021 22 42 50 54
لوگو

فوق تخصصان کولورکتال
​​​​​​​(بیماری‌های مقعدی و کیست مویی)

دریافت نوبت اینترنتی

تماس از 9 صبح تا 1 شب

0902 200 39 11

 آبسه مقعدی در کودکان و درمان آن

آبسه مقعدی در کودکان یکی از بیماری‌های شایع در میان آنها به شمار می‌رود که نیازمند درمان است. این بیماری به شکل یک جوش دردناک و چرکی در ناحیه مقعد ظاهر می‌شود و وضعیت ناخوشایندی را برای کودک به وجود می‌آورد. از آنجایی که آبسه مقعدی در کودکان می‌تواند باعث سختی در نشستن و اجابت مزاج شود درمان آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله به شکل کامل به آبسه مقعدی در کودکان و درمان آن خواهیم پرداخت.


آبسه مقعدی چیست؟

آبسه مقعدی یک توده کیست مانند پر از چرک است که در نزدیک مقعد یا در فضای بین اندام تناسلی و مقعد ایجاد می‌شود. به طور معمول آبسه مقعدی به علت بسته شدن دهانه غدد مقعدی به وجود می‌آید و درد و تورم بسیاری دارد. زمانی که دهانه غده‌های نزدیک مقعد بسته می‌شوند آنها دچار چرک و تورم شده و آبسه مقعدی را به وجود می‌آورند. این بیماری کمتر در بافت‌های عمیق نفوذ می‌کند و بیشتر سطحی است؛ اما نیازمند درمان است تا باعث ابتلا به بیماری فیستول نشود.

آبسه مقعدی


آبسه مقعدی در کودکان چیست؟

آبسه مقعدی در کودکان که آن را با نام آبسه پری آنال نیز می‌شناسند یکی از بیماری‌های شایع در کودکان است. این بیماری همچون آبسه مقعدی در بزرگسالان به دلیل بسته شدن غدد مترشحه آنال مقعد به وجود می‌آید و از آنجایی که  شکلی چرکی و صورتی رنگ دارد با جوش معمولی اشتباه گرفته می‌شود. آبسه مقعدی در کودکان می‌تواند درد بسیاری داشته باشد و باعث سختی در نشستن و اجابت مزاج کودک شود. این بیماری باید هرچه سریع‌تر درمان شود زیرا ممکن است به شکل خودبه‌خود بترکد و درد بسیاری را متوجه کودک کند.

به نقل از سایت cuh.nhs.uk:

An anal abscess in children, also known as a perianal or perirectal abscess, is a collection of pus that forms near the anus and rectum. It's a relatively common condition that can occur in children of any age and sex, but is most common in male infants under one year old

آبسه مقعدی در کودکان، که به آن آبسه پری‌آنال یا پری‌رکتال هم می‌گویند، تجمع چرک در اطراف مقعد و راست روده است. این مشکل در کودکان در هر سن و جنسی می‌تواند رخ دهد و نسبتاً شایع است، اما در پسر بچه‌های زیر یک سال بیشتر دیده می‌شود.

 

آبسه مقعدی در کودکان


علل ایجاد آبسه مقعدی در کودکان

آبسه مقعدی در کودکان به دلیل عفونت غدد درون مقعد به وجود می‌آید. دلایل مختلفی می‌توانند باعث ایجاد آبسه مقعدی در کودکان شوند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابتلا به بیماری‌های التهابی روده همانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو
  • یبوست یا اسهال شدید کودک یا نوزاد
  • ابتلا به عفونت باکتریایی
  • عدم درمان آبسه سطحی
  • آلرژی‌های غذایی و امکان التهاب روده بزرگ و مقعد
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف
  • مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و بر هم خوردن تعادل باکتری‌های روده
  • چاقی و اضافه وزن کودک
  • حساسیت کودک به پوشک
  • باقی ماندن طولانی مدت ادرار و یا مدفوع بر روی سطح پوست

دلایل به وجود آمدن آبسه مقعدی در کودکان

 

علائم آبسه مقعدی در کودکان

بسیار مهم است که والدین با علائم آبسه مقعدی در کودکان آشنا باشند تا با مشاهده علائم هرچه سریع‌تر جهت درمان این بیماری اقدام کنند. از جمله علائم شایع آبسه مقعدی در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


خارش مقعد

  • مشکل در دفع مدفوع
  • درد در ناحیه مقعد و اطراف آن
  • ایجاد تورم، قرمزی و گرمی در ناحیه مقعد
  • بی‌قراری کودک به دلیل تحریک شدن مقعد
  • دفع مدفوع با خونریزی
  • خستگی بی‌دلیل در کودکان
  • تغییر رنگ ناحیه اطراف آبسه و قرمزی پوست
  • احتمال تب کردن خفیف یا متوسط کودک

با مشاهده این علائم می‌توان هرچه سریع‌تر کودک را جهت درمان نزد پزشک برد تا درمان بیماری هرچه سریع‌تر آغاز شود.

نشانه های آبسه مقعدی در کودکان


تشخیص آبسه مقعدی در کودکان

قدم اول در درمان بیماری آبسه مقعدی در کودکان تشخیص این بیماری است. زمانی که کودک نزد پزشک برده می‌شود پزشک ابتدا با معاینه بدنی کودک و بررسی علائم می‌تواند آبسه مقعدی را تشخیص دهد. در صورتی که پزشک به وجود بیماری‌های دیگری همچون فیستول شک داشته باشد ممکن است روش‌هایی همچون تصویربرداری  MRI  و سونوگرافی را تجویز کند. تشخیص این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا در صورت یک تشخیص اشتباه ممکن است بیماری به درستی درمان نشود.

انجام MRI برای تشخیص آبسه مقعدی در کودکان

 


درمان آبسه مقعدی در کودکان

بیماری آبسه مقعدی در کودکان فقط با روش جراحی و لیزردرمانی مداوا می‌شود و استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان این بیماری مؤثر نیست. آنتی‌بیوتیک‌ها در کنار درمان‌های قطعی استفاده می‌شوند تا این بیماری برای همیشه ریشه‌کن گردد.

جراحی آبسه مقعدی در کودکان

یکی از مهم‌ترین روش‌های درمان آبسه مقعدی در کودکان جراحی آبسه است. با این روش تهاجمی که تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود جراح به تخلیه کامل کیسه و چرک عفونی آن می‌پردازد. برای این کار جراح یک برش کوچک در اطراف آبسه ایجاد می‌کند و سپس چرک را به شکل کامل تخلیه می‌نماید. در نهایت جراح ممکن است محل زخم را بخیه بزند یا با یک سوند باز بگذارد تا مایعات و چرک اضافی تخلیه شود. در دوره پس از جراحی نیز باید از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده شود تا آبسه دوباره عود نکند.

لیزردرمانی آبسه مقعدی

لیزردرمانی آبسه مقعدی روش کم تهاجمی درمان این بیماری است. این روش با دستگاه‌های لیزر CO2 انجام می‌شود. در این روش جراح از دستگاه لیزر برای باز کردن آبسه و تخلیه چرک استفاده می‌کند تا به این ترتیب بیماری مداوا شود. از آنجایی که روش لیزر آبسه مقعدی یک روش بدون درد و خونریزی است و دوران نقاهت طولانی ندارد روش محبوب‌تری برای درمان این بیماری به شمار می‌رود.

لیزردرمانی آبسه مقعدی در کودکان


خطرات آبسه مقعدی در کودکان

عدم درمان هر نوع بیماری می‌تواند تبعاتی را برای فرد داشته باشد. آبسه مقعدی در کودکان در صورت عدم درمان می‌تواند باعث بروز مشکلات دیگری شود که هر کدام خطرات دیگری را برای کودک به همراه دارند. از جمله خطرات آبسه مقعدی در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فیستول مقعدی
  • ابتلا به نکروز
  • پخش شدن عفونت به نقاط مختلف بدن

مهم ترین خطرات و عوارض آبسه مقعدی در کودکان

 

 روش‌های پیشگیری از آبسه مقعدی در کودکان

یکی از نکات بسیار مهم این است که والدین با روش‌های پیشگیری از آبسه مقعدی در کودکان آشنا باشند تا بتوانند از ابتلای کودک خود به آبسه مقعدی جلوگیری کنند. از جمله این روش‌ها موارد زیر هستند:

  • رعایت تمیزی و بهداشت: حفظ بهداشت ناحیه مقعدی بسیار مهم است. کودکان باید پس از هر بار مدفوع کردن به شکل کامل تمیز شوند، به ویژه اگر دچار اسهال شده باشند.
  • تعویض به موقع پوشک: در صورت استفاده از پوشک، تعویض به موقع آن بسیار اهمیت دارد تا ناحیه مقعدی خشک و تمیز بماند.
  • استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده: برای پیشگیری از آبسه مقعدی می‌توان از کرم‌ها یا وازلین مرطوب‌کننده استفاده کرد تا پوست محافظت شده و ترشحات ادرار و مدفوع در پوست نفوذ نکند.
  • تغذیه مناسب: تغذیه مناسب با فیبر کافی می‌تواند کمک کند تا با جلوگیری از یبوست ناحیه مقعد دچار آسیب نگردد.
  • درمان  اسهال: در صورتی که کودک دچار اسهال شده باید اقدامات لازم برای درمان اسهال و حفظ پاکیزگی پوست ناحیه مقعد در نظر گرفته شود تا مشکلاتی نظیر آبسه به وجود نیاید.

بهترین راهکار پیشگیری از ابتلا آبسه مقعدی در کودکان

 

کلام پایانی

آبسه مقعدی در کودکان یکی از بیماری‌های شایع نشیمنگاهی در آنها به شمار می‌رود. این بیماری با درد در هنگام نشستن و یا اجابت مزاج همراه است و به همین دلیل عدم درمان آن می‌تواند باعث آزار بسیار زیاد کودک شود. تشخیص و درمان آبسه مقعدی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا این بیماری می‌تواند زمینه‌ساز بیماری فیستول مقعدی باشد که درمان پیچیده‌تری دارد. آبسه مقعدی در کودکان با روش‌های جراحی یا لیزردرمانی مداوا می‌شود تا این بیماری برای همیشه از بدن کودک ریشه‌کن گردد.

منابع:

محمدزاده گفت:
سلام
پسرم چند وقته آبسه مقعدی گرفته و خیلی نگرانشم. چند تا دکتر بردیم ولی هر کدوم یه نسخه پیچیدن. راستش دیگه گیج شدم و نمی‌دونم چیکار کنم. کسی هست که تجربه درمان آبسه مقعدی در کودک رو داشته باشه؟ خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید بگید چیکار کنم
چند تا دکتر بردم والا فقط دنبال سرکیسه کردن ملتن
فقط میگن جراحی
شنیدم لیزر خوبه ولی لیزر برای بچه ضرر نداره؟
شما لیزر آبسه رو برای بچه ها انجام میدین؟
    درمان فوری گفت:
    سلام دوست عزیز.
    اتفاقا بهتره که آبسه مقعدی کودک رو با روش لیزر درمانی درمان کنید تا مصرف آنتی بیوتیک و داروهای قوی.
    البته بهتره قبلش حتما با پزشک متخصص صحبت کنید و از ایشون راهنمایی بگیرید.
فرزانه گفت:
سلام وقت بخیر
پسرم چند روزه یهو یه درد شدیدی تو ناحیه مقعد گرفته و دیگه نمیتونه بشینه، بلند شه و مدام گریه میکنه.
خیلی نگرانم که نکنه آبسه مقعدی گرفته باشه. آخه این درد خیلی شدید و غیرقابل تحمله
چه کار باید بکنم؟ به کدوم دکتر باید مراجعه کنم؟ آیا راهی هست که دردش آروم بشه؟
    درمان فوری گفت:
    سلام دوست عزیز برای تشخیص بیماری بهتره به پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر تهران زندگی می‌کنید می‌تونید با درمان فوری تماس بگیرید و نوبت رزرو کنید.

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید