علائم و درمان فیستول در زنان

بیماری فیستول در زنان یکی از متداول‌ترین بیماری‌های رایج نشیمنگاهی است که می‌تواند باعث اختلال در زندگی زنان شود و مشکلاتی را برای آنها به وجود آورد. شناخت علائم و درمان فیستول در زنان بسیار اهمیت دارد تا این بیماری هرچه سریع‌تر درمان شود و با تشدید خود باعث مشکلات بیشتر برای افراد نگردد. شناخت علائم فیستول در زنان و درمان این بیماری با روش‌های متفاوتی انجام می‌گیرد که بیماران باید از آن آگاه باشند. در این مقاله به علائم و درمان فیستول در زنان می‌پردازیم.

آشنایی با بیماری فیستول در زنان


فیستول در زنان چیست؟

فیستول مقعدی در زنان در واقع همان فیستول مقعدی ساده است که بر اثر به‌وجودآمدن یک اتصال غیرطبیعی میان بافت‌های گوناگون ناحیه مقعد ایجاد می‌شود. فیستول مقعدی از طریق یک مجرای بسیار باریک، ناحیه انتهای راست‌روده را به سطح پوست می‌رساند و باعث مشکلات بسیاری برای فرد می‌گردد. این کانال غیرطبیعی باعث می‌شود تا محتویات روده به سطح پوست ناحیه مقعد راه پیدا کنند و باعث خروج ترشحات بدبو و التهاب و تورم در این ناحیه شوند. موارد ذکر شده نشان می‌دهد که شناخت علائم و درمان فیستول در زنان تا چه اندازه اهمیت دارد.

بیماری فیستول مقعدی در زنان


علائم فیستول در زنان

از جمله علائم فیستول در زنان که در هنگام این بیماری رخ می‌دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاهده سوراخ فیستول در ناحیه اطراف مقعد
  • خروج ترشحات بد بو از ناحیه فیستول
  • التهاب پوست به دلیل عفونت و تخریب بافت‌های اطراف در ناحیه مقعد 
  • احساس درد با ریتم ثابت یا ضربان‌دار
  • احساس سوزش در هنگام حرکت‌کردن، نشستن، سرفه، و اجابت مزاج در ناحیه اطراف مقعد
  • به‌وجودآمدن آبسه‌های مکرر و دائمی در اطراف مقعد
  • تورم و قرمزی در اطراف ناحیه مقعد به دلیل تجمع چرک و عفونت
  • بی‌اختیاری در کنترل گاز روده و کنترل مدفوع
  • تب در هنگام گسترش عفونت

 

علل به‌وجودآمدن فیستول مقعدی در زنان

یکی از علل بسیار مهم ایجاد فیستول مقعدی در زنان، آبسه مقعدی است. در ناحیه مقعد غدد متعددی وجود دارند که در حالت طبیعی ترشحات خود را به داخل کانال مقعدی می‌ریزند. زمانی که یکی از این غده‌ها مسدود شود آبسه مقعدی رخ می‌دهد و در گذر زمان و در صورت عدم درمان به‌مرور به فیستول مقعدی تبدیل می‌شود. جدای از این عامل بسیار مهم، عوامل زیر نیز در ایجاد فیستول در زنان تأثیرگذار هستند:

  • بیماری کرون روده ناشی از التهابات دیواره روده بزرگ
  • عفونت روده‌ها
  • دیورتیکولیت روده بر اثر التهاب و تورم آبسه‌های کوچک در دیواره روده بزرگ
  • ابتلا به بیماری‌های آمیزشی نظیر سیفلیس و کلامیدیا
  • عوارض ناشی از عمل جراحی در اطراف ناحیه مقعد
  • تاثیرات بیماری سل در راست روده
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن
  • ضربه و آسیب دیدگی شدید ناحیه مقعد و پاره شدن آن
  • زایمان طبیعی سخت
  • بیماری ایدز

عفونت روده‌ها از علت بیماری فیستول مقعدی در زنان


تشخیص فیستول در زنان

بسیار مهم است که زنان با مشاهده علائم فیستول هرچه سریع‌تر برای درمان این بیماری اقدام کنند. هرچه درمان فیستول در زنان به تأخیر بیفتد بیماری با پیشرفت خود می‌تواند مسیر درمان را سخت‌تر کند و به همین دلیل بسیار مهم است تا درمان فیستول در زنان هرچه سریع‌تر آغاز شود.
برای درمان نیاز به معاینه بسیار دقیق توسط پزشک فیستول مقعدی است. فیستول‌ها انواع مختلفی دارند و بر اساس نوع خود و محلی که ایجاد شده‌اند دارای علائم متفاوتی هستند. بسیاری از فیستول‌های مقعدی با معاینه پزشکی تشخیص داده می‌شوند؛ اما گاهی تشخیص این بیماری کمی سخت است و پزشک از سونوگرافی اندوآنال دوبعدی و سه‌بعدی استفاده می‌کند. برای برخی بیماران که با مشکلات پزشکی دیگر با علائم مشابه و عفونت حاد روبرو هستند روش‌هایی همچون سی‌تی‌اسکن نیز بسیار مناسب است. استفاده از ام‌آرآی به دلیل دقت بالای 90 درصدی برای تشخیص دقیق‌تر و یافتن مجرای این بیماری توسط پزشکان توصیه می‌شود. همچنین ممکن است پزشک از روش کولونوسکوپی برای بررسی دقیق‌تر استفاده کند.
پس از تشخیص فیستول در زنان، پزشک از میان درمان‌های موجود روش مناسبی را برای درمان فیستول در زنان انتخاب می‌کند.

استفاده از ام‌آرآی برای تشخیص فیستول در زنان


روش‌های درمان فیستول در زنان

روش‌های متعددی برای درمان فیستول در زنان وجود دارد که در ادامه با انواع مختلف آنها آشنا می‌شوید:


لیزر فیستول مقعدی در زنان

یکی از بهترین و مؤثرترین روش‌ها در درمان فیستول در زنان، روش لیزر فیستول است. در این روش که بدون بیهوشی و بستری شبانه انجام می‌شود بیماری به طور کامل درمان می‌گردد و بیمار دوره نقاهت خاصی نخواهند داشت.

لیزر درمانی فیستول مقعدی در زنان


عمل جراحی فیستول در زنان

این روش با استفاده از تیغ جراحی یا کوتر انجام می‌شود. در مقایسه با روش لیزر فیستول در زنان، جراحی با تیغ کمی دردناک‌تر است و در بیشتر موارد بیمار درد و خونریزی شدیدی را حتی ماه‌ها پس از درمان تجربه می‌کند.


فیستولوتومی

یکی از روش‌های مرسوم درمان فیستول، فیستولوتومی است که با استفاده از آن یک برش در ناحیه فیستول ایجاد می‌شود و سپس آسیب‌های ناحیه فیستول را درمان می‌کنند.


ستون

ستون یک تکه نخ جراحی یا پلاستیک نازک است که با استفاده از آن حفره فیستول در دهانه مجرای فیستول باز نگه داشته می‌شود تا چرک و عفونت داخل آن به شکل کامل تخلیه شود. انتهای این ستون از مقعد بیرون آورده می‌شود و بسته می‌شود تا در مکان خود باقی بماند.


روش فلپ آدوانسمنت

یکی از راه‌های درمان فیستول در زنان این روش است و در مواردی کاربرد دارد که فیستول بسیار پیچیده شده است. در این روش، جراح بخشی از بافت پوست را که اطراف مقعد را دربرگرفته، برمی‌دارد و جدار فیستول را تخریب می‌کند. امروزه این روش چندان توصیه نمی‌شود؛ زیرا احتمال عود مجدد فیستول پس از آن وجود دارد.


پلاگین بیولوژیکی

یکی از روش‌های درمان فیستول در زنان روش پلاگین است. برای انجام این روش فرد باید 24 ساعت در بیمارستان بستری بماند. در این روش با استفاده از بافت انسانی یعنی مخاط روده انسان، یک پلاگین مخروطی شکل ساخته می‌شود و سپس آن را با استفاده از بخیه به سر داخلی مجرای فیستول وصل می‌کنند تا از گسترش آن جلوگیری شود.
روش‌های درمان فیستول در زنان بسیار متعدد هستند؛ اما به‌صورت کلی امروزه روش لیزر فیستول به دلیل نداشتن عوارض و دوران نقاهت خاص و همچنین احتمال کمتر بازگشت بیماری، توسط پزشکان برای درمان پیشنهاد می‌شود.

پلاگین بیولوژیکی برای درمان فیستول در زنان


کلام پایانی

شناخت علائم و درمان فیستول در زنان بسیار اهمیت دارد. فیستول در زنان می‌تواند به دو شکل فیستول مقعدی و فیستول واژن به وجود بیاید که هر کدام علائم خاص خود را دارند و تشخیص آنها از عهده پزشک برمی‌آید. فیستول مقعدی در زنان یکی از بیماری‌های رایج است که باعث اتصال روده بزرگ به پوست اطراف ناحیه مقعد می‌شود و این مسئله باعث می‌شود که علائم فیستول در زنان همچون مشاهده سوراخ فیستول یا خروج خون و چرک از ناحیه دیده شود. درمان فیستول در زنان بسیار اهمیت دارد تا این بیماری گسترش پیدا نکند و درمان با مشکلی مواجه نشود. یکی از بهترین روش‌های درمان فیستول در زنان، لیزر فیستول است که امروزه توسط جراحان به‌عنوان یک روش درمانی مؤثر پیشنهاد می‌گردد.

 

 

منبع :

 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید