چه چیزهایی برای بواسیر ضرر دارد؟

برای دانستن اینکه چه چیزهایی برای بواسیر ضرر دارد باید دانست که چه دلایلی باعث ایجاد بواسیر در فرد می‌شوند. دو عامل عمده جدای از برخی بیماری‌ها، در ابتلا فرد به بواسیر یا هموروئید اثرگذارند. تغذیه نامناسب و تحرک کم نقش مهمی در ایجاد بواسیر دارند و می‌توان گفت که این دو عامل از مواردی هستند که برای بواسیر ضرر دارند و می‌توانند باعث تشدید این بیماری شوند. در مقاله امروز به این خواهیم پرداخت که چه چیزهایی برای بواسیر ضرر دارند تا با کنترل آنها بتوانید به درمان این بیماری بیشتر کمک کنید.

موارد مضر برای بواسیر


بواسیر یا هموروئید چیست؟

پیش از اینکه به این بپردازیم که چه چیزهایی برای بواسیر ضرر دارد شاید بهتر باشد کمی در مورد بیماری بواسیر یا هموروئید بدانید. بیماری بواسیر یکی از رایج‌ترین بیماری‌های ناحیه مقعد است و بسیاری از افراد را در طول زندگی به خود مبتلا می‌کند. بر اثر بیماری بواسیر رگ‌های ناحیه مقعد و انتهای راست‌روده دچار پارگی و التهاب می‌شوند و این مسئله درد و گاهی خونریزی در حین اجابت مزاج را به همراه دارد. 
یکی از علت‌های بسیار مهم ابتلا افراد به بواسیر، یبوست است که باعث می‌شود مدفوع سفت و خشک شده و فرد در هنگام عمل دفع فشار بیش از حدی به خود وارد کند. این فشار در بیشتر مواقع به حدی زیاد است که باعث می‌شود رگ‌های ناحیه مقعد دچار پارگی و آسیب شوند و این مسئله بواسیر را به همراه داشته باشد. برای درمان و کنترل بواسیر نقش تغذیه بسیار پررنگ است و برای اینکه دانست چه چیزهایی برای بواسیر ضرر دارد باید به سراغ غذاهایی رفت که باعث تشدید یبوست می‌شوند.

آشنایی با بیماری بواسیر


آشنایی با اینکه چه چیزهایی برای بواسیر ضرر دارد

برای شناخت چیزهای مضر برای بواسیر باید به سراغ عواملی برویم که نقش مهمی در ابتلا فرد به بواسیر دارند. در این زمینه بهتر است حتما با دکتر بواسیر مشورت کنید:


عوامل مضر برای بیماری بواسیر

دلایل مختلفی می‌توانند در ابتلا فرد به بیماری بواسیر نقش داشته باشند. برخی از این دلایل ابتلا فرد به بیماری‌های خاص، مشکلات ساختاری بدن و روده بزرگ، مصرف برخی داروها و موارد این چنینی هستند که باید توسط پزشک بررسی شده و طبق تجویز او کنترل شوند.
جدای از عواملی که به آنها اشاره کردیم دو عامل مهم دیگر از جمله عواملی هستند که برای بواسیر بسیار مضرند. در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:


کم‌تحرکی
یکی از چیزهایی که برای بواسیر ضرر دارد کم‌تحرکی و نداشتن فعالیت روزانه است. تحرک و فعالیت نقش مهمی در افزایش گردش خون در بدن و دستگاه گوارش دارد و این مسئله باعث می‌شود حرکات روده منظم‌تر باشد و فرد کمتر به بیماری بواسیر دچار شود.


رژیم غذایی نامناسب
یکی از دلایل ابتلا به بواسیر رژیم غذایی نامناسب است. رژیم غذایی تأثیر مستقیم بر ابتلای فرد به بیماری یبوست دارد و ازآنجایی‌که یبوست یکی از علل اصلی بیماری بواسیر است باید به نوع رژیم غذایی بسیار توجه شود. جالب است بدانید که یکی از درمان‌های بواسیر در مراحل ابتدایی اصلاح تغذیه است و این مسئله نقش رژیم را بر ابتلا به این بیماری و درمان آن نشان می‌دهد.
افرادی که در رژیم خود مواد غذایی زیر را مصرف می‌کنند بیشتر در معرض ابتلا به بواسیر هستند:

 

  • محصولات لبنی: مصرف لبنیات باعث حجیم‌شدن مدفوع و نفخ شکم می‌شود. همین مسئله باعث می‌شود این محصولات از چیزهای  باشند که برای بواسیر ضرر دارند و باید کمتر مصرف شوند.
  • گوشت‌های فراوری شده: در محصولات فراوری شده از مواد شیمیایی زیاد و مواد مغذی کم استفاده می‌شود و همین مسئله می‌تواند باعث شود فرد بیشتر در معرض یبوست و بواسیر باشد.
  • غذاهای شور: مصرف غذاهای شور باعث نفخ شکم می‌شود و از طرفی کم‌آبی بدن را در پی دارد. به دلیل اینکه کم‌آبی می‌تواند عامل مهمی در بروز بیماری یبوست باشد به بیماران دچار بواسیر توصیه می‌شود از غذاهای شور کمتر استفاده کنند.
  • غذاهای ادویه‌دار: غذاهای ادویه‌دار به این دلیل در لیست چیزهای مضر برای بواسیر قرار دارند که برخی از ادویه‌ها مانند فلفل می‌توانند باعث تحریک ناحیه آسیب‌دیده مقعد شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود از مصرف غذاهای ادویه‌دار خودداری شود.
  • نوشیدنی‌های کافئین‌دار: قهوه از جمله موادی است که می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود و در نتیجه آن یبوست رخ دهد. به همین دلیل به افراد مبتلا به بواسیر پیشنهاد می‌شود حتماً از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار خودداری کنند.
  • مصرف الکل: مصرف الکل باعث بروز بیماری بواسیر و تشدید آن می‌شود؛ زیرا الکل در این نوشیدنی‌ها باعث کاهش آب بدن می‌شود و با کند کردن حرکات روده، یبوست را در پی دارد که عامل اصلی بیماری بواسیر است.

محصولات لبنی مضر برای بواسیر

جدای از موارد بالا که به شکل جداگانه شرح دادیم موارد زیر نیز به دلایل مشابه برای بیماران مبتلا به بواسیر ضرر دارند:

  • گوشت قرمز
  • آرد سفید
  • غذاهای فست‌فود
  • غذاهای سرخ شده

مواد غذایی که از آنها نام‌برده شد از جمله چیزهایی هستند که برای بواسیر ضرر دارند. افرادی که به بواسیر مبتلا هستند برای اینکه دچار یبوست نشوند باید تاحدامکان از مصرف مواد غذایی نام‌برده پرهیز کنند.
علاوه بر اینکه بیماران باید پرهیز از برخی از مواد غذایی را در نظر داشته باشند باید به این نکته توجه کرد که عدم مصرف غذاهای حاوی فیبر مانند میوه‌ها و سبزی‌ها و عدم مصرف مایعات کافی در طول روز نیز از جمله نکاتی هستند که برای بواسیر مضر محسوب می‌شوند و باید حتماً در تغذیه این موارد را اصلاح کرد.


چیزهای مفید برای بواسیر

حال که با چیزهای مضر برای بواسیر آشنا شدید، بهتر است بدانید چه چیزهایی می‌تواند برای بواسیر مفید باشند:


افزایش تحرک و سطح فعالیت
همان‌طور که گفته شد تحرک نقش مهمی در جلوگیری از یبوست دارد و به همین دلیل تأثیری مستقیم بر روی جلوگیری از بواسیر و یا درمان بواسیر با لیزر می‌گذرد. به همین دلیل به افراد توصیه می‌شود به شکل روزانه فعالیت بدنی داشته باشند و فعالیت‌های سبکی همچون پیاده‌روی را به شکل روزانه انجام دهند.


تغذیه مناسب
برای داشتن یک تغذیه مفید که به درمان بواسیر کمک کند باید نکات زیر را حتماً در تغذیه خود رعایت کنید:

 

  • مصرف آب و مایعات بیشتر: ازآنجایی‌که مصرف آب نقش مهمی در جلوگیری از یبوست دارد افراد مبتلا به بواسیر باید مصرف آب خود را افزایش دهند. توصیه می‌شود حداقل روزی 8 تا 10 لیوان آب مصرف کنید تا دچار یبوست نشوید.
  • مصرف فیبر بیشتر: فیبر نقش مهمی در کنترل بواسیر و بهبود آن دارد. فیبر نوعی کربوهیدرات گیاهی است؛ اما برخلاف کربوهیدرات‌های دیگر در بدن هضم و جذب نمی‌شود؛ اما وجود آن برای تنظیم عملکرد دستگاه گوارش ضروری است. فیبر نقش مهمی در تنظیم فعالیت روده، تنظیم قند خون، کاهش وزن، کنترل کلسترول و... دارد. فیبر به دودسته زیر تقسیم می‌شود:
  • فیبر محلول:  فیبر محلول، در آب حل می‌شود و نقش مهمی در کاهش کلسترول و گلوکز خون دارد.
  • فیبر غیرمحلول: این فیبر مقدار زیادی از آب را جذب خودش می‌کند و به‌این‌ترتیب با افزایش‌دادن حجم مدفوع و افزایش سرعت عبور مواد از دستگاه گوارش به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند.

فیبر در مواد غذایی زیر موجود است:

  • حبوبات: لوبیا، عدس، باقلا، سویا، نخود
  • غلات: ذرت، برنج، جو، گندم
  • خشکبار: بادام، فندق، گردو، پسته
  • میوه‌ها: کیوی، پرتقال، آلبالو، انجیر، توت‌فرنگی، موز، انگور، سیب
  • سبزی‌ها، سیب‌زمینی، اسفناج، کنگر، گل‌کلم، هویج

مصرف آب و مایعات بیشتر مفید برای بواسیر


کلام پایانی

آشنایی با اینکه چه چیزهایی برای بواسیر ضرر دارد کمک می‌کند تا افراد بتوانند با جلوگیری از مصرف این مواد نقش مهمی در درمان بواسیر خود داشته باشند. از جمله چیزهایی که برای بواسیر ضرر دارند می‌توان به کم‌تحرکی و برخی مواد غذایی مضر مانند محصولات لبنی، قهوه، محصولات فراوری شده، ادویه‌ها، غذاهای شور و... اشاره کرد. با حذف و کاهش‌دادن این مواد مضر افراد می‌توانند نقش مهمی در بهبود و کنترل بواسیر خود داشته باشند تا این بیماری دردناک به شکل بهتری روند درمان خود را طی کند.

 

 

منابع :

 


 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید