021 22 42 50 54
لوگو

فوق تخصصان کولورکتال
​​​​​​​(بیماری‌های مقعدی و کیست مویی)

دریافت نوبت اینترنتی

تماس از 9 صبح تا 1 شب

0902 200 39 11

درمان هموروئید با زالو ممکن است؟

بسیاری از بیماران مبتلا به بواسیر برای درمان این بیماری به دنبال راه‌حل‌های مختلف هستند و یکی از این راه‌حل‌ها درمان هموروئید با زالو است. این روش درمانی جزو روش‌های سنتی برای درمان بواسیر به شمار می‌رود که در آن از زالو برای مکیدن خون ناحیه مقعد و کاهش درد و التهاب استفاده می‌شود. اینکه این روش درمانی چگونه عمل می‌کند و تا چه حد می‌تواند مؤثر باشد را در مقاله امروز بررسی خواهیم کرد.


منظور از درمان خانگی بواسیر در خانه چیست؟

افراد مبتلا به بیماری هموروئید برای درمان این بیماری به دنبال روش‌هایی هستند که به شکل سریع به درمان بیماری آنها کمک کند. یکی از روش‌هایی که به عنوان درمان سریع بواسیر از آن یاد می‌شود روش مراقبت خانگی است. منظور از درمان خانگی بواسیر در خانه مجموعه کارهایی است که افراد می‌توانند در داخل خانه در جهت بهبود بواسیر خود انجام دهد. این روش‌ها به طور معمول به شکل زیر هستند:

استفاده از روغن‌ها و داروهای گیاهی 

یکی از روش‌های درمان بواسیر در خانه با استفاده از روغن‌های گیاهی است. در این روش از روغن‌هایی نظیر روغن زیتون و روغن نارگیل به شکل موضعی استفاده می‌کنند و یا گیاهان دارویی نظیر شاه‌بلوط اسبی، انجیلیان، کالاندولا، آلوورا را به شکل دم‌نوش و یا ضماد به کار می‌برند.

استفاده از وازلین

وازلین خواص نرم‌کننده دارد و به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. این مسئله باعث می‌شود این ماده بتواند در کاهش حساسیت ناحیه مؤثر باشد تا به این ترتیب رگ‌ها فرصت بیشتری برای ترمیم پیدا کنند. استفاده از وازلین برای درمان بواسیر نقش موقتی در تسکین بیماری دارد و به عنوان روش درمان بواسیر نمی‌توان از آن استفاده کرد.

درمان سریع بواسیر در خانه: استفاده از وازلین

درمان هموروئید با  عنبر نسا

عنبر نسا همان سرگین یا پشکل الاغ ماده است که طب سنتی اعتقاد دارد این ماده دارای خواص دارویی بسیاری است. برای استفاده از خواص عنبر نسا برای درمان هموروئید باید یک نصف عنبر نسا را آتش زد و پس از خاموش شدن شعله، دود آن را به ناحیه هموروئید نزدیک کرد.

مصرف غذاهای پرفیبر

یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی مصرف غذاهای پر فیبر برای جلوگیری از یبوست و جلوگیری از ایجاد فشار به ناحیه مقعد و بواسیر است. در کنار مصرف غذاهای پر فیبر مصرف آب کافی نیز توصیه می‌شود.

نشستن در حمام سیتز

حمام سیتز برای درمان بواسیر در واقع همان لگن آب گرم است. به بیماران توصیه می‌شود چند بار در روز و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه داخل آن بنشینند. گرمای آب باعث افزایش گردش خون در ناحیه مقعد می‌شود و به این ترتیب به کاهش درد و بهبود سریع‌تر زخم کمک می‌کند.
از دیگر روش‌های درمان خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش وزن 
  • به تعویق نینداختن زمان اجابت مزاج 
  • عدم زور زدن در هنگام اجابت مزاج 
  • انجام ورزش و داشتن تحرک در طول روز 

روش‌های درمان خانگی بواسیر همان‌طور که می‌بینید مبتنی بر استفاده از داروهای گیاهی، روغن‌های گیاهی، تغییر رژیم غذایی و اصلاح سبک زندگی فرد است. این روش‌ها تأیید شده نیستند و به شکل قطعی نمی‌توان برای درمان بواسیر به آنها تکیه کرد؛ زیرا در بسیاری موارد روش‌های درمان خانگی تنها باعث تسکین علائم بواسیر می‌شوند و نقشی در مداوای این بیماری ندارند. توصیه می‌شود استفاده از این روش‌ها زیر نظر پزشک باشد تا فرد با مشکلات بیشتری مواجه نشود.

درمان سریع بواسیر در خانه: نشستن در حمام سیتز


آیا درمان بواسیر با زالو ممکن است؟

بسیاری از افراد برای درمان بیماری بواسیر خود به سراغ زالو می‌روند. باید توجه داشت درمان هموروئید با زالو یک روش غیرعلمی است که در دسته روش‌های سنتی درمان بواسیر قرار می‌گیرد. این روش در طب سنتی یک گزینه برای کاهش علائم بیماری بواسیر همچون درد، سوزش و خارش است؛ هرچند میزان تأثیرگذاری آن تأیید نشده و در علم پزشکی به دلیل اینکه باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بدن شود به هیچ عنوان استفاده از آن توصیه نمی‌شود.
اینکه چرا از زالو برای درمان هموروئید استفاده می‌شود به وجود چند فاکتور زیستی و آنزیم فعال در بزاق زالو باز می‌گردد که برخی معتقدند می‌تواند در روند درمان هموروئید مؤثر باشد. در بزاق زالو مواد ضدالتهاب و ضدانعقاد خون وجود دارد که از طریق تغذیه زالو از خون می‌توانند وارد بدن شوند و تأثیراتی را بر روی سیستم عروقی بگذارند. زمانی که زالو خون را می‌مکد عوامل ضدانعقاد خون باعث حذف لکه‌های خونی منعقد در بافت هموروئید می‌شود و به این ترتیب به کاهش علائم بواسیر کمک می‌کنند. با وجود این تأثیر، پزشکان به هیچ عنوان استفاده از این روش را توصیه نمی‌کنند؛ زیرا به دلیل خواص ضد انعقادی بزاق زالو امکان خونریزی شدید و غیر قابل کنترل وجود دارد.

درمان بواسیر با زالو


فواید درمان بواسیر با زالو

از جمله دلایلی که باعث می‌شود بسیاری از افراد برای درمان بواسیر به سراغ زالو بروند موارد زیر هستند:

  • کاهش درد و التهاب: از آنجایی که بزاق زالو حاوی موادی همچون هیرودین و آنزیم‌های ضدالتهابی است این مسئله می‌تواند در کاهش درد و التهاب در ناحیه مقعد مؤثر باشد.
  • کاهش تورم: درمان بواسیر با زالو می‌تواند تورم رگ‌های خونی در ناحیه مقعد را کاهش دهد.
  • جلوگیری از خونریزی: بزاق زالو می‌تواند باعث لخته شدن خون شود و به این ترتیب از خونریزی بواسیر جلوگیری کند.
  • بهبود گردش خون: زالو درمانی می‌تواند باعث بهبود گردش خون در ناحیه مقعد شود.

با وجود فوایدی که زالو درمانی می‌تواند داشته باشد با این حال بهتر است به هیچ عنوان این کار انجام نشود؛ زیرا ممکن است مشکلات بسیاری دامنگیر فرد گردد. امروزه روش‌های علمی و مؤثری برای درمان بواسیر وجود دارد که توصیه می‌شود از آنها برای درمان این بیماری استفاده کرد.

فواید درمان بواسیر با زالو


خطرات درمان بواسیر با زالو درمانی

بسیار مهم است بیماران در نظر داشته باشند که زالو درمانی با وجود فواید می‌تواند خطراتی را نیز متوجه بیمار سازد. بزاق زالو علاوه بر داشتن خواص ضد انعقادی، حاوی آنزیم‌های دیگری است که باعث گشاد شدن عروق و رقیق شدن خون می‌شود. این مسئله می‌تواند باعث گردش خون بالاتر و افزایش خونریزی بواسیر در برخی افراد گردد. از طرف دیگر در بسیاری موارد زالو درمانی در مراکز غیربهداشتی انجام می‌شود و این مسئله می‌تواند باعث ایجاد عفونت و التهاب بیشتر در فرد شود. همچنین عدم انجام این کار با زالوهای طبی و با کیفیت بالا می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد کند.

خطرات درمان بواسیر با زالو


توصیه‌هایی در رابطه با درمان بواسیر با زالو

با  وجودی که درمان بواسیر با زالو پیشنهاد نمی‌شود با این حال اگر فردی می‌خواهد این کار را انجام دهد حتماً باید به یک مرکز طب سنتی کاملاً مجهز و بهداشتی مراجعه کند تا این کار تحت نظر یک متخصص مجرب انجام گیرد. همچنین باید به موارد زیر در هنگام زالو درمانی حتماً توجه کرد:

  • تحقیق درباره تخصص و سابقه متخصص طب سنتی بسیار اهمیت دارد.
  • پیش از زالو درمانی باید از کیفیت زالوهای طبی  که در مرکز طب سنتی استفاده می‌شود سؤال کرد.
  • پیش از زالو درمانی بواسیر باید در مورد عوارض جانبی احتمالی آن با متخصص صحبت نمود.
  • بهتر است در مورد انجام زالو درمانی با یک پزشک متخصص حتماً مشورت کرد تا مطمئن شد این روش درمانی می‌تواند برای فرد مؤثر باشد یا خیر.

مهم ترین نکات درمان بواسیر با زالو

 

کلام پایانی

یکی از روش‌هایی که برای درمان بواسیر از آن استفاده می‌شود زالو درمانی است. این روش یکی از روش‌های طب سنتی برای درمان این بیماری است و یک روش غیرعلمی به شمار می‌رود. با اینکه این روش ممکن است فوایدی را برای تسکین علائم بواسیر داشته باشد؛ اما به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. زالو درمانی برای بواسیر یک روش علمی تأیید شده نیست و ممکن است باعث ایجاد عوارضی در بدن فرد شود. توصیه می‌شود بیماران پیش از انتخاب این روش حتماً با پزشک متخصص مشورت کنند و در صورت امکان از روش‌های قطعی درمان بواسیر همچون جراحی یا لیزر درمانی بواسیر استفاده کنند.

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید