نحوه نشستن افراد مبتلا به هموروئید

افرادی که به هموروئید مبتلا هستند و یا این بیماری را درمان کرده‌اند باید با نحوه نشستن افراد مبتلا به هموروئید آشنا باشند. اهمیت آشنایی با نحوه نشستن در این افراد به تأثیرات این مسئله بر روی بیماری باز می‌گردد. در واقع با نحوه صحیح نشستن امکان کنترل بیماری و جلوگیری از تشدید آن وجود دارد. با عدم رعایت نکات مهم در مورد نحوه نشستن افراد مبتلا به هموروئید، امکان تشدید بیماری و یا عود مجدد آن هست و به همین دلیل بسیار مهم است افراد مبتلا به بواسیر حتماً با نحوه نشستن آشنا باشند. در مقاله امروز به نحوه نشستن افراد مبتلا به هموروئید بیشتر خواهیم پرداخت.

نوع نشستن افراد مبتلا به هموروئید


نکات مهم در هنگام نشستن برای افراد مبتلا به هموروئید

بیماری هموروئید یا بواسیر در ناحیه نشیمنگاه یا مقعد رخ می‌دهد و بر اثر آن رگ‌های ناحیه مقعد دچار التهاب و کشیدگی می‌شوند. این مسئله باعث می‌شود که رگ‌ها حالت واریسی پیدا کنند و فرد در هنگام عمل دفع و یا حتی نشستن با درد بسیاری روبرو باشد. با توجه به ناحیه بروز این بیماری و التهاب رگ‌ها، مواردی همچون نشستن می‌توانند بر روی این بیماری تأثیرات خاصی داشته باشند. به همین دلیل است که نحوه نشستن افراد مبتلا به هموروئید بسیار اهمیت دارد. در ادامه نکات مهمی را دراین‌رابطه با شما در میان می‌گذاریم.


نحوه نشستن افراد مبتلا به بواسیر در توالت

دکتر بواسیر معتقد است؛ از جمله عواملی که باعث تشدید هموروئید می‌شوند زور زدن زیاد در هنگام عمل دفع و نحوه نشستن نامناسب در توالت است. امروزه افراد از توالت‌فرنگی یا ایرانی برای دفع استفاده می‌کنند. نحوه نشستن بر روی توالت فرنگ به‌گونه‌ای است که زاویه 90 درجه ایجاد می‌کند و این زاویه برای افراد مبتلا به هموروئید بسیار غلط است و باید اصلاح شود. برای اصلاح این حالت شما باید در هنگام نشستن کمی به سمت جلو خم شوید و زیر پاهای خود یک صندلی کوتاه قرار دهید تا یک زاویه 3۵ درجه بین ران‌ها و بدن ایجاد شود. این کار کمک می‌کند که فاصله بین پاها و  بالاتنه کم شود و به‌این‌ترتیب فشار وارده به مقعد و رکتوم نیز در هنگام عمل دفع، کاهش یابد. 

نحوه صحیح نشستن افراد مبتلا به بواسیر در توالت


در هنگام استفاده از توالت ایرانی زاویه بدن به شکل خودبه‌خود در شکل صحیح قرار دارد؛ اما استفاده مداوم از این توالت می‌تواند به زانوها آسیب برساند و باید این نکته را در نظر داشت.
در هر دو وضعیت عدم زور زدن در هنگام اجابت مزاج نقش مهمی در عدم تشدید بیماری هموروئید دارد.


نحوه نشستن افراد مبتلا به هموروئید بر روی صندلی

یکی از دلایل بسیار مهم ابتلا به هموروئید نشستن بیش از حد و عدم تحرک است. بسیاری مواقع افراد به شغل‌هایی مشغول‌اند که امکان بلندشدن در طول کار را ندارند و ناچارند در ساعت‌های طولانی بنشینند. برای این افراد استفاده از بالش طبی یا دوناتی شکل توصیه می‌شود. این بالش‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که قسمت مرکزی آنها توخالی است و مقعد در آن ناحیه قرار می‌گیرد و دیگر تحت‌فشار نیست. همچنین برخی از بالش‌ها به نام «فوم مموری» نیز برای افراد مبتلا به هموروئید مفیدند. این بالش‌ها به گونه‌ای ساخته شده‌اند که با بدن فرد تطابق دارند؛ یعنی زمانی که فرد بر روی آنها می‌نشیند قالب بدن او می‌شوند. این بالشتک‌ها از پایین تنه حمایت می‌کنند و فشار بر روی کف لگن و راست روده را کاهش می‌دهند.
توصیه می‌شود جدای از رعایت موارد فوق در حین کار مدام بلند شوید و کمی راه بروید یا برخی از کارها را به‌صورت ایستاده انجام دهید تا فشار بر ناحیه مقعد کاهش یابد و در آینده مجبور به درمان بواسیر با لیزر نشوید.

نحوه صحیح نشستن افراد مبتلا به بواسیر بر روی صندلی


کاهش‌دادن زمان نشستن در توالت

بسیاری از افرادی که به هموروئید مبتلا می‌شوند یک عادت غلط دارند و آن، این است که در مدت‌زمان طولانی در توالت می‌مانند. نشستن بیش از حد چه بر روی توالت‌فرنگی و چه بر روی توالت ایرانی باعث می‌شود که فشار به ناحیه مقعد بیشتر شود. این مسئله باعث تشدید هموروئید و یا عود مجدد بیماری می‌گردد؛ به همین دلیل توصیه می‌شود از نشستن طولانی‌مدت در توالت خودداری نمایید.


روش‌های دیگر مؤثر در عدم ابتلا و یا جلوگیری از عود مجدد هموروئید

علاوه بر اینکه نحوه نشستن افراد مبتلا به هموروئید اهمیت دارد. توجه به نکات دیگری نیز می‌تواند بر روی عدم ابتلا یا عود مجدد بیماری اثر بگذارد. ازجمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


جلوگیری از وجود رطوبت و گرما در ناحیه مقعد

بسیار مهم است که ناحیه مقعد در هنگام درمان بواسیر  و یا پس از آن خشک و خنک بماند. وجود رطوبت و گرما در ناحیه، باعث تحریک و تشدید بیماری می‌گردد. به همین دلیل توصیه می‌کنند تا از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان غیر نخی خصوصاً در مورد لباس زیر، جدا خودداری شود. پس از عمل دفع نیز ناحیه مقعد باید به‌خوبی و با یک دستمال نرم، خشک و تمیز گردد و اگر لباس خیس شده باید تعویض شود.

جلوگیری از وجود رطوبت در ناحیه مقعدی برای پیشگیری از بواسیر


ورزش‌کردن و داشتن تحرک

سعی کنید در طول روز مدام تحرک داشته باشید. حتی زمانی که ناچارید بایستید سعی کنید به یک دلیلی قدم بزنید. فعالیت‌هایی نظیر پیاده‌روی، انواع ورزش، رقص، باغبانی و هر فعالیتی که بدن شما را به حرکت وادارد می‌تواند هم در جلوگیری از یبوست مفید باشد و هم با کاهش وزن شما فشار بر روی ناحیه مقعد را کاهش دهد. از طرفی فعالیت، فشاری را که هنگام نشستن بر روی مقعد وارد می‌شود، کاهش می‌دهد.


انتخاب تغذیه صحیح

یبوست یکی از دلایل اصلی ابتلا به بواسیر است؛ زیرا زمانی که فرد به یبوست مبتلا می‌شود ناچار است که در مدت طولانی در توالت بنشیند و با زور زدن به دفع مدفوع کمک کند. وقتی که مدفوع خشک و سفت از ناحیه مقعد خارج می‌شود، می‌تواند به رگ‌های این ناحیه آسیب برساند؛ بنابراین کنترل یبوست نقش مهمی در جلوگیری از ابتلا به بواسیر دارد. مصرف غذاهای پر فیبر همچون سبزی‌ها، میوه‌ها و غلات پر فیبر نقش مهمی در جلوگیری از یبوست ایفا می‌کنند. همچنین مصرف آب باید در طول روز افزایش یابد به‌طوری‌که زنان حدود 2 لیتر آب و مردان حدود 3 لیتر آب باید مصرف کنند.

انتخاب تغذیه صحیح برای جلوگیری از بواسیر


کلام پایانی

بیماری یبوست یا بواسیر به ملتهب شدن و آسیب‌دیدن رگ‌های ناحیه مقعد گفته می‌شود که به دو شکل خارجی و داخلی ایجاد می‌شود. این بیماری به دلایل مختلفی همچون زور زدن بیش از حد هنگام عمل دفع، یبوست، نشستن‌های طولانی در توالت و... به وجود می‌آید. نحوه نشستن افراد مبتلا به هموروئید بسیار مهم است. به دلیل اینکه بیماری بواسیر در ناحیه مقعد رخ می‌دهد نشستن می‌تواند فشار زیادی به این ناحیه وارد کند و باید افراد مبتلا و یا افراد درمان شده تغییراتی را در نشستن خود ایجاد کنند. این تغییرات شامل نحوه صحیح نشستن در توالت، بر روی صندلی و هنگام فعالیت‌های دیگر است. همچنین استفاده از بالش هموروئید یا بالش دوناتی یکی از روش‌های مناسب برای کنترل مشکل هموروئید می‌باشد. با توجه به موارد گفته شده افراد مبتلا به هموروئید باید با نحوه نشستن صحیح آشنا شوند تا این بیماری در آنها تشدید نشود و از طرفی پس از درمان دوباره عود نکند.

 

 

منابع :

 

 


 

جواد بابازاده گفت:
سلام و خدا قوت .من دچار بیماری هموروئید هستم و در هنگام دستشویی کردن برام عذاب آور بود از زمانی که مقاله شما را مطالعه کردم متوجه شدم نحوه نشستن خود را باید تغییر بدهم و از اطلاعات کامل شما بسیار ممنونم.
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز ممنون از اینکه نظر خودتون را با ما به اشتراک گذاشتید.

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید