وازلین برای درمان بواسیر (هموروئید) به همراه روش استفاده

بسیاری از افرادی که از بیماری هموروئید یا بواسیر رنج می‌برند به دنبال راهی برای تسکین درد خود هستند. روش‌های مختلفی برای تسکین درد بواسیر و درمان این بیماری وجود دارد که بستگی به‌شدت و مرحله بیماری دارند. اگر بیماری در مراحل ابتدایی باشد بسیاری از درمان‌های خانگی و یا داروها و پمادها می‌توانند به درمان بیماری کمک کنند. در مراحل حاد بیماری ممکن است به جراحی  یا لیزر بواسیر نیاز باشد. یکی از روش‌هایی که افراد برای تسکین درد به کار می‌برند استفاده از وازلین برای درمان بواسیر است. برای آشنایی با این روش با مقاله امروز همراه باشید تا موارد جزئی‌تری را در مورد استفاده از وازلین برای درمان بواسیر، با شما در میان بگذاریم.

 درمان بواسیر با وازلین


بیماری بواسیر چیست؟

بیماری بواسیر یا هموروئید یکی از بیماری‌های شایع نشیمنگاهی است که باعث التهاب رگ‌های خونی در بخش مقعد و راست‌روده بدن می‌شود. این بیماری افراد بسیاری را در جهان درگیر خود می‌کند و علائم آن می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده باشد. بواسیر به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌شود:
بواسیر داخلی: در این وضعیت رگ‌هایی که در داخل راست‌روده قرار دارند دچار تورم می‌شوند. هموروئید داخلی ممکن است با خونریزی همراه باشد اما درد چندانی ایجاد نمی‌کند.
بواسیر خارجی: این نوع به وضعیتی گفته می‌شود که رگ‌های متورم در زیر پوست اطراف مقعد به وجود می‌آیند. ازآنجاکه مقعد محل خروج مدفوع است هموروئید خارجی می‌تواند با خارش و درد بسیاری همراه باشد. بر اثر این بواسیر گاهی خونریزی نیز ممکن است رخ دهد.
درمان انواع هموروئید باتوجه‌به شدت و حدت بیماری بسیار متفاوت است و برای درمان حتماً باید با یک متخصص مشورت شود.

بیماری بواسیر


علائم بیماری بواسیر

علائم بواسیر به نوع آن بستگی دارد که در ادامه علائم هر کدام از هموروئید خارجی و داخلی را جداگانه شرح می‌دهیم:


علائم بواسیر خارجی

علائم و نشانه‌های هموروئید خارجی به شرح زیر است:

  • درد یا ناراحتی هنگام دفع یا در حالت عادی
  • خارش و سوزش مقعد
  • خونریزی
  • تورم در اطراف مقعد

خارش و سوزش مقعد از علائم بواسیر

علائم بواسیر داخلی

ازآنجایی‌که این بواسیر در داخل راست‌روده اتفاق می‌افتد قابل‌مشاهده یا احساس نیست. هنگام دفع مدفوع، بواسیر داخلی می‌تواند باعث خونریزی بدون درد شود. شما این خونریزی را می‌توانید بر روی کاسه توالت یا روی دستمال‌کاغذی خود ببینید.


استفاده از وازلین برای درمان بواسیر

وازلین نامی آشنا برای بسیاری از افراد است. این محصول را «ژل نفتی» نیز می‌نامند. استفاده از وازلین راهی مناسب برای حفظ رطوبت در پوست است و افراد زیادی برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی همچون «روزاسه» یا «پسوریازیس» از وازلین استفاده می‌کنند. وازلین بیش از 140 سال است که به‌عنوان یک مرهم التیام‌بخش برای درمان پوست‌های فرسوده، سوختگی‌ها و زخم‌ها کاربرد دارد و امروزه می‌تواند برای درمان بواسیر مورداستفاده قرار گیرد.

درمان بواسیر با وازلین


استفاده از وازلین برای درمان بواسیر می‌تواند از بدتر شدن بواسیر خارجی و بهبود علائم آن تا حدی مفید باشد. وازلین با چرب کردن مقعد و انتهای آن می‌تواند باعث عبور راحت‌تر مدفوع شود و از واردشدن فشار به مقعد جلوگیری نماید. همچنین وازلین می‌تواند در رفع سوزش و خارش مقعد نیز مؤثر باشد. این ماده نمی‌تواند باعث ازبین‌رفتن زائده هموروئید شود و یا درد و خونریزی ناشی از هموروئید خارجی را درمان کند.
در واقع وازلین با حفظ رطوبت در ناحیه و نرم ماندن ناحیه مقعد در درمان بواسیر نقش دارد و کمک می‌کند این ناحیه بیش از حد خشک نشود و بیماری بواسیر تشدید نگردد.


نحوه استفاده از وازلین برای درمان بواسیر

برای استفاده از وازلین برای درمان بواسیر طبق توصیه دکتر هموروئید، شما باید کمی از وازلین را بر روی نوک انگشتان خود قرار دهید. سپس آن را برای مدتی بین انگشتان خود مالش دهید تا گرم شود. بعد از آن وازلین را بر روی ناحیه مقعد و کمی داخل مقعد بمالید و به‌آرامی ماساژ دهید. این کار باعث می‌شود در هنگام حرکت روده‌ها و عمل دفع به دلیل چرب بودن این ناحیه مدفوع به‌راحتی بیرون آید و باعث بهترشدن علائم هموروئید خارجی شود. شما می‌توانید برای گرفتن نتیجه بهتر 2 تا 3 مرتبه در هفته این کار را تکرار کنید. همچنین توصیه می‌شود قبل و یا بعد از اجابت مزاج این کار را انجام دهید تا تأثیر بیشتری داشته باشد.

 استفاده از وازلین برای درمان بواسیر


آیا استفاده از وازلین برای درمان بواسیر عوارض جانبی دارد؟

استفاده از وازلین برای درمان هموروئید عوارض جانبی خاصی ندارد؛ زیرا این ماده ضد حساسیت است. بسیاری مواقع پزشکان برای بهبود علائم بواسیر و التیام پوست ظریف اطراف مقعد استفاده از وازلین را توصیه می‌کنند. بااین‌وجود بهتر است قبل از انجام هر کاری کمی از این ماده را بر روی پوست امتحان کنید تا حساسیت خود را به این ماده بسنجید. از طرفی قبل از استفاده از وازلین حتماً با پزشک خود مشورت کنید. اگر علائم زیر را مشاهده کردید حتماً با پزشک در میان بگذارید:

  • ورم
  • خارش شدید
  • قرمزی و حساسیت پوست

 

آیا استفاده از وازلین می‌تواند به درمان قطعی بواسیر کمک کند؟

همان‌طور که گفته شد استفاده از وازلین تنها می‌تواند به حفظ رطوبت در ناحیه پوست مقعد کمک کند و علائمی همچون خشکی و خارش را کاهش بخشد. از طرفی این ماده با چرب کردن مقعد به خارج‌شدن بهتر مدفوع کمک می‌کند. در واقع استفاده از وازلین تنها راهی برای تسکین علائم و جلوگیری از تشدید آنهاست و به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند به درمان هموروئید کمک نماید. 
اگر دچار بواسیر هستید و از این مسئله رنج می‌برید باید حتماً به پزشک مراجعه کنید. پزشک با توجه به شرایط شما می‌تواند درمان‌های خانگی و استفاده از پمادها، داروها و کرم‌هایی نظیر وازلین را پیشنهاد دهد و اگر بیماری شما در مرحله خاص و شدیدی باشد لیزر بواسیر و جراحی تنها راه‌حل درمان است تا به‌صورت قطعی این بیماری بهبود یابد. بدیهی است هرچه سریع‌تر برای درمان بیماری خود اقدام کنید با مشکلات کمتری در فرایند درمان مواجه خواهید بود.

مراجعه به پزشک برای درمان بواسیر


کلام آخر

وازلین ماده‌ای است که نقش مهمی در حفظ رطوبت و به دام انداختن آن در پوست دارد. این ویژگی وازلین باعث می‌شود که بسیاری از افراد از این ماده برای برطرف کردن خشکی ناحیه مقعدی در بیماری بواسیر استفاده کنند. استفاده از وازلین برای درمان هموروئید تنها به بهبود علائم این بیماری کمک می‌کند و نمی‌تواند به درمان بواسیر بپردازد. همچنین وازلین در تسکین علائم و جلوگیری از تشدید بواسیر خارجی نقش دارد و استفاده از آن مناسب بهبود علائم هموروئید داخلی نیست. 
استفاده از وازلین برای درمان بواسیر بسیار راحت است و با مالش این ماده بر روی ناحیه خروجی مقعد به‌راحتی انجام‌پذیر می‌باشد. این ماده عوارض خاصی ایجاد نمی‌کند؛ اما بهتر است پیش از استفاده از آن حتماً با پزشک مشورت شود. اگر هموروئید شما در مرحله‌ای است که درمان‌های خانگی جوابگوی آن نیست به‌هیچ‌عنوان از وازلین برای درمان استفاده نکنید. با مراجعه به پزشک روش‌های درمانی مناسب‌تری همچون لیزر و یا جراحی برای درمان بیماری به شما پیشنهاد می‌شود.

 

منابع :


 


 

امیر حسین رضوی گفت:
درود .اطلاعاتی که در مقاله‌ی شما در مورد روش‌های استفاده از وازلین ارائه داده‌اید، به من کمک کرد تا بهترین نتیجه را در درمان بواسیر بگیرم.
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید
    مدیریت گفت:
    سلام دوست عزیز ممنون از اینکه نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید

نظرات

فرم رزرو نوبت​​​​​​​

با تکمیل فرم زیر همکاران ما در اولین فرصت با شما تماس خواهند گرفت:

ثبت

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد و همکاران در اسرع وقت با شما تماس میگیرند.

سبد خرید