دوران نقاهت و مراقبت‌های بعد از جراحی فیستول

یکی از عارضه‌های دردناک ناحیه نشیمنگاهی بیماری فیستول مقعدی است. این بیماری عفونی باعث می‌شود که دو ارگان بدن به شکل غیرطبیعی به یکدیگر متصل شوند و مشکلاتی را ایجاد کنند. به طور معمول فیستول مقعدی بر اثر عدم درمان آبسه مقعدی به وجود می‌آید. این بیماری دردناک نیاز به جراحی فیستول یا لیزر فیستول دارد و دوران نقاهت و مراقبت‌های بعد از جراحی فیستول در آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر به دلیل ابتلا به فیستول  قصد جراحی دارید بهتر است با نکات بسیار مهم که در دوران نقاهت و مراقبت‌های بعد از جراحی فیستول باید رعایت کنید، آشنا شوید. در ادامه این نکات را کامل‌تر شرح خواهیم داد.

مراقبت های لازم بعد از جراحی فیستول مقعدی


روش‌های درمان فیستول

بیماری فیستول مقعدی تنها با روش عمل جراحی تهاجمی و لیزر قابل‌درمان است و استفاده از درمان‌های خانگی و دارویی هیچ نقشی در بهبود آن ندارد. روش‌های مختلفی برای درمان فیستول مقعدی وجود دارند؛ اما همه آنها درمان مؤثر محسوب نمی‌شوند. در ادامه با روش‌های مختلف درمان فیستول آشنا می‌شوید؛ هرچند امروزه بهترین روش درمان این بیماری، درمان فیستول با لیزر است. روش‌های دیگر به شرح زیر هستند:

  • عمل فیستول با تکنیک فیستولوتومی
  • جراحی فیستول به روش استن یا ستون
  • عمل فیستول با تکنیک فلپ آدوانسمنت
  • پلاگین بیولوژیکی
  • بستن مجرای فیستول بین اسفنکتریک یا روش لیفت LIFT
  • تزریق چسب فیبرین
  • جراحی فیستول مقعدی با کوتر

آشنایی با روش‌های درمان فیستول

همان‌طور که گفته شد به دلیل اینکه جراحی فیستول می‌تواند عوارض متفاوتی را به همراه داشته باشد امروزه پزشکان متخصص روش درمان فیستول با لیزر را پیشنهاد می‌دهند. این روش که با لیزر CO2 انجام می‌شود نیازی به بیهوشی و بستری شبانه ندارد و همچنین بیمار پس از آن با عوارض خاصی مواجه نمی‌شود. بااین‌وجود ممکن است پزشک فوق تخصص فیستول تشخیص دهد که روش جراحی برای بیمار مناسب‌تر است. جراحی فیستول نیاز به گذراندن دوران نقاهت و مراقبت‌های بعد از جراحی فیستول دارد تا بیمار بهترین نتیجه را از درمان خود دریافت کند.


مدت‌زمان بستری برای جراحی فیستول

جراحی فیستول باید در اتاق عمل با بیهوشی کامل یا بی‌حسی نخاعی بیمار انجام شود. مدت‌زمان طول عمل با توجه به شرایط بیمار و شدت بیماری می‌تواند متفاوت باشد. پس از جراحی بیمار باید یک تا دو روز در بیمارستان بستری شود تا به شرایط پایدار برسد. پس از این دو روز نیز روند استراحت در منزل ادامه دارد تا دوران نقاهت بعد از جراحی فیستول به‌درستی انجام گیرد.


مدت‌زمان دوران نقاهت بعد از جراحی فیستول

مدت‌زمان دوران نقاهت پس از جراحی فیستول با توجه به روش عمل و مراقبت‌های بعد از جراحی فیستول می‌تواند متفاوت باشد. همچنین عوارض پس از عمل فیستول فردبه‌فرد متفاوت است و همین مسئله می‌تواند باعث شود دوران نقاهت در برخی افراد یک هفته و در برخی دیگر شاید تا دو ماه هم طول بکشد.

مدت‌زمان نقاهت بعد از جراحی فیستول


مراقبت‌های بعد از جراحی فیستول

بسیار مهم است که پس از عمل فیستول بیمار از مراقبت‌های بعد از جراحی فیستول اطلاع داشته باشد و به‌درستی آنها را رعایت کند. این مراقبت‌ها شامل فعالیت‌های روزانه، رژیم غذایی، مصرف داروها و مراقبت از ناحیه جراحی شده است که در ادامه به شکل کامل آنها را توضیح می‌دهیم:


نحوه انجام فعالیت‌های روزانه پس از جراحی فیستول

زمانی که بیمار پس از جراحی فیستول به خانه باز می‌گردد باید تا مدتی استراحت داشته باشد. در این دوران فعالیت‌های بیمار باید به شکل زیر صورت گیرد:

  • استراحت نقش مهمی در بهبود وضعیت بیمار دارد. یکی از مراقبت‌های بعد از جراحی فیستول این است که فعالیت‌های فرد محدود باشد و هر زمان که احساس خستگی کرد به استراحت بپردازد.
  • پیاده‌روی روزانه و سبک در دوران پس از جراحی فیستول توصیه می‌شود. پیاده‌روی می‌تواند باعث افزایش گردش خون در بدن شود و در جلوگیری از یبوست مؤثر باشد.
  • در مورد زمان مجاز رانندگی می‌توان گفت که پس از اتمام داروهای مسکن و زمانی که بیمار درد ندارد، رانندگی بدون مشکل خواهد بود؛ هرچند مسیر رانندگی باید کوتاه باشد و از رانندگی طولانی‌مدت خودداری شود.
  • برای بازگشتن به سر کار باید یک تا دو هفته پس از عمل فیستول فاصله در نظر گرفته شود.
  • دوش‌گرفتن و حمام‌کردن مجاز است تنها باید دقت داشته باشید که ناحیه مقعد را با حوله خشک کنید.

دوش‌گرفتن و حمام‌کردن پس از جراحی فیستول


تغییرات رژیم غذایی پس از جراحی فیستول

از جمله مراقبت‌های بعد از جراحی فیستول که در دوران نقاهت فیستول باید در نظر گرفته شود تغییرات رژیم غذایی است. در ادامه با برخی از این تغییرات آشنا می‌شوید:

  • افراد پس از مرخصی می‌توانند غذای معمول خود را استفاده کنند. تنها درصورتی‌که ناراحتی معده دارند بهتر است از غذاهای ملایم و کم‌چرب استفاده شود.
  • نوشیدن مایعات فراوان بسیار توصیه می‌شود تا از بروز یبوست جلوگیری گردد.
  • مصرف غذاهای پر فیبر مانند میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات کامل در رژیم غذایی بسیار اهمیت دارد تا فرد به یبوست مبتلا نشود. ابتلا فرد به یبوست می‌تواند باعث شود روند ترمیم فیستول با مشکل مواجه گردد.
  • بسیاری از بیماران ممکن است پس از جراحی فیستول با کندشدن حرکات روده مواجه شوند که این مسئله طبیعی می‌باشد و به همین دلیل استفاده از ملین‌ها برای جلوگیری از این مشکل توصیه می‌شود.

مصرف غذاهای پر فیبر پس از جراحی فیستول


مراقبت‌های دارویی پس از جراحی فیستول

بسیاری مواقع بیماران پیش از جراحی فیستول استفاده از برخی داروها را قطع می‌کنند و یا باید پس از جراحی داروهای خاصی را مصرف کنند. از جمله مراقبت‌های بعد از جراحی فیستول مراقبت‌های دارویی است که باید به شکل زیر انجام شود:

  • در صورت قطع مصرف دارو پیش از عمل، باید در مورد مصرف مجدد آن با پزشک مشورت شود.
  • برای کاهش درد ناشی از عمل فیستول به طور معمول پزشک مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استامینوفن، و ناپروکسن را تجویز می‌کند که باید برای کاهش درد مصرف شوند.
  • ممکن است پزشک داروی آنتی‌بیوتیک نیز تجویز کند که باید آنها را طبق دستور مصرف کرد. به‌هیچ‌عنوان با احساس بهبودی مصرف آنها نباید قطع شود و دوره مصرف آنها باید کامل گردد.
  • درصورتی‌که مصرف داروی تجویز شده باعث ناراحتی معده شما می‌شود آن را می‌توانید در صورت عدم منع پزشک، بعد از غذا مصرف کنید. اگر مشکل شما ادامه یافت بهتر است از پزشک بخواهید دارو را تغییر دهد.

مصرف دارو پس از جراحی فیستول


مراقبت از جای عمل پس از جراحی فیستول

  • پس از جراحی ممکن است پزشک بر روی دهانه فیستول گاز و بانداژ قرار دهد یا رشته‌ای به نام «ستون درن» در ناحیه قرار داده شود. این ستون در مراحل بعدی توسط پزشک تخلیه می‌شود و ممکن است حدود ۶ هفته یا بیشتر در ناحیه باقی بماند. مراقبت از این ناحیه بسیار اهمیت دارد و باید در مورد آن از پزشک سؤال شود.
  • یکی دیگر از مراقبت‌های بعد از جراحی فیستول این است که پس از اجابت مزاج ناحیه به‌آرامی شسته شود و سپس با یک دستمال نرم به شکل کامل خشک گردد.

مراقبت از جای عمل فیستول


کلام پایانی

بیماری فیستول از جمله رایج‌ترین بیماری‌های ناحیه نشیمنگاهی است و نیازمند درمان فوری و سریع می‌باشد. این بیماری تنها با روش جراحی و یا لیزر فیستول قابل‌درمان است و هیچ درمان دارویی و یا خانگی ندارد. بهترین روش درمان فیستول، لیزر فیستول است؛ اما ممکن است در مواردی پزشک جراحی فیستول را پیشنهاد دهد. آگاهی از رعایت نکات بسیار مهم در دوران نقاهت و مراقبت‌های بعد از جراحی فیستول بسیار اهمیت دارد تا بیماری به شکل صحیح بهبود یابد و  فرد دچار عوارض خاصی نشود. مراقبت‌های بعد از جراحی فیستول شامل تغییر در رژیم غذایی، فعالیت‌های فیزیکی، مصرف داروها و مراقبت از ناحیه جراحی شده است که باید به‌درستی نکات مربوط به آنها رعایت شود.

 

 

منابع :

 


 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید