کیست مویی در مردان

یکی از بیماری‌های نشیمنگاهی که مردان را نیز درگیر می‌کند کیست مویی یا سینوس پیلونیدال است. این بیماری به دلیل بازگشت مو به زیر پوست در ناحیه شکاف بین دو باسن و انتهای استخوان دنبالچه ایجاد می‌شود و علائمی هم همچون درد، خروج چرک و خون از ناحیه و... را در بردارد. دلایل مختلفی باعث ایجاد کیست مویی در مردان می‌شود که در ادامه این مقاله به شرح آنها می‌پردازیم.

 

کیست مویی در مردان چیست؟

کیست مویی در مردان یکی از عارضه‌های پوستی به شمار می‌رود که در شکاف بین دو باسن و در بالای مقعد به وجود می‌آید. این بیماری در بین مردان جوان بین ۱۶ تا ۲۶ سال بسیار دیده می‌شود. به این عارضه بیماری رانندگان جیپ نیز گفته می‌شده است؛ زیرا در طی جنگ جهانی دوم بسیاری از سربازان راننده جیپ به این بیماری مبتلا شدند. این بیماری نسبت به زنان در مردان بیشتر شیوع دارد و نیازمند درمان است تا دچار عوارضی همچون عود کیست و یا عفونت سیستمیک نشود.

کیست مویی در مرد

 

علائم کیست مویی در مردان

کیست مویی در مردان در صورتی که عفونی نشده باشد علائم خاصی ندارد؛ اما پس از عفونی شدن باعث بروز علائم زیر می‌شود:

  • احساس درد در هنگام نشستن
  • وجود سوراخ یا فرورفتگی در پوست
  • ورم و التهاب در اطراف کیست
  • حساسیت به لمس
  • خروج چرک و خون از یک سوراخ باز در پوست
  • بوی بد و نامطبوع در محل ضایعه
  • وجود توده در زیر پوست

علائم کیست مویی در آقایان

 

دلایل بروز کیست مویی در مردان

دلایل ابتلای مردان به کیست مویی بسیار متنوع هستند. از جمله مواردی که می‌توانند باعث شوند کیست مویی در مردان به وجود بیاید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرمویی بدن و وجود موهای ضخیم در ناحیه شکاف دو باسن
  • افزایش وزن
  • داشتن یک زندگی غیرفعال و کم‌تحرک
  • اشتغال به کارهای نیازمند به نشستن‌های طولانی مدت
  • وراثت و سابقه خانوادگی
  • ابتلا قبلی فرد به سینوس پیلونیدال

وراثت یکی از علائم کیست مویی

عوارض کیست مویی در مردان

زمانی که کیست مویی در مردان به وجود می‌آید درد بسیاری را در پی دارد و حتی می‌تواند باعث ایجاد عفونت و چرک در محل شود. در صورتی که برای درمان این بیماری اقدام نشود عفونت می‌تواند به سایر بخش‌های بدن راه پیدا کند. از طرفی در موارد بسیار نادر ممکن است عدم درمان این عارضه باعث ابتلا به نوعی سرطان در این ناحیه شود.
ابتلا به کیست مویی در مردان بیشتر در چه سنی اتفاق می‌افتد؟
به طور معمول مردان در بازه سنی 18 تا 26 سالگی بیشتر در معرض ابتلا به کیست مویی هستند. باید در نظر داشت که در سنین بالاتر نیز ممکن است این عارضه به وجود بیاید؛ اما در بازه سنی 18 تا 26 سال امکان آن بیشتر است.

 

انواع مختلف کیست مویی در مردان

کیست مویی به دو شکل حاد و مزمن در مردان به وجود می‌آید. نوع حاد این بیماری هیچ‌گونه علامتی ندارد و تنها راه تشخیص آن وجود چند سوراخ ریز بر روی پوست و احساس یک توده سفت در ناحیه کیست است. نوع مزمن این بیماری زمانی به وجود می‌آید که فرد علائم کیست مزمن را نادیده می‌گیرد و کیست دچار عفونت، بوی بد و درد شدید در هنگام نشستن می‌شود. در این زمان باید بیمار هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند.

 

تشخیص کیست مویی در مردان چگونه است؟

به طور معمول تشخیص این بیماری از طریق معاینه فیزیکی توسط پزشک انجام می‌شود. ازآنجایی‌که کیست شبیه یک آبسه یا توده متورم در بالای شکاف باسن است با لمس پزشک کاملاً قابل تشخیص است. اگر پزشک متوجه شود کیست عفونت کرده آزمایش خون برای بررسی عفونت نیز تجویز می‌شود. پس از تشخیص بیماری درمان لازم برای کیست مویی توسط پزشک پیشنهاد می‌شود.

تشخیص کیست مویی توسط پزشک متخصص

 

درمان کیست مویی در مردان چگونه است؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که بیماری کیست مویی با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و درمان‌های خانگی قابل بهبود است. این باور باعث می‌شود افراد در زمان مناسب به پزشک مراجعه نکنند و کیست مویی آنها دچار وضعیت بدتری شود. باید در نظر داشت درمان کیست مویی در مردان فقط از طریق روش جراحی و لیزر کیست مویی امکان‌پذیر است. بسیاری از روش‌های دارویی و روش‌های خانگی فقط باعث تسکین علائم می‌شوند و هیچ نقشی در درمان این بیماری ایفا نمی‌کنند.

درمان جراحی کیست مویی مردان

روش جراحی کیست مویی از جمله روش‌های قدیمی است که توسط پزشکان متخصص باید انجام شود. در این روش ابتدا محل کیست بی‌حس می‌شود و پس از آن پزشک با ایجاد یک برش به تخلیه کیست می‌پردازد. جراحی کیسه مویی به دو روش باز و بسته انجام می‌شود. در روش جراحی باز، زخم پس از خارج شدن کیست از بدن، باز می‌ماند و پانسمان می‌شود. در این روش به زخم اجازه می‌دهند که از داخل به خارج به شکل خودبه‌خود ترمیم شود و جوش بخورد. از آنجایی که این روش نیاز به تعویض پانسمان به شکل هر روزه دارد و دوره نقاهت آن حدود 8 هفته طول می‌کشد انجام آن برای بسیاری از بیماران خوشایند نیست. در روش جراحی بسته محل کیست پس از جراحی بخیه می‌خورد و به همین دلیل نگهداری از زخم راحت‌تر است.

روش لیزر کیست مویی در مردان

روش لیزر کیست مویی مردان روشی کم تهاجمی محسوب می‌شود که امروزه جایگزین روش جراحی شده است. این روش بدون درد و خونریزی کیست مویی را تخلیه و درمان می‌کند و نیازی به بیهوشی و بستری شبانه نیز ندارد. نکته جالب در این روش این است که نیازی نیست بیمار دوره نقاهت طولانی را بگذراند و می‌تواند پس از انجام لیزر کیست به راحتی کارهای روزمره خود را دنبال کند. در واقع می‌توان گفت لیزر کیست مویی بهترین روش درمان کیست مویی در مردان است.

درمان کیست مویی

راه‌های پیشگیری از کیست مویی در مردان

برای جلوگیری از ابتلا مردان به کیست مویی انجام روش‌های پیشگیری بسیار مهم هستند. از جمله این راه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصلاح موهای زائد در ناحیه شکاف دو باسن
  • رعایت بهداشت فردی ناحیه مقعد
  • خشک نگه داشتن ناحیه شکاف دو باسن برای جلوگیری از تجمع آلودگی
  • استفاده از بالش‌های دوناتی شکل هنگام نشستن برای کاهش فشار بر روی باسن
  • داشتن فعالیت و تحرک در طول روز
  • کاهش وزن
  • خودداری از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان

ورزش یکی از راه های پیشگیری از کیست مویی

 

کلام پایانی

کیست مویی در مردان یکی از عارضه‌های نشیمنگاهی محسوب می‌شود که در ناحیه شکاف دو باسن به وجود می‌آید. این عارضه معمولاً به دلیل بازگشت مو به زیر پوست ایجاد می‌شود و با علائم مشخصی همچون درد و خروج چرک و خون از ناحیه کیست همراه است. روش درمان کیست مویی در مردان فقط جراحی یا لیزر کیست مویی است و هیچ راه دارویی یا درمان خانگی جهت درمان این بیماری وجود ندارد.

 

منابع:

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید