زینک اکساید برای درمان هموروئید خوب است؟

بسیاری از افراد که به بیماری بواسیر یا هموروئید مبتلا هستند در درجه اول ترجیح می‌دهند بیماری نشیمنگاهی خود را با داروها یا مراقبت‌های خانگی درمان کنند. یکی از داروهایی که افراد در مورد آن شاید بسیار شنیده باشند داروی زینک اکساید است. این دارو یک داروی ضدالتهاب به شمار می‌رود که می‌تواند در کاهش خارش و سوزش ناشی از هموروئید مؤثر باشد. در ادامه این مقاله به اثرات این دارو و نحوه استفاده از آن جهت درمان هموروئید به شکل کامل خواهیم پرداخت.


زینک اکساید چیست و چه خواصی دارد؟

زینک اکساید یک ماده معدنی است که نقش مهمی در درمان تحریکات جزئی پوست همچون بریدگی، سوختگی و خراش‌های جزئی دارد. داروی زینک اکساید با خواص ضد التهاب خود می‌تواند در کاهش خارش و سوزش مقعد مفید باشد. این پماد در التیام سوختگی، خراش و التهاب پوست نیز مؤثر است و با ایجاد یک سد بر روی پوست، از ناحیه آسیب‌دیده در برابر عوامل محرک و رطوبت جلوگیری می‌کند.

زینک اکساید چیست

 

درمان هموروئید

برای درمان هموروئید یا بواسیر روش های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها استفاده از داروها یا پمادهایی است که دکتر شما باتوجه به وضعیتی که دارید برای شما تجویز می‌کند.

یکی از این داروها، پماد زینک اکساید است که قطعا همه ما با این اسم آشنایی داریم. اما آیا این پماد چه خاصیت‌هایی دارد که باعث می‌شود پزشک شما آن را به شما توصیه کند؟؟

چرا زینک اکساید برای هموروئید خوب است؟

هموروئید به وضعیتی گفته می‌شود که رگ‌های مقعد در ناحیه انتهای راست‌روده یا اطراف دهانه مقعد دچار التهاب و کشیدگی شوند. همان‌طور که گفته شد داروی زینک اکساید نقش مهمی در کاهش التهاب دارد و به این ترتیب با کاهش التهاب ناحیه آسیب‌دیده مقعد بر اثر هموروئید می‌تواند به درمان بواسیر کمک کند. این دارو همچنین با ایجاد یک لایه محافظ بر روی کانال مقعد از تماس مدفوع با مقعد جلوگیری کرده و همین مسئله می‌تواند در کاهش خارش و سوزش مقعد بسیار مؤثر باشد.

زینک اکساید برای هموروئید


نحوه استفاده از زینک اکساید برای هموروئید

نحوه استفاده از اکسید روی برای درمان هموروئید به نوع هموروئید فرد بستگی دارد:

نحوه استفاده از زینک اکساید برای هموروئید داخلی

هموروئید داخلی وضعیتی است که در آن رگ‌های انتهای راست‌روده آسیب دیده‌اند. افراد مبتلا به این هموروئید باید از شیاف اکسید روی برای بهبود هموروئید خود استفاده کنند. این شیاف را باید داخل کانال مقعد کرد. پس از آن شیاف با دمای بدن ذوب می‌شود و اثرات درمانی آن آغاز می‌گردد. اگر هموروئید فرد جزئی باشد با استفاده از شیاف زینک اکساید ممکن است پس از چند روز بهبود یابد.

استفاده از زینک اکساید برای هموروئید خارجی

برای درمان هموروئید خارجی می‌توان از کرم‌ها و پمادهای موضعی استفاده کرد. پماد را باید با توجه به تجویز پزشک بر روی ناحیه آسیب‌دیده مالید تا به این ترتیب به تسکین التهاب و کاهش خارش و سوزش کمک کند.

استفاده از زینک اکساید برای بواسیر


عوارض جانبی زینک اکساید

پیش از استفاده از هر دارویی باید در مورد عوارض جانبی دارو اطلاعات کافی داشت. به طور معمول داروی زینک اکساید عارضه جانبی جدی ندارد به خصوص اگر آن را طبق تجویز پزشک مصرف کرد اما ممکن است برخی از افراد پس از استفاده از این دارو دچار عوارض جانبی ناشی از حساسیت به آن شوند که به شرح زیر هستند:

  • مشکل در تنفس
  •  خارش و تورم (به خصوص در صورت یا دهان)
  •  سرگیجه 
  •  کهیر زدن
  •  بثورات پوستی
  •   راش در ناحیه استفاده شده
  •  خارش در ناحیه

برای جلوگیری از ایجاد حساسیت در فرد، به افراد توصیه می‌شود که تست حساسیت را پیش از استفاده از زینک اکساید انجام دهند.
در صورتی که افراد علائم جدی زیر را در خود مشاهده کردند باید هرچه سریع‌تر با خدمات اورژانس تماس بگیرند:

  •  علائم جدی قلبی مانند ضربان قلب سریع یا نامنظم، تنگی نفس، غش کردن
  •  مشکلات چشم مانند از دست دادن بینایی، تاری دید و درد چشم
  •   سردرد
  • لرزش یا تب بالا
  •  مشکل در راه رفتن
  •  از دست دادن هماهنگی

خارش یکی از عوارض جانبی زینک اکساید

 

تداخلات دارویی پماد زینک اکساید

تا امروز گزارشی مبنی بر تداخل دارویی زینک اکساید دیده نشده با این وجود به بیماران پیشنهاد می‌شود در صورت مصرف هرگونه دارویی این موضوع را پیش از استفاده از زینک اکساید به پزشک خود اطلاع دهند.


موارد منع مصرف زینک اکساید

افراد در شرایط زیر نباید از داروی زینک اکساید استفاده کنند:

  •  در صورت وجود سوختگی‌های شدید
  •  در صورت داشتن زخم‌های عمیق در پوست
  • در صورت استفاده از داروهای موضعی دیگر در محل

 

انواع دوز زینک اکساید

به طور معمول پمادهای موضعی زینک اکساید با غلظت 10٪ تا 40٪ در داروخانه‌ها موجودند. شیاف‌های زینک اکساید نیز با ۱۰ درصد اکسید روی به فروش می‌رسند. با توجه به تجویز پزشک یا راهنمای داخل دارو می‌توان از دوزهای مختلف زینک اکساید استفاده کرد. در صورتی که علائم بواسیر فرد فروکش کرد استفاده از دارو می‌تواند متوقف شود.

انواع دوز پماد زینک اکساید


چه زمانی باید برای درمان بواسیر به پزشک مراجعه کرد؟

بسیار مهم است که افراد پیش از استفاده از داروی زینک اکساید و هرگونه دارویی در ابتدا توسط پزشک متخصص بواسیر معاینه شوند. بسیاری مواقع بیماری بواسیر فرد در وضعیتی است که با داروهایی نظیر زینک اکساید قابل بهبود نیست و خوددرمانی باعث می‌شود وضعیت بواسیر فرد شدت یابد و این مسئله روند درمان را پیچیده‌تر سازد. استفاده از مراقبت‌های خانگی و داروهایی نظیر زینک اکساید برای درمان بواسیر تنها در مراحل ابتدایی بیماری بواسیر توصیه می‌شود و زمانی که بیماری شدت یافته باید از روش‌های جدی‌تر برای درمان استفاده کرد.
افرادی که از پماد زینک اکساید برای درمان بیماری هموروئید خود استفاده می‌کنند؛ اما پس از چند روز بهبودی قابل توجهی حاصل نمی‌شود باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند تا وضعیت هموروئید آنها بررسی شده و درمان مناسب پیشنهاد گردد.

مراجعه به پزشک برای درمان بواسیر


درمان قطعی هموروئید چیست؟

در مواردی که بیماری بواسیر با مراقبت‌های خانگی و دارودرمانی بهبود پیدا نکرد روش جراحی یا لیزر بواسیر تنها راه درمان است. یکی از روش‌های بسیار محبوب و مؤثر که آن را درمان قطعی هموروئید نیز می‌نامند لیزردرمانی بواسیر است. در این روش با استفاده از لیزر بخش آسیب‌دیده مقعد تحت مداوا قرار می‌گیرد. این روش درمانی نیازی به بیهوشی و بستری شبانه ندارد و در مراکز تخصصی درمان انجام می‌شود. روش لیزردرمانی بواسیر بدون درد و خونریزی است و همین مسئله به بیمار کمک می‌کند تا بتواند پس از مداوا بدون گذراندن دوران نقاهت خاصی زندگی عادی و روزمره خود را دنبال کند. این روش درمانی به دلیل اینکه امکان بازگشت بواسیر در آن بسیار نادر است درمان قطعی بواسیر نامیده می‌شود.

درمان قطعی هموروئید


کلام پایانی

استفاده از داروی زینک اکساید برای درمان بواسیر یکی از روش‌هایی است که بسیاری از افراد جهت درمان بیماری خود از آن استفاده می‌کنند. این پماد که به شکل شیاف نیز در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد با خواص التیام‌بخش خود می‌تواند نقش مهمی در کاهش تورم، سوزش و خارش ناشی از بواسیر داشته باشد. از پماد زینک اکساید می‌توان برای درمان هموروئید خارجی و از شیاف زینک اکساید می‌توان برای درمان هموروئید داخلی استفاده کرد. در صورتی که این دارو پس از چند روز تأثیرات مثبتی بر روی درمان هموروئید نداشت باید هرچه سریع‌تر برای درمان جدی‌تر به پزشک مراجعه کرد.

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید