عوارض درمان نکردن بواسیر یا هموروئید را بشناسید

عوارض درمان نکردن بواسیر یا هموروئید می‌تواند برای فرد بسیار دردناک باشد. بیماری هموروئید به ملتهب شدن عروق ناحیه مقعد گفته می‌شود که با علائم خاصی همراه است و درد و ناراحتی بسیاری را برای فرد به وجود می‌آورد. بدیهی است زمانی که این بیماری درمان نشود عوارض درمان نکردن بواسیر یا هموروئید می‌تواند درد و ناراحتی بسیاری را شامل حال بیمار سازد. درمان بیماری بواسیر بسیار اهمیت دارد تا بیماری به مراحل پیشرفته خود نرسد و از طرفی فرد را دچار عوارض بواسیر نکند. در مقاله امروز به موضوع «عوارض درمان نکردن بواسیر یا هموروئید را بشناسید» بیشتر خواهیم پرداخت.

عوارض عدم درمان بواسیر


بیماری بواسیر چیست؟

بواسیر یا هموروئید یکی از بیماری‌های شایع نشیمنگاهی است که بر اثر آن رگ‌های ناحیه مقعد دچار تورم و التهاب می‌شوند. بواسیر می‌تواند در دو شکل داخلی و خارجی در بدن بیمار به وجود آید. نوع خارجی رگ‌های دهانه مقعد را درگیر می‌کند و نوع داخلی آن در دیواره انتهای راست‌روده به وجود می‌آید و دارای ۴ درجه از لحاظ شدت است. این بیماری علائم مشخصی دارد که شناخت علائم آن، در اقدام برای درمان بواسیر بسیار اهمیت دارد.


علائم بیماری بواسیر

طبق نظر دکتر متخصص بواسیر، اکثر مبتلایان به بیماری بواسیر علائمی همچون موارد زیر را تجربه می‌کنند:

  • خونریزی خفیف در هنگام عمل دفع
  • احساس درد و خارش شدید در ناحیه مقعد
  • التهاب شدید در ناحیه نشیمنگاه
  • خروج ترشحات لزج و چسبنده از مقعد
  • مشاهده بیرون‌زدگی‌های گوشتی از ناحیه مقعد

احساس درد و خارش شدید در ناحیه مقعد از علائم بواسیر


علائم این بیماری می‌توانند بسیار برای فرد دردناک باشند و حتی زندگی روزمره او را مختل کنند. بسیاری مواقع افراد با این علائم سالیان سال درگیر هستند؛ اما به دلیل اینکه در برخی مواقع شدت علائم در آنها کمتر می‌شود برای درمان اقدام نمی‌کنند و این مسئله باعث شدیدتر شدن بیماری و بروز عوارض درمان نکردن بواسیر یا هموروئید می‌شود. درمان بیماری بواسیر امروزه با توجه به شدت آن از طریق روش‌های ساده همچون درمان‌های خانگی و استفاده از داروها، و لیزر بواسیر امکان‌پذیر است؛ اما افراد به دلیل عدم آگاهی از درمان اجتناب می‌کنند و این مسئله مشکلات بسیاری را برایشان ایجاد می‌کند. یکی از سؤالات بیماران در چنین وضعیتی این است که عوارض بیماری بواسیر چیست؟ آگاهی از جواب این سؤال شاید بتواند به بیماران کمک کند تا هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام نمایند.


عوارض درمان نکردن بواسیر یا هموروئید چیست؟

در جواب این سؤال باید گفت که به‌صورت کلی عدم درمان بواسیر می‌تواند باعث تشدید علائمی شود که بیمار بر اثر این بیماری تجربه می‌کند. تشدید این علائم منجر به بروز عوارض زیر می‌شوند:


کاهش گلبول‌های قرمز خون و ایجاد کم‌خونی در بدن

 به دلیل اینکه بیماری بواسیر باعث خونریزی از ناحیه مقعد می‌شود عدم درمان این بیماری می‌تواند در گذر زمان مشکلاتی نظیر کم‌خونی را در بدن به وجود آورد.


نشت مدفوع

 بیماری بواسیر می‌تواند باعث شود که ناحیه مقعد درگیر بیماری شده و نتواند به‌درستی عملکرد خود را انجام دهد. این مسئله می‌تواند باعث نشت مدفوع در برخی بیماران شود.


عفونت مقعد و خروج ترشحات چرکی

یکی دیگر از عوارض درمان نکردن بواسیر یا هموروئید، عفونت مقعد و خروج ترشحات چرکی از این ناحیه است. حتی این عفونت می‌تواند باعث بروز بیماری‌های دیگری همچون فیستول مقعدی در فرد شود.

عفونت مقعد از عوارض بیماری بواسیر


بروز بیماری‌های ناشناخته

بسیاری مواقع عدم درمان عفونت‌هایی همچون هموروئید می‌تواند باعث شود که بیماری‌های ناشناخته در بدن به وجود آیند؛ یکی از این بیماری‌ها می‌تواند سرطان باشد.


ابتلا فرد به آبسه

آبسه مقعدی نیز یکی دیگر از بیماری‌های نشیمنگاهی است و برخی مواقع می‌تواند از عوارض درمان نکردن بواسیر یا هموروئید باشد.


چه عواملی در ابتلای افراد به هموروئید اثرگذارند؟

برخی فاکتورها می‌توانند در ابتلا فرد به هموروئید اثرگذار باشند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش سن
  • چاقی
  • یبوست
  • اسهال مداوم
  • بارداری
  • رابطه جنسی از مقعد
  • مدت زمان طولانی در توالت نشستن
  • تنقیه و مصرف بیش از حد ملین‌ها
  • تغذیه نادرست و عدم مصرف آب کافی
  • استرس و اضطراب

چاقی عامل ابتلا به بواسیر


برای درمان بیماری بواسیر چه باید کرد؟

بسیاری از بیماران مبتلا به بواسیر گمان می‌کنند که بیماری بواسیر به شکل خودبه‌خود امکان بهبود دارد و با این تصور برای درمان اقدام نمی‌کنند و دچار عوارض درمان نکردن بواسیر یا هموروئید می‌شوند. باید دانست که بیماری بواسیر نیاز به درمان زیر نظر پزشک دارد و با توجه به شدت بیماری درمان متفاوتی برای آن تجویز می‌شود.
 بواسیر در مراحل خفیف و ابتدایی خود با استفاده از درمان‌های خانگی و دارویی به‌راحتی قابل‌کنترل و بهبود است و بیمار می‌تواند بدون نیاز به جراحی و یا لیزر بواسیر این بیماری را درمان کند. درمان خانگی بواسیر شامل تغییر رژیم غذایی، تحرک بیشتر، درمان یبوست، کاهش وزن و... است. درمان دارویی نیز شامل استفاده از داروهایی می‌شود که پزشک آنها را تجویز می‌کند و با مصرف آنها بیماری درمان می‌شود. 

درمان بیماری بواسیر با تغییر رژیم غذایی


در مواقعی که بیماری بواسیر شدت پیدا کند و درمان‌هایی که از آنها نام‌برده شد اثرگذار نباشند پزشک روش جراحی یا لیزر بواسیر را پیشنهاد می‌کند. روش جراحی به نسبت روش لیزر بواسیر از قدمت بیشتری برخوردار است؛ اما به دلیل اینکه بیمار باید برای جراحی بیهوش شود و همچنین دوران نقاهت سختی را تجربه کند امروزه چندان پیشنهاد نمی‌شود و به‌جای آن لیزر بواسیر برای درمان هموروئید به کار می‌رود. لیزر درمانی بواسیر بدون نیاز به بیهوشی و در زمانی بسیار کوتاه انجام می‌شود و بیمار پس از انجام آن می‌تواند به خانه بازگشته و بدون گذراندن دوران نقاهت امور روزمره خود را از سر گیرد.
آشنایی با روش‌های درمان بواسیر باعث می‌شود که بیماران بدون نگرانی هرچه سریع‌تر برای درمان بیماری خود اقدام کنند و دچار عوارض درمان نکردن بواسیر یا هموروئید نشوند.


کلام پایانی

بیماری بواسیر یا هموروئید یک بیماری قابل‌درمان است که در مراحل ابتدایی خود می‌تواند با استفاده از درمان‌های خانگی و مصرف داروها درمان شود و نیازی به جراحی و یا لیزر بواسیر نداشته باشد. بسیاری از بیماران مبتلا به بواسیر به دلیل عدم آگاهی از این مسئله برای درمان این بیماری اقدام نمی‌کنند و دچار عوارض درمان نکردن بواسیر یا هموروئید می‌شوند. عوارض عدم درمان بواسیر می‌تواند مواردی همچون کم‌خونی، عفونت، بروز بیماری‌هایی نظیر آبسه و فیستول مقعدی و حتی سرطان در این ناحیه باشد. بسیار مهم است که بیماری بواسیر چه در مراحل ابتدایی و چه در مراحل شدید خود درمان شود تا از بروز این عوارض جلوگیری گردد.

 

 

منابع :

 


 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید