیماری پس از مدتی به شکل یک تورم کوچک و بدون درد و گاهی بزرگ و عفونی در شکاف بین دو باسن و در انتهای استخوان دنبالچه ایجاد می‌شود. بیماری کیست مویی می‌تواند بسیار دردناک باشد و فعالیت‌های روزمره فرد را با مشکل مواجه کند. همچنین این بیماری با خروج چرک و خونابه از محل کیست می‌تواند وضعیت ناخوشایندی را برای بیمار به وجود آورد.

بسیاری از بیماران به دنبال بهترین داروی کیست مویی هستند تا این بیماری را به وسیله انواع قرص، پماد، یا کرم‌ها درمان کنند. همان‌طور که گفته شد بیماری کیست مویی به کمک انواع داروی کیست مویی درمان نمی‌شود و در واقع این داروها نقش مکمل را در روند درمان دارند. در ادامه به شکل کامل‌تری به انواع داروی کیست مویی و بهترین داروی کیست مویی می‌پردازیم.

درمان کیست مویی

 

بهترین آنتی‌بیوتیک برای درمان کیست مویی

از جمله بهترین داروی کیست مویی در دسته قرص‌ها می‌توان به آنتی‌بیوتیک‌ها اشاره کرد. تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها برای کنترل عفونت کیست مویی بسیار اهمیت دارد. آنتی‌بیوتیک‌ها یکی از مهم‌ترین انواع داروی کیست مویی هستند و زمانی که کیست مویی عفونت کرده باشد آنها را تجویز می‌کنند. در واقع تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها به این دلیل است تا پیش از انجام جراحی یا لیزر کیست مویی، از حجم عفونت کاسته شود و پس از انجام این روش‌ها بیمار سریع‌تر بهبود یابد. هرچه عفونت کیست مویی در هنگام جراحی یا لیزر کیست مویی کمتر باشد دوره نقاهت بیماری سریع‌تر طی می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌ها و تأثیر مستقیم آنها بر باکتری‌ها می‌تواند ناراحتی ناشی از کیست مویی را تا حد قابل‌ملاحظه‌ای کاهش دهند.

از جمله آنتی‌بیوتیک‌هایی که در زمره بهترین داروی کیست مویی قرار دارند می‌توان به سفالکسین، آزیترومایسین، مترونیدازول و سفیکسیم اشاره کرد.

بیماران باید در نظر داشته باشند داروهای آنتی‌بیوتیک باید حتماً توسط پزشک تجویز شوند و بیمار باید این داروها را طبق برنامه زمانی خاص مصرف کند تا از شدت عفونت کاسته شود.

بهترین آنتی بیوتیک درمان کیست مویی

 

بهترین پماد برای درمان کیست مویی 

یکی دیگر از انواع داروی کیست مویی، پمادها هستند. بسیاری از بیماران در جستجوی بهترین پماد برای درمان کیست مویی خود هستند تا به این وسیله عفونت ناشی از کیست مویی را کاهش دهند. تعدادی از این پمادها به شرح زیر هستند:

پماد سیاه برای کیست مویی

از جمله بهترین داروی کیست مویی در دسته پمادها، «پماد سیاه» برای کیست مویی است. به این پماد «روغن سیاه» نیز می‌گویند که رنگ سیاه زغالی دارد. این پماد دارای خاصیت ضدعفونی‌کننده است و می‌تواند به کاهش عفونت کیست مویی کمک کند. روغن سیاه را با نام «ایکتیول» نیز بسیاری از افراد می‌شناسند. در این روغن از روغن نارگیل برای نرم شدن پوست و از روغن کرچک برای جلوگیری از التهاب پوست استفاده شده است.

پماد الیز برای کیست مویی

یکی دیگر از انواع داروی کیست مویی پماد «الیز» است. این پماد دارای خواص «پروتئولیتیک» است و به همین دلیل از آن برای ترمیم زخم و بافت‌های مرده پوست استفاده می‌شود. بیماران باید در نظر داشته باشند این پماد باعث درمان کیست مویی نمی‌شود و فقط می‌تواند باعث کاهش تورم و التهاب کیست مویی شود.

پماد تتراسایکلین برای کیست مویی

پماد تتراسایکلین را می‌توان بهترین داروی کیست مویی نیز نامید. این پماد آنتی‌بیوتیک است و می‌تواند باعث کاهش باکتری‌های عفونت‌زا شود و به این ترتیب به روند درمان کیست مویی کمک کند. این پماد خاصیت ضدالتهابی دارد به همین دلیل می‌تواند باعث کاهش تورم و قرمزی در ناحیه کیسه مویی شود.

پماد تتراسایکلین برای درمان کیست مویی

 

روش‌های دیگر دارویی درمان کیست مویی

پزشکان جدای از داروهایی که از آنها نام برده شد با استفاده از روش‌های دیگر نیز برای درمان کیست مویی اقدام می‌کنند. این روش‌ها به شرح زیر هستند:

تزریق فنل

یکی از روش‌های درمان کیست مویی که در زمره روش‌های درمانی با دارو است تزریق «فنل» نام دارد. در این روش دارویی به نام فنل را که نوعی ضدعفونی‌کننده است داخل سینوس مویی تزریق می‌کنند. تزریق فنل در کنترل عفونت و التهاب سینوس پیلونیدال بسیار مؤثر است اگرچه به دلیل اینکه احتمال عود بیماری پس از آن بسیار بالاست کمتر توسط بیماران و پزشکان انتخاب می‌شود. تزریق فنل ممکن است نیاز به تکرار مجدد داشته باشد و برای انجام آن بیمار باید حتماً در بیمارستان یک شب بستری شود و پس از آن نکات مراقبتی خاصی را رعایت نماید. این روش نسبتاً کم خطر در طی ۴ تا ۸ هفته به درمان بیماری کمک می‌کند.

چسب فیبرین

یکی دیگر از درمان‌های دارویی چسب فیبرین است که روشی کم خطر  با درد کمتر برای بیماران محسوب می‌شود. تزریق چسب فیبرین با بیهوشی عمومی یا موضعی انجام شود و بیمار می‌تواند پس از یک تا دو روز فعالیت‌های خود را از سر بگیرد. این روش یکی از بهترین روش‌های درمانی کیست مویی برای کودکان محسوب می‌شود.

 

روش قطعی درمان کیست مویی چیست؟

همان‌طور که گفته شد استفاده از بهترین داروی کیست مویی که می‌تواند آنتی‌بیوتیک، پماد و کرم باشد تنها برای کاهش التهاب و عفونت مؤثر است و نمی‌تواند این بیماری را به شکل قطعی درمان کند. درمان قطعی بیماری کیست مویی تنها با استفاده از روش جراحی و لیزر کیست مویی امکان‌پذیر است. روش جراحی به دو شکل باز و بسته انجام می‌شود و به دلیل دوران نقاهت طولانی امروز روشی پرطرف‌دار به شمار نمی‌رود. روش لیزر کیست مویی به دلیل اینکه نیازی به بستری شبانه و بیهوشی ندارد و از طرفی بیمار می‌تواند پس از انجام آن کارهای روزمره خود را به راحتی دنبال کند امروزه از محبوبیت بالایی برخوردار است. می‌توان گفت لیزر کیست مویی درمان قطعی این بیماری به شمار می‌رود. ممکن است در کنار این روش درمانی پزشک نیاز ببیند انواع داروی کیست مویی را پیش از لیزردرمانی و پس از آن برای کامل کردن روند درمان تجویز نماید.

 

کلام پایانی

بهترین داروها برای کیست مویی به مجموعه‌ای از داروها و پمادها گفته می‌شود که می‌توانند باعث کاهش عفونت و التهاب کیست مویی شوند. بهترین داروی کیست مویی در دسته قرص، پماد و کرم نقش درمانی برای این عارضه ندارند و در واقع نمی‌توانند این بیماری را به شکل قطعی درمان کنند. انواع داروی کیست مویی نقش مکمل را در روند درمان ایفا می‌کنند و باید حتماً با تجویز پزشک استفاده شوند.

 

منابع:

 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید