فرق زگیل مقعدی و بواسیر

شناخت فرق زگیل مقعدی و بواسیر برای افرادی که احساس یک برآمدگی در ناحیه مقعد خود دارند بسیار مهم است. در بسیاری از مواقع بیماران نمی‌توانند تشخیص دهند که دچار زگیل مقعدی یا بواسیر شده‌اند؛ زیرا گاهی توده بادکرده بواسیر بیمار را به‌اشتباه می‌اندازد که مبادا دچار زگیل  مقعدی شده است. ساده‌ترین راه تشخیص این مسئله این است که فرد بداند زگیل مقعدی با بواسیر چه تفاوت‌هایی دارد تا بهتر این دو بیماری را تشخیص دهد. زگیل مقعدی بافت زبری دارد، درحالی‌که بواسیر یک توده تناسلی نرم و از جنس خود بدن است. برای تشخیص دقیق‌تر در ادامه این مقاله به فرق زگیل مقعدی و بواسیر بیشتر خواهیم پرداخت.

آشنایی با تفاوت بیماری زگیل مقعدی و بواسیر


زگیل مقعدی چیست؟

زگیل مقعدی (کوندیلوما آکومیناتا) یک بیماری یا نوعی ضایعات خوش‌خیم است که بر اثر ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV به وجود می‌آید و باعث درگیرشدن نواحی داخلی و اطراف مقعد می‌شود. زگیل مقعدی را به‌عنوان «کندیلوم مقعدی» نیز می‌شناسند که در ابتدا ممکن است به شکل لکه‌های قهوه‌ای کوچکی به نظر برسد که در هنگام لمس شدن قابل احساس هستند. این زگیل‌ها می‌توانند به‌مرورزمان بزرگ شوند و ناحیه مقعد را بپوشانند. به دلیل اینکه به طور معمول زگیل مقعدی باعث درد و ناراحتی نمی‌شود بسیاری از افراد از ابتلا به آن نیز آگاهی ندارند. با پیشرفت بیماری برخی از بیماران ممکن است با خونریزی، خارش، ترشحات مخاطی و احساس یک توده یا برآمدگی در ناحیه مقعد مواجه شوند و نسبت به بروز زگیل تناسلی شک کنند. 

آشنایی با بیماری زگیل مقعدی


بواسیر یا هموروئید چیست؟

بواسیر یا هموروئید یک بیماری دردناک در ناحیه مقعد است که بر اثر آن رگ‌های ناحیه مقعد و راست‌روده دچار التهاب و پارگی می‌شود و این مسئله باعث ایجاد درد، خارش، خونریزی در هنگام اجابت مزاج و یا ایجاد یک برآمدگی در مقعد می‌گردد. 
بواسیر به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌شود که در نوع داخلی رگ‌های انتهای راست‌روده دچار التهاب می‌شوند و در نوع خارجی رگ‌های دهانه مقعد آسیب می‌بینند. بواسیر داخلی خود به ۴ درجه تقسیم می‌شود که هر کدام علائم خاص خود را دارند.

آشنایی با بیماری بواسیر


فرق زگیل مقعدی و بواسیر در چه علائمی است؟

فرق زگیل مقعدی با بواسیر به عامل به‌وجودآورنده، علائم و روش درمان آنها باز می‌گردد.


تفاوت عامل بیماری زگیل مقعدی و بواسیر

فرق زگیل مقعدی و بواسیر در این است که عامل ایجادکننده زگیل مقعدی ویروس HPV است درصورتی‌که هموروئید یا بواسیر به دلایل دیگری ایجاد می‌شود. علل شایع بواسیر طبق نظر دکتر بواسیر موارد زیر هستند:

  • یبوست مزمن
  • اسهال مزمن
  • چاقی
  • تحرک کم
  • افزایش سن
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • زور زدن در هنگام عمل دفع
  • بلندکردن اجسام سنگین

همان‌طور که می‌بینید هیچ عامل ویروسی باعث ابتلا فرد به بواسیر و یا هموروئید نیست و همین مسئله باعث فرق زگیل مقعدی و بواسیر می‌شود.


تفاوت علائم بواسیر و زگیل مقعدی

برای درک فرق زگیل مقعدی و بواسیر بهتر است با علائم هر کدام از این بیماری‌ها آشنا شوید:


علائم بواسیر
زمانی که فرد به بواسیر مبتلا می‌شود در واقع رگ‌های ناحیه مقعد او دچار التهاب شده‌اند. بافت توده هموروئید جنسی از خود پوست دارد و در واقع برآمدگی از زیر پوست به وجود آمده است. برآمدگی‌های زگیل مقعدی حالتی کاملاً از پوست جدا دارند و مانند یک زائده از روی پوست آویزان می‌شوند. این تفاوت در ظاهر توده‌ها یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های زگیل مقعدی و بواسیر هستند.
برخی از علائم بواسیر با زگیل مقعدی ممکن است مشابهت‌هایی داشته باشند و به همین دلیل این دو بیماری گاه با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. این علائم به شرح زیر هستند:

  • خروج مدفوع با ترشحات از مقعد
  • احساس خارش در مقعد
  • خونریزی در صورت خاریدن شدید ناحیه
  • احساس تنگی در کانال رکتوم
  • احساس گیرکردن چیزی در ناحیه رکتوم پس از دفع


علائم زگیل مقعدی
اصلی‌ترین نشانه زگیل مقعدی به‌وجودآمدن ضایعاتی در شکل‌ها، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف است که در ناحیه تناسلی و اطراف مقعد ظاهر می‌شوند. ممکن است این زائده‌ها در افراد مبتلا به نقص ایمنی بدن در داخل رکتوم و کناره‌های سوراخ مقعد نیز به وجود بیایند.
ضایعه‌های زگیل تناسلی زمانی که ایجاد می‌شوند به شکل لکه‌هایی کوچک، برجسته و قهوه‌ای‌رنگ‌اند که به‌مرور دچار تغییر شده و ظاهری شبیه ساقه یا سر گل‌کلم به خود می‌گیرند. در این حالت ممکن است بر روی آنها دانه‌های قرمز و ریزی نیز دیده شود. پس از آن زائده‌های تناسلی تکثیر می‌شوند و در این مرحله است که احساس خارش نیز با آنها همراه می‌گردد.

آشنایی با تفاوت علائم زگیل و بواسیر


تفاوت درمان بواسیر و زگیل مقعدی

روش درمان این دو بیماری نیز باعث فرق زگیل مقعدی و بواسیر می‌شود. برای درمان بواسیر روش‌های مختلفی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به جراحی بواسیر و لیزر بواسیر اشاره کرد. امروزه روش درمان بواسیر با لیزر پیشنهاد می‌شود؛ زیرا روشی کاملاً ایمن و بدون نیاز به بستری و بیهوشی است و احتمال بازگشت بیماری را به صفر می‌رساند.
درمان زگیل مقعدی در ابتدا با دارو آغاز می‌شود و اگر این روش جواب ندهد و بیماری پیشرفت کند ممکن است نیاز به روش جراحی باشد. در روش جراحی زگیل‌ها با «کرایو» فریز می‌شوند و در نتیجه آن به‌مرور زگیل‌ها حذف شده و از بین می‌روند. فرایند درمان زگیل مقعدی با جراحی به شکل سرپایی و بدون نیاز به بستری است. بسیار اهمیت دارد که زگیل‌ها حتماً برداشته شوند؛ زیرا عدم این کار می‌تواند باعث گسترش آنها و بالارفتن احتمال خطر ابتلا به سرطان مقعد گردد.
به دلیل اینکه ویروس زگیل مقعدی می‌تواند تا مدت‌ها به شکل نهفته در سلول‌های پوستی باقی بماند امکان بازگشت زگیل وجود دارد و به همین دلیل باید پس از درمان حتماً تحت‌نظر پزشک بود تا در صورت بازگشت بیماری برای درمان اقدام شود.

آشنایی با تفاوت بیماری بواسیر و زگیل مقعدی


کلام پایانی

برای افرادی که یک تورم را در ناحیه مقعد احساس می‌کنند شناخت فرق زگیل مقعدی و بواسیر بسیار اهمیت دارد. این دو بیماری با اینکه ممکن است به دلیل وجود یک توده برآمده در ناحیه مقعد با یکدیگر اندکی مشابهت داشته باشند؛ اما با توجه به عامل ایجادکننده، علائم و روش درمان با یکدیگر تفاوت دارند. زگیل مقعدی به دلیل ابتلا فرد به ویروس HPV ایجاد می‌شود درصورتی‌که بواسیر به دلیل التهاب و پارگی رگ‌های ناحیه مقعد به دلایل مختلف به وجود می‌آید.
علائم و روش‌های درمان این دو بیماری نیز با یکدیگر متفاوت‌اند و همین مسئله باعث فرق زگیل مقعد و بواسیر از یکدیگر می‌شود. برای تشخیص این دو بیماری باید حتماً به پزشک مراجعه شود؛ زیرا عدم درمان آنها در مراحل ابتدایی می‌تواند باعث پیشرفت بیماری و سخت‌شدن روند درمان شود. همچنین بیماری زگیل مقعدی در مواردی می‌تواند باعث ابتلای فرد به سرطان مقعد شود و این مسئله نقش مهمی در آغاز درمان دارد.

 

 

منابع :

 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید