چرا کیست مویی به وجود میاد؟

کیست مویی که یکی از شایع‌ترین انواع آن کیست مویی مقعدی نام دارد یکی از عارضه‌هایی است که می‌تواند برای افراد مشکلات زیادی را به وجود آورد. کیست مویی مقعدی بر اثر بازگشت مو به زیر پوست به وجود می‌آید و می‌تواند با درد و علائم دیگر خود مشکلات بسیاری را برای افراد ایجاد کند. بسیار مهم است که افراد بدانند کیست مویی چرا به وجود می‌آید و چگونه می‌توان این بیماری را درمان کرد تا از عوارض ناخوشایند این بیماری هرچه سریع‌تر رهایی یابند.

 

کیست مویی چیست؟

کیست مویی یکی از عارضه‌های شایع ناحیه نشیمنگاهی به شمار می‌رود که به آن سینوس پیلونیدال نیز می‌گویند. این کیست یک سوراخ یا حفره کوچک در داخل پوست است که به دلیل بازگشت مو به زیر پوست ایجاد می‌شود و می‌تواند از مایعات و چرک انباشته شود. کیست مویی مقعدی به طور معمول در شکاف بالای باسن و انتهای دنبالچه به وجود می‌آید و عدم درمان آن می‌تواند باعث آبسه در این ناحیه شود.

کیست مویی

 

دلایل به وجود آمدن کیست مویی چیست؟

کیست مویی به دلیل بازگشت مو به زیر پوست و رشد در آن ناحیه به وجود می‌آید اما اینکه چرا مو  به داخل پوست باز می‌گردد می‌تواند ناشی از دلایلی باشد که در ادامه به دلایل به وجود آمدن کیست مویی می‌پردازیم:

وراثت

یکی از دلایلی که می‌تواند نقش مهمی در ابتلا افراد به کیست مویی داشته باشد عامل وراثت است. برخی از افراد به دلیل عوامل وراثتی بیشتر در معرض ابتلا به کیست مویی هستند. حدود ۳۰ درصد از افرادی که بیماری کیست مویی مقعدی را تجربه می‌کنند قبلاً در خانواده خود این عارضه را داشته‌اند.

پوشیدن لباس‌های تنگ

بسیاری مواقع پوشیدن لباس‌های نامناسب همچون لباس‌های تنگ به دلیل ایجاد اصطکاک بیشتر در این ناحیه می‌تواند عامل ایجاد کیست مویی باشد.

تعریق بیش از حد

افرادی که بیش از حد دچار تعرق هستند بیشتر در معرض ابتلا به کیست مویی قرار دارند. مرطوب بودن پوست باعث می‌شود که اکسیژن کافی به پوست نرسد و با رشد باکتری‌ها زمینه برای ایجاد کیست مویی مهیا گردد.

پرمویی بدن و داشتن موهای ضخیم

افرادی که در ناحیه باسن دارای موهای ضخیم هستند و بدن آنها پر مو است بیشتر در معرض کیست مویی مقعدی قرار دارند. برخی از موها در این وضعیت می‌توانند در زیر پوست گیر افتاده و باعث ایجاد بیماری سینوس پیلونیدال شوند. این مسئله باعث می‌شود مردان که دارای موهای بیشتر و ضخیم‌تری هستند نسبت به زنان بیشتر در معرض این بیماری باشند.

چاقی و اضافه وزن

چاقی باعث می‌شود که شکاف بین باسن افراد عمیق‌تر باشد و این مسئله باعث تجمع رطوبت بیشتر و مهیا شدن شرایط ایجاد کیست مویی گردد.

وجود سوراخ‌های مادرزادی در انتهای دنبالچه

برخی از افراد به شکل موروثی دارای سوراخ‌هایی در ناحیه انتهای دنبالچه هستند و همین مسئله باعث می‌شود مو به راحتی بتواند در آنها گیر بیفتد و رشد کند.

ضربه دیدن

بسیاری مواقع علت ایجاد کیست مویی ضربه‌هایی است که به ناحیه نشیمنگاه وارد می‌شود و باعث آسیب رسیدن به بافت‌ها می‌گردد.
همه موارد نام برده می‌توانند باعث شوند که مو در زیر پوست گیر بیفتد و باعث التهاب و تحریک بافتی در این ناحیه شود و بیماری کیست مویی را به وجود آورد.

چاقی یکی از دلایل دلایل به وجود آمدن کیست مویی

عوارض عدم درمان کیست مویی

درمان کیست مویی بسیار اهمیت دارد زیرا این بیماری به شکل خود به خود یا حتی با روش‌هایی مانند درمان خانگی یا دارودرمانی مداوا نمی‌شود. بسیاری از مواقع افراد به دلایل مختلف پس از مشاهده علائم کیست مویی نسبت به درمان اقدام نمی‌کنند و این مسئله می‌تواند باعث ایجاد عوارضی در آنها گردد. از جمله عوارض عدم درمان کیست مویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آبسه یا تجمع عفونت در کیست مویی

یکی از شایع‌ترین عوارض کیست مویی و عدم درمان آن ایجاد آبسه در محل است. زمانی که مو به زیر پوست برمی‌گردد بدن آن را یک عامل بیگانه شناسایی می‌کند و به آن حمله کرده و باعث ایجاد عفونت می‌شود. این عفونت باعث می‌شود تا ترشحات آبسه از کیست مویی خارج شود و مشکلاتی نظیر تورم، درد در هنگام نشستن یا ایستادن، ترشح چرک یا خون با بوی نامطبوع، و بیرون زدن موها از ضایعه مشکلات بسیاری را برای فرد بیمار به وجود آورد. تمام این عوارض ناشی از آبسه می‌توانند بسیاری از فعالیت‌های روزانه فرد را دچار اختلال سازد و به همین دلیل توجه به آنها بسیار اهمیت دارد.

عفونت سیستمیک یا سپسیس

از دیگر عوارض عدم درمان کیست مویی پخش عفونت در کل بدن است. این مسئله می‌تواند حتی باعث مرگ شخص شود و به همین دلیل باید حتماً آن را جدی گرفت.

سرطان کیست مویی

این بیماری در موارد نادر ممکن است به وجود آید و باعث سرطان پوستی به نام «کارسینوم سلول سنگفرشی» گردد. عفونت درمان نشده و طولانی مدت می‌تواند باعث تغییر ساختار سلول‌های پوست شود و این سرطان را به همراه داشته باشد.

فیستول مقعدی

فیستول به ایجاد مجرای غیر طبیعی بین دو عضو بدن گفته می‌شود که به طور معمول در پی آبسه به وجود می‌آید. زمانی که آبسه کیست مویی درمان نشود عفونت یک مسیر به نام فیستول را به وجود می‌آورد که نیاز به درمان‌های پیچیده‌تری دارد.

ایجاد اختلال در زندگی روزمره

کیست مویی زمانی که پیشرفت می‌کند با علائم خود می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد در طول زندگی روزمره ایجاد کند. درد این بیماری می‌تواند مانع از نشستن افراد گردد یا حتی به فرد اجازه ندهد تا بسیاری از فعالیت‌های روزمره خود را دنبال کند. ترشح چرک و خونریزی از ناحیه کیست نیز می‌تواند با آلوده کردن لباس‌ها و ایجاد بوی نامطبوع احساس ناخوشایندی را برای فرد به وجود آورد. همه این موارد از جمله عوارض کیست مویی هستند که با ایجاد اختلال در زندگی روزمره افراد اثرات روحی و روانی نامطلوبی را در پی دارند و به همین دلیل باید درمان کیست مویی جدی گرفته شود.

عوارض درمان نکردن کیست مویی

 

چه زمانی برای درمان کیست مویی به پزشک مراجعه کنیم؟

بسیار مهم است که افراد پس از مشاهده اولین نشانه‌های کیست مویی حتماً به پزشک متخصص یا پزشک فوق تخصص کیست مویی مراجعه کنند زیرا عدم درمان این بیماری در مراحل ابتدایی روند درمان را پیچیده‌تر می‌سازد. از جمله علائم کیست مویی که با دیدن آنها باید هرچه سریعتر جهت درمان اقدام کرد موارد زیر هستند:

  • مشاهده تورم و التهاب در محل کیست
  • خروج مو از کیست
  •  احساس درد در هنگام نشستن و ایستادن
  •  مشاهده قرمزی در ناحیه کیست
  • خروج ترشحات چرکی و خونی از آبسه محل کیست
  •  مشاهده چندین حفره یا سوراخ در سطح پوست شکاف دو باسن

با مشاهده علائم نام برده بیماران باید هرچه سریعتر به پزشک متخصص مراجعه کنند. پزشک پس از بررسی کیست و وضعیت آن از طریق دو روش جراحی و لیزر کیست مویی می‌تواند جهت درمان این بیماری اقدام کند.
روش جراحی به دو شکل باز و بسته انجام می‌شود. در روش جراحی باز در انتهای جراحی حفره کیست بخیه زده نمی‌شود و داخل آن با پانسمان پر می‌گردد تا زخم در مدت ۲ تا ۳ ماه از کف خود شروع به ترمیم کند. این روش به دلیل اینکه نیاز به تعویض پانسمان به شکل هر روزه دارد با سختی‌هایی همراه است.
در روش لیزر درمانی کیست مویی مداوای کیست بدون نیاز به بیهوشی و بستری شبانه و بدون درد و خونریزی انجام می‌شود و به دلیل اینکه دوران نقاهت بسیار ناچیز و کوتاه مدتی دارد یکی از روش‌های محبوب درمان کیست مویی به شمار می‌رود.
اینکه کدام روش مناسب شرایط بیمار است به شرایط فرد و شدت بیماری باز می‌گردد.

پزشک درمان کیست مویی

 

کلام پایانی

شاید برای بسیاری از افراد سوال باشد که چرا کیست مویی به وجود می‌آید. در جواب این سوال باید گفت کیست مویی به دلیل بازگشت مو به زیر پوست ایجاد می‌شود و دلایل مختلفی می‌توانند عامل این مسئله باشند. بسیار مهم است افراد با آگاهی از این بیماری و علائم آن هرچه سریعتر جهت درمان بیماری خود اقدام کنند تا بیماری با پیشرفت خود افراد را دچار مشکلات بیشتری نکند.

منبع:

healthline.com

۰
از ۵
۰ مشارکت کننده

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید