علائم کیست مویی مقعدی چیست؟

 آشنایی با علائم کیست مویی مقعدی بسیار اهمیت دارد تا افراد بر اساس آن بتوانند پی به ابتلا به این بیماری ببرند. کیست مویی مقعدی علائم مختلفی دارد که از جمله علائم مشخص آن می‌توان به احساس درد در شکاف بین دو باسن و در انتهای خط دنبالچه اشاره کرد. این بیماری با علائم دیگری نیز همراه است که در ادامه این مقاله به شکل کامل به آنها خواهیم پرداخت.


علائم کیست مویی مقعدی

شاید بسیاری از افراد وضعیتی غیرطبیعی را در ناحیه شکاف بین دو باسن خود احساس کرده باشند و ندانند که این علائم ناشی از چه عارضه‌ای است. شناخت علائم کیست مویی مقعدی کمک می‌کند تا افراد بتوانند هرچه سریع‌تر پی به وجود این بیماری ببرند و برای درمان آن اقدام کنند. از جمله علائم شایع کیست مویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

وجود سوراخ یا حفره‌هایی در پوست شکاف بین دو باسن

یکی از نشانه‌های واضح کیست مویی به وجود آمدن سوراخ‌ها یا حفره‌هایی بر روی شکاف بین دو باسن است که بیماران پس از مشاهده آنها می‌توانند متوجه وجود این عارضه در بدن خود شوند.

احساس درد شدید 

به دلیل اینکه کیست دچار عفونت می‌شود بیمار مبتلا درد بسیاری را در ناحیه کیست در هنگام نشستن یا ایستادن تجربه می‌کند.

قرمزی و التهاب پوست

زمانی که مو به داخل پوست باز می‌گردد سلول‌های ایمنی بدن به مو به عنوان یک جسم بیگانه نگاه می‌کنند و به سمت آن هجوم می‌برند. در اثر این حمله التهاب و قرمزی در ناحیه به وجود می‌آید. همچنین گاهی ممکن است دست‌کاری کردن کیست توسط بیمار باعث این التهاب و عفونت شود.

احساس رطوبت 

زمانی که کیست دچار عفونت و التهاب شده به طور معمول با خروج چرک از ناحیه همراه است و این مسئله می‌تواند احساس رطوبت را در ناحیه کیست ایجاد کند.

خروج ترشحات چرکی و خونی بدبو از ناحیه آبسه

التهاب و عفونت کیست مویی می‌تواند باعث شود از سوراخ‌های کیست ترشحات چرکی و خونی خارج شود که به طور معمول بدبو هستند.

مشاهده موی بیرون زده از ضایعه

از آنجایی که مو در زیر پوست در حال رشد کردن است بیماران ممکن است متوجه خروج مو از حفره‌های روی پوست شوند.

تب

زمانی که کیست مویی عفونی شده باشد ممکن است این عفونت در سایر قسمت‌های بدن نیز پخش شود و همین مسئله تب و لرز در بدن فرد را در پی داشته باشد.

علائم کیست مویی مقعدی

 

کیست مویی چیست؟

به صورت کلی کیست مویی یکی از بیماری‌های دردناک پوستی تقریبا رایجی است که به صورت یک زائده برآمده و غیرطبیعی در قسمت‌های پرموی بدن مانند گردن، باسن، سر و ... ایجاد می‌شود. این کیست با نام کیست پیلونیدال نیز شناخته می‌شود و به دلیل بازگشت مو به داخل پوست به وجود می‌آید.

کیست مویی مقعدی چیست و چرا رخ می‌دهد؟

پس از آشنایی با علائم کیست مویی مقعدی شاید برای بسیاری از افراد این سؤال پیش آید که اصلا کیست مویی مقعدی چیست و چرا ایجاد می‌شود. کیست مویی مقعدی یا سینوس پیلونیدال یک بیماری شایع نشیمنگاهی است که بر اثر بازگشت مو به زیر پوست و رشد کردن در آن ناحیه به وجود می‌آید. این مسئله می‌تواند باعث ایجاد عفونت در ناحیه کیست شود و به آبسه زیر پوستی تبدیل گردد.
 علت بروز کیست پیلونیدال مشخص نیست؛ اما بسیاری آن را ناشی از تأثیرات ژنتیک می‌دانند. همچنین نشستن‌های طولانی مدت، پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان و عدم توجه به بهداشت ناحیه مقعد از جمله دلایلی هستند که می‌توانند باعث شوند فرد به سینوس پیلونیدال مبتلا گردد.

کیست مویی


نحوه تشخیص کیست مویی مقعدی چگونه است؟

بسیار مهم است بیماران پس از مشاهده علائم کیست مویی مقعدی حتماً به پزشک مراجعه کنند. بیماری کیست مویی باید حتماً از طریق روش‌های درمانی همچون لیزر یا جراحی مداوا شود. این بیماری به هیچ عنوان با روش‌های درمانی همچون مراقبت‌های خانگی یا استفاده از داروها بهبود نمی‌یابد و عدم توجه به درمان این بیماری می‌تواند باعث تشدید آن و سخت‌تر شدن روند درمان گردد.
زمانی که بیمار پس از مشاهده علائم به پزشک متخصص مراجعه می‌کند پزشک با معاینه فیزیکی محل کیست می‌تواند پی به وجود این بیماری ببرد. در صورتی که پزشک متوجه عفونت شدید در این منطقه شود ممکن است آزمایش خون نیز تجویز کند. پس از تشخیص این بیماری با توجه به وضعیت کیست درمان جراحی و یا لیزردرمانی پیشنهاد می‌شود.

تشخیص کیست مویی مقعدی

 

درمان کیست مویی مقعدی چیست؟

درمان کیست مویی مقعدی همان‌طور که گفته شد تنها از طریق جراحی و یا لیزردرمانی کیست مویی امکان‌پذیر است.

روش جراحی کیست مویی

جراحی کیست مویی یکی از روش‌های قدیمی برای درمان این بیماری است که می‌تواند کیست مویی را به بهترین شکل درمان کند. روش جراحی کیست مویی به دو شکل زیر انجام می‌شود:

  • روش جراحی باز کیست مویی

این روش درمانی در بیمارستان و تحت بیهوشی کامل یا بی‌حسی از کمر به پایین انجام می‌گیرد. در جراحی باز با استفاده از چاقوی جراحی محل آبسه کیست مویی باز می‌شود و پزشک به شکل کامل کیست را تخلیه می‌کند. در نهایت محل جراحی شده بدون بخیه زدن رها می‌شود و داخل آن را با پانسمان پر می‌کند تا به تدریج زخم از کف خود شروع به ترمیم کند. دوره نقاهت این درمان ۲ تا ۳ ماه است و نیاز به تعویض پانسمان به شکل هر روزه دارد و به همین دلیل برای بسیاری از بیماران این روش درمانی روش چندان محبوبی به شمار نمی‌رود.

  • جراحی بسته کیست مویی

جراحی بسته کیست مویی دقیقاً به شکل جراحی باز انجام می‌شود؛ اما در انتهای کار جراح زخم را بخیه می‌زند. این روش سختی‌های روش اول را جهت تعویض پانسمان ندارد و احتمال عفونت به دلیل بسته بودن زخم کاهش پیدا می‌کند.

روش لیزر کیست مویی

یکی از روش‌های بسیار محبوب جهت درمان کیست مویی لیزردرمانی کیست مویی است. در این روش با استفاده از دستگاه لیزر پزشک متخصص به درمان کیست مویی بدون عمل جراحی می‌پردازد. جهت انجام لیزردرمانی ناحیه کیست به اندازه یک سانت باز می‌شود و سپس پزشک به تخلیه کیست و پس از آن ترمیم ناحیه می‌پردازد. این روش درمانی نیازی به بیهوشی و بستری شبانه ندارد و در کمتر از ۳۰ دقیقه می‌تواند این بیماری را درمان کند. از طرفی لیزردرمانی سینوس پیلونیدال به دلیل اینکه بدون درد و خونریزی است دوره نقاهت خاصی ندارد و فرد می‌تواند بدون هیچ مشکلی فعالیت‌های روزمره خود را به راحتی دنبال کند.

بهترین روش درمان کیست مویی مقعدی


روش‌های جلوگیری از ابتلا به کیست مویی

بسیار مهم است افراد برای عدم ابتلا به کیست مویی با روش‌های جلوگیری از ابتلا به کیست مویی آشنا باشند. از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  خودداری از نشستن‌های طولانی مدت
  •  از بین بردن موهای زائد شکاف بین دو باسن
  •   پوشیدن لباس‌های سبک و گشاد
  •  کاهش وزن
  •  رعایت بهداشت ناحیه مقعد

راهکارهای جلوگیری از ابتلا به کیست مویی

 

کلام پایانی

آشنایی با علائم کیست مویی برای افرادی که علائم غیرعادی را در ناحیه شکاف بین دو باسن خود می‌بینند بسیار اهمیت دارد. واضح‌ترین مشخصه کیست مویی وجود درد و التهاب در ناحیه شکاف بین دو باسن و از طرفی وجود سوراخ‌هایی در پوست این ناحیه است. پس از مشاهده علائم کیست مویی باید بیماران هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص کولورکتال (متخصص مقعد و روده بزرگ) مراجعه کنند تا هرچه سریع‌تر درمان این بیماری آغاز شود. درمان قطعی این بیماری تنها از طریق روش جراحی و لیزردرمانی کیست مویی امکان‌پذیر است تا این بیماری  برای همیشه مداوا شود.

منابع: 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید