آیا بواسیر باعث کمر درد می‌شود؟

یکی از سؤالاتی که ممکن است ذهن افراد مبتلا به بیماری هموروئید را درگیر کند این است که آیا بواسیر باعث کمردرد می‌شود؟ بیماری بواسیر یکی از بیماری‌های رایج نشیمن‌گاهی است که می‌تواند سایر اعضای بدن را تحت تأثیر قرار دهد. این بیماری بسیاری مواقع می‌تواند عملکرد طبیعی بدن را متوقف کند و باعث مشکلاتی در عملکرد افراد گردد. اینکه آیا بواسیر باعث کمردرد می‌شود سؤالی است که در جواب آن باید به موارد مختلفی اشاره کرد. در ادامه به شکل کامل به این سؤال پاسخ خواهیم داد.

 

رابطه بواسیر با کمردرد 

همان‌طور که گفته شد برای بسیاری سؤال است که آیا بواسیر باعث کمردرد می‌شود یا خیر. بیماری بواسیر در ناحیه نشیمنگاه و مقعد به وجود می‌آید و می‌تواند باعث درد در ناحیه مقعد شود. در جواب این سؤال که آیا بواسیر باعث کمردرد می‌شود باید گفت هیچ تحقیق علمی که ارتباط بین هموروئید و کمردرد را ثابت کرده باشد وجود ندارد. با این وجود یک نظریه احتمال این ارتباط را رد نمی‌کند. در این نظریه به تغییر وضعیت نشستن به دلیل درد یا ناراحتی هموروئید اشاره می‌شود که می‌تواند منتج به کشیدگی عضلات کمر شود.

همچنین در موارد بسیار نادر ممکن است افراد مبتلا به هموروئید از درد در نزدیکی دنبالچه شکایت کنند. دلیل چنین دردهای نادری را اثر توده ناشی از هموروئید بر روی اعصاب حساس اطراف آن ناحیه می‌دانند که باعث می‌شود بیماران تصور کنند هموروئید باعث درد کمر شده است.

به صورت کلی علت درد کمر موارد دیگری هستند و هموروئید در موارد بسیار نادر ممکن است درد کمری را که به آن اشاره شد در پی داشته باشد؛ بنابراین اگر با درد کمر مواجه هستید بهتر است برای تشخیص علت آن حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

کمردرد بواسیر

 

آیا یبوست باعث کمردرد می‌شود؟

در جواب این سؤال که آیا بواسیر باعث کمردرد می‌شود باید به عارضه‌ای به نام یبوست نیز توجه داشت. یبوست یکی از دلایل اصلی ابتلا افراد به بواسیر است. در هنگام ابتلا به یبوست روده‌ها با مدفوع پر و سپس متورم می‌شوند و این وضعیت می‌تواند باعث ناراحتی در شکم و پشت افراد گردد.

افرادی که به یبوست مزمن مبتلا هستند با علائمی همچون خستگی مفرط، تغییر خلق‌وخو و کمردرد مواجه می‌شوند. تأثیر یبوست بر کمردرد به این شکل است که با کاهش حرکات روده مدفوع در روده بزرگ و رکتوم جمع می‌شود و این مسئله باعث فشار روی عضلات قسمت تحتانی کمر و اعصاب نواحی مجاور می‌شود که در صورت عدم اجابت مزاج شدت بیشتری پیدا می‌کند.

همچنین علت دیگر کمردرد ناشی از یبوست این است که فرد مبتلا به یبوست در هنگام اجابت مزاج ناچار است فشار زیادی به خود وارد کند تا مدفوع سفت و خشک شده از بدن خارج شود. این مسئله می‌تواند باعث فشرده شدن عضلات پشت یا کمر شود و درد را به همراه داشته باشد.

علائم کمردرد بر اثر یبوست

اگر فردی دچار کمردرد شده و نمی‌داند این مشکل ناشی از چیست، شناخت علائم کمردرد ناشی از یبوست می‌تواند کمک کند تا او بتواند علت کمردرد را در صورت وجود یبوست تشخیص دهد. این علائم به شرح زیر هستند:

  • درد کمری که با دراز کشیدن به پشت خاموش نمی‌شود.
  • درد کمر به شکل ناگهانی و از کمر به سمت بالا است.

کمردرد یبوست

 

علائم یبوست

در کنار شناخت علائم کمردرد ناشی از یبوست باید علائم یبوست را نیز شناخت تا در صورت تشخیص یبوست و کمردرد به شکل هم‌زمان، هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام کرد. علائم یبوست به شرح زیر هستند:

  • درد در هنگام مدفوع
  • سفت یا توده‌ای شدن مدفوع
  • زور زدن بیش از حد برای اجابت مزاج
  • داشتن احساس سیری
  • احساس ناراحتی در شکم و کمر

علائم یبوست

 

آیا یبوست در بارداری باعث کمردرد می‌شود؟

یکی از مشکلاتی که زنان در دوره بارداری خود با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند مشکل یبوست است. طبق آمارها از هر چهار زن یک نفر یبوست در بارداری را تجربه می‌کند. به طور معمول این مشکل با پیشرفت بارداری به شکل خود به خود برطرف می‌شود. یبوست در بارداری می‌تواند ناشی از تغییر رژیم غذایی، عوارض جانبی داروهای مولتی‌ویتامین، تغییرات هورمونی و... باشد و معمولاً در اوایل بارداری رخ می‌دهد.

از آنجایی که یبوست می‌تواند به دلایل مختلفی باعث ایجاد کمردرد شود یبوست در بارداری نیز به همان شکل می‌تواند مشکلاتی را برای فرد به وجود آورد. تنها تفاوت یبوست در دوران بارداری و تأثیر آن در کمردرد این است که در این زمان وزن جنین نیز می‌تواند باعث تشدید علائم کمردرد شود.

یبوست در بارداری

 

درمان یبوست چگونه است؟

حال که با تأثیرات یبوست بر کمردرد آشنا شدید بهتر است روش‌های درمان یبوست را نیز بدانید تا این مشکل را هرچه سریع‌تر درمان کنید. روش‌های برطرف کردن یبوست به شرح زیر هستند:

  • افزایش مصرف آب: یکی از روش‌های بسیار مؤثر در رفع یبوست مصرف بیشتر مایعات است. این کار کمک می‌کند تا مدفوع نرم نگه داشته شود و به این ترتیب دفع آن آسان گردد.
  • افزایش مصرف فیبر غذایی: از دیگر روش‌هایی که می‌تواند در درمان یبوست مؤثر باشد افزایش مصرف فیبر غذایی است. فیبر می‌تواند باعث آسان‌تر شدن عبور مدفوع از روده‌ها شود. برای افزایش میزان فیبر در بدن می‌توان از مکمل‌های فیبر و یا غذاهای فیبردار همچون میوه‌ها، سبزی‌ها و مواد غذایی حاوی سبوس و غلات کامل استفاده کرد.
  • افزایش فعالیت روزانه: افزایش فعالیت و تحرک نیز می‌تواند به برطرف شدن یبوست بسیار کمک کند. به همین دلیل باید افراد مبتلا به یبوست فعالیت روزانه خود را حتماً افزایش دهند.
  • مصرف پروبیوتیک‌ها: پروبیوتیک‌ها حاوی باکتری‌های مفیدی هستند که در روده بزرگ زندگی می‌کنند و به انجام عملکرد صحیح روده کمک می‌کنند. مصرف مواد غذایی حاوی پروبیوتیک باعث افزایش حرکات طبیعی و منظم روده بزرگ می‌شود و به این ترتیب نقش مهمی در درمان یبوست دارد.
  • مصرف ملین‌ها: در صورتی که با تغییر رژیم غذایی بهبودی در وضعیت فرد حاصل نشود استفاده از ملین‌های تجویزی توسط پزشک نیز می‌تواند به درمان یبوست کمک رساند.

درمان یبوست

درمان بواسیر و نقش آن بر درمان کمردرد

همان‌طور که گفته شد بواسیر به ندرت می‌تواند باعث کمردرد شود. با این حال درمان این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است و حتماً باید جهت درمان آن اقدام شود. روش‌های مختلفی برای درمان بواسیر وجود دارد. اگر بواسیر در مراحل ابتدایی باشد درمان‌های خانگی و دارویی توسط پزشک توصیه می‌شود. در حالتی که بیماری بواسیر پیشرفت کند و این روش‌ها جوابگو نباشد پزشک برای درمان، جراحی بواسیر یا لیزردرمانی بواسیر را پیشنهاد می‌دهد. با استفاده از این روش‌ها بیماری بواسیر می‌تواند برای همیشه درمان شود.

 

کلام پایانی

برای بسیاری از افراد که هم‌زمان دچار بواسیر یا کمردرد هستند ممکن است این سؤال پیش بیاید که آیا بواسیر باعث کمردرد می‌شود؟ در جواب این سؤال باید گفت که هیچ‌گونه تحقیق علمی نتوانسته ثابت کند که بیماری بواسیر می‌تواند باعث کمردرد شود. بیماری بواسیر یک بیماری نشیمنگاهی است که بیشترین تأثیر خود را بر ناحیه مقعد می‌گذارد و باعث درد در این ناحیه می‌شود. بسیار مهم است بیماران در صورت ابتلا به این بیماری هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام کند و علت کمردرد خود را در موارد دیگری جستجو نمایند.

 

منبع:

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید