راه های پیشگیری از بیماری بواسیر (هموروئید)

آیا به دنبال راه‌هایی برای پیشگیری از بیماری هموروئید هستید؟ اگر چنین است، این مقاله را برای شما مناسب خواهد بود. هموروئید یک مشکل رایج سلامتی است که می‌تواند باعث ناراحتی جدی شده و باعث شود افراد مبتلا به درمان فکر کنند. خوشبختانه، اقداماتی وجود دارند که می‌توان به پیشگیری از بیماری بواسیر کمک کنند. در این بررسی به راه های جلوگیری از بیماری هموروئید اشاره می‌کنیم.


هموروئید چیست و چه عواملی باعث ایجاد آن می‌شوند؟

هموروئید از سیاهرگ‌ها که درست در زیر غشاهای مخاطی پوشاننده پایین‌ترین قسمت راست روده و مقعد تشکیل شده است. وضعیتی که بیشتر ما آن را بواسیر می‌شناسیم، زمانی ایجاد می‌شود که آن سیاهرگ‌ها مانند رگ‌های واریسی در پاها متورم و متسع شوند. از آنجایی که رگ‌های خونی درگیر باید دائماً با جاذبه مبارزه کنند تا خون را به قلب برگردانند، برخی از مردم معتقدند هموروئید بخشی از هزینه‌ای است که ما برای موجودات راست قامت می‌پردازیم.

دو نوع هموروئید وجود دارند که شامل هموروئید داخلی که در قسمت تحتانی رکتوم ایجاد می‌شود و هموروئید خارجی که در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد می‌شود. هموروئید خارجی ناراحت کننده‌ترین است، زیرا پوست روی آن تحریک می‌شود و فرسایش می‌یابد. اگر لخته خون در داخل هموروئید خارجی ایجاد شود، درد می‌تواند ناگهانی و شدید باشد. ممکن است توده‌ای را در اطراف مقعد احساس کنید یا ببینید. 

لخته معمولا حل می‌شود و پوست اضافی باقی می‌ماند که ممکن است موجب خارش یا تحریک شود. هموروئیدهای داخلی معمولاً بدون درد هستند، حتی زمانی که خونریزی ایجاد کنند. برای مثال، ممکن است خون قرمز روشن را روی دستمال توالت ببینید یا در کاسه توالت چکه کند. بواسیر داخلی همچنین ممکن است پرولاپس یا فراتر از مقعد گسترش یابد و باعث ایجاد چندین مشکل بالقوه شود. هنگامی که هموروئید بیرون می‌زند، می‌تواند مقادیر کمی مخاط و ذرات ریز مدفوع را جمع کند که ممکن است باعث تحریکی به نام خارش شود. پاک کردن مداوم برای کاهش خارش می‌تواند مشکل را بدتر کند. در این زمان درمان هموروئید اهمیت زیادی پیدا می کند. 


چگونه از ایجاد هموروئید جلوگیری کنیم؟

هموروئید از سیاهرگ‌ها که درست در زیر غشاهای مخاطی پوشاننده پایین‌ترین قسمت راست روده و مقعد تشکیل شده است. وضعیتی که بیشتر ما آن را بواسیر می‌شناسیم، زمانی ایجاد می‌شود که آن سیاهرگ‌ها مانند رگ‌های واریسی در پاها متورم و متسع شوند. از آنجایی که رگ‌های خونی درگیر باید دائماً با جاذبه مبارزه کنند تا خون را به قلب برگردانند، برخی از مردم معتقدند هموروئید بخشی از هزینه‌ای است که ما برای موجودات راست قامت می‌پردازیم.

طبق نظر دکتر بواسیر، دو نوع هموروئید وجود دارند که شامل هموروئید داخلی که در قسمت تحتانی رکتوم ایجاد می‌شود و هموروئید خارجی که در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد می‌شود. هموروئید خارجی ناراحت کننده‌ترین است، زیرا پوست روی آن تحریک می‌شود و فرسایش می‌یابد. اگر لخته خون در داخل هموروئید خارجی ایجاد شود، درد می‌تواند ناگهانی و شدید باشد. ممکن است توده‌ای را در اطراف مقعد احساس کنید یا ببینید. 

لخته معمولا حل می‌شود و پوست اضافی باقی می‌ماند که ممکن است خارش یا تحریک شود. هموروئیدهای داخلی معمولاً بدون درد هستند، حتی زمانی که خونریزی ایجاد کنند. برای مثال، ممکن است خون قرمز روشن را روی دستمال توالت ببینید یا در کاسه توالت چکه کند. بواسیر داخلی همچنین ممکن است پرولاپس یا فراتر از مقعد گسترش یابد و باعث ایجاد چندین مشکل بالقوه شود. هنگامی که هموروئید بیرون می‌زند، می‌تواند مقادیر کمی مخاط و ذرات ریز مدفوع را جمع کند که ممکن است باعث تحریکی به نام خارش شود. پاک کردن مداوم برای کاهش خارش می‌تواند مشکل را بدتر کند.

انجام اقداماتی برای جلوگیری از تشکیل هموروئید یکی از اجزای کلیدی داشتن یک سبک زندگی سالم است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

رژیم غذایی

برای کسانی که به دنبال کاهش خطر ابتلا به هموروئید هستند، یک رژیم غذایی سرشار از فیبر و کم کربوهیدرات‌های فرآوری شده امری کلیدی است. فیبر به نرم و منظم نگه داشتن مدفوع شما کمک می‌کند و باعث کاهش فشار در حین دفع می‌شود که یکی از شایع‌ترین علل هموروئید است.
خوردن مقدار زیادی میوه‌های تازه، آجیل و حبوبات می‌تواند به کاهش شدید این خطر کمک کند. در عین حال، کاهش شدید مصرف کربوهیدرات‌های فرآوری شده مانند نان سفید، شیرینی‌ها و سایر قندهای تصفیه شده نیز برای یکنواخت نگه داشتن سطح قند خون و منظم نگه داشتن روده مهم است. با انتخاب‌های غذایی هوشمندانه‌تر برای ارتقای هضم سالم، پیشگیری از هموروئید بیش از آنچه فکر می‌کنید قابل دسترس است.

رژیم غذایی برای جلوگیری از هموروئید


مصرف آب

آب نه تنها برای زندگی ضروری است، بلکه در پیشگیری از هموروئید نیز عامل مهمی است. با اطمینان از دریافت مقدار مناسب آب در رژیم غذایی می‌توان از این وضعیت سلامتی پیشگیری کرد. 8 تا 10 لیوان در روز می‌تواند معجزه کند. نوشیدن آب بیشتر به حرکت مواد زائد در سیستم شما کمک می‌کند و مدفوع را نرم نگه می‌دارد. هیدراته ماندن همچنین به جلوگیری از بسیاری از مسائل دیگر از زندگی شما کمک می‌کند، بنابراین برای فردایی سالم‌تر، از همین امروز شروع به نوشیدن آب کنید.

نوشیدن آب برای جلوگیری از هموروئید

ورزش منظم

ورزش یکی از عوامل کلیدی برای پیشگیری از هموروئید است. فعالیت بدنی منظم می‌تواند با تقویت عضلات شکم، کاهش فشار روی رگ‌ها و بهبود گردش خون در مقعد کمک کند. ارزش افزوده ورزش این است که به مدیریت وزن سالم کمک می‌کند  که می‌تواند به کاهش خطر هموروئیدهای دردناک و آزاردهنده کمک کند. خبر خوب این است که حتی یک مقدار متوسط ورزش روزانه نیز می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند، بنابراین لازم نیست هر هفته یک ماراتن بدوید تا از مزایای آن بهره مند شوید.

پیاده روی منظم

یک جزء نادیده گرفته شده، اما مهم سلامت بدن، پیاده روی منظم است. این رژیم می‌تواند به ویژه برای کسانی که از هموروئید رنج می‌برند مفید باشد. دراز کشیدن یا نشستن در یک وضعیت برای مدت طولانی می‌تواند باعث احتقان رگ‌ها شود و این گرفتگی می‌تواند منجر به افزایش فشار، تورم و ناراحتی شود. 

برای حفظ گردش خون بهینه، فعال ماندن و حرکت در طول روز ضروری است. عادات ساده مانند استراحت منظم از نشستن پشت میز یا بلند شدن و حرکت کردن  حداقل در  هر ساعت در طول سفرهای جاده ای طولانی، راه‌های ساده‌ای برای ارتقاء گردش خون سالم‌تر و کمک به جلوگیری از هموروئید هستند. انجام این اقدامات پیشگیرانه می‌تواند تا حد زیادی به جلوگیری از هر گونه ناراحتی ناشی از تشکیل هموروئیدهای دردسرساز کمک کند.

 

کلام آخر

هموروئید وریدهای متورم واقع در راست روده و مقعد ما هستند که معمولاً در اثر زور زدن در حین حرکات روده، زایمان یا سایر فعالیت‌های بدنی ایجاد می‌شوند. بواسیر داخلی در پوشش داخلی راست روده ساکن است، می‌تواند باعث خونریزی بدون درد شود و می‌تواند به طور موثر با تغییر سبک زندگی مانند افزایش مصرف فیبر یا کرم‌های موضعی تجویز شده توسط پزشک درمان شود.
درمان خونریزی بواسیر داخلی عمدتاً شامل انجام اقدامات احتیاطی رژیمی برای اطمینان از حرکات راحت روده و کاهش فشار روی رگ‌ها هنگام دفع مدفوع است. علاوه بر این، گزینه‌های جراحی مانند بستن با باند لاستیکی یا اسکلروتراپی بسیار مؤثر هستند، اما فقط باید پس از مشورت با پزشک متخصص استفاده شوند.
 

منبع:

 

مهرداد علوی گفت:
من به تازگی با این مشکل مواجه شدم و مقاله‌ی شما بهم کمک کرد تا بهتر از روش‌های پیشگیری آگاه بشم. و تغییری در عادات زندگی‌ام ایجاد کنم .
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید