باورهای غلط درباره بواسیر

در مورد بسیاری از بیماری‌ها باورهای غلطی وجود دارد که دهان به دهان چرخیده است و باعث شده که این باورهای غلط با یک نظر تخصصی اشتباه گرفته شوند. در مورد بیماری بواسیر نیز این باورهای غلط وجود دارد و این مسئله باعث می‌شود افراد دیر برای درمان بیماری خود اقدام کنند و یا بر اثر اقداماتی درمان بیماری را با مشکل مواجه سازند. آشنایی با مهم‌ترین باورهای غلط درباره بواسیر یا هموروئید بسیار اهمیت دارد تا افراد با شناخت آنها روند درمان بیماری خود را به تعویق نیندازند و این بیماری به ساده‌ترین شکل خود درمان شود.

 

مهم‌ترین باورهای غلط درباره بواسیر یا هموروئید

بیماری بواسیر یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ناحیه نشیمنگاهی به شمار می‌رود که بر اثر وارد شدن فشار بیش از حد به عروق مقعد ایجاد می‌شود. این بیماری نیازمند درمان است و باید با مشاهده علائم آن همچون احساس درد، خونریزی در هنگام اجابت مزاج، لمس برآمدگی در ناحیه مقعد و... سریعاً به پزشک مراجعه کرد. باورهای غلط درباره هموروئید وجود دارد که باعث می‌شود فرایند درمان این عارضه با مشکل مواجه شود. در ادامه به مهم‌ترین باورهای غلط درباره بواسیر می‌پردازیم:

 

بیماری بواسیر بسیار نادر است

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که بیماری هموروئید یا بواسیر یک بیماری نادر است و پس از ابتلا به آن دچار ترس و اضطراب بسیاری می‌شوند. یکی از باورهای غلط درباره هموروئید همین باور است و بیماران باید بدانند که بیماری هموروئید یک بیماری شایع است که از هر دو نفر یک نفر را در طول زندگی به خود مبتلا می‌کند؛ بنابراین زمانی که فرد با علائم بیماری هموروئید مواجه می‌شود باید هرچه سریع‌تر برای درمان به متخصص هموروئید مراجعه کند تا بیماری به ساده‌ترین شکل خود درمان شود.

بیمار بواسیر

به راحتی می‌توان بیماری هموروئید را با علامت درد آن تشخیص داد

این باور نیز از باورهای اشتباه در مورد هموروئید است. بسیاری مواقع هموروئید درد ندارد. هموروئید داخلی به طور معمول دردناک نیست؛ هرچند می‌تواند باعث خونریزی شود؛ بنابراین علامت درد را نمی‌توان معیاری برای تشخیص هموروئید در نظر گرفت. در صورت مشاهده خونریزی باید حتماً برای درمان هموروئید به پزشک مراجعه کرد.

بیماری بواسیر مربوط به سنین کهن‌سالی است

یکی دیگر از باورهای غلط درباره هموروئید این است که افراد گمان می‌کنند بیماری بواسیر فقط در افراد مسن به وجود می‌آید. این باور اشتباه است؛ زیرا بیماری هموروئید می‌تواند به دلایل مختلفی همچون کم‌تحرکی، اسهال، یبوست مزمن و... ایجاد شود و همه این عوامل در سنین جوانی نیز پیش می‌آیند.

فرد جوان ابتلا به بواسیر

مصرف غذاهای تند باعث خونریزی بواسیر می‌شود

یکی دیگر از باورهای غلط درباره بواسیر تأثیر غذاهای تند بر خونریزی هموروئید است. این مسئله هیچ ارتباطی به مصرف غذاهای تند ندارد و خونریزی بواسیر بر اثر فشار آمدن به این ناحیه ایجاد می‌شود.

نشستن بر سطوح سرد عامل ابتلا به هموروئید است

این باور غلط درباره هموروئید هیچ شواهد علمی ندارد و به همین دلیل نمی‌توان نشستن بر روی سطوح سرد را عامل ایجاد بواسیر دانست. در مقابل تجربه نشان داده بهبود تورم و درد بواسیر با قرار دادن کیسه یخ بر روی ناحیه امکان‌پذیر است.

رژیم غذایی ارتباطی به هموروئید ندارد

یکی دیگر از باورهای غلط درباره هموروئید عدم تأثیر رژیم غذایی بر این بیماری است. بسیاری از افراد معتقدند رژیم غذایی نمی‌تواند بر این بیماری تأثیر بگذارد در حالی که این باور اشتباه است. بیماری بواسیر یکی از بیماری‌های دستگاه گوارش است که تغذیه نقش مهمی در عدم ابتلا به آن و درمان آن دارد. یکی از عوامل ایجاد بواسیر بیماری یبوست است که بر اثر یک رژیم غذایی نادرست فاقد فیبر کافی به وجود می‌آید. به همین دلیل به بیماران توصیه می‌شود در روند درمان خود از یک رژیم غذایی پر فیبر استفاده کنند.

تغذیه نا مناسب عامل اصلی بواسیر

هموروئید فقط با جراحی درمان می‌شود

از دیگر باورهای غلط درباره هموروئید این است که تنها راه درمان آن جراحی است. این باور کاملاً اشتباه است به دلیل اینکه بیماری هموروئید با توجه به اینکه در کدام مرحله است روش درمانی متفاوتی دارد. زمانی که بیماری بواسیر در مراحل ابتدایی است با روش‌های درمان خانگی و دارویی بهبود می‌یابد؛ اما اگر به مراحل شدید خود برسد نیاز به روش‌هایی همچون جراحی یا لیزر بواسیر دارد. لیزر بواسیر یکی از روش‌هایی است که امروزه جایگزین جراحی شده و این بیماری را بدون درد و خونریزی و عوارض جانبی به ساده‌ترین شکل خود درمان می‌کند.

مبتلایان به هموروئید نباید ورزش کنند

یکی دیگر از باورهای غلط در مورد بواسیر این است که ورزش در ابتلا و عدم درمان این بیماری نقش مهمی دارد. باید دانست که عدم تحرک و ورزش نکردن یکی از علل ابتلا به بیماری بواسیر است و به همین دلیل توصیه می‌شود برای عدم ابتلا به هموروئید افراد به شکل روزانه ورزش کنند. تنها نکته مهم این است که فعالیت‌های سنگین مانند بلند کردن وزنه یا اشیای دیگر می‌تواند باعث ابتلا به این بیماری باشد و یا وضعیت بیماری را وخیم‌تر کند؛ بنابراین از انجام چنین کارهایی باید خودداری کرد.

ورزش کردن فرد مبتلا به بواسیر

ابتلا به هموروئید باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود

ابتلا به هموروئید هیچ تأثیری بر افزایش احتمال ابتلا به سرطان ندارد و خونریزی ناشی از بواسیر که ممکن است در بیماری سرطان مقعد نیز دیده شود کاملاً با آن متفاوت است. بیمارانی که مبتلا به بواسیر هستند نباید هیچ نگرانی در مورد احتمال ابتلا به سرطان مقعد داشته باشند.

روش درمان بواسیر چیست؟

حال که با باورهای غلط درباره بواسیر آشنا شدید شاید بهتر باشد در مورد بهترین روش درمان این بیماری نیز بدانید. همان‌طور که اشاره شد اگر بیماری بواسیر در مراحل ابتدایی خود باشد با درمان دارویی و خانگی قابل بهبود است. زمانی که بیماری به مراحل شدید خود وارد می‌شود بهترین روش درمان، جراحی یا لیزر بواسیر است. امروزه روش لیزردرمانی هموروئید جایگزین روش جراحی شده است. روش لیزردرمانی در زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه و بدون نیاز به بیهوشی و بستری شبانه می‌تواند بیماری بواسیر را درمان کند. این روش درمانی برخلاف روش جراحی نیازی به دوران نقاهت ندارد و بیمار می‌تواند پس از انجام آن به راحتی کارهای روزمره خود را از سر بگیرد.

اینکه کدام روش درمانی مناسب بواسیر فرد است به تشخیص پزشک باز می‌گردد و به همین دلیل افراد باید برای تشخیص به پزشک مراجعه کنند تا روش درمانی مناسب به آنها پیشنهاد گردد.

لیزر بواسیر

 

کلام پایانی

اعتقاد به باورهای غلط درباره بواسیر یکی از مواردی است که می‌تواند درمان این بیماری را با مشکل مواجه سازد. بسیاری از بیماران با این باورهای اشتباه دیر برای درمان این بیماری اقدام می‌کنند و یا با اقدامات اشتباه باعث تشدید بیماری خود و مشکل شدن روند درمان می‌شوند. آشنایی با باورهای غلط درباره بواسیر کمک می‌کند افراد هرچه سریع‌تر روند درمان بیماری خود را آغاز کرده و به این ترتیب برای همیشه با بیماری بواسیر یا هموروئید خداحافظی کنند.

 

منابع:

 

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید