مهم‌ترین باورهای غلط درباره کیست مویی

بیماری کیست مویی یا سینوس پیلونیدال یکی از بیماری‌های شایع نشیمنگاهی است که می‌تواند بسیار دردناک باشد. این بیماری بر اثر بازگشت و پیچش مو به زیر پوست به وجود می‌آید و به شکل حفره یا سوراخ‌های کوچکی است که از مو، چرک و مواد زائد پر شده‌اند. در مورد این بیماری باورهای غلطی وجود دارد که باید با آنها آشنا شد. باورهای غلط درباره کیست مویی باعث می‌شوند که بسیاری از افراد دیر برای درمان این بیماری اقدام کنند و درد و رنج بیهوده‌ای را متحمل شوند. در ادامه این مقاله به باورهای غلط درباره کیست مویی به شکل کامل خواهیم پرداخت.


از باورهای غلط درباره کیست مویی بیشتر بدانیم

به طور معمول در ارتباط با بسیاری از بیماری‌ها باورهای اشتباهی وجود دارد و بیماری کیست مویی از این قاعده مستثنا نیست. پذیرفتن باورهای غلط درباره کیست مویی باعث می‌شود که افراد مبتلا، اقدام به خوددرمانی کنند و یا تمایلی به درمان این بیماری نداشته باشند. این موارد می‌توانند باعث شوند بیماری کیست مومی بخش وسیع‌تری از ناحیه شکاف دو مقعد را درگیر کند و فرد درد و ناراحتی بسیاری را متحمل شود. از طرفی به تعویق انداختن درمان باعث می‌شود درمان بیماری با چالش‌های بیشتری روبرو باشد.
برخی از مهم‌ترین باورهای غلط درباره کیست مویی به شرح زیر هستند:

مهم ترین باور غلط درباره کیست مویی


سینوس پیلونیدال در اثر نشستن روی یک سطح کثیف ایجاد می‌شود

یکی از باورهای غلط درباره کیست مویی به علت ایجاد این بیماری باز می‌گردد. برخی افراد عقیده دارند نشستن بر روی یک سطح کثیف می‌تواند عامل ایجاد کیست مویی باشد در حالی که این باور کاملاً اشتباه است. بیماری کیست مویی بر اثر بازگشت مو به زیر پوست به وجود می‌آید و نشستن بر روی سطوح کثیف هیچ نقشی در ابتلا به آن ندارد. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که فولیکول‌های مو مسدود و عفونی شوند و پس از آن سینوس یا آبسه به وجود آید.


فقط مردان به بیماری کیست مویی مبتلا می‌شوند

از دیگر باورهای غلط درباره کیست مویی این است که این بیماری فقط مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. باید دانست در حالی که سینوس پیلونیدال در مردان شایع‌تر است، می‌تواند زنان را نیز تحت تأثیر قرار دهد. این عارضه معمولاً در افراد بین 15 تا 30 سال دیده می‌شود، اما در هر سن و در هر جنسیتی ممکن است رخ دهد. 


سینوس پیلونیدال را می‌توان با داروهای خانگی یا داروهای بدون نسخه درمان کرد

از مهم‌ترین باورهای غلط درباره کیست مویی همین باور است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند با داروهای خانگی یا بدون نسخه می‌توانند دست به درمان کیست مویی بزنند در حالی که سینوس پیلونیدال معمولاً برای درمان مؤثر نیاز به مداخله پزشکی دارد. درمان کیست مویی با مصرف آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت، تخلیه آبسه و برداشتن مجاری سینوسی با جراحی انجام می‌شود. باید در نظر داشت درمان سینوس پیلونیدال تنها با روش لیزردرمانی کیست مویی یا جراحی امکان‌پذیر است و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها فقط می‌تواند باعث کاهش عفونت و التهاب در ناحیه شود و این بیماری را درمان نمی‌کند.

دارو برای درمان کیست مویی


سینوس پیلونیدال یک بیماری جدی نیست

با اینکه بیماری کیست مویی بیماری خطرناکی نیست؛ اما در صورت عدم درمان می‌تواند باعث درد، ناراحتی و عفونت قابل توجهی شود. در برخی موارد، این بیماری می‌تواند منجر به مشکلات مزمن یا عود کننده نیز بشود. به همین دلیل با مشاهده علائم کیست مویی باید هرچه سریع‌تر برای درمان این بیماری اقدام کرد. این بیماری به شکل خودبه‌خود برطرف نمی‌شود و عدم درمان آن درد و مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد.


سینوس پیلونیدال خودبه‌خود از بین می‌رود

از دیگر باورهای غلط درباره کیست مویی این است که این بیماری به شکل خودبه‌خود برطرف می‌شود. این باور کاملاً اشتباه است و همان‌طور که گفته شد بیماری کیست مویی تنها با استفاده از روش‌هایی همچون جراحی یا لیزر کیست مویی درمان می‌شود. نادیده گرفتن علائم یا تأخیر در درمان می‌تواند منجر به بدتر شدن وضعیت شود.

لیزر کیست مویی


داروهای گیاهی در درمان کیست مویی موثر هستند 

نه تنها داروهای شیمیایی بلکه داروهای گیاهی نیز نمی‌توانند به درمان کیست مویی کمک کنند. استفاده از داروهای گیاهی فقط ممکن است باعث کاهش علائم شود؛ اما هیچ نقشی در درمان این بیماری نخواهند داشت.


جراحی کیست پیلونیدال تهاجمی و خطرناک است

یکی از باورهای غلط درباره کیست مویی این است که درمان این بیماری تنها از طریق جراحی سنتی است که دوره نقاهت سختی دارد. این باور امروزه با توجه به جراحی کم تهاجمی لیزر کاملاً اشتباه است. در روش لیزردرمانی کیست مویی از برش‌های کوچک‌تری استفاده می‌شود که خطر عوارض را کاهش می‌دهد و باعث بهبود سریع‌تر می‌شود. این روش جراحی نیازی به دوران نقاهت طولانی روش جراحی ندارد و بدون نیاز به بیهوشی و بستری شبانه انجام می‌شود.

جراحی کیست پیلونیدال


 جراحی منجر به عود کیست مویی می‌شود

به دلیل پیشرفت‌هایی که در تکنیک‌های جراحی به وجود آمده می‌توان گفت احتمال عود کیست مویی پایین آمده است. یک جراحی تخصصی و مراقبت و رعایت بهداشت ناحیه جراحی شده احتمال عود بیماری را تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.
برای جلوگیری از مشکلات بعدی نیز جراحان کل کیست و همچنین هر گونه مجاری سینوسی را برمی‌دارند تا بیماری عود نکند. علاوه بر این، بیماران اغلب در مورد اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر عود پس از جراحی مشاوره‌های لازم را دریافت می‌کنند.


هر جراحی می‌تواند جراحی کیست مویی را انجام دهد

جراحی کیست مویی یک روش تخصصی است و پزشکی که این کار را انجام می‌دهد نیاز به تخصص ویژه در این نوع جراحی دارد. در حالی که جراحان عمومی ممکن است بتوانند این جراحی را انجام دهند، بهتر است به دنبال جراحی باشید که در درمان کیست پیلونیدال متخصص است. متخصصی که جراحی کیست پیلونیدال را به طور منظم انجام می‌دهد، احتمال بیشتری دارد که به نتایج بهتر و میزان عود کمتری دست یابد.


علائم بیماری کیست مویی

بسیار مهم است که افراد با علائم بیماری کیست مویی آشنا باشند تا پس از مشاهده این علائم هرچه سریع‌تر برای درمان اقدام نمایند. این علائم به شرح زیر هستند:

 

  •     وجود چندین حفره یا سوراخ در سطح پوست
  •    ایجاد تورم و التهاب در محل کیست
  •    وجود پوست قرمز و ملتهب در اطراف مقعد
  •     احساس درد در هنگام نشستن و ایستادن
  •     احساس درد در ناحیة پایین کمر
  •    خارج شدن مو از محل کیست
  •    وجود ترشحات چرکی و خونی در محل آبسه همراه با بوی بد

علائم بیماری کیست مویی


کلام پایانی

آشنایی با باورهای غلط درباره کیست مویی بسیار اهمیت دارد تا افراد بر مبنای این باورهای غلط درمان بیماری خود را به تعویق نیندازند. بسیاری از باورهای غلط درباره کیست مویی به روش درمان این بیماری اختصاص دارند و باعث می‌شوند فرد با توجه به این باورها اقدام به درمان بیماری خود نکند و یا حتی با خوددرمانی مشکلات دیگری را برای خود ایجاد نماید. بیماری کیست مویی یکی از عارضه‌های شایع نشیمنگاهی است که باید حتماً از طریق جراحی یا لیزر کیست مویی توسط فوق‌تخصصان کولورکتال درمان شود تا برای همیشه از بین برود.

منبع:


 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید