شیاف آنتی هموروئید برای درمان بواسیر (هموروئید) و شقاق (فیشر) به همراه نحوه مصرف

بواسیر و شقاق دو نوع از بیماری‌های ناحیه نشیمنگاهی هستند که باعث مشکلاتی در ناحیه مقعد می‌شوند. امروزه درمان‌های متعددی برای بهبود این بیماری‌ها وجود دارند و یکی از راه‌های مؤثر، استفاده از شیاف آنتی هموروئید برای درمان بواسیر و شقاق است. نام شیاف آنتی هموروئید هرچند به بیماری بواسیر اشاره دارد اما می‌تواند برای درمان شقاق، فیستول، بیماری التهاب روده و... نیز مفید باشد. شیاف آنتی هموروئید مناسب کسانی است که به‌تازگی به این بیماری‌ها مبتلا شده‌اند و نیاز به درمانی موقت برای تسکین درد خود دارند. این دارو تنها با تجویز پزشک قابل استفاده است و فرد باید با نحوه مصرف آن به شکل کامل آشنا باشد.

استفاده از شیاف آنتی هموروئید برای درمان بیماری مقعد


در مقاله امروز به صورت کامل به شیاف آنتی هموروئید برای درمان بواسیر و شقاق خواهیم پرداخت و نکات مهم دیگری همچون نحوه مصرف آن را به شما آموزش خواهیم داد.


بیماری‌های هموروئید و شقاق چه تاثیراتی بر بدن می‌گذارند؟

شاید بسیاری از افراد این دو بیماری را یکسان بدانند زیرا علائم آنها کمی مشابه یکدیگر است. درد، التهاب، تورم، قرمزی، خارش و گاه خونریزی به رنگ روشن از ناحیه مقعد از جمله نشانه‌های این بیماری‌ها می‌باشند.
هموروئید یا بواسیر به وضعیتی گفته می‌شود که عروق مقعدی و یا بالشتک‌های هموروئید دچار تورم و التهاب شوند. این وضعیت باعث می‌شود فرد هنگام دفع با علائمی همچون درد، سوزش و خارش مواجه گردد.
شقاق یا زخم مقعدی را فیشر نیز می‌نامند. بر اثر این بیماری یک شکاف، ترک یا خراش کوچک در بین چین خوردگی‌های ناحیه مقعد به وجود می‌آید. عامل اصلی شقاق، یبوست و زور زدن هنگام دفع است.

تاثیر بیماری‌های هموروئید و شقاق در بدن


درمان بیماری بواسیر یا شقاق چگونه است؟

این بیماری‌ها در مراحل اولیه خود می‌توانند با درمان‌های ساده و خانگی درمان شوند. استفاده از روش‌های خانگی همچون کمپرس آب سرد و گرم در ناحیه، اصلاح رژیم غذایی، تحرک بیشتر و استفاده از برخی پمادها و داروها مانند شیاف آنتی هموروئید برای درمان بواسیر و شقاق می‌توانند به درمان این دو بیماری کمک رسانند. در صورتی که بیماری در مراحل پیشرفته باشد و هیچکدام از راه‌های خانگی و استفاده از پمادها و داروها نتواند به بهبود آن کمک کند جراحی و لیزر شقاق یا بواسیر برای بهبود کامل بیماری پیشنهاد می‌شود.
 
شیاف آنتی هموروئید برای درمان بواسیر و شقاق یکی از روش‌های بسیار موثر در تسکین و درمان این بیماری‌ها است. این روش می‌تواند برای تسکین موقت دردهای ناحیه مقعدی ناشی از بواسیر و شقاق بسیار موثر باشد هر چند برای بیماری در مراحل پیشرفته توصیه نمی‌شود.

درمان بیماری بواسیر یا شقاق با پماد


شیاف آنتی هموروئید برای درمان بواسیر و شقاق

شیاف آنتی هموروئید یکی از داروهای بسیار پرکاربرد و رایج برای درمان هموروئید و شقاق است. این شیاف یک داروی جامد محسوب می‌شود که با فرو کردن آن در داخل کانال مقعدی، جذب بدن شده و به تسکین التهاب ناشی از هموروئید و شقاق کمک می‌کند. در شیاف آنتی هموروئید از موادی به نام فنیل‌افرین و لیدوکائین استفاده شده که نقش مهمی در تسکین موقت دردهای ناشی از بواسیر داخلی و خارجی و شقاق دارند.
 
شیاف آنتی هموروئید دارای خواص ضدالتهاب، بی‌حس‌کننده موضعی، قابض و... است و می‌تواند به‌سرعت علائمی همچون سوزش، درد، خارش، تورم و... را از بین ببرد.
این دارو در مقایسه با پمادها و قرص‌ها سریع‌تر عمل می‌کند و خاصیت تسکین‌دهندگی بالایی دارد. شیاف آنتی هموروئید بیشتر مناسب افرادی است که به‌تازگی به بیماری‌هایی نظیر بواسیر و شقاق مبتلا شده‌اند. این دارو نه‌تنها می‌تواند برای درمان بواسیر در مراحل اولیه مؤثر باشد؛ بلکه برای درمان سایر اختلالات مجرای مقعد مانند التهاب راست‌روده، فیستول، شقاق و خارش اطراف مقعد نیز مفید است. باید در نظر داشت شیاف آنتی هموروئید اثر موقتی بر کاهش علائم بواسیر دارد و درمان قطعی این بیماری نمی‌باشد.

شیاف آنتی هموروئید برای درمان هموروئید

تأثیر شیاف آنتی هموروئید برای درمان بواسیر

شیاف آنتی هموروئید به دلیل داشتن ماده فنیل‌افرین می‌تواند باعث بهبود عروق آسیب‌دیده ناشی از بواسیر شود. این عملکرد دارو می‌تواند علائم دیگر این بیماری همچون سوزش، درد، خونریزی و خارش را نیز برطرف کند. شیاف آنتی هموروئید حتی می‌تواند بیماری هموروئید را در مراحل ابتدایی خود درمان نماید؛ درصورتی‌که استفاده از آن پس از یک هفته چندان مؤثر نبود باید روش درمانی دیگری جایگزین آن شود و باید با پزشک مشورت کنید.


تأثیر شیاف آنتی هموروئید برای درمان شقاق

زخم ناشی از شقاق در ناحیه مقعد باعث درد بسیار زیادی می‌شود و همچنین ممکن است عمق آن به عضله برسد و مشکلات دیگری ایجاد کند. شیاف آنتی هموروئید با داشتن لیدوکائین می‌تواند نشانه‌های این بیماری همچون درد، سوزش و خارش را از بین ببرد و از طرفی با خواص ضدالتهابی خود از ایجاد عفونت و بروز التهاب در ناحیه مقعد جلوگیری کند.


روش مصرف شیاف آنتی هموروئید

شیاف آنتی هموروئید را باید حتماً طبق تجویز پزشک خود استفاده کنید؛ اما به‌صورت کلی مصرف آن دو بار در روز، یک ‌بار در صبح و یک بار در شب توصیه می‌شود. بهترین زمان استفاده از آن پس از اجابت مزاج است. توصیه می‌شود از این دارو بیشتر از 7 روز استفاده نکنید زیرا می‌تواند عوارضی همچون قرمزی، سوزش، خارش، درد و راش پوستی ایجاد کند.


چگونه از شیاف آنتی هموروئید استفاده کنیم؟

برای قرار دادن شیاف در مقعد خود باید مراحل زیر را به شکل درستی انجام دهید:
ابتدا مقعد را با آب ولرم بشویید و به خوبی خشک کنید. همچنین دست‌ها را نیز شسته و خشک نمایید. سپس به پهلو دراز بکشید و پای بالایی را به درون شکم جمع کنید. می‌توانید برای مصرف راحت‌تر با چند قطره آب شیاف را مرطوب کنید. سپس شیاف آنتی هموروئید را وارد مقعد خود نمایید. پس از وارد کردن شیاف چند دقیقه در همان حالت دراز بکشید تا به خوبی جذب بدن شود.

نحوه استفاده از شیاف آنتی هموروئید


بهتر است پس از اجابت مزاج از شیاف آنتی هموروئید برای درمان بواسیر و شقاق استفاده کنید و پس از قرار دادن آن تا یک ساعت از عمل دفع خودداری نمایید. شیاف آنتی هموروئید را تا ۴ بار در روز می‌توانید استفاده نمایید.


موارد منع مصرف شیاف هموروئید

درصورتی‌که از هر گونه داروی خاصی استفاده می‌کنید و یا دچار بیماری هستید حتماً پیش از مصرف شیاف آنتی هموروئید برای درمان بواسیر و شقاق، پزشک خود را در جریان قرار دهید. 

مصرف بااحتیاط و با نظر پزشک در شرایط زیر:

  • ابتلا به دیابت
  • ابتلا به پرکاری تیروئید
  • فشار خون بالا
  • مشکلات قلبی
  • در دوران بارداری

 

موارد ممنوعیت مصرف:

  • مبتلایان به عفونت‌های ثانویه
  • حساسیت نسبت به داروی آنتی هموروئید
  • داشتن ضایعات سلی مقعد
  • مبتلایان به ضایعات قارچی و ویروسی

 

عوارض احتمالی استفاده از شیاف آنتی هموروئید

عوارض جانبی ممکن است در داروهای بسیاری دیده شود، هر چند شیاف آنتی هموروئید برای درمان بواسیر و شقاق، عوارض جانبی چندانی به همراه ندارد. ممکن است در اثر مصرف بیش از حد شیاف آنتی هموروئید عوارضی همچون موارد زیر رخ دهد:

  • درد
  • سوزش
  • خارش
  • واکنش‌های حساسیتی
  • قرمزی
  • راش پوستی
  • خونریزی مقعدی
  • سردرد
  • درد و لرزش
  • مشکلات بی‌خوابی
  • عصبی شدن
  • افزایش ضربان قلب
  • واکنش‌های آلرژیک

در صورتیکه این علائم پس از مصرف شیاف به وجود آمده حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

عوارض احتمالی استفاده از شیاف آنتی هموروئید


تداخل دارویی شیاف آنتی هموروئید

مصرف شیاف آنتی هموروئید برای درمان بواسیر و شقاق، ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد. در صورت مصرف دارویی خاص باید پیش از مصرف شیاف حتماً با پزشک خود مشورت کنید. مصرف شیاف آنتی هموروئید با داروی مسدد بتا آدرنرژریک ممنوع است؛ زیرا داروی مسدودکننده بتا باعث کاهش جریان خون کبدی می‌شود و سرعت متابولیسم لیدوکائین را کاهش می‌دهد.
داروی دیگری که با شیاف آنتی هموروئید تداخل دارد سایمتیدین است که به همان دلایلی که در بالا به آنها اشاره شد نباید با شیاف آنتی هموروئید استفاده شود؛ زیرا می‌تواند تأثیر آن را کاهش دهد.
همچنین داروهای مهارکننده (MAO) همچون موارد زیر می‌توانند با آنتی هموروئید تداخل داشته باشند:

  • متاکسالون
  • متیلن بلو
  • پروکاربازین
  • رازاگیلین
  • ترانیل سیپرومین
  • ایزوکاربوکسازید
  • لینزولید
  • موکلوبماید
  • فنلزین
  • سافینامید
  • سلژیلین
  • داروهای فشار خون مانند بتا بلوک کننده‌های گوان هیدین

تداخل شیاف آنتی هموروئید با داروی دیگر

مزایا و معایب شیاف آنتی هموروئید

شیاف آنتی هموروئید می‌تواند نقش مهمی در کوچک کردن عروق خونی، تسکین درد، بهبود تورم، و بی‌حس کردن عصب‌ها داشته باشد. همچنین می‌تواند یک مانع برای محافظت از بافت‌ها در برابر تماس تحریک‌کننده‌ها ایجاد کند.
در کنار این مزایا شیاف آنتی هموروئید می‌تواند معایبی نیز داشته باشد. از جمله این معایب این است که این شیاف تنها علائم بیماری را از بین می‌برد و باعث درمان آن نمی‌شود. در مواردی که بیماری بواسیر یا شقاق پیشرفت کرده شیاف آنتی هموروئید تأثیر چندانی بر روی درمان آنها ندارد و باید روش‌های درمانی جدی‌تری همچون جراحی یا لیزر هموروئید یا شقاق انجام شود.


سخن پایانی

شیاف آنتی هموروئید برای درمان بواسیر و شقاق استفاده می‌شود و یکی از داروهای بسیار رایج برای درمان آنها است. این دارو به شکل جامد تولید شده و می‌تواند به‌سرعت علائم بواسیر و شقاق همچون درد، سوزش، خارش، تورم و... را بهبود بخشد. استفاده از این دارو تنها با تجویز پزشک امکان‌پذیر است؛ زیرا شیاف آنتی هموروئید برای درمان بیماری بواسیر یا شقاق در مراحل ابتدایی می‌تواند مؤثر باشد. این دارو به شکل موقت این بیماری‌ها را تسکین می‌دهد اما درمان قطعی آنها نیست؛ بنابراین لازم است برای درمان بواسیر یا شقاق خود در ابتدا توسط پزشک معاینه شوید تا در صورت کاربردی بودن شیاف هموروئید این دارو برای شما تجویز شود.

منبع:

mahnaz afshari گفت:
سلام و عرض ادب. وقتی که مقاله شما را مطالعه کردم و پی به تاثیرات شیاف در درمان بواسیر و شقاق بردم بسیار افسوس خوردم که چرا زودتر به پزشک مراجعه نکردم تا در مراحل اولیه از این روش های درمانی برای من تجویز شود . با تشکر از مطلب عالی تون
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز ممنون که نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید.

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید