درمان بواسیر در کودکان

درمان بواسیر در کودکان بسیار اهمیت دارد؛ زیرا کودکان به دلیل سن کم خود در بازگوکردن بسیاری از نشانه‌ها و علائم بیماری مشکل دارند و یا از شرم خود در مورد این علائم صحبت نمی‌کنند. بواسیر یا هموروئید به‌ندرت در کودکان یا نوزادان رخ می‌دهد و بیشتر افراد بالای 45 سال را درگیر می‌کند اما به دلیل اینکه بسیاری از کودکان نیز در معرض آن هستند بسیار مهم است که والدین با درمان بواسیر در کودکان آشنا باشند. در مقاله امروز به بواسیر در کودکان و درمان آن بیشتر خواهیم پرداخت.

درمان بواسیر یا هموروئید در کودکان


بواسیر در کودکان چیست؟

بواسیر در کودکان تفاوتی با بواسیر در بزرگسالان ندارد و تعریف کلی هموروئید در مورد بواسیر کودکان نیز صدق می‌کند. هموروئید باعث متورم شدن و التهاب عروق ناحیه مقعد می‌شود و می‌تواند برای کودک بسیار دردناک باشد. هموروئید به دو شکل داخلی و خارجی به وجود می‌آید که هر کدام بخش خاصی از مقعد را درگیر می‌کنند.


علائم هموروئید در کودکان

برای درمان بواسیر در کودکان بسیار مهم است که با علائم این بیماری آشنا شد. کودکان مبتلا به هموروئید علائمی از خود بروز می‌دهند که والدین با درنظرگرفتن آنها می‌توانند پی به وجود این بیماری ببرند. این علائم به شرح زیر هستند:

  • مشکل در عمل دفع: بسیاری از کودکانی که به هموروئید مبتلا هستند دچار یبوست مزمن نیز می‌شوند. یبوست یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به این بیماری است و باعث می‌شود که دفع کودک با مشکلات بسیاری همراه باشد. زمانی که کودک در عمل دفع مشکل دارد به طور معمول از رفتن به توالت امتناع می‌کند و یا به‌سختی تن به این کار می‌دهد.
  • مشاهده خون در هنگام عمل دفع: کودکانی که به هموروئید مبتلا هستند ممکن است در هنگام عمل دفع دچار خونریزی از مقعد شوند و یا والدین در هنگام تمیز کردن ناحیه مقعد آنها بر روی دستمال، خون مشاهده کنند.
  • خارش و سوزش در ناحیه مقعد: کودکان مبتلا به هموروئید به طور معمول دچار خارش و سوزش در ناحیه مقعد هستند و از این مسئله شکایت می‌کنند.
  • احساس درد شدید: درد شدید در ناحیه مقعد یکی دیگر از علائمی است که با مشاهده آن والدین می‌توانند متوجه ابتلا کودک به بواسیر شوند. این درد یکی از عواملی است که باعث می‌شود کودک از دستشویی رفتن امتناع کند.

 یبوست مزمن در کودک از علائم بواسیر


دلایل بروز بواسیر یا هموروئید در کودکان

به دلیل اینکه نحوه زندگی و رژیم غذایی کودکان با بزرگسالان بسیار متفاوت است، دلایل بواسیر در کودکان نسبت به بزرگسالان محدودتر می‌باشد. اگر از دکتر فوق تخصص بواسیر بپرسید؛ دلایلی که باعث ابتلا کودک به بواسیر می‌شوند موارد زیر هستند:

  • یبوست مزمن
  • بی‌تحرکی و تنبلی کودک
  • استرس و نگرانی شدید در کودکان
  • رژیم غذایی نامناسب حاوی فیبر کم و مصرف بیش از حد غذاهای فست‌فودی
  • مصرف کم مایعات
  • پوشیدن لباس‌های تنگ با الیاف غیرطبیعی


تشخیص بیماری بواسیر در کودکان

برای درمان بواسیر در کودکان باید حتماً کودک توسط پزشک معاینه شود. در مرحله اول پزشک با پرسش از علائم و نشانه‌های بیماری در جریان بسیاری از نکات قرار می‌گیرد و سپس به معاینه فیزیکی می‌پردازد. به‌صورت کلی پزشک با استفاده از روش‌های زیر می‌تواند پی به وجود بیماری بواسیر در کودکان ببرد:

  •  معاینه فیزیکی: در معاینه فیزیکی پزشک ناحیه مقعد کودک را به شکل کامل و بدون هیچ ابزار خاصی معاینه می‌کند.
  • معاینه درون راست‌روده: برای انجام این کار پزشک انگشت خود را داخل مقعد و راست‌روده می‌کند تا بتواند تمام برآمدگی‌ها و ناهنجاری‌ها در این ناحیه را به‌خوبی بررسی کند.
  • آنوسکوپی: این روش پیچیده‌تر است و به‌وسیله آن لوله‌ای که به دوربین مجهز است وارد مقعد می‌شود تا ناحیه را بررسی کند.
  • کولونوسکوپی: این روش برای بررسی روده بزرگ استفاده می‌شود و لوله‌ای مجهز به دوربین وارد راست‌روده و سپس روده بزرگ می‌شود تا تمام ناهنجاری‌های این ناحیه را به طور کامل بررسی کند.

پس از تشخیص بیماری از طریق راه‌های فوق، درمان بواسیر کودکان آغاز می‌شود.

آنوسکوپی برای تشخیص بیماری بواسیر کودک


درمان بواسیر در کودکان چگونه است؟

پزشکان به طور معمول برای درمان بواسیر در کودکان از روش‌های طبیعی استفاده می‌کنند؛ زیرا معمولاً بیماری بواسیر در کودکان به مرحله‌ای نمی‌رسد که نیاز به جراحی و یا لیزر بواسیر داشته باشد. درمان بواسیر در کودکان به دو دسته درمان‌های خانگی و دارویی، و درمان‌های جراحی و لیزر تقسیم می‌شود.


درمان خانگی و دارویی بواسیر در کودکان

اولین اقدام درمانی برای بهبود بواسیر در کودکان تغییر رژیم غذایی کودک است. ازآنجایی‌که یبوست عامل اصلی بواسیر در کودکان می‌باشد پزشکان یک رژیم غذایی پر فیبر و نوشیدن مایعات و آب کافی را برای درمان بواسیر تجویز می‌کنند. همچنین در کنار تغییر رژیم و مصرف مایعات، پمادهای آنتی هموروئید برای درمان ممکن است تجویز شود. برای کاهش درد کودک نیز روش‌های زیر توصیه می‌شوند:

  • گذاشتن کمپرس یخ در ناحیه مقعد
  • حمام روزانه با آب گرم و خشک کردن ناحیه مقعد پس از آن
  • نشستن در لگن آب گرم به مدت 10 الی 1۵ دقیقه و سپس خشک کردن ناحیه مقعد
  • استفاده از پودر بچه در ناحیه مقعد برای خشک نگه داشتن ناحیه

حمام روزانه کودک با آب گرم برای درمان بواسیر


درمان لیزر و جراحی هموروئید

 درصورتی‌که بواسیر کودک پیشرفته باشد و با روش‌های خانگی و تجویز داروهای آنتی هموروئید درمان نشود در این مواقع پزشک لیزر بواسیر در کودکان را پیشنهاد می‌دهد.
روش لیزر یکی از آسان‌ترین روش‌های درمان بواسیر است که با کمترین درد و عوارض بیماری هموروئید کودکان را درمان می‌کند. لیزر هموروئید برخلاف جراحی بواسیر نیازی به بیهوشی ندارد و همچنین بدون داشتن دوران نقاهت به کودک کمک می‌کند تا به‌راحتی دوره درمان خود را طی کند.


روش‌های پیشگیری از بروز بواسیر در کودکان

یکی از مواردی که بسیار اهمیت دارد آشنایی با روش‌های پیشگیری از بروز هموروئید در کودکان است. با رعایت نکاتی بسیار ساده والدین می‌توانند از ابتلا کودک به بواسیر جلوگیری کنند. این اقدامات به شرح زیر هستند:

  • تشویق کودک به ورزش و داشتن تحرک
  • درنظرگرفتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزی‌های حاوی فیبر برای کودک
  • تشویق کودک به نوشیدن آب کافی در طول روز
  • کاهش دادن مصرف فست فود
  • کنترل وزن کودک

کنترل وزن کودک برای پیشگیری از بیماری بواسیر


کلام پایانی

درمان بواسیر در کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا این بیماری می‌تواند کودکان را بسیار آزار دهد و برای آنها دردناک باشد. کودکانی که دچار یبوست و کم‌تحرکی هستند بیشتر در معرض بواسیر در کودکان قرار دارند و به همین دلیل والدین با مشاهده علائم یبوست در کودک خود باید هرچه سریع‌تر برای درمان بواسیر اقدام کنند. به طور معمول درمان بواسیر در کودکان با استفاده از درمان‌های خانگی انجام می‌شود و در مواقعی که هموروئید بسیار پیشرفته باشد پزشک ممکن است لیزر بواسیر در کودکان را پیشنهاد کند.

 

 

منابع :


 


 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید