آیا کیست مویی باعث کمردرد می‌شود؟

آیا کیست مویی باعث کمردرد می‌شود؟ این سؤال بسیاری از افرادی است که نکاتی را در مورد کیست مویی و ارتباط آن به کمردرد شنیده‌اند؛ اما در واقع نمی‌دانند که آیا کمردرد آنها ناشی از کیست مویی است یا نه! کیست مویی یا سینوس پیلونیدال یک عارضه نشیمنگاهی رایج است که در شکاف بین دو باسن به وجود می‌آید و می‌تواند با درد همراه باشد. گاهی این درد می‌تواند باعث دردی مرموز در ناحیه کمر نیز بشود و بیمار را آزار دهد. برای اینکه بدانید آیا کیست مویی باعث کمردرد می‌شود؟ با مقاله امروز همراه شوید تا اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

کیست مویی و کمر درد


کیست مویی یا سینوس پیلونیدال چیست؟

کیست مویی یک بیماری دردناک در ناحیه نشیمنگاه است که در ناحیه «ساکروم» یا پایین ستون فقرات در ناحیه دنبالچه به وجود می‌آید. این بیماری را که به انگلیسی «سینوس پیلونیدال» یا «پیلونیدال کیست» می‌نامند به معنای لانه‌گزینی مو است و از هر 100 هزار نفر در جهان 2۶ نفر را به خود دچار می‌کند و بیشتر از نیمی از مبتلایان به آن مرد هستند.

آشنایی با بیماری کیست مویی


علائم کیست مویی مقعدی

در جواب این سؤال که آیا کیست مویی باعث کمردرد می‌شود؟ شاید بهتر باشد با علائم کیست مویی آشنا شوید. این علائم می‌توانند نشان دهند که آیا کیست مویی می‌تواند عامل کمردرد باشد یا نه. علائم کیست مویی به شرح زیر هستند:


نشانه‌های ابتدایی سینوس مویی

  • مشاهده چندین حفره یا سوراخ در سطح پوست
  • وجود تورم و التهاب در ناحیه کیست
  • خروج ترشحات چرکی و خونی بد بو از ناحیه آبسه کیست 
  • خروج مو از ناحیه کیست
  • احساس درد در هنگام نشستن و ایستادن
  • التهاب و قرمزی در ناحیه مقعد
  • احساس درد در ناحیه پایین کمر


علائم کیست مویی مزمن یا ثانویه

بسیاری مواقع بیماران زمانی که با علائم اولیه کیست مویی مواجه می‌شوند چندان به آنها توجهی ندارند؛ زیرا این علائم ممکن است گاهی آنها را آزار دهد. این مسئله باعث می‌شود بیماران کمی دیر برای درمان کیست مویی اقدام کنند و این مسئله به بروز علائم کیست مویی مزمن یا ثانویه بینجامد. جالب است که بدانید یکی از شایع‌ترین علائم کیست مویی مزمن، درد شدید کمر است که این درد گاهی با ترکیدن کیست و تخلیه چرک آن، آرام می‌گیرد. باید دانست این مسئله به‌هیچ‌عنوان در درمان کیست مویی نقشی ندارد و این بیماری می‌تواند با عود دوباره فرد را دچار علائمی نظیر کمردرد ناشی از کیست مویی کند.
همان‌طور که مشاهده می‌کنید کیست مویی باعث درد در ناحیه پایین کمر می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود زمانی که شما با درد در ناحیه کمر مواجه شدید حتماً به وجود این بیماری شک کنید و هرچه سریع‌تر برای درمان نزد پزشک مراجعه نمایید.

درد شدید کمر از علائم کیست مویی مزمن


دلایل ایجاد کیست مویی در زنان و مردان

حال که دانستید کیست مویی باعث کمردرد می‌شود بهتر است با دلایلی که باعث این بیماری می‌شوند آشنا شوید تا با کنترل این دلایل از ابتلا خود به بیماری کیست مویی جلوگیری کنید. از جمله دلایل ابتلا به بیماری کیست مویی موارد زیر را می‌توان برشمرد:

  • پرمویی ناحیه کمر
  • نشستن‌های طولانی‌مدت
  • چاقی و اضافه‌وزن
  • ژنتیک و سابقه خانوادگی
  • تعرق شدید
  • پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان
  • فشار شدید و ضربه‌های مکرر به ناحیه کمر


در صورت ابتلا به کمردرد ناشی از کیست مویی چه باید بکنیم؟

پس از اینکه متوجه شدید کیست مویی باعث کمردرد شما شده باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. پزشک متخصص کیست مویی با بررسی شکاف بین دو باسن و علائم ظاهر شده در این ناحیه می‌تواند بدون نیاز به عکس‌برداری یا آزمایش خون بیماری شما را تشخیص دهد. پس از تشخیص عارضه آغاز درمان بسیار اهمیت دارد.
بسیار مهم است تا بدانید کیست مویی با استفاده از دارو و روش‌های خانگی به‌هیچ‌عنوان درمان نمی‌شود. مصرف داروهایی نظیر آنتی‌بیوتیک تنها ممکن است عفونت را کنترل کنند و همچنین درد کمر ناشی از کیست مویی را کاهش دهند؛ اما به‌هیچ‌عنوان این بیماری را درمان نمی‌کنند. درمان کیست مویی با استفاده از روش‌های خاصی صورت می‌گیرد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

مراجعه به پزشک برای درمان کمر درد کیست مویی


درمان کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

درمان کیست مویی بسیار اهمیت دارد تا از تشدید بیماری و به‌وجودآمدن عوارضی همچون پخش عفونت در بدن و یا در موارد نادر سرطان سلول سنگ فرشی در ناحیه کیست جلوگیری شود.
درمان کیست مویی به شکل‌های زیر صورت می‌گیرد:


جراحی کیست مویی

جراحی کیست مویی به دو روش باز و بسته انجام می‌شود:


جراحی باز کیست مویی
این روش تحت بیهوشی کامل و یا بی‌حسی از کمر به پایین در بیمارستان انجام می‌شود. پزشک با برش‌دادن کیست، اقدام به تخلیه آن می‌کند و بافت آسیب‌دیده و نواحی اطراف آن را کاملاً بر می‌دارد. پس از این مرحله زخم و یا گودال ایجاد شده بدون بخیه‌زدن، با پانسمان پر می‌شود تا در طی 2 تا 3 ماه کف زخم به ترمیم خود بپردازد. این روش نیازمند رسیدگی‌های ویژه‌ای است و باید به شکل هر روزه پانسمان در طی مدت زمانی طولانی تعویض شود و بیمار مراقبت‌های بسیاری را انجام دهد.


جراحی بسته کیست مویی
این روش کاملاً مشابه با جراحی باز کیست مویی است؛ اما در نهایت زخم بخیه زده می‌شود یا از ترکیب روش باز و بسته برای آن استفاده می‌کنند.


لیزر کیست مویی

امروزه یکی از روش‌های بسیار کاربردی برای درمان کیست مویی استفاده از لیزر برای درمان این عارضه است. لیزر کیست مویی بدون نیاز به بیهوشی و بستری شبانه انجام می‌شود و احتمال بازگشت بیماری پس از انجام آن تقریباً صفر است. از دیگر مزایای روش لیزر کیست مویی این است که دوران نقاهت جراحی را ندارد و بیمار می‌تواند به‌راحتی به فعالیت‌های روزمره خود بپردازد. این روش به دلیل اینکه بسیار سریع می‌تواند به درمان این عارضه کمک کند و علائمی همچون کمردرد ناشی از کیست مویی را از بین می‌برد به بیماران مبتلا بسیار پیشنهاد می‌شود.

لیزر درمانی کیست مویی


کلام پایانی

در جواب این سؤال که آیا کیست مویی باعث کمردرد می‌شود؟ باید گفت بله کیست مویی می‌تواند باعث کمردرد خصوصاً در ناحیه پایین کمر و نزدیک به نشیمنگاه شود. یکی از علائم کیست مویی کمردرد است که می‌تواند برای فرد بسیار آزاردهنده باشد و فرد باید هرچه سریع‌تر برای درمان این بیماری اقدام نماید. بیماری کیست مویی یک بیماری شایع نشیمنگاهی محسوب می‌شود که تنها روش درمان آن جراحی کیست مویی و لیزر کیست مویی است که امروزه روش لیزردرمانی کیست مویی به دلیل فواید بسیارش بیشتر توصیه می‌شود. این بیماری نیازمند درمان فوری است تا هرچه سریع‌تر علائمی همچون کمردرد ناشی از کیست مویی برطرف شوند.

 

 

منابع :

 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید