چه بخوریم تا بواسیر از بین برود؟

بسیاری از مبتلایان به بیماری بواسیر حتماً شنیده‌اند که نقش تغذیه در بهبود این بیماری بسیار مهم است. تغذیه نه‌تنها می‌تواند باعث بهبود بیماری بواسیر در مراحل ابتدایی شود؛ بلکه پس از درمان نیز نقش مهمی در مراقبت‌های پس از جراحی و لیزر بواسیر دارد. همواره توصیه می‌شود افراد مبتلا به بواسیر از مواد غذایی حاوی فیبر و آب، بسیار استفاده کنند. شاید این توصیه برای همه افراد آشنا باشد؛ اما اینکه مواد غذایی حاوی فیبر چه نوع مواد غذایی هستند شاید برای بسیاری مبهم باشد. اگر شما نیز به دنبال تغذیه‌ای هستید که بتواند باعث ازبین‌رفتن بواسیر شما بشود در مقاله امروز با ما همراه شوید تا موضوع چه بخوریم تا بواسیر از بین برود را بررسی کنیم.

مواد غذایی مفید برای بواسیر


مواد غذایی مؤثر برای درمان بواسیر یا هموروئید 

شاید برای بسیاری از افراد سؤال باشد که چرا تغذیه می‌تواند بر درمان بواسیر یا هموروئید اثر بگذارد!؟ در جواب این سؤال باید گفت یکی از دلایل بسیار مهم در ابتلای افراد به بیماری بواسیر مشکل یبوست است. همان‌طور که می‌دانید بیماری بواسیر به التهاب، تورم و کشیدگی رگ‌های ناحیه مقعد و انتهای راست‌روده گفته می‌شود. زمانی که فرد به یبوست مداوم و مزمن مبتلا باشد در نتیجه آن می‌تواند به بواسیر دچار شود. مشکل یبوست باعث سفت‌وسخت شدن مدفوع می‌گردد. زمانی که مدفوع سفت و خشک در حال عبور از انتها و دریچه مقعد است می‌تواند به عروق و رگ‌های این ناحیه آسیب برساند و در نهایت باعث بیماری بواسیر شود.

رفع مشکل یبوست با مواد غذایی

با توجه به موارد فوق به افرادی که دچار بیماری یبوست خفیف هستند توصیه می‌شود در رژیم غذایی خود تغییراتی را ایجاد کنند. البته باید دانست روش‌هایی همچون خوردن مواد غذایی مفید برای درمان بواسیر تنها به افرادی توصیه می‌شود که دچار بواسیر خفیف هستند.
بواسیر به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌شود و زمانی که شدت یابد روش‌هایی همچون خوردن مواد غذایی مؤثر برای بواسیر، نقشی در درمان آنها ندارد و تنها جراحی و لیزردرمانی هموروئید می‌تواند جوابگو باشد.


چرا مواد غذایی فیبردار به درمان بواسیر کمک می‌کنند؟

فیبر غذایی نوعی کربوهیدرات است که پایه گیاهی دارد. این ماده غذایی بر خلاف سایر کربوهیدرات‌ها در بدن هضم و جذب نمی‌شود و در دستگاه گوارش به تنظیم عملکرد آن کمک می‌کند. مصرف مواد غذایی حاوی فیبر نه‌تنها برای جلوگیری و درمان بواسیر توصیه می‌شوند بلکه این ماده در تنظیم قند خون، کنترل کلسترول، تنظیم فعالیت روده، کاهش وزن و بسیاری موارد دیگر مؤثر است.

 مواد غذایی فیبردار برای درمان یبوست


انواع فیبر غذایی

 فیبر غذایی به‌صورت کلی به دو نوع زیر تقسیم می‌شود:

  • فیبر محلول: این فیبر قابل‌حل شدن در آب است و با جذب آب، حالتی ژله‌ مانند پیدا می‌کند. فیبر محلول حاوی صمغ، پکتین و موسیلاژ است و نقش مهمی در کاهش کلسترول و گلوکز خون دارد. این فیبر در مواد غذایی همچون جو، سبوس جو، دانه‌ها، نخود، عدس و برخی میوه‌ها و سبزی‌ها یافت می‌شود.
  • فیبر نامحلول: این فیبر قادر است مقدار زیادی آب را به خود جذب کند و با این خاصیت باعث افزایش سرعت عبور مدفوع از دستگاه گوارش می‌شود. همچنین با افزایش‌دادن حجم مدفوع در جلوگیری از یبوست بسیار مؤثر است.

 

بدن انسان به چه میزان فیبر نیاز دارد؟

انجمن قلب آمریکا معتقد است میزان فیبر غذایی باید چیزی در حدود2000 کالری و یا 250 گرم باشد؛ هرچند نیاز روزانه بدن با توجه به سن و جنسیت می‌تواند این میزان را تغییر دهد. به طور مثال کودکان در سنین بین 1 تا 18 سال، به 14 تا 31 گرم فیبر در طول روز نیاز دارند، مردان در زیر50 سال به 30 تا 38 گرم فیبر، و زنان زیر 50  سال به 21 تا 25 گرم فیبر به‌صورت روزانه نیازمندند.


میوه‌های حاوی فیبر

برخی از میوه‌ها به نسبت میوه‌های دیگر حاوی مقدار بیشتری فیبر هستند که تعدادی از آنها به شرح زیرند:

  • نارگیل
  • تمشک
  • انجیر
  • آووکادو
  • توت

انجیر برای درمان یبوست


سبزی‌های حاوی فیبر

اگر به دنبال سبزی‌های حاوی فیبر می‌گردید می‌توانید از موارد زیر استفاده کنید:

  • فلفل‌دلمه‌ای
  • کلم
  • کاهو
  • سیب‌زمینی
  • اسفناج
  • شلغم
  • شوید

سیب‌زمینی برای درمان یبوست


غلات حاوی فیبر

  • سبوس جو دوسر
  • لوبیاقرمز
  • عدس
  • لوبیاسفید
  • نخود

عدس برای درمان یبوست یا هموروئید

 

فواید فیبر مواد غذایی در جلوگیری و درمان بیماری بواسیر

طبق نظر دکتر بواسیر، فیبر با تنظیم عملکرد دستگاه گوارش می‌تواند در جلوگیری و درمان بواسیر مؤثر باشد. ازآنجاکه فیبر قابلیت هضم‌شدن و جذب‌شدن را ندارد در روده جمع می‌شود و آب زیادی را به خود جذب می‌کند؛ همچنین با افزایش‌دادن حجم مدفوع باعث می‌شود که مدفوع با حجم بیشتر اما به شکل نرم‌تر از دستگاه گوارش عبور کند. این ویژگی‌های کمک می‌کنند تا در هنگام خروج از مقعد این ناحیه دچار مشکلاتی همچون بواسیر و یا بیماری‌های دیگر مانند شقاق نشود. به همین دلیل است که بسیار تأکید می‌شود برای درمان بواسیر از مواد غذایی حاوی فیبر استفاده شود.


نقش مصرف آب و نوشیدنی‌های دیگر در درمان بواسیر

پس از داشتن یک رژیم غذایی پر فیبر، نوشیدن آب و مایعات همواره توسط پزشکان توصیه می‌شود. زمانی که بدن آب کافی در اختیار داشته باشد مدفوع نرم‌تر می‌شود و دفع راحت‌تر صورت می‌گیرد و به‌این‌ترتیب از بیماری یبوست جلوگیری می‌شود. طبق توصیه دانشمندان نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در طول روز واجب است و در کنار آن شما می‌توانید از آبمیوه‌های طبیعی و نوشیدنی‌های غیرالکلی برای تأمین آب بدن خود استفاده کنید.

نوشیدن آب و مایعات برای درمان بواسیر


نقش خوراکی‌های حاوی مواد معدنی در درمان هموروئید

شاید جالب باشد که بدانید برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌توانند به درمان هموروئید کمک کنند. این ویتامین‌ها و مواد معدنی به شرح زیر هستند:

  • ویتامین C: ازآنجایی‌که ویتامین C خاصیت ضدالتهابی دارد می‌تواند در برطرف‌کردن علائم بیماری بواسیر مؤثر باشد.
  • ویتامین K: این ویتامین خواص ضد انعقادی دارد و می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به بواسیر نقش مهمی ایفا کند.
  • منیزیم: این ماده معدنی نقش مهمی در حفظ آب در بدن دارد و باعث نرم‌شدن مدفوع می‌شود.

 

نقش ملین‌های طبیعی و دارویی در درمان هموروئید

ملین‌ها به موادی گفته می‌شوند که از بروز یبوست در بدن جلوگیری می‌کنند. برخی از ملین‌ها دارویی هستند و برخی طبیعی. از جمله ملین‌های طبیعی می‌توان به «اسفرزه» و «پسلیوم» اشاره کرد. باید توجه داشت زیاده‌روی در مصرف ملین می‌تواند نقش معکوس در بدن داشته باشد و به همین دلیل رعایت تعادل در مصرف آن بسیار مهم است.

نقش ملین‌ها در درمان بواسیر


غذاهای مضر برای بواسیر یا هموروئید

حال که با غذاهای مفید در پیشگیری و درمان بواسیر آشنا شدید باید بدانید کدام مواد غذایی می‌توانند باعث بروز بواسیر در افراد شوند و یا علائم بیماری را تشدید کنند. این مواد غذایی به شرح زیر هستند:


غذاهای فست‌فود

غذاهای فست‌فود نقش مهمی در بروز یبوست، اسهال و حساسیت‌های گوارشی دارند و باید مصرف آنها را محدود کرد.

غذاهای فست‌فود مضر برای بواسیر


غذاهای فراوری شده

 این غذاها سدیم بالایی دارند و می‌توانند باعث نفخ و یبوست شوند و در نهایت بواسیر را در پی داشته باشند.


نوشیدنی‌های الکلی

 این نوشیدنی‌ها می‌توانند باعث خشک‌شدن مدفوع و یبوست فرد شوند و در نهایت عامل بواسیر باشند.


کلام پایانی

در جواب این سؤال که چه بخوریم تا بواسیر از بین برود؟ باید گفت درمان بواسیر تنها در مراحل خفیف آن با رعایت یک تغذیه متعادل و پر فیبر می‌تواند ممکن باشد. افرادی که به بواسیر شدید مبتلا هستند تنها راه درمان آنها جراحی و یا لیزر بواسیر است. مواد غذایی مؤثر در پیشگیری و درمان بواسیر، مواد غذایی پر فیبر هستند که می‌توانند باعث جذب آب در روده و افزایش حجم و نرمی مدفوع شوند. این ویژگی‌ها با جلوگیری از بروز یبوست، از بواسیر جلوگیری می‌کند و یا به روند درمان بواسیر در مراحل خفیف کمک می‌رساند. در کنار مواد غذایی حاوی فیبر نوشیدن مایعات، ملین‌ها و برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند در درمان بواسیر و پیشگیری از آن مؤثر باشد؛ بنابراین شما باید برای درمان بواسیر مواد غذایی حاوی فیبر و مصرف مایعات را در رژیم روزانه خود قرار دهید و به آن پایبند باشید.

 

منابع :

 

سعید گفت:
سلام من در ناحیه مقعدیم دچار سوزش و خارش بودم و این موضوع من کلافه کرده بوده به دکتر مراجعه کردم و تشخیص بواسیر دادن و توصیه رژیم ها غذایی به من داشتند و بعد مدتی مشکل من حل شد ازشون ممنونم.
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید.

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید